• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorze bardziej kolejowe. Inwestycje w tory za miliardy złotych

Maciej Naskręt
16 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Planowane inwestycje to lepsze połączenia Trójmiasta z Kaszubami czy Słupskiem. Planowane inwestycje to lepsze połączenia Trójmiasta z Kaszubami czy Słupskiem.

Województwo pomorskie czekają rekordowe pod względem swojej wartości inwestycje w infrastrukturę kolejową. Do 2023 r. wydatki sięgną nawet 6 mld zł. Do Trójmiasta "zbliżą" się Słupsk i Kościerzyna.



Jak oceniasz stan infrastruktury kolejowej na Pomorzu?

Tak jak zapowiadano przed laty, perspektywa unijna na lata 2014-2020 to dużo większe inwestycje w infrastrukturę kolejową. Mieszkańcy nie tylko Trójmiasta, ale całego Pomorza, mogą zacierać ręce z zadowolenia.

Do roku 2023 r. w pomorskie tory wpompowanych zostanie prawie 6 mld zł, co wynika z Krajowego Programu Kolejowego i - co ważne - nie jest to pula zamknięta. Dla porównania roczny budżet miasta Gdańska wynosi 3 mld zł. Za kwotę 6 mld zł moglibyśmy zbudować prawie siedem tuneli pod Martwą Wisłą albo stadionów na wzór tego w Letnicy.

Sprawdziliśmy jakich inwestycji można się spodziewać w najbliższych latach. Jeśli powstaną oszczędności podczas ich realizacji (rozstrzygania przetargów) to możliwe, że pojawią się inne inwestycje - na przykład elektryfikacja linii w kierunku Półwyspu Helskiego.

Sprawdź rozkład jazdy pociągów SKM i PKM w Trójmieście

Planowane inwestycje w województwie pomorskim i środki ich dofinansowania. Planowane inwestycje w województwie pomorskim i środki ich dofinansowania.

Elektryfikacja kolei na Kaszuby



To kluczowa inwestycja dla Pomorza i Trójmiasta. W ramach inwestycji PLK wybuduje 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz zelektryfikuje 88 km linii. Trasa od Kościerzyny do Trójmiasta będzie dwutorowa. Wymienionych zostanie także 86 km toru i 88 rozjazdów.

Koszt tej operacji, wraz z rozbudową linii w kierunku Bydgoszczy, to ponad 1,25 mld zł. Przy tej okazji zostanie też zelektryfikowana linia PKM w Gdańsku.

Powodem rozbudowy alternatywnej trasy kolejowej pozwalającej wyjechać i wjechać do Trójmiasta (przez Kościerzynę) są rosnące potrzeby transportowe wynikające z ruchu pasażerskiego oraz towarowego z portu w Gdyni. Obecnie odbywa się on głównie linią E65 do Warszawy i prowadzi przez środek Trójmiasta.

Podróż z Kościerzyny do Gdyni bez zatrzymania skróci się nawet o 16 minut, czyli z 1 godziny i 16 minut do godziny.

Czytaj też: Dwa lata prac nad projektem rozbudowy linii Gdynia - Kościerzyna

Elektryfikacja linii w stronę Kaszub sprawi, że znikną stamtąd składy spalinowe. Elektryfikacja linii w stronę Kaszub sprawi, że znikną stamtąd składy spalinowe.

Dwa tory z Trójmiasta do Słupska



Kolejną ważną inwestycja będzie połączenie dwoma torami Słupska z Trójmiastem. Obecnie na trasie od Wejherowa do Słupska linia ma tylko jeden tor. Prace projektowe dla inwestycji, która będzie dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, podzielone są na cztery etapy.

W pierwszym etapie, najważniejszym z punktu widzenia Trójmiasta, na trasie z Gdyni Chyloni do Wejherowa zostaną przebudowane istniejące tory, a między Redą a Wejherowem powstaną dodatkowe tory dla ruchu aglomeracyjnego (dla PKP SKM Trójmiasto). Układ geometryczny wszystkich torów będzie przystosowany do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich (z możliwymi ograniczeniami do 120 km/h dla torów aglomeracyjnych) i 120 km/h dla składów towarowych.

Dalsze trzy etapy to rozbudowa torowiska do dwóch torów na odcinku od Wejherowa do Lęborka, z Lęborka do Słupska i ze Słupska do Kobylnicy. Całość modernizacji może pochłonąć nawet 2 mld zł

Podróż z Słupska do Gdyni bez zatrzymania skróci się nawet o 25 minut, czyli z 1 godziny i 18 minut do 53 minut.

Na modernizacji linii do Słupska zyskają także mieszkańcy miejscowości położonych po drodze. Na modernizacji linii do Słupska zyskają także mieszkańcy miejscowości położonych po drodze.

Poprawa dostępu do portów



O planach poprawy dostępu do portów pisaliśmy całkiem niedawno. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która zarządza infrastrukturą torową w całym kraju, uzyskała z unijnego programu "Łącząc Europę" (CEF) pieniądze na poprawę dojazdów do portów. Dzięki nim w Trójmieście przeprowadzone zostaną dwa projekty poprawiające dostęp kolejowy do portów morskich w Gdańsku i Gdyni.

Port morski w Gdyni ma bardzo rozbudowaną sieć torowisk kolejowych, jednak przez lata zaniedbań większość z nich wymaga naprawy. W sumie zostanie przebudowanych około 120 km torów i 355 rozjazdów. Część z tych torowisk zostanie zelektryfikowana.

Prace na torach w Gdańsku będą prowadzone w dwóch miejscach. Na zachód od Martwej Wisły rozbudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania, do którego dołączone będą dwie stacje: Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski .

Po drugiej strony Wisły prace przy przebudowie będą prowadzone na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. Łącznie po obu stronach zostanie zmodernizowanych 50 km torów.

Całość ma pochłonąć 1,4 mld zł.

Port w Gdyni to sieć torów wymagająca przebudowy od wielu lat. Port w Gdyni to sieć torów wymagająca przebudowy od wielu lat.

Środki RPO na torowiska lokalne, Pomorze nr 1 w Polsce



Władze województwa, po wzmocnieniu pod względem kolejowym Trójmiasta, czyli budowie linii PKM, ruszają z modernizacją linii na Pomorzu. Przebudowana zostanie linia łącząca Szczecinek, Słupsk i Ustkę, w ramach RPO woj. pomorskiego za ponad 200 mln zł.

Ponadto modernizację przejdzie linia z Malborka do miejscowości Gardeja na granicy woj. pomorskiego i woj. kujawsko-pomorskiego. Na liście podstawowej RPO znajduje się 51 projektów. Pod względem ich szacowanej wartości numerem jeden jest Pomorze, które wyda ponad 600 mln zł.

Przystanek Gdańsk Stocznia przejdzie modernizację. Przystanek Gdańsk Stocznia przejdzie modernizację.

130 mln zł na modernizację przystanków SKM



Wiosną tego roku władze spółki PKP SKM w Trójmieście podpisały umowę na dofinansowanie ze środków RPO dla województwa pomorskiego projektu, którego celem jest budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250, a także modernizacja budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej oraz peronów na linii kolejowej nr 250.

Trójmiejski przewoźnik otrzymał dofinansowanie w województwie pomorskim ze środków RPO w kwocie 62 mln zł. Wartość całego projektu wyniesie 130 mln zł, z czego 25 mln zł pochodzi z Funduszu Kolejowego. Resztę spółka zapewnia z środków wypracowanych samodzielnie.

Do 2023 r. przebudowane zostaną perony Gdańsk Stocznia i Rumia Janowo oraz następujące gdyńskie perony: Leszczynki, Chylonia, Grabówek, Stocznia, Redłowo i Orłowo. Całkowicie zrewitalizowany będzie też Dworzec Podmiejski SKM w Gdyni Głównej.


Przebudowa dworców i przystanków



Inwestycje kolejarzy obejmują także przebudowę infrastruktury dworcowej. Najważniejszym obiektem, który zmieni swój wizerunek, jest dworzec główny w Gdańsku. Za 60 mln zł trwa już przebudowa peronów dalekobieżnych.

Wiosną 2018 r. roku mają ruszyć prace przy rewitalizacji budynku dworca. Obie inwestycje będą finansowane z funduszy unijnych POIiŚ.

W planach są też przebudowy dworców w Oliwie i we Wrzeszczu.

Opinie (236) 9 zablokowanych

  • Straty czasu

    Czy fabryki taboru w Polsce przeskoczą barierę 2 wejść na wagon? Mieliśmy już prawdziwe pociągi miejskie z berlińskiego S-Bahnu. Miały po wejścia na stronę wagonu. Wymiana pasażerów nawet w szczycie, odbywała się 2 razy krócej niż obecnie.

    • 5 1

  • PiS wprowadza fantastyczne inwestycje. co za rozwoj. (1)

    500 plus pomoglo Rodzinom i Polska wreszcie jedzie po wlasciwych torach.

    • 6 9

    • Jooo bo za po to kasa leciala kranami XD

      • 0 0

  • A co z Bytowem?Miała być PKM do Bytowa. (2)

    • 8 1

    • Słupsk pozdrawia (1)

      zapewne to samo co drugi tor do Słupska = nic. Że na da.

      • 0 3

      • weź już nie rób wioski Słupskowi i zamilcz.

        • 0 0

  • Czas na zmiany w skm
    Jeżdżący złom Jak

    • 3 2

  • a co z eletryfikacją ostbhanu

    tczew-chojnice-piła krzyżwlkp gorzów wlkp kostrzyń wraz z budową 2 toru na odcinku gutowiec piła????

    • 4 1

  • a gdzie drugi tor do Słupska (1)

    o którym tyle było gadania ...... żena - da.

    • 2 3

    • w Słupsku nie uczyli czytać ze zrozumieniem? Przecież jak byk widnieje, że planują dwa tory z Lęborka do Słupska!!

      • 6 0

  • peło i ubywatele oczywiście oprotestują i "bendom" bronić demokracji, czyli aby było jak było, czyli dla nas wszystko dla was g...o.

    • 2 7

  • tunel dla samochodów w chyloni ????

    Kiedy tunel w chyloni ???? średnowiecze !!!!!!!!!!!!!!

    w Wejherowie będzie trzeci
    Rumia Janowo jest w budowie

    • 5 1

  • tak (1)

    naprawdę to trasę z Gdańska Osowy do Kościerzyny już dawno powinna być 2 torowa, nawet cała trasa do Bydgoszczy powinna być 2 torowa.
    Ciekawe jest to że przed wojną potrafili zbudować całą trasę z Gdyni przez Kościerzynę do Bydgoszczy z całą infrastrukturą, a teraz po prawie 100 latach ktoś pomyślał żeby tą trasę usprawnić poprzez elektryfikację, a trzeba było to zrobić już dawno dawno temu.
    Wg mnie skrócenie czasu dojazdu z Kościerzyny do Gdańska/Gdyni daje świetną alternatywę - bo można pracować w 3mieście a po 1h być w Kościerzynie gdzie ma się dostęp do lasów, jezior i spokojniejszego życia. Bo po co mieszkać na obrzeżach 3miasta przy obwodnicy skoro dokładając 20min można mieszkać w znacznie spokojniejszym miejscu?

    • 10 1

    • Bo niektórzy lubią mieszkać w mieście i nie przeszkadza im ten zgiełk

      • 3 1

  • ech, ładnie to wygląda na papierze ale...

    1) linia do Bydgoszczy nie będzie realizowana z CEF a z POIŚ. Błąd autora tekstu. Pierwotnie miała być jeszcze odnoga Łąg-Starogard-Tczew, ale gdzieś się "zapodziała" i chyba nie zrealizują tego odcinka.
    2) Do Słupska co chwila jest obcinany budżet. Obawiam się, że pierwotny efekt modernizacji (2 tory do Słupska) nie będzie osiągnięty. Mam wrażenie że będzie to dylemat albo 4 tory do Wejherowa i jeden na odcinku Lębork-Słupsk lub dwa tory Wejherowo-Słupsk bez czterech Rumia-Wejherowo. Ciekawe, która opcja zwycięży?
    3) Z ciekawością przeczytałem artykuł w prasie specjalistycznej dotyczący linii kolejowej pod Wrocławiem. Tam wydali kilka milionów, udrożnili trasę, pociągi jeżdżą 80km/h i wszyscy są zadowoleni.A u nas po kiego grzyba wydają 200 mln na linię gdzie przejedzie kilka szynobusów dziennie? Chyba ktoś tego nie przemyślał.
    4) S6 też miała być budowana i wystarczyło "tylko" rozstrzygnąć przetarg. Dla większości S6 "tylko" nie nastąpiło, a i tak należy się cieszyć, że kluczowy fragment (chyba) zostanie zrealizowany. Jak zacznie się budowa tych wszystkich linii kolejowych, to uwierzę. Na razie jestem sceptyczny.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane