- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (39 opinii)
- 2 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (51 opinii)
- 3 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (126 opinii)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (347 opinii)
- 5 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (83 opinie)
- 6 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (23 opinie)
Polskie statki wrócą na Zalew Wiślany
Rosja wpuści polskie statki na swoją część Zalewu Wiślanego. Skorzystają na tym trójmiejskie przedsiębiorstwa z branży morskiej, które już teraz przygotowują się do obsługi nowych linii żeglugowych. Na polsko-rosyjskim porozumieniu ucierpieć może natomiast ekologia.
Swobodna żegluga
Zarys porozumienia ustalono podczas polsko-rosyjskiej komisji międzyrządowej do spraw gospodarczych. -Przygotowaliśmy grunt do przełomu w polsko-rosyjskich stosunkach gospodarczych, do którego powinno dojść podczas wizyty premiera Putina w Polsce - mówił po niej minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
Najważniejszym ustaleniem jest wstępna zgoda Moskwy na udrożnienie żeglugi po Zalewie Wiślanym. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, już w tym sezonie żeglugowym rozpoczną się rejsy statków pasażerskich i handlowych pomiędzy Elblągiem a Królewcem. W obsłudze tych linii i eksploatacji terminalu elbląskiego portu wezmą udział głównie firmy z Trójmiasta.
Jednak po Zalewie nie będą pływać jednostki pełnomorskie, lecz śródlądowe, które nie mogą wyjść na otwarte morze i dostarczyć ładunek np. do portów szwedzkich. Przyczyną jest niewielka gwarantowana głębokość rosyjskiej części Zalewu, która według oficjalnych dokumentów wynosi jedynie 1,8 metra.
Kanał przez Mierzeję zagrożony. Wcale nie - twierdzi Urząd Morski
Porozumienie z Rosją może wpłynąć na uchylenie rządowej uchwały o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Najważniejsze ustalenie to zgoda Rosji na umożliwienie jeszcze w tym roku żeglugi polskich statków pasażerskich i handlowych po Zalewie Wiślanym. Nie będziemy musieli przekopywać Mierzei Wiślanej - ocenił uczestniczący w rozmowach wiceminister gospodarki Marcin Korolec.
Innego zdania jest natomiast Urząd Morski w Gdyni, podlegający pod wiceminister infrastruktury Annę Wypych-Namiotko. - Urząd Morski w Gdyni nie posiada żadnych informacji świadczących o rozważaniach rządu na temat rezygnacji z omawianego przedsięwzięcia - twierdzi wicedyrektor Urzędu Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.
Wątpliwości ekologów. Czy czeka nas ekologiczny dumping?
Zarówno kanał, jak i zawarte niedawno porozumienie z Rosją, budzą obawy niektórych ekologów. Zalew Wiślany jest częścią unikalnej sieci NATURA 2000, a wzmożony ruch przestarzałych barek między Elblągiem a Królewcem może być niebezpieczny dla przyrody północnej części tego akwenu. Wątpliwości budzi fakt, iż Rosja nie uznaje wielu rygorystycznych wymagań w zakresie bezpieczeństwa morskiego oraz ochrony środowiska (ustalonych przez IMO, EMSA i HELCOM) Rosyjskie statki, które mają kursować po Zalewie, są delikatnie mówiąc pływającymi trupami, z których w każdej chwili może wyciec paliwo. Zdaniem ekologów, w zawartym niedawno porozumieniu powinny koniecznie znaleźć się uregulowania, które zapobiegłyby tego typu niebezpieczeństwom.
Ponadto, wraz z uruchomieniem masowej żeglugi między polskimi portami a Królewcem, można się spodziewać zalania pomorskiego rynku tanimi rosyjskimi towarami (materiałami budowlanymi, wyrobami przemysłu drzewnego itp.), które będą wypierać bardziej przyjazne środowisku polskie produkty. Rosyjskie fabryki, w tym również te położone nad Bałtykiem, nie muszą ponosić kosztów oczyszczania ścieków (nieczystości wypuszczane są wprost do rzeki Pregoły), ograniczania emisji szkodliwych substancji czy utylizacji odpadów. W efekcie, koncentracja produkcji przemysłowej w Obwodzie Kaliningradzkim bardzo negatywnie wpływa na stan środowiska naturalnego Zatoki Gdańskiej, a cena rosyjskich wyrobów jest sztucznie zaniżona.
Opinie (85) 8 zablokowanych
-
2009-03-16 13:50
po co gadać z ruskimi
zaraz się wypną i znowu będziemy w d.
robić przekop i nie będzie problemu. ruskie złomy nie będą syfić, my będziemy mieli dostęp do zatoki i sprawa rozwiązana. wtedy ewentualnie ruski poproszą o możliwość żeglugi, a my postawimy warunki.
ale pewnie Korolec dostanie "prezent" i projekt przekopu pójdzie w odstawkę....- 8 0
-
2009-03-16 13:32
Ekolodzy od siedmi boleści
Lepiej zaiwaniać tirami ? Żegluga środlądowa jest jedną z bardziej ekologicznych form transportu, od lat Polska tego nie dostrzega i robi wszystko, żeby na rozwój dróg wodnych dać jak najmniej. Zreszta rozwój rozwojem, nawet na utrzymanie stanu bieżącego środków nie wystarcza. I w ten sposób dalej tiry będą rozjeżdżac polskę wzdłuż i wszerz, co jest i najdroższe, i najbardziej uciążliwe i w końcu najbardziej nieekologiczne. A co do stanu technicznego to są przecież wytyczne, których dany 'armator' będzie się musiał trzymać.
Inna sprawa - umiesz liczyć, licz na siebie. Rosja wodzi nas za nos, bedziemy w dalszym ciągu od niej uzależnieni i to ona będzie nam dyktowała warunki zarówno techniczne jak i finansowe.- 7 0
-
2009-03-16 11:54
A niech to (2)
Znowu artykuł o niczym!! Dajecie spokój. Napiszcie o czymś co ludzi interesuje..
Remonty dróg, Spadku cen mieszkań , Pożarach, Napaściach, itp itp.
A nie wyjeżdżacie o jakimś Zalewie! ehhh Dajcie Coś Co NAS KRĘCI- 6 40
-
2009-03-16 13:28
idiota
Twoja wypowiedź jest na tyle idiotyczna, że proszę żebyś nie uogólniał jej do zdania ogółu!
- 6 2
-
2009-03-16 13:24
jestem mieszkańcem Gdańska, którego sprawy żeglugi interesują - jestem jakiś dziwny? nasz port będzie jednym z elementów tej układanki krótkowzroczny ignorancie
- 6 2
-
2009-03-16 13:23
Jeszcze ktoś wierzy Rosji ?
Przecież Rosja ma granice, ale decydenci i urzędasy z plemienia Lenina słyną z głupoty bez granic
- 6 0
-
2009-03-16 13:02
I znowu Ekolog opakowań głupoty pisze
nie pływają - źle, pływają - źle. A to z zagrożeniem dla gospodarki to już śmieszne. Widzę że autor bierze przykład ze swojego idola Jarka Kaczyniaka
- 7 2
-
2009-03-16 12:56
Nareszcie pozwola "Krystynie" znowu plywac.
Tak na oko, zabierze jednorazowo na poklad przynajmniej z dziesieciu pasazerow!
Nareszcie cos ruszy w "turystyce".- 2 0
-
2009-03-16 12:30
Przekopać mierzeję
Przekopać mierzeję. Wtedy nie będziemy zależni od rosyjskiej zgody lub jej braku
- 10 2
-
2009-03-16 12:22
TRAMWAJ WODNY DO ELBLĄGA
Wyobraźcie sobie tramwaje wodne, mariny, wycieczki do Elbląga, ozywienie tego rejonu Warmii...
Bez przekopu nie da rady!- 10 1
-
2009-03-16 12:15
Postraszyli-jełopy zmiękły!Co z tego,że wpuszczą?Mogą NIE WYPUŚCIĆ!!!
Niezależność-urzędsy,NIEZALEŻNOŚĆ!Oto p o d s t a w a wszelkich rozmów ze wschodem!
- 4 1
-
2009-03-16 12:09
No coz wyglada na to ze Rosjan dotknal kryzys i stwierdzili ze nie ma co dalej prowadzic zimnej wojny na Zalewie, bo nie tylko Polacy na tym traca.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.