• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na koniec korków w centrum Gdańska

Michał Tusk
18 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 21:28 (18 stycznia 2008)

Nowe estakady, bezpośrednie połączenie ul. 3 Maja z ul. Toruńską, osiem pasów ruchu na Trakcie Świętego Wojciecha. Tak może wyglądać centrum Gdańska w 2011 roku. Miasto rozstrzygnie w najbliższych dniach przetarg na firmę, która doradzi, jak rozwiązać problem korków w Śródmieściu.



Węzeł Unii Europejskiej (czyli dawny węzeł Okopowa) oraz jego najbliższe otoczenie to jedno z najbardziej newralgicznych dla ruchu drogowego miejsc w Trójmieście. - Mamy tam dwa tunele i estakadę, ale i tak każdego dnia to skrzyżowanie jest powodem ogromnych zatorów na Podwalu Przedmiejskim i Trakcie św. Wojciecha - zauważa Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni.

Dlatego miejscy urzędnicy wpisali do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego przebudowę całego Węzła UE i okolic. Łącznie kosztować ma to 139 mln zł, choć z budżetu miasta pochodzić ma tylko niecałe 5 mln. Reszta z funduszy imienniczki węzła, czyli Unii Europejskiej, oraz z budżetu centralnego, który dotuje prace prowadzone przez miasta na drogach krajowych (na Węźle krzyżują się trasy nr 1 i 7).

Według zapisów zawartych w WPI, prace miałyby rozpocząć się w przyszłym roku i potrwać niecałe trzy lata. To jednak tylko teoria, uzależniona m.in. od tego, jak dużo pieniędzy na inne projekty w mieście przeznaczy rząd. Inna sprawa, że na razie drogowcy nie wiedzą tak naprawdę, jak dokładnie wyglądać będzie przebudowa.

- Dokładną odpowiedź na to pytanie da nam koncepcja, którą przygotuje dla nas wyłoniona w kończącym się właśnie przetargu firma - mówi Nietupski.

Na pierwszy rzut oka trudno sobie wyobrazić, co można jeszcze upchnąć w centrum, aby usprawnić ruch. Udało nam się jednak ustalić, jakie opcje rozważać będą planiści przy szukaniu nowych rozwiązań.

- Jednym z kluczowych elementów całego projektu jest remont i przebudowa wiaduktu Biskupia Górka, po którym Trakt św. Wojciecha pokonuje tory kolejowe pomiędzy ul. Toruńską i Zaroślakiem. Jest w tak fatalnym stanie, że jego remont musi zostać przeprowadzony w najbliższych latach - mówi Nietupski.

Ponieważ czteropasmowego wiaduktu drogowcy nie chcą zwężać (już dziś jest on często zakorkowany w obie strony), konieczna będzie najprawdopodobniej budowa... nowego wiaduktu obok już istniejącego. Wtedy ruch można będzie puścić po nowej konstrukcji, a starą wyremontować. Dzięki temu Trakt stanie się w tym miejscu znacznie szerszy, pojawi się także miejsce na porządny chodnik i ścieżkę rowerową. Docelowo od ul. Toruńskiej do brukowanego podjazdu w stronę ul. Stoczniowców ulica ta może mieć nawet po cztery pasy ruchu w każdym kierunku!

Równie poważne zmiany czekają sam Węzeł Unii Europejskiej.

- Biuro projektowe, które zwycięży w przetargu, musi odpowiedzieć na pytanie, jak zmieni się ilość samochodów korzystających z węzła po zbudowaniu całej Trasy W-Z, Trasy Sucharskiego, Obwodnicy Południowej i Nowej Wałowej - mówi Nietupski.

W grę wchodzą skrajne rozwiązania - od rozebrania istniejącej estakady i pozostawienie zwykłego ronda, po dobudowanie nowych wiaduktów biegnących z Trasy W-Z od strony Chełma w Podwale Przedmiejskie i z powrotem. W kierunku Podwala nowa konstrukcja łączyłaby się z istniejącą estakadą. W przeciwną stronę konieczna byłaby budowa wiaduktu jeszcze wyższego niż obecny, z którego kierowcy mogliby podziwiać panoramę miasta. Równocześnie powstałoby połączenie Węzła Groddecka (rondo łączące Armii Krajowej i 3 Maja) i skrzyżowania Okopowa/Toruńska nową ulicą biegnącą wzdłuż Kanału Raduni i dalej nowym, kolejnym wiaduktem nad torami. To wszystko musi być także zintegrowane z nowym przystankiem SKM Śródmieście i parkingami centrum handlowo-usługowego, które powstanie na Targu Siennym i Rakowym.

- Zakres prac i stopień ich komplikacji wykracza poza wszystko, co dotychczas robiono w Trójmieście w branży drogowej. Dlatego też zwycięzca przetargu ma przed sobą ciężkie zadanie znalezienia najlepszego rozwiązania, być może zupełnie nowatorskiego, którego jeszcze nikt nie przewidział - mówi Nietupski.

Projektant ma czas na wykonanie koncepcji do listopada.
Michał Tusk

Opinie (99) ponad 10 zablokowanych

  • zwiekszyc predkosc max. do 90 km

    na bialorusi tak zrobili w minsku i jakos tam nie ma korkow....kiedys bylo 50 km teraz jest 90 i jakos miasto sie nie korkuje ,,,, .dziwne jest np to aby moc przejechac kratuska na fali zielonyh swiatel to trzeba pruc prawie 100km.....

    • 0 0

  • Psedudobezkolizyjny węzeł za kilkaset milionów

    Blisko gęsto zabudowanego śródmieścia próba budowy "bezkolizyjnego" węzła za kilkaset milionów poskutkuje tylko przesunięciem korków w inne miejsce.

    Sposobem na korki w dłuższej perspektywie to tylko wzrost znaczenia komunikacji zbiorowej a na średnich i krótkich dystansach rowerowej i pieszej. W Kopenhadze rozumieli to od zawsze, w Paryżu zaczynają to rozumieć i zwężają jezdnie, W Londynie każą płacić za wjazd do centrum i w obu miastach rozbudowują system dróg oraz parkingów rowerowych i rowerów publicznych. U nas próba rozmowy na ten temat ze "sztabowcami" rozwoju miasta jak na razie nie daje rezultatów, m.in dlatego, że wielu spontanicznych dyskutantów fałszywie uważa, że korki dają się rozładować zwiększaniem możliwościu ruchu samochodowego.
    Pozdrawiam sceptyków wizji autostradowych

    • 0 0

  • tak jest... dymać frajerów!

    wybiorą firmę, która doradzi... genialne wyciąganie pieniędzy z publicznej kasy. doradzi, słono sobie policzy, podzieli się z kim trzeba, a czy coś z tego wybudują? czy to ważne, istotne, że kaska będzie, a frajerom dalej będzie się sprzedawało bajki o złotych górach

    • 0 0

  • Coś z tym trzeba zrobić!!!

    Szanowni Państwo! Problem dojrzał na tyle, by sięgnąć po broń ostateczną, po pistolet wyborczy i jasno poinformować Pana Prezydenta (Pawła Adamowicza), że jeżeli jego "specjaliści" nie załatwią:
    a) Słowackiego w 100%, a aktualny projekt nie zostanie przedstawiony do publicznej dyskusji,
    b) Armii Krajowj nie zostanie włączona do Obwodnicy Trójmiasta,
    c)Nie zostanie rozpoczęta budowa Obwodnicy Południowej (pewnie brak nawet dokumentacji, temat skrzętnie ukrywany przed opinią publiczną), a od tego należało wszystko zacząć,
    d)nie ruszy się tematu pt "Nowa Wałowa', z przejściem nad (najprościej) lub pod Motławą i nie porzuci się wspaniałego pomysłu "Kładki prof. Peruckiego",
    To należy podziękować przy pomocy kartki wyborczej Panu Prezydentowi, a przede wzyskim jego ekipie, od wytyczańia tras komunikacyjnych w Gdańsku!?
    Proponuję za wszystkie wydawane na ten cel pieniądze, zlecic temat firmom niemieckim, holenderskim lub belgijskim (teraz już nie ma granic, a i złotówka ma się dobrze), a rozwiązania będą poprawne i napewno wszystich usatysfakcjonują.
    Pozdrowienia, szczególnie dla "Taaaa"

    • 0 0

  • Najlepszy sposób

    Najlepszy sposób na korki , ścieżki rowerowe , których brak w centrum Gdańska , te co nie dawno zostały zbudowane , prowadzą do nikąd a pkanowana sieć ścieżek w Centrum Gdańska niepodoba mi się ze względu na brak połączenia huciska , do którego dochodzi istniejąca ścieżka od Błednika z Orunią przez Wały Jagielońskie i Okopową , bo najwięcej z tej trasy korzystają rowerzyści a władze miasta nic tam nie planują , a jechanie np od dwroca na Chełm przez Hucisko i 3 maja to dodatkowe 2km

    • 0 0

  • to tylko PRowy zryw

    Na razie kończą przetarg na firmę, która zrobi KONCEPT.

    Nie wiadomo, co to będzie. To są na razie wszystko suche dywagacje...



    Poza tym Gdańsk ma już taką s****zkę ze stadionem na EURO2012, że na nic innego nie starczy pieniędzy.



    A tak w ogóle to Estakada nad tym węzłem powinna zostać rozebrana i całe Podwale Przedmiejskie powinno być jednopasmową ulicą, po to żeby Główne Miasto i Dolne Miasto z powrotem było jednym organizmem.

    • 0 0

  • taaaa

    jedynym rozwiazaniem jest wybudowanie południowej obwodnicy, aby tiry jadące do Gdyni czy dalej na zachód od strony Wawki nie pchały się przez centrum miasta, dodatkowo jakiś oddzielny dojazd do portu, a nie jakieś dziwne projekty w centrum, owszem też sie remont przyda, ale bez przesadyzmów z 8 pasmową trasa...

    • 0 0

  • Obwodnica wewnętrzna

    Poraziły mnie te pomysły na budowę jakichś piętrowych estakad czy 8-pasmowych autostrad w centrum miasta, właściwie na Starówce. Brakuje tylko pomysłu żeby puścić ruch przez Długą i Długi Targ. Przerażajaca jest taka wizja zabetonowanego miasta z piętrowymi betonowymi estakadami i samochodami rozjeżdzającymi najcenniejszą część miasta. Na całym świecie od takich rozwiązań się ucieka (np. Boston w USA, gdzie niedawno wyburzono właśnie coś takiego i skierowano ruch pod ziemię).
    Z uporem godnym lepszej sprawy rozbudowuje się gierkowski jeszcze projekt autostrady w środku miasta czyli tzw. trasę W-Z. Na odcinku Podwala Przedmiejskiego przecina ona przecież historyczne stare miasto, odcinając od obecnej Starówki (i od ruchu turystycznego) np. zespół pofranciszkański (teraz Muzeum Narodowe) i bezcenne fortyfikacje oraz Kamienną Grodzę.
    Pomysł trasy W-Z można częściowo wykorzystać i zamiast kierować coraz wiekszy ruch przez centrum powinno się wybudować tzw wewnętrzną obwodnicę miasta prowadząc ją z Chełma np. przez ul. Witosa i Cienistą, estakadą nad Traktem św. Wojciecha i torami np. w okolicach ul. Sandomierskiej i dalej tuż za fortyfikacjami przez ogródki działkowe. Na całym świecie oprócz obwodnic autostradowych (a taka bedzie obwodnica południowa) buduje sie wewnetrzne obwodnice porządkujące ruch w bezposrednim centrum miasta (np. Paryż ze swoją Periferique). Sama obwodnica południowa niczego nie załatwi bo to będzie trasa kanalizująca ruch tranzytowy z Warszawy. Nikt jadący np. Dolnego Miasta czy Stogów do Gdyni nie będzie robił dużego koła i jechał obwodnicami, tylko pojedzie tak jak teraz - przez Centrum.
    Budowa nowej trasy (raptem ok. 1 km na południe od obecnego przebiegu) pozwoli na likwidację koszmarnej estakady na Okopowej i zrobienie z Podwala Przedmiejskiego zwyklej wewnętrznej ulicy. Ile atrakcyjnych terenów budowlanych w bezpośrednim sąsiedztwie Starowki zostanie odzyskanych. No i Dolne Miasto dostanie szansę na rewitalizację !!

    • 0 0

  • to niech juz budują a nie kolejny rok w plecy

    i tamtedy wylot na WaWę i będzie miodzio.

    A centrum to zabytki, a nie haj-łej 4 pasy

    • 0 0

  • super>> moze njapierw trzeba bylo zbadac czemu powstaja korki i dokonac przebudowy, a nie wyremontowac, a po remoncie przebudowywac, nie ma jak to polska polityka 2 razy robic to samo i placic po2nie:P pozdro

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane