• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polskie statki wrócą na Zalew Wiślany

Kuba Łoginow
16 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Jeszcze w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem - obiecuje polski rząd. Jeszcze w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem - obiecuje polski rząd.

Rosja wpuści polskie statki na swoją część Zalewu Wiślanego. Skorzystają na tym trójmiejskie przedsiębiorstwa z branży morskiej, które już teraz przygotowują się do obsługi nowych linii żeglugowych. Na polsko-rosyjskim porozumieniu ucierpieć może natomiast ekologia.



Swobodna żegluga

Zarys porozumienia ustalono podczas polsko-rosyjskiej komisji międzyrządowej do spraw gospodarczych. -Przygotowaliśmy grunt do przełomu w polsko-rosyjskich stosunkach gospodarczych, do którego powinno dojść podczas wizyty premiera Putina w Polsce - mówił po niej minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Najważniejszym ustaleniem jest wstępna zgoda Moskwy na udrożnienie żeglugi po Zalewie Wiślanym. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, już w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem. W obsłudze tych linii i eksploatacji terminalu elbląskiego portu wezmą udział głównie firmy z Trójmiasta.

Jednak po Zalewie nie będą pływać jednostki pełnomorskie, lecz śródlądowe, które nie mogą wyjść na otwarte morze i dostarczyć ładunek np. do portów szwedzkich. Przyczyną jest niewielka gwarantowana głębokość rosyjskiej części Zalewu, która według oficjalnych dokumentów wynosi jedynie 1,8 metra.

Kanał przez Mierzeję zagrożony. Wcale nie - twierdzi Urząd Morski

Porozumienie z Rosją może wpłynąć na uchylenie rządowej uchwały o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Najważniejsze ustalenie to zgoda Rosji na umożliwienie jeszcze w tym roku żeglugi polskich statków pasażerskich i handlowych po Zalewie Wiślanym. Nie będziemy musieli przekopywać Mierzei Wiślanej - ocenił uczestniczący w rozmowach wiceminister gospodarki Marcin Korolec.

Innego zdania jest natomiast Urząd Morski w Gdyni, podlegający pod wiceminister infrastruktury Annę Wypych-Namiotko. - Urząd Morski w Gdyni nie posiada żadnych informacji świadczących o rozważaniach rządu na temat rezygnacji z omawianego przedsięwzięcia - twierdzi wicedyrektor Urzędu Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

Wątpliwości ekologów. Czy czeka nas ekologiczny dumping?

Zarówno kanał, jak i zawarte niedawno porozumienie z Rosją, budzą obawy niektórych ekologów. Zalew Wiślany jest częścią unikalnej sieci NATURA 2000, a wzmożony ruch przestarzałych barek między Elblągiem a Królewcem może być niebezpieczny dla przyrody północnej części tego akwenu. Wątpliwości budzi fakt, iż Rosja nie uznaje wielu rygorystycznych wymagań w zakresie bezpieczeństwa morskiego oraz ochrony środowiska (ustalonych przez IMO, EMSA i HELCOM) Rosyjskie statki, które mają kursować po Zalewie, są delikatnie mówiąc pływającymi trupami, z których w każdej chwili może wyciec paliwo. Zdaniem ekologów, w zawartym niedawno porozumieniu powinny koniecznie znaleźć się uregulowania, które zapobiegłyby tego typu niebezpieczeństwom.

Ponadto, wraz z uruchomieniem masowej żeglugi między polskimi portami a Królewcem, można się spodziewać zalania pomorskiego rynku tanimi rosyjskimi towarami (materiałami budowlanymi, wyrobami przemysłu drzewnego itp.), które będą wypierać bardziej przyjazne środowisku polskie produkty. Rosyjskie fabryki, w tym również te położone nad Bałtykiem, nie muszą ponosić kosztów oczyszczania ścieków (nieczystości wypuszczane są wprost do rzeki Pregoły), ograniczania emisji szkodliwych substancji czy utylizacji odpadów. W efekcie, koncentracja produkcji przemysłowej w Obwodzie Kaliningradzkim bardzo negatywnie wpływa na stan środowiska naturalnego Zatoki Gdańskiej, a cena rosyjskich wyrobów jest sztucznie zaniżona.

Opinie (85) 8 zablokowanych

  • po co gadać z ruskimi

    zaraz się wypną i znowu będziemy w d.

    robić przekop i nie będzie problemu. ruskie złomy nie będą syfić, my będziemy mieli dostęp do zatoki i sprawa rozwiązana. wtedy ewentualnie ruski poproszą o możliwość żeglugi, a my postawimy warunki.

    ale pewnie Korolec dostanie "prezent" i projekt przekopu pójdzie w odstawkę....

    • 8 0

  • Ekolodzy od siedmi boleści

    Lepiej zaiwaniać tirami ? Żegluga środlądowa jest jedną z bardziej ekologicznych form transportu, od lat Polska tego nie dostrzega i robi wszystko, żeby na rozwój dróg wodnych dać jak najmniej. Zreszta rozwój rozwojem, nawet na utrzymanie stanu bieżącego środków nie wystarcza. I w ten sposób dalej tiry będą rozjeżdżac polskę wzdłuż i wszerz, co jest i najdroższe, i najbardziej uciążliwe i w końcu najbardziej nieekologiczne. A co do stanu technicznego to są przecież wytyczne, których dany 'armator' będzie się musiał trzymać.

    Inna sprawa - umiesz liczyć, licz na siebie. Rosja wodzi nas za nos, bedziemy w dalszym ciągu od niej uzależnieni i to ona będzie nam dyktowała warunki zarówno techniczne jak i finansowe.

    • 7 0

  • A niech to (2)

    Znowu artykuł o niczym!! Dajecie spokój. Napiszcie o czymś co ludzi interesuje..
    Remonty dróg, Spadku cen mieszkań , Pożarach, Napaściach, itp itp.
    A nie wyjeżdżacie o jakimś Zalewie! ehhh Dajcie Coś Co NAS KRĘCI

    • 6 40

    • idiota

      Twoja wypowiedź jest na tyle idiotyczna, że proszę żebyś nie uogólniał jej do zdania ogółu!

      • 6 2

    • jestem mieszkańcem Gdańska, którego sprawy żeglugi interesują - jestem jakiś dziwny? nasz port będzie jednym z elementów tej układanki krótkowzroczny ignorancie

      • 6 2

  • Jeszcze ktoś wierzy Rosji ?

    Przecież Rosja ma granice, ale decydenci i urzędasy z plemienia Lenina słyną z głupoty bez granic

    • 6 0

  • I znowu Ekolog opakowań głupoty pisze

    nie pływają - źle, pływają - źle. A to z zagrożeniem dla gospodarki to już śmieszne. Widzę że autor bierze przykład ze swojego idola Jarka Kaczyniaka

    • 7 2

  • Nareszcie pozwola "Krystynie" znowu plywac.

    Tak na oko, zabierze jednorazowo na poklad przynajmniej z dziesieciu pasazerow!
    Nareszcie cos ruszy w "turystyce".

    • 2 0

  • Przekopać mierzeję

    Przekopać mierzeję. Wtedy nie będziemy zależni od rosyjskiej zgody lub jej braku

    • 10 2

  • TRAMWAJ WODNY DO ELBLĄGA

    Wyobraźcie sobie tramwaje wodne, mariny, wycieczki do Elbląga, ozywienie tego rejonu Warmii...

    Bez przekopu nie da rady!

    • 10 1

  • Postraszyli-jełopy zmiękły!Co z tego,że wpuszczą?Mogą NIE WYPUŚCIĆ!!!

    Niezależność-urzędsy,NIEZALEŻNOŚĆ!Oto p o d s t a w a wszelkich rozmów ze wschodem!

    • 4 1

  • No coz wyglada na to ze Rosjan dotknal kryzys i stwierdzili ze nie ma co dalej prowadzic zimnej wojny na Zalewie, bo nie tylko Polacy na tym traca.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane