• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Politechnika Gdańska zmieniła logo

Marzena Klimowicz-Sikorska
21 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Koszt Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego elementem jest nowe logo uczelni wyniósł 49 tys. zł netto. Koszt Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego elementem jest nowe logo uczelni wyniósł 49 tys. zł netto.

Po blisko 24 latach Politechnika Gdańska zmieniła swoje logo. Władze uczelni uznały, że dotychczasowe jest za mało czytelne i konieczne są zmiany.



Stare logo PG. Stare logo PG.
Dwa lwy z bujnymi grzywami trzymające herb uczelni z czterema symbolami: orłem - symbolizującym, że jest to uczelnia państwowa, kotwicą - że ma związek z morzem, godłem Gdańska - że związana jest z miastem i kaganek w zębatce - symbolizującym, że jest to uczelnia techniczna. Do tego napis po łacinie "Wierni morzu i ojczyźnie" - tak wyglądało dotychczasowe logo PG.

Teraz, po blisko 24 latach odchodzi ono do lamusa. Od kilku dni zastępuje je nowe, prostsze i czytelniejsze.

- Główną przyczyną zmiany znaku był brak czytelności i rozpoznawalności. Nie chcieliśmy zaczynać wszystkiego od nowa. Uważam, że odwracanie się od ponad stuletniej historii byłoby nierozsądne. Zależało nam by zachować ciągłość historyczną, wykorzystując te elementy symboliczne starego znaku, które są konieczne i nadal nośne - tłumaczy prof. Jan Buczkowski, pełnomocnik rektora ds. artystycznych. - Zachowaliśmy sylwetki lwów i elementy herbu miejskiego. Nowym elementem jest akronim PG, skrót, który funkcjonuje w powszechnej świadomości i używany jest też w języku potocznym. W tym przypadku mniej - znaczy więcej. Myślę, że projektantom udało się znaleźć interesującą, współczesną formę, i że obecne logo odróżnia się od tych, które także posługują się sylwetkami lwów.

A tak wyglądało logo PG w 1938 r. A tak wyglądało logo PG w 1938 r.
Zaprojektowanie logo zlecono warszawskiej firmie Mamastudio, która za pomocą nowoczesnej formy graficznej i współczesnego języka symbolicznego miała za zadanie wyrazić bogactwo tradycji i historycznej tożsamości Politechniki. Ostatecznie dekoracyjną formę lwów trzymających tarczę zastąpiły figury o "regularnym rytmie geometrycznej linii konturu".

Sylwetki lwów oraz zestawienie inicjałów nazwy uczelni z godłem miasta Gdańska w polu tarczy herbowej mają stanowić nierozerwalną i jedną całość.

Czy podoba ci się nowe logo Politechniki Gdańskiej?

- Zamierzeniem było maksymalne uproszczenie. Użyto linii, które kojarzą się z pikselami. Uważam, że jest to bardzo zgrabne rozwiązanie grzywy lwa, poprzez użycie rytmicznych linii, symbolizujących wiedzę i "połączenie" ich z celowo stylizowanym ogonem, nawiązującym do antycznego ornamentu. Całość jest bardzo dynamiczna - dodaje dr Buczkowski.

To jednak nie koniec zmian. Nowy logotyp jest elementem Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej, którego celem jest uporządkowanie i wypracowanie zasad w obrębie dokumentów (druki funkcyjne, akcydensy codziennego użytku, nowe wzory dyplomów), nośników promocyjnych, jak i informacji wizualnej wewnątrz budynków oraz w obrębie kampusu (np. oznakowanie pomieszczeń, oznakowanie dojazdowe itp.).

A czy podoba się specjalistom od marketingu?

- Jest kontrowersyjne. Z pewnością znajdzie równie wielu fanów, co zagorzałych przeciwników - uważa Marcin Więckowski z firmy Whizbrand, grupy oferującej usługi marketingowe.

Jego zdaniem decyzja o modernizacji i odchudzeniu znaku była w pełni uzasadniona. Dotychczasowy herb był nieczytelny i nadmiernie skomplikowany, co powodowało szereg ograniczeń aplikacyjnych. Obecny - jest poprawny technicznie i tym samym bardziej praktyczny. Jednak nie wszystko wygląda tak, jak powinno.

- Nowy znak miał być interpretacją dotychczasowego herbu i współczesnym językiem wyrażać bogactwo tradycji i historycznej tożsamości Politechniki. W mojej prywatnej ocenie poszedł w tej interpretacji o krok za daleko. Nowa identyfikacja PG jest nie tyle ewolucją, co rewolucją. Bogactwo tradycji niestety zgubiło się gdzieś w tym procesie - kwituje Marcin Więckowski.

Informacja dodana 21 marca godz. 12. 55

Udało nam się dotrzeć do kosztów związanych ze zmianą wizerunku uczelni. Zamówienie Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Gdańskiej kosztowało łącznie 49 tys. zł netto. W jego skład, poza logo, wchodzą m.in.: projekty nośników systemu identyfikacji wizualnej, takich jak: wizytówki, karty przesyłowe, listowniki imienne i ogólne, koperty, pieczęcie imienne, adresowe i specjalne; a także dyplomy, kwestionariusze, świadectwa czy karty egzaminacyjne i inne.

Miejsca

Opinie (660) 6 zablokowanych

  • Nie podoba mi się

    Nowe logo wygląda jakby PG nadal była w erze komputerów 8-bitowych (Meritum, Spektrum, itd.). Pikseloza na ówczesnym poziomie. Sam pomysł zmiany logo też nieprzemyślany: instytucje z tradycjami powinny się trzymać swojej symboliki. Dlaczego na przykład Rolls-Royce nie zmienia swojego logo, przecież patrząc oczami Rektora PG jest ono przestarzałe. A VW albo Audi? Może ich też namówić na zmianę symboliki? Inna rzecz - czy pomyślano o koszcie wymiany wszystkich pieczątek, papieru firmowego, tablic informacyjnych (na których występuje stare logo)? I czy zamówią też logo w wersji rzeźbionej żeby zamienić nim to dotychczasowe na gmachu głównym? Ot, pokręciło się staruszkom od nadmiaru władzy.

    • 28 0

  • nowe logo wieje tandetą

    zostawcie stare! swoją drogą ciekawe kto i za ile lobbował na rzecz nowego logo i za ile...

    • 24 0

  • BEZNADZIEJA

    Stare logo było odpowiedniejsze - z klasą.
    A to jest fatalne.

    • 27 0

  • I L E ta "mama.." za to skasowała??? Jednym słowem: S K A N D A L !!!!!!! (1)

    Nie ma widać pilniejszych poTRZEB i wydatków?! Ale to tak wygląda ta nasz GOSpoDARKA, gdy GOSpoDARZA ni ma...

    • 20 0

    • ok. 50 tysięcy

      • 0 0

  • Co za badziewny projekt....

    Stare logo było nieczytelne??? Chyba dla jełopów nie znających prostych sekwencji łacińskich. Chyba że komuś przeszkadzał orzeł w koronie... Ze starego znaku graficznego emanowała jakaś dostojność, powaga, tradycja. Z nowego projektu wyziera tylko głupota pomysłodawców.

    • 30 0

  • warszawa projektuje? (3)

    'Zaprojektowanie loga zlecono warszawskiej firmie Mamastudio- Dlaczego logo gdańskiej uczelni projektuje Warszawa? Nie rozumiem dlaczego nie można było dać szansy chociażby studentom PG, na samodzielne zaprojektowanie loga.

    • 51 4

    • (1)

      może dlatego że student nie ma pojęcia o całym zbiorze zasad które musi spełniać znak. Projektowanie logotypu to sztuka którą potrafią nieliczni. Dlatego na rynku bardzo mało jest agencji typowo brandingowych zajmujących się tym profesjonalnie, za to cała masa pseudo agencji reklamowych którym się wydaje że byle znaczek może pełnić funkcję znaku marki. Projektowanie logotypu to proces pracochłonny i nie trwa kilku godzin

      • 3 14

      • no to autorzy tego "loga" też nie należą do tych "nielicznych"

        • 16 1

    • logo

      Bo trzeba bylo dac zarobic znajomym

      • 14 1

  • Wycięli orła w koronie... (2)

    i o to głównie chodziło w tej zmianie.

    • 39 4

    • Wracaj być PiSiorem gdzie indziej. (1)

      • 2 17

      • Nie pissiorem tylko polakiem!

        • 18 2

  • zbyt radykalne

    Rozumiem chęć zmiany czytelności starego loga. Można było dokonać tylko kosmetycznych zmian, poprawić "czytelność" lwów i dokonać zmiany napisów na polski (skoro mało ludzi tak naprawdę wie, co oznaczaja napisy w łacinie) pod wymagania druków. Nowe logo jest zbyt nowoczesne i kojarzy się głównie z zerwaniem z tradycją. Na stronie PG nie mogę się doszukać ogłoszenia o konkursie na logo. Może też bym startowała?

    • 20 0

  • Świetne logo.

    • 4 37

  • Porażka!! (1)

    Straszne jest to nowe logo!! Niech osoby które dostały do kieszeni za wybór tego loga strzelą sobie w głowę!! Porażka!! Porozpie.dalajmy jeszcze uczelniane pieniądze przecież stać na to uczelnię zamiast przeznaczyć na coś innego te pieniądze, to wydajmy je na logo bo przecież stare jest złe... Zmiana loga to nie tylko zmiana loga na stronie PG, na wszystkich dokumentach, wizytówkach itp. trzeba pozmieniać logo. Musieli ładnie dostać do łapy za taką decyzję!! Jeszcze raz powtórzę PORAŻKA!!

    • 32 0

    • Brawo Student!!!

      Sto procent racji.Dobrze szanowne towarzystwo bawi sie za państwowe pieniądze...Zajmują się takimi d*perelami a tymczasem poziom kształcenia leci na łeb na szyję,patentów brak,decyzji nt.podwyżek dla pracowników nadal nie podjęto...Teraz trwa casting komu przydzielą najlepsze miejsce na nowym parkingu podziemnym.Słuszną linię ma nasza władza.

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane