- 1 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (200 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (342 opinie)
- 3 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (312 opinii)
- 4 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (113 opinii)
- 5 Pogoda sprzyja rejsom po Trójmieście i okolicach (56 opinii)
- 6 W majówkę ruszają linie sezonowe (75 opinii)
Policja chce obniżenia prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą
Powrót do przeszłości. Komenda Miejska Policji zwróci się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o obniżenie prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą do 50 km/h. Powód: rosnąca liczba wykroczeń w tym miejscu. Tylko od początku roku prawo jazdy straciło tam ponad 300 kierowców za przekroczenie prędkości. Jeszcze w tym roku GZDiZ złoży wniosek do GITD o montaż w tunelu odcinkowego pomiaru prędkości.
Tylko w tym tygodniu mogliśmy się o tym przekonać dwukrotnie. W poniedziałek prędkość i "jazda na zderzaku" była przyczyną kolizji na jezdni w kierunku Stogów. W czwartek te same czynniki przyczyniły się do paraliżu - tym razem jezdni w kierunku Letnicy.
Z tego powodu tunel zaczyna być nazywany "małą obwodnicą", gdzie z tych samych powodów dochodzi do mniejszych i większych zdarzeń.
Niewykluczone, że po trzech latach od podwyższenia maksymalnej dopuszczalnej prędkości w tunelu z 50 na 70 km/h wkrótce znów podwodną przeprawą będziemy jeździć wolniej. Już wiosną 2017 r., gdy zapadła decyzja o zwiększeniu prędkości, funkcjonariusze zastrzegali, że to krok warunkowy i w przypadku zwiększenia liczby wykroczeń decyzja może zostać cofnięta.
Po ostatnich kolizjach i wypadkach w tunelu i przede wszystkim przy stale rosnących statystykach wykroczeń policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego zastanawiają się nad przywróceniem pierwotnej prędkości w tunelu.
Czwartkowy wypadek w tunelu pod Martwą Wisłą
- Tunel pod Martwą Wisłą jest regularnie patrolowany przez policjantów ruchu drogowego. Funkcjonariusze głównie kontrolują prędkość, z jaką poruszają się kierowcy. Od początku stycznia 2020 r. do początku września w ramach tych kontroli policjanci zatrzymali 329 praw jazdy kierowcom, którzy przekroczyli dopuszczalną prędkość powyżej 50 km/h w obszarze zabudowanym - mówi Magdalena Ciska, rzecznik prasowy WRD Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Poza przekraczaniem prędkości w tunelu dochodzi też do kolizji i wypadków. W tym roku policja odnotowała sześć takich zdarzeń. Ich przyczyny to - jak podają funkcjonariusze - niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, nieprawidłowa zmiana pasa ruchu czy niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.
Poniedziałkowa kolizja w tunelu
I choć od otwarcia tunelu minęło już prawie 4,5 roku, to nadal wielu kierowców nie zdążyło "nauczyć się" z niego korzystać.
- Najważniejsze, aby jadąc w tunelu, kierowca pamiętał, że w tunelu nie da się uciec w bok i głównym celem, gdy wjeżdżamy do tunelu, jest znaleźć się na jego drugim końcu. W związku z tym nie wolno robić niczego, co mogłoby utrudnić sprawny przepływ pojazdów. Zabronione, z powodów oczywistych, jest więc zatrzymywanie się, cofanie czy zawracanie - przypomina Ciska.
Z przepisów porządkowych obowiązujących w tunelach warto pamiętać, że w razie zatrzymania pojazdu, oczywiście jedynie z przyczyn związanych z przepisami lub warunkami ruchu drogowego (np. zator drogowy lub wypadek), należy zatrzymać się w odległości nie mniejszej niż 5 m od poprzedzającego nas pojazdu.
Jak wynika z naszych informacji, gdańscy policjanci w najbliższym czasie zwrócą się do GZDiZ zarządzającego tunelem, by przywrócić w nim pierwotną maksymalną dopuszczalną prędkość - 50 km/h.
- Jeżeli chodzi o docelowe obniżenie maksymalnej prędkości w Tunelu im abp. Gocłowskiego do 50 km/h, w najbliższym czasie temat ten będziemy omawiać z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni - potwierdza Ciska.
- Kluczem jest jazda zgodna z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego i kultura jazdy. Nie bez powodu w naszych mediach społecznościowych udostępniamy monitoring ze zdarzeń w tunelu, nie bez powodu dzielimy się nim z mediami. Bardzo byśmy chcieli, aby te nagrania wpływały na zachowania kierujących. Wystarczy nie przekraczać prędkości, zachować bezpieczny odstęp, uwagę by do większości takich sytuacji nie dochodziło - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Wideo archiwalne
Wniosek o odcinkowy pomiar prędkości jeszcze w tym roku
O bezpieczeństwo w tunelu chcą zadbać także sami drogowcy. Wiosną Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ, zapowiedział, że przygotowywany jest wniosek do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż w tunelu odcinkowego pomiaru prędkości.
- Nie ma innych obiektów tak narażonych na zdarzenia masowe, jak właśnie tunele. Nie przez przypadek na etapie projektowania przygotowywane są analizy i procedury wyjątkowe i niespotykane przy innych obiektach komunikacyjnych. Żałuję, że tego systemu nie ma w naszym tunelu, i jestem zdania, że byłby tam jak najbardziej zasadny - tłumaczył decyzję Wawrzonek.
Obecnie kończą się analizy i zbieranie opinii (m.in. Komendy Wojewódzkiej Policji) niezbędne do złożenia wniosku. Z nieoficjalnych informacji wynika, że opinia policji jest pozytywna i nic nie stoi na przeszkodzie, by kompletny wniosek trafił do GITD jeszcze przed końcem 2020 r.
Wideo archiwalne
Kolizja w tunelu pod Martwą Wisłą w kierunku S7 (11 opinii)
Wskutek zderzenia chwilowo zatrzymał się ruch na lewym pasie. Auta biorące udział w stłuczce wyjechały z tunelu bez udziału służb; obecnie zajmują pas techniczny za tunelem.
Tunel przez chwilę był zamknięty w kierunku Stogów. Obecnie ruch wraca do normy.
Wskutek zderzenia chwilowo zatrzymał się ruch na lewym pasie. Auta biorące udział w stłuczce wyjechały z tunelu bez udziału służb; obecnie zajmują pas techniczny za tunelem.
Tunel przez chwilę był zamknięty w kierunku Stogów. Obecnie ruch wraca do normy.
Zobacz więcej
Opinie (516) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-04 23:24
Niestety kierowcy sami sobie na to zapracowali (2)
Zamknięcie Piramowicza
Zwężenie Podwala i Grunwaldzkiej
Strefy płatnego postoju już w prawie całym mieście
Planowane odcinkowe pomiary na ZOT i w tunelu- 4 2
-
2020-09-05 15:26
Przepisy są dla tych co je przestrzegają.Czyli ci co jeździli przepisowo 70 teraz mają jeździć 50.
A ci co jeździli 120, dalej będą jeździli 120. Dzban z ciebie.
- 0 1
-
2020-09-05 14:46
Dzbany minusują
- 0 1
-
2020-09-05 15:22
Najlepiej zrobić ograniczenie do 5km/h
Jw
- 1 0
-
2020-09-04 10:33
po co obniżać? (14)
wystarczy egzekwować tą prędkość, która jest
- 378 13
-
2020-09-05 14:46
Ten problem nigdy nie zostanie rozwiązany.
Jest ograniczenie do 70 i ktoś rozbija się jadąc tam 120km/h. Co robi urzędnik? Ogranicza prędkość do 50, to przecież logiczne - przecież nie będzie utrudniał życia tym, którzy lubią jeździć 120 i mają generalnie wyłożone na to, jaką "bezpieczną" prędkość wymyślił sobie urzędnik.
- 3 0
-
2020-09-04 18:36
policja woli odpowiedzialnosc zbiorową
- 3 0
-
2020-09-04 11:57
(4)
tylko że prędkość to nie jest główny powód wypadków. głównym jest wieczne nie zachowanie odpowiedniej odległości i chyba brak możliwości nauczenia/egzekwowania tego, dlatego właśnie obniżają prędkość bo i tak będą jeździć jeden za drugim ale wolniej wiec z mniejszym ryzykiem poważnego wypadku
- 15 2
-
2020-09-04 15:15
akurat (1)
Fajne wytłumaczenie, ale odległość jest funkcją prędkości - im większa prędkość tym większa odległość do zachowania.... A jak się coś wydarzy, to prędkość się bezpośrednio przekłada na drogę hamowania - z 50km/h współczesny samochód zatrzymuje się na 8-9m, z 70km/h to już 16-20m. Więc hasło że prędkość nie ma znaczenia, to bzdura dla ludzi po pierwsze chcących sie okłamywać i lepiej poczuć, po drugie bez większych osiągnięć w szkole na fizyce i matematyce,,,,,
- 3 3
-
2020-09-04 17:24
Pędkośc jednak nie ma znaczenia
ludzie jeżdżą i po 200 i żyją! Wiesz co zabija? Głupota, głupota i jeszcze raz głupota. Twój wywód też jest głupi - samochodem kieruje człowiek i jeśli gapi się w komórkę, to nawet przy 20 km/h jego droga hamowania to 150 metrów. Czyli tyle, ile potrzeba do zatrzymania samochodu z 200km/h doliczając czas reakcji kierowcy i skuteczne zadziałanie hamulców. Z dużym zapasem!!
Reasumując - wystarczy myśleć o jeździe podczas jazdy i nie przeceniać swoich sprawdzonych możliwości. Jeśli nigdy nie jechałeś 200km/h - to nie próbuj tego sam na drodze, bo na pewno sobie nie poradzisz. Ale to dla połowy kierowców stan nie do osiągnięcia - w Polsce są tylko mistrzowie kierownicy.- 6 1
-
2020-09-04 14:17
Nareszcie głos rozsądku
Przyczyną wypadków jest nie zachowanie odpowiedniej odległości między pojazdami a nie prędkość. 70kmh tam jest ok.
- 8 0
-
2020-09-04 12:31
dokładnie, kluczowa jest odległość
ale jeśli 70 km/h jest fikcją, to 50 będzie fikcją do kwadratu
- 18 1
-
2020-09-04 17:17
a kto ma to robić?
bo Kulson juz ma wolne
- 0 0
-
2020-09-04 10:47
dokładnie (3)
problemem nie są ci którzy przestrzegają dozwolonej prędkosci ale ci, którzy nie zwracaja uwagi na żadne ograniczenie. 70 km/h to zupełnie bezpieczna prędkosć przejazdowa przez ten tunel. Trzeba łąpać piratów a nie szykanować wszystkich jak leci.
Ale taka filozofia to standard dla wszelkiej władzy i służb Podobnie jest z koronawirusem, zamaist skupiać się na leczeniu faktycznie chorych lepiej szykanować wszystkich i uznawać ich za podejrzanych.- 41 2
-
2020-09-04 11:41
i wszystkich zakagańcować (2)
maskami tak skutecznymi na wirusa jak majtki na biegunkę;)
- 9 7
-
2020-09-04 12:08
Piękne porównanie (1)
Takie nie za inteligentne. A jednocześnie trafne, tylko nie w tę stronę co sadziles intelektualisto spod ciemnej gwiazdy... Pieluchomajtki, znasz takie określenie.
- 5 6
-
2020-09-04 12:22
Twój wywód za to taki inteligentny, że spodziewaj się wizyty head hunterów z Oxfordu albo Cambridge
- 8 4
-
2020-09-04 11:27
(1)
Przecież tutaj chodzi o wyższe mandaty, żadnego odcinkowego pomiaru nie będzie, a policja będzie wlepiać większe mandaty.
- 11 1
-
2020-09-04 11:30
Policja jakby chciała to by mogła walić mandaty podczas spacerku a nie zatrzymując pędzące samochodu. Nie walą bo nie chcą i takie mają przyzwolenie z góry.
- 5 2
-
2020-09-05 14:42
Tylko progi zwalniające !!!!
Albo skuć asfalt żeby były wertepy !!!!! Albo lepiej szykany co 23,5 metra na zmianę z progami zwalniającymi o !!!! Jak można z tak niewyobrażalną prędkością gnać 70km/h. Przynajmniej jeden pas wyłączyć z ruchu to większość tutaj komentujących wzorcowych polskich kierowców będzie miała poczucie bezpieczeństwa !!!!
- 1 0
-
2020-09-05 14:38
Wyciąganie właściwych wniosków
powinno być standardem u organizatorów życia publicznego, a tu wiecznie jakieś debaty.
- 1 0
-
2020-09-04 20:34
mowa oczywiscie o milicji (1)
- 0 2
-
2020-09-05 14:30
Nie. O twojej demencji hibernatusie
- 1 0
-
2020-09-05 14:08
Edukowac
Zachowanie odstępu - mam wrażenie że wielu kierowców nawet nie rozumie o co chodzi .....
Dotyczy nie tylko tunelu .....- 2 0
-
2020-09-05 13:35
ludzie ludzie no co wy Polaka nie znacie ?
jakie ograniczenia on zareaguje na jedno co 20 m rów 20 cm glębokości, to zadziała gwarantuję
- 0 1
-
2020-09-04 10:35
(3)
co za pomysł... Wczorajszy wypadek to skutek głupoty, jazdy na zderzaku i braku doświadczenia. Prędkość tam miała najmniejsze znaczenie. Więcej szkody przyniósł brak odpowiednich procedur policji względem pracy w takim obiekcie. Sprowadzanie techników do stłuczki i kilkugodzinne guzdranie się nie powinno mieć miejsca w obiekcie, którego zamknięcie doprowadziło do paraliżu miasta. Zmiana dopuszczalnej prędkości przyniesie tylko większe żniwo dla cwaniaczków z białej nieoznakowanej bety, którzy dojeżdżają z ogromną prędkością pod zderzak, próbując wymusić przekroczenie prędkości.
- 63 12
-
2020-09-05 13:28
oni nie dojeżdżaja oni na d*pę siadają i gniotą i gniota
kto nie wie depcze,daje sie sprowokować i buli i buli i traci bo one te policjanty to one panie są po to by pomagać no nie ?
- 1 0
-
2020-09-04 11:46
Dokładnie, połamany zderzak a blokada tunelu na godziny
- 6 0
-
2020-09-04 11:19
Te cwaniaczki z białej bety to niezłe świry
- 7 0
-
2020-09-05 13:24
tak tak 50 i karać, tak 40 i karać, tak tak 30 i karać
a niech zaczna jeżdzic dookoła, omijać tunel,walczyc o przywrócenie promu,precz z tunelem, powróćmy do starego, precz z tunelem
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.