• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomorze stara się o 100 mln na pociągi i drogi

ms
4 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pod koniec stycznia pierwszy polski hybrydowy pojazd kolejowy przekazano samorządowi województwa zachodniopomorskiego. Teraz samorząd Pomorza chciałby kupić cztery pojazdy tej klasy. Pod koniec stycznia pierwszy polski hybrydowy pojazd kolejowy przekazano samorządowi województwa zachodniopomorskiego. Teraz samorząd Pomorza chciałby kupić cztery pojazdy tej klasy.

Cztery pociągi spalinowo-elektryczne chciałoby kupić województwo pomorskie za dofinansowanie z rządowego programu Polski Ład. Stara się też o wsparcie budowy ronda na dojeździe do Trasy Kaszubskiej i drogi wojewódzkiej na Kociewiu.



Pomorze stara się o 100 mln. Ile wsparcia dostanie?

W drugiej edycji programu Polski Ład samorządy mogły złożyć maksymalnie trzy wnioski. Samorząd Pomorza złożył aplikacje o wsparcie w łącznej wysokości 100 mln zł.

Samorząd województwa ubiega się o wsparcie na:

  • kupno czterech pociągów z napędem elektryczno-spalinowym (koszt 100 mln, wniosek o 65 mln)
  • rozbudowę drogi wojewódzkiej z Pelplina do Rajków (koszt: 45 mln, wniosek o 30 mln)
  • budowę ronda ułatwiającego dojazd do węzła Koleczkowo na Trasie Kaszubskiej (koszt 7 mln, wiosek o 5 mln)

Zobacz, co chce kupić Gdańsk za 100 mln z Polskiego Ładu



Cztery nowe pociągi dla Pomorza



Najdroższym projektem, zarówno jeśli chodzi o sumę wydatków, jak i wysokość wsparcia, jest kupno czterech pojazdów kolejowych z napędem hybrydowym (elektryczno-spalinowym) do przewozu pasażerów na Pomorzu.

Konieczność zakupu taboru hybrydowego wynika przede wszystkim z opóźnienia w elektryfikacji linii kolejowej 201 Gdynia-Kościerzyna, prowadzonej przez PKP PLK.

Zobacz także:

Modernizacja linii Gdynia-Kościerzyna potrwa do 2027 r.



Elektryfikacji trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, za która odpowiada samorząd Pomorza, przebiega znacznie sprawniej.

By jednak pociągi mogły ekonomicznie kursować po obu trasach do czasu zakończenia modernizacji trasy Gdynia-Kościerzyna, niezbędne są pojazdy mogące ekonomicznie jeździć po obu rodzajach tras: zelektryfikowanej i nie.

Tak swój wniosek tłumaczą pomorscy samorządowcy:

"W związku z planowanymi i prowadzonymi robotami inwestycyjnymi na liniach kolejowych i pojawiającymi się w związku z tym trudnościami inwestorów dot. terminowej realizacji harmonogramów dla zamknięć poszczególnych odcinków linii kolejowych, istnieje zagrożenie w ciągłości funkcjonowania transportu.

Dla zachowania niezakłóconego działania systemu, szczególne znaczenie ma terminowa realizacja rozpoczętych już projektów modernizacji linii kolejowych nr 201, 214 i 229 oraz elektryfikacji linii nr 201, 214, 229, 248 i 253, które są ściśle związane z obsługą pasażerów na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Planowane do zakupu pojazdy hybrydowe będą mogły, bez przeszkód, kursować po ww. liniach do czasu zakończenia prac inwestycyjnych".

Pozostałe dwa wnioski dotyczą przebudowy dróg wojewódzkich.

Droga na Kociewiu



Wart 45 mln zł projekt polega na rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 230 na odcinku od obwodnicy Pelplina do miejscowości Rajkowy (ok.4,5 km). Dziś to jedna z bardziej zniszczonych dróg w regionie, a dodatkowo stanowi objazd dla drogi krajowej nr 91.

Rondo w Koleczkowie



Drugi drogowy projekt, warto ok. 7 mln zł, dotyczy rozbudowy skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 218 z drogą powiatową w Koleczkowie oraz budowy nowego wlotu tej drogi. Ta inwestycja jest powiązana z realizowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad budową trasy S6. Skrzyżowanie zostanie zastąpione rondem. Realizacja obu zadań pozwoli na usprawnienie dojazdu do trasy S6 z północnych dzielnic Gdyni.

Jaka jest szansa na wsparcie? Nie wiadomo



- W poprzedniej edycji złożyliśmy trzy wnioski i choć ostatecznie przyznano nam dofinansowanie do dwóch projektów, to było ono na poziomie niższym niż spodziewany. Liczymy, że tym razem rząd podzieli fundusze nie na podstawie klucza partyjnego, ale sprawiedliwie i uda się nam uzyskać dofinansowanie na oczekiwanym poziomie - mówi marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk.
Zobacz także:

W pierwszej edycji Polskiego Ładu Trójmiasto dostało 131 mln zł



Kilka dni temu marszałkowie siedmiu województw, w tym pomorskiego, zwrócili się do premiera Mateusza Morawieckiego z prośbą o wyjaśnienie, dlaczego ich regiony otrzymały skromniejsze środki na budowę dróg.

Małopolska, Śląsk, Dolny Śląsk, Podkarpacie, Lubelskie dostały aż 70 proc. dofinansowania. Z kolei Pomorskie, Zachodniopomorskie, Kujawsko-Pomorskie, Lubuskie, Wielkopolskie, Mazowieckie i Opolskie - jedynie 50 proc.
ms

Opinie (251) ponad 20 zablokowanych

  • Dwa razy "ekonomicznie" w jednym zdaniu

    Co wy za nieuków-dziennikarzy zatrudniacie?

    • 1 1

  • Żadnych pieniędzy,chyba że ktoś spoza Gdańska będzie sprawował kontrole nad ich wydatkami. (16)

    Tyle lat minęło a drogi czerwonej nie ma,Gdańsk zakorkowany,dziura na dziurze a za namalowanie linii dla rowerów na Wita Stwosza podobno setki tysięcy a nikt tam rowerami nie jeździ a chodniki puste.

    • 50 34

    • `Nowy wał` i tak nic nie da Pomorskiemu! Pomorskie nie głosuje na PiSuar! Kasę przesuną do Pcimia - bo tam nie ma pociągów :) (4)

      • 12 8

      • Wał za wałem to masz ruski trolu z POKOzycji . (1)

        • 7 9

        • Przyjechali za ruskimi czołgami i nas będą pouczać?

          • 6 0

      • Nie obrażaj nas Pomorzan rodowitych od pokoleń (1)

        ,nigdy na antypolskie partie nie głosujemy poza pisem.Tylko w Gdańsku zasiedlonym po wojnie przez repatriantów razem z waszą guru tak jest jak napisałeś.

        • 3 4

        • głosujesz na PiS - lecz się

          a nie, już za póżno ...

          • 4 5

    • Nie będzie żadnej drogi czerwonej (7)

      miasto nie jest tylko dla kierowców. Do pieszych i rowerzystów trafiają grosze z każdej złotówki na infrastrukturę komunikacyjną w mieście, a wszyscy zrzucają się na nią solidarnie tak samo w udziałach w PIT.

      • 7 9

      • (4)

        W Gdyni już jest a Sopot myśli o tunelu.W Gdańsku na razie Adamowicz zaczął remontować domy stojące na jej trasie,szok,ale przy Galerii Bałtyckiej plac jest na tę drogę zostawiony.

        • 1 9

        • Sopot nie myśli o żadnym tunelu, wizualizacje dla gawiedzi mentalnie zaklinowanej w XX wieku (3)

          • 11 2

          • a ty w epoce postindustialnej? (2)

            I na kieszonkowym u Mamy?
            Czy dorabiasz w "gastro" z rowerem?

            Przyjmij do wiadomości, że ludzie nie używają dróg dla przyjemności...
            Tak się zarabia na chleb.

            • 2 0

            • (1)

              Pracowałem kiedyś nie zdalnie, i dojeżdżałem do pracy komunikacją.

              Ok, Ty sobie zarabiasz na chleb, a tego koszty ponoszę ja. W takim razie niech będzie podatek za zarabianie przez jeżdżenie ulicami. Zdrożeje tez mój chleb, ale w zamian będę miał 2x bardziej pustą ulicę, przede wsyztskim przestaną nią jeździć ludzie dla przyjemności oraz przestanę widzieć pojedyncze samochody z rana ,słuchając tego obłędnego warkotu środków transportu.

              Nic mnie Twój chleb nie interesuje, na mój chleb zarabiam zdalnie. Mógłbyś nie niszczyć mi miasta swoim zarobkiem, albo się zrzucić oraz odciążyć.

              • 0 0

              • Ja nie niszczę miasta zarobkiem

                A twój chleb do miejsca, gdzie go kupujesz, przyjeżdża samochodem.
                Podobnie jak dziesiątki, setki, tysiące spraw, które skupisko ludzi, jakim jest miasto, załatwia za pomocą tego środka transportu. I solidarnie ponosi tego koszty.
                To jest miasto.

                Mam to szczęście, że mieszkam i pracuję przy osi komunikacyjnej i faktycznie nie muszę używać samochodu. Ale niewielu jest takich farciarzy. Drobne odchylenie od tej osi i czas podróży wydłuża się o dziesiątki minut, Bajania o alternatywnych środkach transportu są... bajaniami. Jeśli nawet nie można zabrać roweru do autobusu czy pociągu i dojechać ostatnie 3-5km... Bo dziennie robię ich 100...

                Komunikacja zbiorowa to farsa, kwiatek do kożucha, robiony, bo wypada. W peryferyjnych dzielnicach w formie szczątkowej.
                Przyczyna jest prosta, to kosztuje... Dużo kosztuje, a do sponsorowania chętnych nie ma. Bo "nic mnie Twój chleb nie interesuje". W zasadzie mógłby powiedzieć "i ze wzajemnością", ale wiesz gdzie to prowadzi?

                • 0 0

      • (1)

        Gdynia zyje z portu, Droga Czerwona jest mu niezbedna. To nie ma nic wspolnego z pieszymi.

        • 4 4

        • Sorry, ale pomyliłeś dyskusje...

          • 1 1

    • Nie ma i nie będzie (2)

      Te drogi zgodnie z obecnym prawem powinny być drogami krajowymi. Ani jeden rząd przez ponad 20 lat nie wywiązał się ze swoich obowiązków w tym zakresie. Port w Gdyni nie ma dojazdu drogą krajową

      • 4 1

      • a gdański (1)

        ma?

        • 0 1

        • Też nie ma.Ciężarówki rozjeżdżają całą dzielnicę Nowy Port,a szczególnie osiedle mieszkaniowe Wyzwolenia.Brak obwodnicy dzielnicy Nowy Port i Nowej Wyzwolenia.Widocznie rezerwę sprzedano pod bloki w Nowej Letnicy.Port Gdański bez dojazdu......

          • 1 0

  • Duże ryzyko Pomorzu dawac 100 mln z takim samorządem i magistratem

    • 10 2

  • Tam gdzie się skarżycie tam proście Oleksandro czyli Berlin (1)

    • 9 1

    • Ani grosza za postawę

      • 1 0

  • Cale 4?? (2)

    A potrzeba pewnie z 44. Przewoznik powinien byc prywatny i powinien sfinansowac zakup skladow, a nast zarabiac na biletach tak jak to zwykle bywa na zachodzie..

    • 1 6

    • Ciekawa teoria

      Zgadnij z czego przewoźnik finansuje zakup pociągów. Dodam tylko, że przewozy aglomeracyjne za niedochodowe. Gdyby miał zarabiać na biletach to płaciłbyś za nie 3 razy więcej niż obecnie.

      • 4 1

    • na Zachodzie? Z biletów?

      Nic nie wiesz o Zachodzie...

      • 2 1

  • Murzynowo

    Kochani
    Jesteśmy 300 lat za murzynami

    • 3 0

  • Prosimy o kase

    Tych faszystów, drani, komunistow, ***** *** itp

    • 1 4

  • SKM w trójmiescie to normalnie skansen historyczny juest :)

    • 4 0

  • Dadzą pieniądze i będzie komu,komu bo idę do domu.

    • 1 1

  • Najwyższy czas.

    Patrzeć już nie mogę na SKM.

    • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane