• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorska Kolej Metropolitalna w Gdyni. Powstaną trzy dworce

Maciej Naskręt
15 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut. Podróż pociągiem z lotniska w Rębiechowie do centrum Gdyni, według władz spółki PKM, ma zajmować pasażerom 25 minut.

Spółka PKM oraz Gdynia wstępnie ustaliły zasady finansowania budowy trzech dworców kolejowych przy gdyńskim odcinku linii Kościerzyna-Gdynia. Pierwsza stacja, czyli Gdynia-Karwiny, powstanie do 2015 r. Kolejne dwie otwarte zostaną do 2020 r. Stacje mają być spójne architektonicznie z tymi, które zaprojektowano w Gdańsku.



Postanowiliśmy sprawdzić, jak wygląda postęp prac w Gdyni przy projektowaniu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Miasto wraz ze spółką Pomorska Kolej Metropolitalna planuje oddanie do użytku w sumie trzech nowych stacji i jednego peronu przy linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna.

Przypomnijmy, że mieszkańcy Gdyni są w uprzywilejowanej sytuacji względem gdańszczan. Linia, przy której mają powstać stacje w Gdyni, funkcjonuje - odbywają się tam regularne kursy pociągów pasażerskich na trasie Gdynia-Kościerzyna. Ponadto do końca tego roku będzie gotowa, warta 86 mln zł modernizacja, która prowadzona jest na zlecenie zarządcy - spółki PKP PLK.

W Gdańsku natomiast infrastrukturę PKM należy zbudować od podstaw. Między Wrzeszczem a Osową zaprojektowano 18-kilometrową linię wraz z ośmioma stacjami. Trwa aktualnie przetarg na wykonawcę. Projekt ma pochłonąć ok. 760 mln zł. Stąd też temu przedsięwzięciu poświęca się więcej uwagi.

Gdzie zatem powstaną w Gdyni wspomniane trzy stacje, przy których zatrzymają się pociągi? Pierwsza z nich, czyli Gdynia-Karwiny, ma zostać zbudowana dokładnie pod ul. Chwaszczyńską zobacz na mapie Gdyni. Jej usytuowanie w tym miejscu umożliwi wygodną przesiadkę z linii trolejbusowych i autobusowych właśnie do pociągów zmierzających w kierunku centrum Gdyni i lotniska w Rębiechowie. Stacja ma zapewnić spadek liczby pojazdów m.in. na ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdynial. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni. Ponadto przy stacji mają być uruchomione parkingi typu Park&Ride - parkuj i jedź.

Samorządowa spółka koncentruje się teraz na budowie linii z Wrzeszcza do Osowy, ale... - Ze zleceniem budowy stacji Gdynia-Karwiny powinniśmy zdążyć do czasu otwarcia właśnie gdańskiej linii, czyli do ok. połowy 2015 r. - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM S.A.

Przeczytaj także o planach elektryfikacji linii relacji Gdynia-Kościerzyna

Jak będzie wyglądała nowa stacja? Nie wiadomo. Władze PKM chcą jednak, by posiadała ona spójną architekturę z zaprojektowanymi stacjami na gdańskim odcinku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Dostęp do stacji Gdynia-Karwiny od strony drogowej zapewni miasto Gdynia. - Jesteśmy na etapie opracowywania wstępnych koncepcji węzła przesiadkowego w obrębie ul. Chwaszczyńskiej i ul. Sopockiej - zapewnia Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Udostępnienie stacji Gdynia-Karwiny sprawi, że pociągi pasażerskie nie będą zatrzymywać się na dotychczasowej stacji Gdynia-Wielki Kack. Powód? Po pierwsze jest ona niedostępna dla mieszkańców z uwagi na utrudniające poruszanie się pieszo, znaczące spadki terenu. Ponadto wykonanie w terenie istniejącej stacji węzła przesiadkowego wywołałoby perturbacje w ruchu - korki - na całym Fikakowie.

Na kolejne dwie stacje, czyli Gdynia-Fikakowo przy ul. Nowodworcowej zobacz na mapie Gdyni i Gdynia-Stadion obok ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni - będzie trzeba poczekać nieco dłużej. - Stacje będą projektowane przez naszą spółkę, by przystąpić do ich realizacji w kolejnej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej - na lata 2014-2020 - mówi Tomasz Konopacki.

Czy powstanie dworców PKM odkorkuje część dróg w Gdyni?

Wstępne koncepcje stacji Gdynia-Fikakowo i Gdynia-Stadion nie są jeszcze znane. Wiadomo jednak na pewno, że nie będą częścią węzłów przesiadkowych. Nie będzie tam też parkingów Park&Ride. Pierwsza stacja ma obsługiwać wyłącznie coraz bardziej zabudowane gdyńskie osiedle Fikakowo. Natomiast stacja Gdynia-Stadion ma m.in. ułatwić dotarcie kibicom do stadionu i hali GOSiR.

Kolejnym miejscem, w którym zatrzyma się pociąg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, będzie nowy peron przy istniejącej dzisiaj stacji SKM Gdynia-Wzgórze św. Maksymiliana. Ma on być dwukierunkowy. Oznacza to, że pojedyncze torowisko będzie się rozwidlać na dwie nitki przed peronem. Tuż za nim linie będą się łączyć w jeden tor.

- Sfinansowanie budowy tego dwukierunkowego peronu ma zapewnić inwestor prywatny - właściciel obiektu handlowego Centrum Wzgórze - mówi Marek Stępa. Dodaje, iż obiekt również miałby powstać po 2015 r.

W dalszej przyszłości planowane jest również wpięcie południowego torowiska z Kościerzyny w kierunku Gdyni Głównej w linię SKM. Przypominamy, że aktualnie torowisko z Kościerzyny włączone jest w linię dalekobieżną zobacz na mapie Gdyni. Wykonanie tego planu uzależnione jest jednak od ewentualnej przebudowy gdyńskich peronów - obniżenia ich wysokości do stosowanych dzisiaj standardów. Perony na SKM mają wysokość 96 cm. Natomiast PKP PLK i PKM na swoich stacjach stosują wysokość 76 cm.

Wiele kontrowersji wzbudza też odłożenie planów budowy stacji przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Jej powstanie umożliwiłoby korzystanie z pociągów mieszkańcom Chwaszczyna, części Osowy i gdyńskich Kaczych Buków. Spółka PKM, PKP PLK, miasto Gdynia i Gdańsk nie są zainteresowane realizacją zadania.

Opinie (238) 4 zablokowane

  • tzn.. ile konkretnie kasy da Gdynia ??? (3)

    bo do kolejki SKM dokłada się w minimalnym , buduje sobie lądowisko w Kosakowie

    • 4 10

    • "bo do kolejki SKM dokłada się w minimalnym"

      nawet tego minimum nie powinna dokładać, wystarczy popatrzeć jak wyglądają gdyńskie przystanki. SKM powinno płacić dla mnie oraz innym mieszkańcom Gdyni odszkodowanie za codzienny stres, wszechwładną szpetność konstrukcyjną i jakościową, wynikającą ze złych projektów, materiałów i wykonawstwa tam gdzie próbowali coś zrobić a wyszła całkowita estetyczna klęska.

      No ale aby zaskarżyć SKM i odebrać im pieniądze i udziały Władze Gdyni powinny mieć jaja!!

      • 1 0

    • a ile kasy dostają miasta z funduszy unijnych

      Gdańsk 2 miliardy 600 milionów
      sopoty /podobno miasto/ 380 milionów
      a ...
      Gdynia 180 milionów.
      nic dodac nic ujac

      • 3 0

    • Pruszcz

      daje więcej, może niech KM pociągną lepiej do Pruszcza? Tam też jest lotnisko :)

      • 2 3

  • na lotnisko w Kosakowie przydałoby sie ją pociągnąć (5)

    Przewiduje korki na morskiej, estakadzie i wiśniewskiego. Wielu ludziom przepadnie lot.

    • 12 7

    • wielu ludzi awionetek nie ma (4)

      a i prywatna awionetka poczeka na właściciela. Nic innego tam latać nie będzie.

      • 7 3

      • poczytaj dokładnie o jakie samoloty się starają (3)

        mydlenie ludziom oczu a za nimi poczynili starania o samoloty segmentu B. Chodzi o rozpiętość skrzydeł do (mogę się mylić 36 m) a to już 737 i a 320.
        Moim zdaniem to już nie awionetki. Poza tym dla awionetek nie instaluje się systemu podejścia, taśmociągów i nie buduje się dość dużego portu i parkingow.

        • 10 6

        • i jeszcze jedno... dobrze,ze napisałeś "starają się" (1)

          Lotnisko w Gdańsku zarabia, jest na plusie i stać je na "zachęty" do latania dla tanich linii lotniczych. Aby lotnisko pokrywało koszty swojego funkcjonowania musi mieć około 750 tys. pasażerów rocznie. Nie ma najmniejszych szans by przebili port lotniczy Gdańsk i jeszcze wyszli chociaż na zero. Albo lotnisko będzie puste i generowało straty albo będzie coś tam latało i straty będą jeszcze większe. Gratuluję wszystkim mieszkańcom Gdyni, w tym sobie! Za fanaberie i kompleksy kilku osób zapłacimy my w podatkach, podwyżkach, braku inwestycji miejskich, braku nowych dróg, braku remontów. Głosujcie dalej na szkodniki!

          • 13 1

          • wynika z tego że nie chcemy tego lotniska

            myślę także, że jest to zdanie sporej części mieszkańców miasta. Zgadzam sie w 100% że to nietrafiona kolejna inwestycja Pana Wojtka i jego świty.

            • 7 0

        • Może najpierw Ty poczytasz dokładnie na temat na jaki zabierasz głos

          W kodzie B który teraz jest budowany nie zmieści się nawet najmniejszy posiadany przez Eurolot turbośmigłowy ATR42. O B737 czy A320 zapomnij. To wszystko jest kod C. Póki co wydano 100 mln zł na dostosowanie lotniska do kodu B. Jak zakończy się obecna inwestycja - tak jak pisałem - będą mogły tam lądować tylko awionetki i GA. Drogi kołowania i płyta postojowa w części cywilnej nie będzie pozwalała na operowanie kodem C. Aby dostosować drogi kołowania i płytę do kodu C będzie potrzebna kolejna część inwestycji na którą w tej chwili nie ma nawet projektu i kolejne pewnie 50 mln zł. Właśnie to jest absurd, że budujemy terminal z taśmociągami a nie ma jeszcze projektu na kod C, nie wiadomo czy będzie kasa itd. Na tym polega właśnie absurd całej tej inwestycji. Polecam poczytać wątki jej dotyczące na specjalistycznych forach lotniczych takich jak SSC czy lotnictwo.net.pl.

          • 8 1

  • Dajcie spokój, nie będzie stacji Fikakowo. Ona ma być "kiedyś" czyli nigdy. Do tego czasu to nawet urzędnicy zrozumieją, że to bez sensu.

    • 11 0

  • (1)

    ale głupota...pieprzą o oszczędnościach, a chcą budować stację Fikakowo. Pomijam bzdurną nazwę, ale przecież cały czas funkcjonuje stacja Wielki Kack. Jest tam peron, który wystarczy zmodernizować, wyremontować i gra. Po co wydawać jak można zaoszczędzić -tego nie kumam. Druga rzecz to komunikacja. Pewnie będzie służył, tym którzy mieszkają w okolicy, bo dojazd kiepski. Ludzie w znacznej większości będą korzystać ze stacji pod Wielkopolską.

    • 7 4

    • Podzielam rację!!!

      • 3 1

  • Gdynia nieeeeeeeee (2)

    Dlaczego Gdynia ma mieć kolej metropolitarną , skoro są wioską rybacką ?

    • 4 15

    • Jestem z Gdańska i nie mam nic przeciwko Gdyni

      Uważam że powinna jeździć tam kolej i powinniśmy mieć lepsze połączenia międzymiastowe i leprze relacje partnerskie obu tych miast (włączając oczywiście Sopot)i nie kierować się jedynie antypatią międzyludzką związaną jedynie ze sportem.

      • 3 1

    • koleją w 25 minut do stolicy Kaszub - Gdunska

      • 3 2

  • Nie jestem z Gdyni tylko z Gdańska ale uważam że...

    ...planowana stacja Gdynia Fikakowo powinna jednak nazywać się Gdynia Wielki Kack. Choćby ze względu na to że leży właśnie w Wielkim Kacku! Podobna sytuacja miała miejsce w Gdańsku. Pierwszą stację za lotniskiem nazwano Gdańsk Banino gdzie Banino w ogóle tam nie jest usytuowane tylko kilka sporych kilometrów dalej! Nie wiem po co te dziwne niekompetentne zmiany w nazwach i nie wiem komu ma to służyć i pomóc!

    • 18 0

  • KARWINY > WZGÓRZE KIEDY?

    Proste pytanie, czyli w teorii w 2016 pojadę z Karwin na Wzgórze? To ważne, zastanawiam się nad kupnem domu.

    • 3 0

  • co za bełkot trzeba się bardzo natrudzić

    by z gdyńskiego nic nie robienia wysmażyć taki artykulik.
    W skrócie gdynia ma jakieś tory ale nie ma kasy na infrastrukturę, bo większość wtopiła w lotnisko i infoboxy (rok 2020 ha ha ha).
    Z kwoty 760 mln pln o której tu mowa ponad 90% zainwestowane zostanie w Gdańsku i to Gdańsk będzie miał nowocesne połączenie ze swoim lotniskiem, gdynia jak zwykle nic.
    Najwyżej popłacze że jak zwykle została pominięta przez wstrętną PO i Gdańsk.

    • 5 7

  • no nie wiem

    Wybudują wydadzą kasę a potem linię zamkną . Obecnie przejazd z Karwin do Gdańska autem (obwodnicą i trasą WZ) to 25-30 min a koleją przez lotnisko z przesiadką przy nowej Abrahama w Gdańsku ma trwać ok 50 min. Pytam to kto wsiada do pociągu? Ja wybieram auto.
    Ps. I zakładają ze pociągi na trasie Gdynia Kościerzyna mają jechać z prędkością do 120 km /h to chyba muszą tory szczelnie ogrodzić w miejscach zabudowanych i parkowo-leśnych.

    • 4 5

  • co z linią na lotnisko w Babich Dołach? Miała zostac pociągnięta tam, bo infrastruktura istnieje. Miał być przystanek na Maciejewicza z park&ride.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane