• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na koniec korków w centrum Gdańska

Michał Tusk
18 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:28 (18 stycznia 2008)

Nowe estakady, bezpośrednie połączenie ul. 3 Maja z ul. Toruńską, osiem pasów ruchu na Trakcie Świętego Wojciecha. Tak może wyglądać centrum Gdańska w 2011 roku. Miasto rozstrzygnie w najbliższych dniach przetarg na firmę, która doradzi, jak rozwiązać problem korków w Śródmieściu.



Węzeł Unii Europejskiej (czyli dawny węzeł Okopowa) oraz jego najbliższe otoczenie to jedno z najbardziej newralgicznych dla ruchu drogowego miejsc w Trójmieście. - Mamy tam dwa tunele i estakadę, ale i tak każdego dnia to skrzyżowanie jest powodem ogromnych zatorów na Podwalu Przedmiejskim i Trakcie św. Wojciecha - zauważa Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.

Dlatego miejscy urzędnicy wpisali do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego przebudowę całego Węzła UE i okolic. Łącznie kosztować ma to 139 mln zł, choć z budżetu miasta pochodzić ma tylko niecałe 5 mln. Reszta z funduszy imienniczki węzła, czyli Unii Europejskiej, oraz z budżetu centralnego, który dotuje prace prowadzone przez miasta na drogach krajowych (na Węźle krzyżują się trasy nr 1 i 7).

Według zapisów zawartych w WPI, prace miałyby rozpocząć się w przyszłym roku i potrwać niecałe trzy lata. To jednak tylko teoria, uzależniona m.in. od tego, jak dużo pieniędzy na inne projekty w mieście przeznaczy rząd. Inna sprawa, że na razie drogowcy nie wiedzą tak naprawdę, jak dokładnie wyglądać będzie przebudowa.

- Dokładną odpowiedź na to pytanie da nam koncepcja, którą przygotuje dla nas wyłoniona w kończącym się właśnie przetargu firma - mówi Nietupski.

Na pierwszy rzut oka trudno sobie wyobrazić, co można jeszcze upchnąć w centrum, aby usprawnić ruch. Udało nam się jednak ustalić, jakie opcje rozważać będą planiści przy szukaniu nowych rozwiązań.

- Jednym z kluczowych elementów całego projektu jest remont i przebudowa wiaduktu Biskupia Górka, po którym Trakt św. Wojciecha pokonuje tory kolejowe pomiędzy ul. Toruńską i Zaroślakiem. Jest w tak fatalnym stanie, że jego remont musi zostać przeprowadzony w najbliższych latach - mówi Nietupski.

Ponieważ czteropasmowego wiaduktu drogowcy nie chcą zwężać (już dziś jest on często zakorkowany w obie strony), konieczna będzie najprawdopodobniej budowa... nowego wiaduktu obok już istniejącego. Wtedy ruch można będzie puścić po nowej konstrukcji, a starą wyremontować. Dzięki temu Trakt stanie się w tym miejscu znacznie szerszy, pojawi się także miejsce na porządny chodnik i ścieżkę rowerową. Docelowo od ul. Toruńskiej do brukowanego podjazdu w stronę ul. Stoczniowców ulica ta może mieć nawet po cztery pasy ruchu w każdym kierunku!

Równie poważne zmiany czekają sam Węzeł Unii Europejskiej.

- Biuro projektowe, które zwycięży w przetargu, musi odpowiedzieć na pytanie, jak zmieni się ilość samochodów korzystających z węzła po zbudowaniu całej Trasy W-Z, Trasy Sucharskiego, Obwodnicy Południowej i Nowej Wałowej - mówi Nietupski.

W grę wchodzą skrajne rozwiązania - od rozebrania istniejącej estakady i pozostawienie zwykłego ronda, po dobudowanie nowych wiaduktów biegnących z Trasy W-Z od strony Chełma w Podwale Przedmiejskie i z powrotem. W kierunku Podwala nowa konstrukcja łączyłaby się z istniejącą estakadą. W przeciwną stronę konieczna byłaby budowa wiaduktu jeszcze wyższego niż obecny, z którego kierowcy mogliby podziwiać panoramę miasta. Równocześnie powstałoby połączenie Węzła Groddecka (rondo łączące Armii Krajowej i 3 Maja) i skrzyżowania Okopowa/Toruńska nową ulicą biegnącą wzdłuż Kanału Raduni i dalej nowym, kolejnym wiaduktem nad torami. To wszystko musi być także zintegrowane z nowym przystankiem SKM Śródmieście i parkingami centrum handlowo-usługowego, które powstanie na Targu Siennym i Rakowym.

- Zakres prac i stopień ich komplikacji wykracza poza wszystko, co dotychczas robiono w Trójmieście w branży drogowej. Dlatego też zwycięzca przetargu ma przed sobą ciężkie zadanie znalezienia najlepszego rozwiązania, być może zupełnie nowatorskiego, którego jeszcze nikt nie przewidział - mówi Nietupski.

Projektant ma czas na wykonanie koncepcji do listopada.
Michał Tusk

Opinie (99) ponad 10 zablokowanych

  • Warszawa tez ma ronda.........

    ................ i co że ma. Korki na rondach o trzech pasach ruchu też są. Ja myślę, że trzeba coś puścić wzdłuż torów kolejowych aby ruch w kierunku wrzeszcza nie przejeżdzał przez centrum. Rozdzielenie kierunków ruchu poprzez niekolizyjne skrzyżowania to jest to nad czym muszą popracować inżynierowie drogowi. Oczywiście oznaczyć te rozwiązanie znakami tak aby gość z południa mógł przejechać bez problemu, bo np przejazd przez warszawę pod tym względem to wielka udręka. (Ja przez jakiś czas zamiast na E77 ; 7 wyjeżdżałem na trasę do Białegostoku :) )

    • 0 0

  • ale się uśmiałem - 8 pasów ruchu (1)

    POTRZEBNE SĄ NOWE DROGI A NIE POSZERZANIE W NIESKOŃCZONOŚĆ ISTNIEJĄCYCH

    • 0 0

    • mądry jesteś

      tak nowe drogi tylko kurna gdzie..... rozbierzmy Starówke będzie miejsce......................

      • 0 0

  • podziwiać

    Najlepsze w tym zamyśle jest "budowa wiaduktu jeszcze wyższego niż obecny, z którego kierowcy mogliby podziwiać panoramę miasta". Jak przy okazji podziwiania paru spadnie, to i tłok się rozładuje.

    • 0 0

  • Do kolegi "ELPACO"

    Dziękuję za pełną informację o drogach w Holandii i "Planie Marschala". Niestety nie widzę związku przyczynowego między drogami a opisanym planem. Tak się składa, że gdy wprowadzano "Plan Marschala", ja byłem już dorosłym młodzianem, a Pan pewnie nie opuścił łona Szanownej Mamy i nie odróżnia polityki od działań gospodarczych. Gdyby Szanowny Pan skorzystał z rady, zajrzał w wymienione programy w GOOGLE MAPS, przekonałby się, że Kokoszki leżą na północ od Armii Krajowej, a z informacji ze szkoły podstawowej (kłania się geometria z trzeciej lub czwartej klasy), jadąc do Gdyni (lub dalej), trzeba tą samą odległość pokonać jadąc Obwodnicą Trójmiasta, jak i jadąc "obwodnicą Jasienia", tyle że Obwodnicą Trójmiasta prościej i wygodniej. Jeszcze raz odsyłam do map satelitarnych, podobno można tam odczytywać wymiary z dokładnością do kilku centymetrów. Tak przynajmniej twierdzą potomkowie generała Marschala, twórcy owego planu
    Pozdrowienia
    taha

    • 0 0

  • tylko w gdansku

    Jak jezdze po swiecie jeszcze nie widzialem 3 poziomowego skrzyzowania kolizyjnego (wezel okopowa). Nie wierze tez w futurystyczne plany po tym jak wygladala przebudowa blednika. Do Euro 2012 zostalo 4 lata. Trasa Sucharskiego, Poludniowa Obwodnica, Trasa W-Z, Tunel pod Martwa Wisla to prawie tak realne jak tunel pod Sopotem - ha ha ha. Zanim to skoncza w Polsce bedzie 4 miliony samochodow wiecej liczac tylko sprowadzone trupy z Niemiec. Nawet 16 pasow bedzie malo. A gdzie teraz dojazd do nowych dzielnic Gdanska i obwodnicy. Wlasciwie gdzie obwodnica obwodnicy bo to co jest to wlasciwie droga wew. Przepraszam za typowo polskie narzekanie i bardzo, bardzo chetnie odszczekam te slowa latem 2012r.

    • 0 0

  • Ta banda idiotow potrafi tylko zwezac ulice

    ... stawiac nowe swiatla, ograniczenia, radary. Socjalisci!!

    • 0 0

  • Dlaczego tylko 8 pasów?! (1)

    Zróbcie tak ze 20, 40, 50, w ogole wyburzcie starówkę! Problem korków zniknie jak ręką odjął!

    • 0 0

    • głąbie

      w Gdańsku nigdy nie było, nie ma i nie będzie żadnej starówki
      Jest Stare i Główne Miasto, ale o tym trzeba mieć choć ciut elementarnej wiedzy, a wiedzę o świecie czerpać nie tylko z portalu trojmiasto.pl

      • 0 0

  • Kolego "rigl"- gdy się wie jak, wszystko można zrobić (1)

    Kilka lat pracowałem w Maastricht, początkowo mieszkałem w Bilsen (28 km od Mastricht) i jechałem do pracy 40 minut, potem przeniosłem się do Liege 43 km od Mastrichti) a do pracy jechałem tylko pół godziny (zaleta bliskości autostrady), miasto podobne do Gdańska wielkością (trochę starsze bo pamiętające czasy imperium rzymskiego), z kanałami, rzeką Maas, z piękną starówką, drogą szybkiego ruchu, łączącą autostrady z dwóch stron miasta, pięknymi parkami i świetnie zorganizowaną Akademią Medyczną, godną zwiedzenia przez nasze władze ( nie tylko gdańskie, ale i najwyższe, może dowiedziały by śię jak rozwiązać prosto i mądrze organizację służby zdrowia).
    Otóż rano korków nie trafiałem, po południu owszem były ale od 17 do 17.30, dalej znów było normalnie. Wszystkie rodzaje rozwiązań węzłów drogowych, wjazdów, zjazdów i wyjazdów, można znaleźć w setkach podręczników z tysiącami rysunków technicznych, opisów i fotografii, tyle że trzeba to kupić i co najgorsze, przeczytać. Jak do tej pory jednak, z tych możliwości nie chcemy korzystać. Dowiedziałem się natomiast, że z węzła "Szadółki", nie możemy skorzystać, uwaga, "bo jest za blisko węzła "Karczemki", co jest niezgodne z przepisami Unii Europejskiej. Czekam, kiedy nasi "Wodzireje" każą rozebrać węzeł "Słowackiego", jest jeszcze bliżej!? Dzięki tym przepisom (UE), musieliśmy wydać prawie 60 milionów na budowę "Obwodnicy Jasienia" co i tak nie rozładowało ruchu TIR'ów przez Trójmiasto! Wystarczyło podłączyć Armii Krajowej z Jabłoniową z ominięciem Szadułek, za połowę wydanych pieniędzy i pewnie nie trzeba by już było przerabiać węzła "Karczemki' a wszyscy mogli by łatwo opuścić Gdańsk, zmniejszając ruch w "Metropolii"!
    Zainteresowanym, dedykuję "Google maps" lub "Google Earth" i wszystko to można zobaczyć, nie wstając z za biurka. Myślę
    , że w Urzędzie Miasta i w Zarządzie Zieleni Miejskiej, komputer i internet są już dostępne. Maastricht, Brugie,Kolonię i Aachen, też tam można zobaczyć. Polecam. Na temat komunikacji rowewrowej (Londyn, Kopenhaga polecam koledze do przemyślenia, myślę że szczególnie jest to godne uwagi dla osób, pań i panów po czterdziestce. Nawt przy przejazdach z Gdańska do Sopotu, proszę wyliczyć czas i wysiłek! Zostańmy lepiej przy dobrze zorganizowanej komunikacji miejskiej lub przy własnych samochodach.
    Pozdrowienia

    • 0 0

    • taha

      Szkoda, że w swoich opowiesciach o Maastricht nie wzięłes pod uwagę, że
      -Holandia skorzystała 60 lat temu z planu Marschalla
      -wyprowadzenie ruchu na zachód w pobliżu Węzła Szadółki byłby totalną głupotą. Jadąc na zachód (np do Kokoszek) trzeba by było jechać kilka kilometrów obwodnicą
      -projekt budowlano wykonawczy płd obwodnicy Gdańska lezy w gestii GDDKiA. Termin wykonania to połowa b.r. Na początku lipca projekt bedzie opublikowany, a wykupy gruntów skarb państwa już przeprowadza.
      pozdrawiam

      • 0 0

  • nie zapomnijcie w tych projektach o skrzyżowaniu AK z łostowicką rzućcie górą po istniejących nasypach dwa wiadukciki na wprost i chociaż tam skończy się piekło popołudniu Na dole zrobicie węzły a dalej tam będzie piekiełko
    Podrapcie się pogłowie zanim coś zrobicie
    może więcej drobnych usprawnień pozwoli nam szybciej dojechać i wrócić choćby z pracy

    • 0 0

  • budżet i Unia dadzą setki milionów? a wyjdzie jak zwykle....

    wiadukt nad torami kolejowymi wymaga remontu, a miasto na przebudowę dróg w Centrum miasta chce wydać aż 5 mln (tyle to pewnie zainkasują doradcy za opracowanie futurystycznego projektu, który trafi i tak do archiwum ). Dobrze będzie jak uda się przed rozpoczęciem remontu tego wiaduktu wybudować kawałek ulicy Sikorskiego łączący Tesco z Małomiejską. No i czeka nas powtórka z rozrywki, czyli kilkuletni remont podobny do remontu Błędnika z objazdami w kierunku Pruszcza przez Armii Krajowej - Sikorskiego - Małomiejską. Nie szkodzi, że to rozwiązanie zablokuje Armii Krajowej przecież jeżdżą już tamtędy tramwaje, a autobusy z dzielnic południowych oraz Pruszcza będą kończyć bieg na nowej pętli na ulicy Witosa ...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane