- 1 Rozbiórka na terenie kupionym za 130 mln zł (148 opinii)
- 2 Wraca ocenzurowany "autobus do piekła" (209 opinii)
- 3 Kot Rysiek będzie miał swoją rzeźbę (164 opinie)
- 4 Parking przecieka. Są chętni do naprawy (80 opinii)
- 5 Poważny wypadek w Chyloni (118 opinii)
- 6 Przepisy niewiele zmieniły na przejściach? (209 opinii)
Policja chce obniżenia prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą
Powrót do przeszłości. Komenda Miejska Policji zwróci się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o obniżenie prędkości w tunelu pod Martwą Wisłą do 50 km/h. Powód: rosnąca liczba wykroczeń w tym miejscu. Tylko od początku roku prawo jazdy straciło tam ponad 300 kierowców za przekroczenie prędkości. Jeszcze w tym roku GZDiZ złoży wniosek do GITD o montaż w tunelu odcinkowego pomiaru prędkości.
Tylko w tym tygodniu mogliśmy się o tym przekonać dwukrotnie. W poniedziałek prędkość i "jazda na zderzaku" była przyczyną kolizji na jezdni w kierunku Stogów. W czwartek te same czynniki przyczyniły się do paraliżu - tym razem jezdni w kierunku Letnicy.
Z tego powodu tunel zaczyna być nazywany "małą obwodnicą", gdzie z tych samych powodów dochodzi do mniejszych i większych zdarzeń.
Niewykluczone, że po trzech latach od podwyższenia maksymalnej dopuszczalnej prędkości w tunelu z 50 na 70 km/h wkrótce znów podwodną przeprawą będziemy jeździć wolniej. Już wiosną 2017 r., gdy zapadła decyzja o zwiększeniu prędkości, funkcjonariusze zastrzegali, że to krok warunkowy i w przypadku zwiększenia liczby wykroczeń decyzja może zostać cofnięta.
Po ostatnich kolizjach i wypadkach w tunelu i przede wszystkim przy stale rosnących statystykach wykroczeń policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego zastanawiają się nad przywróceniem pierwotnej prędkości w tunelu.
Czwartkowy wypadek w tunelu pod Martwą Wisłą
- Tunel pod Martwą Wisłą jest regularnie patrolowany przez policjantów ruchu drogowego. Funkcjonariusze głównie kontrolują prędkość, z jaką poruszają się kierowcy. Od początku stycznia 2020 r. do początku września w ramach tych kontroli policjanci zatrzymali 329 praw jazdy kierowcom, którzy przekroczyli dopuszczalną prędkość powyżej 50 km/h w obszarze zabudowanym - mówi Magdalena Ciska, rzecznik prasowy WRD Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Poza przekraczaniem prędkości w tunelu dochodzi też do kolizji i wypadków. W tym roku policja odnotowała sześć takich zdarzeń. Ich przyczyny to - jak podają funkcjonariusze - niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, nieprawidłowa zmiana pasa ruchu czy niedostosowanie prędkości do warunków ruchu.
Poniedziałkowa kolizja w tunelu
I choć od otwarcia tunelu minęło już prawie 4,5 roku, to nadal wielu kierowców nie zdążyło "nauczyć się" z niego korzystać.
- Najważniejsze, aby jadąc w tunelu, kierowca pamiętał, że w tunelu nie da się uciec w bok i głównym celem, gdy wjeżdżamy do tunelu, jest znaleźć się na jego drugim końcu. W związku z tym nie wolno robić niczego, co mogłoby utrudnić sprawny przepływ pojazdów. Zabronione, z powodów oczywistych, jest więc zatrzymywanie się, cofanie czy zawracanie - przypomina Ciska.
Z przepisów porządkowych obowiązujących w tunelach warto pamiętać, że w razie zatrzymania pojazdu, oczywiście jedynie z przyczyn związanych z przepisami lub warunkami ruchu drogowego (np. zator drogowy lub wypadek), należy zatrzymać się w odległości nie mniejszej niż 5 m od poprzedzającego nas pojazdu.
Jak wynika z naszych informacji, gdańscy policjanci w najbliższym czasie zwrócą się do GZDiZ zarządzającego tunelem, by przywrócić w nim pierwotną maksymalną dopuszczalną prędkość - 50 km/h.
- Jeżeli chodzi o docelowe obniżenie maksymalnej prędkości w Tunelu im abp. Gocłowskiego do 50 km/h, w najbliższym czasie temat ten będziemy omawiać z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni - potwierdza Ciska.
- Kluczem jest jazda zgodna z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego i kultura jazdy. Nie bez powodu w naszych mediach społecznościowych udostępniamy monitoring ze zdarzeń w tunelu, nie bez powodu dzielimy się nim z mediami. Bardzo byśmy chcieli, aby te nagrania wpływały na zachowania kierujących. Wystarczy nie przekraczać prędkości, zachować bezpieczny odstęp, uwagę by do większości takich sytuacji nie dochodziło - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Wideo archiwalne
Wniosek o odcinkowy pomiar prędkości jeszcze w tym roku
O bezpieczeństwo w tunelu chcą zadbać także sami drogowcy. Wiosną Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ, zapowiedział, że przygotowywany jest wniosek do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego o montaż w tunelu odcinkowego pomiaru prędkości.
- Nie ma innych obiektów tak narażonych na zdarzenia masowe, jak właśnie tunele. Nie przez przypadek na etapie projektowania przygotowywane są analizy i procedury wyjątkowe i niespotykane przy innych obiektach komunikacyjnych. Żałuję, że tego systemu nie ma w naszym tunelu, i jestem zdania, że byłby tam jak najbardziej zasadny - tłumaczył decyzję Wawrzonek.
Obecnie kończą się analizy i zbieranie opinii (m.in. Komendy Wojewódzkiej Policji) niezbędne do złożenia wniosku. Z nieoficjalnych informacji wynika, że opinia policji jest pozytywna i nic nie stoi na przeszkodzie, by kompletny wniosek trafił do GITD jeszcze przed końcem 2020 r.
Wideo archiwalne
Kolizja w tunelu pod Martwą Wisłą w kierunku S7 (11 opinii)
Wskutek zderzenia chwilowo zatrzymał się ruch na lewym pasie. Auta biorące udział w stłuczce wyjechały z tunelu bez udziału służb; obecnie zajmują pas techniczny za tunelem.
Tunel przez chwilę był zamknięty w kierunku Stogów. Obecnie ruch wraca do normy.
Wskutek zderzenia chwilowo zatrzymał się ruch na lewym pasie. Auta biorące udział w stłuczce wyjechały z tunelu bez udziału służb; obecnie zajmują pas techniczny za tunelem.
Tunel przez chwilę był zamknięty w kierunku Stogów. Obecnie ruch wraca do normy.
Zobacz więcej
Opinie (516) ponad 10 zablokowanych
-
2020-09-05 10:24
I bardzo dobrze. Do tego odcinkowy pomiar prędkości.
- 2 4
-
2020-09-05 10:20
Przypominam o tym, e policja jest organem wykonawczym a nie ustawodawczym
Policja zapomina do czego została powołana i komu ma służyć. Coraz częściej komendanci czują się jak panowie ustawodawcy, decydujący itp a mają tylko wypełniać stosowne przepisy.
- 4 0
-
2020-09-04 22:29
Policja kupiła sobie szybkie samochody m.in. po to żeby wyłąpywać d-bili jeżdżących "na zderzaku" (1)
Ilu wariatów zatrzymano? Ile odebrano praw jazdy? Ile mandatów wystawiono za taką jazdę?
- 7 0
-
2020-09-05 10:14
Sami sa teraz tymi wariatami
- 0 0
-
2020-09-05 10:13
Najlepiej
Tunel tylko dla pieszych :)
- 3 0
-
2020-09-05 10:12
Wystarczy egzekwować istniejace
Przepisy, a nie je zmieniać. Tylko się policji pracować nie chce ( co to dla nich przekroczenie o 20km)... A przecież jest monitoring, wystarczy robić zdjęcia wyścigówkom i 1 w tyg odebrać nagranie, a potem wysłać "zaproszenie"...
Aleee po co, przecież to zbyt dużo pracy i do tego za biurkiem... nie można się poznęcać, nastroszyć piórka i pobawić się w pana i władzce jak przy osobistym zatrzymaniu prawa jazdy...- 3 0
-
2020-09-05 06:17
Skoro ma byc pomiar predkosci,to po kiego obnizac do 50... (2)
Jak zwykle logika poszla w las
- 9 3
-
2020-09-05 10:10
żeby więcej mandatów można sypać...
- 1 0
-
2020-09-05 07:16
To rodzaj odpowiedzialności zbiorowej i kary dla kierowców
- 0 0
-
2020-09-04 10:37
(1)
A czepiają się rowerzystów...
- 10 10
-
2020-09-05 10:09
Rowerzyści to inna sprawa
- 1 1
-
2020-09-05 10:07
Idioci!!!
... tacy, że aż szkoda się rozpisywać.
PS. Polecam wycieczkę do np. Chorwacji i przyjrzenie się ograniczeniom w tunelach.- 1 0
-
2020-09-05 09:59
Zwiększyć prędkość pod tunelem!
Dzięki temu przejazd będzie płynniejszy.
Zakazać tylko zmiany pasa pod tunelem.- 2 1
-
2020-09-05 09:51
Tunel to walka o pozycję na mieście.
Kto wyprzedzi kilku w tunelu, zyskuje pozycję na zakorkowanych miejskich ulicach. Kilku których wyprzedzi w tunelu i na dojeździe do niego przekłada się na kilka a może kilkanaście minut wcześniej u celu. Nie, żebym bronił i**otów gnających tunelem, ale to niestety tak działa.
- 1 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.