• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Policja chce obniżenia prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Korolczuk
4 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
Niewykluczone, że wkrótce policja i GZDiZ przywróci w tunelu pierwotną maksymalną dopuszczalną prędkość - 50 km/h. Niewykluczone, że wkrótce policja i GZDiZ przywróci w tunelu pierwotną maksymalną dopuszczalną prędkość - 50 km/h.

Powrót do przeszłości. Komenda Miejska Policji zwróci się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o obniżenie prędkości w tunelu pod Martwą WisłąMapka do 50 km/h. Powód: rosnąca liczba wykroczeń w tym miejscu. Tylko od początku roku prawo jazdy straciło tam ponad 300 kierowców za przekroczenie prędkości. Jeszcze w tym roku GZDiZ złoży wniosek do GITD o montaż w tunelu odcinkowego pomiaru prędkości.



Co poprawi bezpieczeństwo w tunelu?

Wystarczy przejechać się o dowolnej porze dnia i tygodnia tunelem pod Martwą Wisłą, by przekonać się, że obowiązujący tam zakaz przekraczania 70 km/h jest fikcją. Zdecydowana większość kierowców jeździ tam o wiele za szybko i nie utrzymuje odpowiedniego dystansu, czym sprawia duże zagrożenie dla siebie i innych kierowców.

Tylko w tym tygodniu mogliśmy się o tym przekonać dwukrotnie. W poniedziałek prędkość i "jazda na zderzaku" była przyczyną kolizji na jezdni w kierunku Stogów. W czwartek te same czynniki przyczyniły się do paraliżu - tym razem jezdni w kierunku Letnicy.

Z tego powodu tunel zaczyna być nazywany "małą obwodnicą", gdzie z tych samych powodów dochodzi do mniejszych i większych zdarzeń.

Niewykluczone, że po trzech latach od podwyższenia maksymalnej dopuszczalnej prędkości w tunelu z 50 na 70 km/h wkrótce znów podwodną przeprawą będziemy jeździć wolniej. Już wiosną 2017 r., gdy zapadła decyzja o zwiększeniu prędkości, funkcjonariusze zastrzegali, że to krok warunkowy i w przypadku zwiększenia liczby wykroczeń decyzja może zostać cofnięta.

Po ostatnich kolizjach i wypadkach w tunelu i przede wszystkim przy stale rosnących statystykach wykroczeń policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego zastanawiają się nad przywróceniem pierwotnej prędkości w tunelu.

Czwartkowy wypadek w tunelu pod Martwą Wisłą


- Tunel pod Martwą Wisłą jest regularnie patrolowany przez policjantów ruchu drogowego. Funkcjonariusze głównie kontrolują prędkość, z jaką poruszają się kierowcy. Od początku stycznia 2020 r. do początku września w ramach tych kontroli policjanci zatrzymali 329 praw jazdy kierowcom, którzy przekroczyli dopuszczalną prędkość powyżej 50 km/h w obszarze zabudowanym - mówi Magdalena Ciska, rzecznik prasowy WRD Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Poza przekraczaniem prędkości w tunelu dochodzi też do kolizji i wypadków. W tym roku policja odnotowała sześć takich zdarzeń. Ich przyczyny to - jak podają funkcjonariusze - niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, nieprawidłowa zmiana pasa ruchu czy niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.

Poniedziałkowa kolizja w tunelu


I choć od otwarcia tunelu minęło już prawie 4,5 roku, to nadal wielu kierowców nie zdążyło "nauczyć się" z niego korzystać.

- Najważniejsze, aby jadąc w tunelu, kierowca pamiętał, że w tunelu nie da się uciec w bok i głównym celem, gdy wjeżdżamy do tunelu, jest znaleźć się na jego drugim końcu. W związku z tym nie wolno robić niczego, co mogłoby utrudnić sprawny przepływ pojazdów. Zabronione, z powodów oczywistych, jest więc zatrzymywanie się, cofanie czy zawracanie - przypomina Ciska.
Z przepisów porządkowych obowiązujących w tunelach warto pamiętać, że w razie zatrzymania pojazdu, oczywiście jedynie z przyczyn związanych z przepisami lub warunkami ruchu drogowego (np. zator drogowy lub wypadek), należy zatrzymać się w odległości nie mniejszej niż 5 m od poprzedzającego nas pojazdu.

Jak wynika z naszych informacji, gdańscy policjanci w najbliższym czasie zwrócą się do GZDiZ zarządzającego tunelem, by przywrócić w nim pierwotną maksymalną dopuszczalną prędkość - 50 km/h.

- Jeżeli chodzi o docelowe obniżenie maksymalnej prędkości w Tunelu im abp. Gocłowskiego do 50 km/h, w najbliższym czasie temat ten będziemy omawiać z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni - potwierdza Ciska.
- Kluczem jest jazda zgodna z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego i kultura jazdy. Nie bez powodu w naszych mediach społecznościowych udostępniamy monitoring ze zdarzeń w tunelu, nie bez powodu dzielimy się nim z mediami. Bardzo byśmy chcieli, aby te nagrania wpływały na zachowania kierujących. Wystarczy nie przekraczać prędkości, zachować bezpieczny odstęp, uwagę by do większości takich sytuacji nie dochodziło - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.

Wideo archiwalne

Wniosek o odcinkowy pomiar prędkości jeszcze w tym roku



O bezpieczeństwo w tunelu chcą zadbać także sami drogowcy. Wiosną Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ, zapowiedział, że przygotowywany jest wniosek do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż w tunelu odcinkowego pomiaru prędkości.

- Nie ma innych obiektów tak narażonych na zdarzenia masowe, jak właśnie tunele. Nie przez przypadek na etapie projektowania przygotowywane są analizy i procedury wyjątkowe i niespotykane przy innych obiektach komunikacyjnych. Żałuję, że tego systemu nie ma w naszym tunelu, i jestem zdania, że byłby tam jak najbardziej zasadny - tłumaczył decyzję Wawrzonek.
Obecnie kończą się analizy i zbieranie opinii (m.in. Komendy Wojewódzkiej Policji) niezbędne do złożenia wniosku. Z nieoficjalnych informacji wynika, że opinia policji jest pozytywna i nic nie stoi na przeszkodzie, by kompletny wniosek trafił do GITD jeszcze przed końcem 2020 r.

Wideo archiwalne

15:26 4 WRZEśNIA 20

Kolizja w tunelu pod Martwą Wisłą w kierunku S7 (11 opinii)

Od redakcji: Jak poinformowali nas drogowcy, w tunelu panowało duże zatłoczenie; do stłuczki doszło gdy jeden z pojazdów zahamował zbyt gwałtownie, a drugie auto uderzyło w tył innego samochodu.

Wskutek zderzenia chwilowo zatrzymał się ruch na lewym pasie. Auta biorące udział w stłuczce wyjechały z tunelu bez udziału służb; obecnie zajmują pas techniczny za tunelem.

Tunel przez chwilę był zamknięty w kierunku Stogów. Obecnie ruch wraca do normy.
Od redakcji: Jak poinformowali nas drogowcy, w tunelu panowało duże zatłoczenie; do stłuczki doszło gdy jeden z pojazdów zahamował zbyt gwałtownie, a drugie auto uderzyło w tył innego samochodu.

Wskutek zderzenia chwilowo zatrzymał się ruch na lewym pasie. Auta biorące udział w stłuczce wyjechały z tunelu bez udziału służb; obecnie zajmują pas techniczny za tunelem.

Tunel przez chwilę był zamknięty w kierunku Stogów. Obecnie ruch wraca do normy.
Zobacz więcej

Opinie (516) ponad 10 zablokowanych

  • Niestety kierowcy sami sobie na to zapracowali (2)

    Zamknięcie Piramowicza
    Zwężenie Podwala i Grunwaldzkiej
    Strefy płatnego postoju już w prawie całym mieście
    Planowane odcinkowe pomiary na ZOT i w tunelu

    • 4 2

    • Przepisy są dla tych co je przestrzegają.Czyli ci co jeździli przepisowo 70 teraz mają jeździć 50.

      A ci co jeździli 120, dalej będą jeździli 120. Dzban z ciebie.

      • 0 1

    • Dzbany minusują

      • 0 1

  • Najlepiej zrobić ograniczenie do 5km/h

    Jw

    • 1 0

  • po co obniżać? (14)

    wystarczy egzekwować tą prędkość, która jest

    • 378 13

    • Ten problem nigdy nie zostanie rozwiązany.

      Jest ograniczenie do 70 i ktoś rozbija się jadąc tam 120km/h. Co robi urzędnik? Ogranicza prędkość do 50, to przecież logiczne - przecież nie będzie utrudniał życia tym, którzy lubią jeździć 120 i mają generalnie wyłożone na to, jaką "bezpieczną" prędkość wymyślił sobie urzędnik.

      • 3 0

    • policja woli odpowiedzialnosc zbiorową

      • 3 0

    • (4)

      tylko że prędkość to nie jest główny powód wypadków. głównym jest wieczne nie zachowanie odpowiedniej odległości i chyba brak możliwości nauczenia/egzekwowania tego, dlatego właśnie obniżają prędkość bo i tak będą jeździć jeden za drugim ale wolniej wiec z mniejszym ryzykiem poważnego wypadku

      • 15 2

      • akurat (1)

        Fajne wytłumaczenie, ale odległość jest funkcją prędkości - im większa prędkość tym większa odległość do zachowania.... A jak się coś wydarzy, to prędkość się bezpośrednio przekłada na drogę hamowania - z 50km/h współczesny samochód zatrzymuje się na 8-9m, z 70km/h to już 16-20m. Więc hasło że prędkość nie ma znaczenia, to bzdura dla ludzi po pierwsze chcących sie okłamywać i lepiej poczuć, po drugie bez większych osiągnięć w szkole na fizyce i matematyce,,,,,

        • 3 3

        • Pędkośc jednak nie ma znaczenia

          ludzie jeżdżą i po 200 i żyją! Wiesz co zabija? Głupota, głupota i jeszcze raz głupota. Twój wywód też jest głupi - samochodem kieruje człowiek i jeśli gapi się w komórkę, to nawet przy 20 km/h jego droga hamowania to 150 metrów. Czyli tyle, ile potrzeba do zatrzymania samochodu z 200km/h doliczając czas reakcji kierowcy i skuteczne zadziałanie hamulców. Z dużym zapasem!!
          Reasumując - wystarczy myśleć o jeździe podczas jazdy i nie przeceniać swoich sprawdzonych możliwości. Jeśli nigdy nie jechałeś 200km/h - to nie próbuj tego sam na drodze, bo na pewno sobie nie poradzisz. Ale to dla połowy kierowców stan nie do osiągnięcia - w Polsce są tylko mistrzowie kierownicy.

          • 6 1

      • Nareszcie głos rozsądku

        Przyczyną wypadków jest nie zachowanie odpowiedniej odległości między pojazdami a nie prędkość. 70kmh tam jest ok.

        • 8 0

      • dokładnie, kluczowa jest odległość

        ale jeśli 70 km/h jest fikcją, to 50 będzie fikcją do kwadratu

        • 18 1

    • a kto ma to robić?

      bo Kulson juz ma wolne

      • 0 0

    • dokładnie (3)

      problemem nie są ci którzy przestrzegają dozwolonej prędkosci ale ci, którzy nie zwracaja uwagi na żadne ograniczenie. 70 km/h to zupełnie bezpieczna prędkosć przejazdowa przez ten tunel. Trzeba łąpać piratów a nie szykanować wszystkich jak leci.
      Ale taka filozofia to standard dla wszelkiej władzy i służb Podobnie jest z koronawirusem, zamaist skupiać się na leczeniu faktycznie chorych lepiej szykanować wszystkich i uznawać ich za podejrzanych.

      • 41 2

      • i wszystkich zakagańcować (2)

        maskami tak skutecznymi na wirusa jak majtki na biegunkę;)

        • 9 7

        • Piękne porównanie (1)

          Takie nie za inteligentne. A jednocześnie trafne, tylko nie w tę stronę co sadziles intelektualisto spod ciemnej gwiazdy... Pieluchomajtki, znasz takie określenie.

          • 5 6

          • Twój wywód za to taki inteligentny, że spodziewaj się wizyty head hunterów z Oxfordu albo Cambridge

            • 8 4

    • (1)

      Przecież tutaj chodzi o wyższe mandaty, żadnego odcinkowego pomiaru nie będzie, a policja będzie wlepiać większe mandaty.

      • 11 1

      • Policja jakby chciała to by mogła walić mandaty podczas spacerku a nie zatrzymując pędzące samochodu. Nie walą bo nie chcą i takie mają przyzwolenie z góry.

        • 5 2

  • Tylko progi zwalniające !!!!

    Albo skuć asfalt żeby były wertepy !!!!! Albo lepiej szykany co 23,5 metra na zmianę z progami zwalniającymi o !!!! Jak można z tak niewyobrażalną prędkością gnać 70km/h. Przynajmniej jeden pas wyłączyć z ruchu to większość tutaj komentujących wzorcowych polskich kierowców będzie miała poczucie bezpieczeństwa !!!!

    • 1 0

  • Wyciąganie właściwych wniosków

    powinno być standardem u organizatorów życia publicznego, a tu wiecznie jakieś debaty.

    • 1 0

  • mowa oczywiscie o milicji (1)

    • 0 2

    • Nie. O twojej demencji hibernatusie

      • 1 0

  • Edukowac

    Zachowanie odstępu - mam wrażenie że wielu kierowców nawet nie rozumie o co chodzi .....
    Dotyczy nie tylko tunelu .....

    • 2 0

  • ludzie ludzie no co wy Polaka nie znacie ?

    jakie ograniczenia on zareaguje na jedno co 20 m rów 20 cm glębokości, to zadziała gwarantuję

    • 0 1

  • (3)

    co za pomysł... Wczorajszy wypadek to skutek głupoty, jazdy na zderzaku i braku doświadczenia. Prędkość tam miała najmniejsze znaczenie. Więcej szkody przyniósł brak odpowiednich procedur policji względem pracy w takim obiekcie. Sprowadzanie techników do stłuczki i kilkugodzinne guzdranie się nie powinno mieć miejsca w obiekcie, którego zamknięcie doprowadziło do paraliżu miasta. Zmiana dopuszczalnej prędkości przyniesie tylko większe żniwo dla cwaniaczków z białej nieoznakowanej bety, którzy dojeżdżają z ogromną prędkością pod zderzak, próbując wymusić przekroczenie prędkości.

    • 63 12

    • oni nie dojeżdżaja oni na d*pę siadają i gniotą i gniota

      kto nie wie depcze,daje sie sprowokować i buli i buli i traci bo one te policjanty to one panie są po to by pomagać no nie ?

      • 1 0

    • Dokładnie, połamany zderzak a blokada tunelu na godziny

      • 6 0

    • Te cwaniaczki z białej bety to niezłe świry

      • 7 0

  • tak tak 50 i karać, tak 40 i karać, tak tak 30 i karać

    a niech zaczna jeżdzic dookoła, omijać tunel,walczyc o przywrócenie promu,precz z tunelem, powróćmy do starego, precz z tunelem

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane