• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorska "zakopianka" coraz bliżej

Michał Sielski
17 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Początkowo miała to być jedna droga, ale dzięki podziale na trzy inwestycje wzrosła szansa na szybszą budowę. Początkowo miała to być jedna droga, ale dzięki podziale na trzy inwestycje wzrosła szansa na szybszą budowę.

Trasa Via Maris ma ominąć zakorkowaną Gdynię, Rumię oraz Redę i prowadzić od projektowanej Drogi Czerwonej do Władysławowa - 700 tys. zł wyda zarząd województwa pomorskiego na wykonanie studium sieciowego i studium korytarzowego. Dokumentacja będzie pierwszym realnym krokiem do powstania zapowiadanej od lat drogi. - To będzie "Zakopianka" północy - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.



Kiedy powstanie Via Maris?

O tym, że korki w stronę Helu nierzadko zaczynają się już przed zjazdem z obwodnicyMapka, nie trzeba nikogo przekonywać.

Trasa Via Maris



W oczekiwania na ich rozładowanie od lat doskonale wpisywali się politycy. Głównie w zapowiedziach.

Najpierw alternatywne połączenie miało się nazywać Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej, w skrócie: OPAT. Odbyły spotkania z mieszkańcami, przedstawiano warianty, organizowano dyskusje społeczne. Powstało sporo papierów i stanęło na niczym, bo chętnych do finansowania nie było, a koszt szacowano na 1,5-2 mld zł. Dziś byłoby to na pewno więcej, ale diabeł tkwi w szczegółach. Trasa może być bowiem... znacznie tańsza dla samorządów, bo jej najdroższa część powstanie z budżetu państwa.

Obecnie z Gdyni do Rumi szybciej jedzie się rowerem niż samochodem nawet w dzień powszedni.


Za Drogę Czerwoną zapłaci państwo



Najważniejszy i najtrudniejszy fragment zostanie wykonany z puli środków na budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do lokalnego oddziału GDDKiA trafia 20 mln zł na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i przygotowanie inwestycji, która będzie przebiegać w tunelu lub estakadzie.

Czytaj więcej: Droga Czerwona - ruszają prace nad dokumentacją

Kolejnym fragmentem jest OPAT, ale już krótszy, bo prowadzący od Drogi Czerwonej za Redę. To z nim połączy się trasa Via Maris.

"Zakopianka" północy



Właśnie podpisano umowę na wykonanie studium sieciowego i studium korytarzowego dla nowej drogi. Koszt dokumentów to 700 tys. zł, które pokryje zarząd województwa.

- Bardzo byśmy chcieli, by ta droga była swoistą "zakopianką" północy. Połączy nie tylko morski port w Gdyni, ale ułatwi też rozwinięcie funkcji portowych we Władysławowie. Ułatwi również dostęp do farm wiatrowych - wylicza Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.
Dokumentacja liczącej 35 km drogi będzie gotowa za 8 miesięcy. Po jej wykonaniu będzie wiadomo nie tylko, czy powinna mieć status drogi krajowej czy wojewódzkiej, ale otworzy się też możliwość wykonywania Studium Techniczno-Ekonominczno-Środowiskowego. STEŚ to kluczowy dokument przed wybraniem wariantu i wykonaniem projektu budowlanego.

Opinie (186) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Warszawa powinna to sfinansować (4)

    Jakby nie patrzeć to oni uwielbiają nasze lazurowe, ciepłe i czyste morze i 4 miesiące pięknej murowanej pogody. Że o owocach morza nie wspomnę

    • 69 7

    • My w Gdańsku preferujemy owce morza (1)

      • 4 4

      • W Gdańsku wy jesteście owcami które jakaś panna z odzysku strzyże aż miło

        I beczycie radośnie w rytm baletek którymi stepuje

        • 7 9

    • Co za bełkot. Weź się za robotę a nie płaczesz że ktoś zarabia więcej

      • 2 6

    • w interesie kazdego aby to powstalo

      cala Polska powinna byc zaangazowana w to przedsiewziecie, a juz przede wszystkim pomorskie zainteresowane
      to rozwoj regionu i to calego, zyski beda dla wszystkich

      • 1 3

  • OPAT. To hasło słyszę już od 30 lat (3)

    w międzyczasie przeszedłem już na emeryturę :)

    • 76 2

    • i jeszcze z 30 lat będziesz słyszę :)

      • 6 1

    • Poczekasz kolejne. Zaczyna się właśnie wyliczanka wyborcza, My wam, wy nam oni to, my tamto itd. Temat budowy drogi na półwysep, do portu, obwodnic, autostrad wraca co 3-4 lata. W zależności jak się rozkładają wybory samorządowe i do sejmu.

      • 6 0

    • Ej to gratulacje. Ja to jeszcze z 15 lat pracy mam to może planów i uzgodnień środowiskowych doczekam.

      • 1 0

  • (5)

    Pomysł dobry, ale spóźniony.

    Po co budować drogę po której w niedalekiej przyszłości nie będą jeździły samochody.

    Od 2035 nie zarejestrujesz nowego samochodu spalinowego, a na elektryka nie będzie stać wielu. Od 2035 samochód stanie się luksusem na którego będzie stać nielicznych. Do tego dowalą jeszcze wcześniej podatki od samochodów spalinowych, zakażą wjazdu do miast, także po co wydawać te miliardy? No chyba że wrotkami będzie można jeździć i rowerami, a to co innego, budujcie.

    Tak się kończy ekologiczne i covidowe oszołomstwo

    • 24 36

    • W przyszlym roku duza

      czesc osob nigdzie nie wyjedzie bo po prostu nie bedzie ich stac.... wiec korki zmaleja.... ja odpuszcza przyszloroczn wakacje bo juz czuje po portfelu efekty inflacji i podwyzek.... a jeszcze nie mialem podwyzki pradu i ogrzewania

      • 5 6

    • no i super - będzie czyściej i zdrowiej dla wszystkich

      • 4 4

    • Licze, ze UE do tego czasu upadnie i to oszołomstwo pójdzie na śmietnik historii (2)

      • 6 1

      • Bez UE żarłbyś trawę za ruble (1)

        • 2 6

        • Mądre, dzisiaj bycie niemiecka świnią już nie uwiera, czasy się zmieniają, ale świnie zawsze te same.

          • 4 0

  • Raczej w weekend była zakrapianka i chyba jeszcze trzyma (2)

    Proponuję panu marszałkowi wysłać dzisiejszy raport dotyczący skm i pkm. Ludzie tym do pracy jeżdżą, nie każdy ma limuzynę z kierowcą. Ile można znosić wieczne awarie i nieudolność.

    • 40 1

    • (1)

      Nie żadna zakrapianka, ale zwykła proza życia. Zbliżają się wybory, a żyć z czegoś trzeba:) W końcu bliżej panu Mietkowi do emerytury, niż do rozpoczynania kariery zawodowej.

      • 7 1

      • Jak sie peowczyki z mitekiem na czele biorą

        To juz wiadomo, że to nie powstanie

        • 2 0

  • Zakopianka Północy

    Czyli korki takie same, tylko droga lepsza. Pólwysep nie pomieści więcej aut

    • 60 4

  • to już dzieci będą z tego korzystać

    Studium korytarzowe, później Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe (STEŚ), Koncepcja Programowa (KP), Projekt Budowlany (PB) i budowa drogi, No to za jakies 10 lat może będzie.

    • 43 0

  • Horała tyle razy obiecywał (4)

    a w końcu samorządowcy sami musieli się za to zabrać...

    • 34 20

    • Tego co obiecał Donald, to do dzisiaj nie wybudowano ! Elektrownia atomowa miała już działać ;P (2)

      Podobnie wiele dróg, mostów czy np. tuneli ( choćby pod Świną ) to w ogóle mówili, że to nie opłacalne ;P

      • 7 3

      • I co to zmienia? (1)

        Nie jest wytłumaczeniem że poprzednicy PiS TEŻ obiecywali złote góry. Ten rząd miał być lepszy a też tylko obiecuje...

        • 3 7

        • Np. Kaszubska juz prawie na ukonczeniu

          A słońce Peru mówiło, że kasy nie ma. A poza tym ta droga jest niepotrzebna

          • 6 2

    • Horała mówił o OPAT a nie o drodze do Władysławowa!!!

      • 5 2

  • OPAT to rozumiem, ale... (3)

    dwa pasy do Władka? Po co?

    • 40 9

    • W planach będzie zaraz

      poszerzenie Helu oraz rozbudowa słynnego ronda we Własysławowie, dlatego ta droga ma sens xD

      • 7 4

    • Jeden na Hel, drugi na Karwie ;)

      • 3 0

    • Żebyś mógł się dobrze rozpędzić przed skokiem do wody

      • 6 0

  • Ah te plany, wszystkie takie piękne (1)

    i te wszystkie piękne artykuły na ten temat, Ojej ojej, no gratulacje!

    • 56 3

    • exactly, szkoda ze kon jaki jest, kazdy widzi

      szkoda tez ze wyborcy maja tak krotka pamiec.....

      • 3 0

  • Zły opis do filmu. Powinno być "zwłaszcza" lub "szczególnie" zamiast "nawet". "Nawet" to by było w dzień wolny od pracy...

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane