• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południowa Obwodnica Gdańska: można budować

Michał Brancewicz
22 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Węzeł Południowy - węzeł łączący POG z istniejącą Obwodnicą Trójmiasta. Węzeł Południowy - węzeł łączący POG z istniejącą Obwodnicą Trójmiasta.

W poniedziałek wojewoda pomorski wydał pozwolenie na budowę południowej obwodnicy Gdańska. Data zbiegła się także z ostatnim dniem, do kiedy oprotestowująca decyzję o wyborze wykonawcy spółka Eurovia mogła wnieść odwołanie.



Południowa Obwodnica Gdańska musi powstać przed rozpoczęciem Euro 2012. Południowa Obwodnica Gdańska musi powstać przed rozpoczęciem Euro 2012.
Odwołania nie było. Teraz wiadomo już, że odpowiedzialnym za wybudowanie 18 km Południowej Obwodnicy Gdańska będzie konsorcjum firm Wakoz i Bilfinger Berger (informowaliśmy o tym jako pierwsi na początku sierpnia). Koszt inwestycji to niecałe 1,13 mld zł.

Wniesiony wcześniej (i odrzucony przez GDDiK) protest spowodował jednak, że cała inwestycja ruszy z około miesięcznym opóźnieniem. Jak przyznał Franciszek Rogowicz, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, prace powinny rozpocząć się w październiku.

Harmonogram przewiduje ukończenie prac w czerwcu 2012 roku, ale pod warunkiem, że prace ruszą jeszcze we wrześniu. Teraz, ze względu na przesunięcie, trzeba liczyć na łaskawość zimy. Jej łagodność spowoduje, że zbędne będą przerwy zimowe, planowane co roku na okres między 15 grudnia a 15 marca.

POG liczyć będzie ponad 18 km i połączy Obwodnicę Trójmiasta oraz Autostradę A1 z drogą krajową nr 7. Na całej jej długości powstanie sześć dwupoziomowych węzłów, 10 wiaduktów, most nad Motławą i estakada o długości ok. 3 km.

Opinie (151) 5 zablokowanych

  • Brawo Donald Tusk !!! (1)

    • 4 21

    • hau hau

      • 5 4

  • Nie jestem budowlańcem, więc może ktoś z branży wytłumaczy... (5)

    ...mnie i innym czytelnikom.. Czy te przerwy zimowe oznaczają, że faktycznie żadne prace nie mogą być w tym czasie wykonywane? Rozumiem, że pewne czynności z przyczyn technologicznych muszą się odbywać w określonych warunkach. Ale hasło "przerwa zimowa" kojarzy mi się raczej z feriami w szkole. Czy w tym czasie na placu budowy zostaje tylko nocny stróż czy też jakieś prace są jednak prowadzone?

    • 12 0

    • (1)

      zalezy od aury. prace ziemne jesli nie sypie i nie ma trzaskajace mrozu oczywiscie tak.
      Kładzenie masy juz nie. ale wiadomo, ze na poczatku ida prace ziemne, masa na końcu.
      Generalnie drogownictwo to jest troche sezonowa praca,w zimie robi sie mniej, ale za to od wiosny do jesieni własciwie jesli jest robota, a tu jest ,tłucze sie straszne nadgodziny.

      • 7 0

      • Czyli ta zimowa przerwa to na razie nie grozi...

        ...bo do kładzenia masy to jeszcze trochę zostało.

        • 1 0

    • Przerwy zimowe (2)

      otóż są to przerwy, które przewiduje się jako srogie zimy. Przy pewnej temperaturze ujemnej ruszenie zmarzniętej ziemi jest bardzo ciężkie lub praktycznie niewykonalne. To samo jest z budową nawierzchni... jeżeli chcemy aby były gwarancje producentów np na asfalt, to musi on być rozścielany w odpowiednich warunkach (czyli np przy pewnej temperaturze). Są to założenia, które dają nam obraz maksymalnego czasu wykonania robót. W rzeczywistości może być tak, że zimy będą łagodne jak ostatnio i będą robić na okrągło - skończą całość szybciej

      • 1 0

      • to jeszcze pytanie (1)

        W końcu firmy nie wiedzą jaka będzie zima i czy trzymają podwykonawców przez ten okres i płacą im za gotowość czy po prostu mówią im "bądźcie z powrotem w marcu"?

        • 0 0

        • podwykonawców czy pracowników?
          Podwykonawca jest podwykonawca i robi prace na umowę, pracownicy w czasie przerwy zimowej maja tzw przestojowe, byle przetrwac, dlatego w lecie pracuja nadgodziny i... zarabiaja na zime.
          mówimy o robotnikach, operatorach, masiarzach itp.
          inne prace np przygotowania do przetargów, ida pełna parą.

          • 0 0

  • niby gdzie?

    • 0 1

  • Gdańsk za 5 lat.... (10)

    Obwodnica 1,13 mld zł,
    lotnisko 500 mln zł,
    kolej metropolitarna 440-640 mln zł,
    nowa Słowackiego 571 mln zł,
    W-Z 192 mln zł,
    węzeł karczemki 273 mln zł,
    stadion 700 mln zł,
    trasa Sucharskiego 1 mld zł,

    Gdyby to wszystko udało się zbudować:)))

    • 32 2

    • my w gdyni odpowiemy Gdańskowi (2)

      wielki megawęzeł na wzgórzu za ogromną kwote 60 mln pln.
      Całe um gdynia tak twierdzi.

      • 6 5

      • (1)

        "my w gdyni", byles wogole kiedys w ty miescie? Zal czytac takich marnych prowokacji. Siedzisz gdzies na Oruni, stadion obejrzysz tylko z zewnatrz, bo na bilet Cie stac nie bedzie, zadna trasa sie nie przejedziesz bo auta nie masz, o przelocie samolotem nie wspominacjac. Na lotnisko, moze kiedys ojciec Cie zabierze, w piekny letni wieczor. No a jak bedziesz mial juz 18 lat, moze bedzie Cie stac pojechac skm do Gdyni.

        • 3 7

        • siedzę na chyloni

          • 2 1

    • (5)

      porpaganda adamowicza, odlicz o tego wszystkie inwestycje finansowane z funduszy centalnych. Do ktorych tez skutecznie przypisuje sie budyn

      • 4 2

      • w nosie mam Adamowicza

        wydaje pieniądze nie tam gdzie trzeba i nie jest wstanie nic z Warszawy wytargować... kij mu w oko

        • 3 1

      • (2)

        No rzeczywiście - to, że za jego kadencji powstają ważne dla miasta inwestycje finansowane ze środków spoza miasta rzeczywiscie źle o nim świadczy. :>

        • 1 2

        • Powstają już trzecią kadencję (1)

          Niech one w końcu powstaną, a on odejdzie.
          Jest pewna jego zasługa, że one powstają ale wierz mi, że to głównie zasługa naszych w centrali. Swoją drogą zobaczymy co powiesz jak nie wykorzystamy w całości funduszy, bo zabraknie naszego wkładu. Pierwszą inwestycją z takim niebezpieczeństwem jest hala na granicy, za rok się okaże.

          • 3 1

          • akurat hala na granicy ma większe problemy

            bo jest postawiona nielegalnie, na podstawie sfałszowanych dokumentów, ale to dla Karnowskiego i Adamowicza żaden problem, tylko styl działania.

            • 0 0

      • No to chyba bardzo dobrze, że fundusze centralne biorą w tym udział?

        Mniej będziemy obciążeni my, mieszkańcy miasta.

        • 1 0

    • Damy radę

      kosztem społeczeństwa, podniesiemy czynsze, podatki , zaciśniemy pasa i damy radę...

      • 0 0

  • (1)

    nareszcie. niech jeszcze tylko znajda sie srodki na Trase Sucharskiego, swoja droga
    powinni zrobic wszystko co w ich mocy żeby zdarzyc przed Euro2012

    • 9 1

    • Ale Adamowicz już 3. kadencję robi co w jego mocy

      więc ta moc jest znana i przed 2012 nie ma szans

      • 3 0

  • Ile będzie pasów w każdą stronę? (1)

    • 1 0

    • 2 z rezerwą na 3.

      • 2 0

  • (1)

    18 km drogi beda budowac do czerwca 2012..... zal

    • 2 7

    • "10 wiaduktów, most nad Motławą i estakada" - tyle w temacie

      • 7 0

  • Można wywalić Renomę z Gdańska Lisicki siedzi.

    kiedy w końcu taki tytuł na trójmiasto.pl ?

    • 10 0

  • Hurraa!! nareszcie będzie można dostać się do GDYNI omijając to (2)

    miasto na południu.

    • 5 8

    • mi tez sie podoba
      mniej korkow w Gdansku
      a co sie bedzie dzialo w wiosce rybackiej to nie moja sprawa ;]

      • 8 1

    • też jestem zadowolony ze banda gruchotów z rej GA ominie nasz Sopot

      w ogóle powinni miec zakaz wjazdu miasta

      • 3 6

  • Bardzo sie cieszę (1)

    To najważniejsza inwestycja dla Gdańska.

    • 8 2

    • yeah

      mam nadzieje, że za sprawą tej drogi ożywią się rownież na pół martwe tereny na południu gdańska

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane