• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pomysły na zagospodarowanie Traktu Królewskiego

Katarzyna Moritz
23 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Przez Drogę Królewską latem przewijają się tłumy. Dlatego na ul. Długiej nie będą odtwarzane przedproża oraz nie zostanie przywrócony tramwaj. Przez Drogę Królewską latem przewijają się tłumy. Dlatego na ul. Długiej nie będą odtwarzane przedproża oraz nie zostanie przywrócony tramwaj.

Zachowanie granitowych płyt, nie za dużo ławek i nowe krzewy oraz kilka lip, ale bez przywracania przedproży i tramwaju - to tylko niektóre wytyczne, które rekomenduje rada programowa do planowanego remontu Długiej i Długiego Targu zobacz na mapie Gdańska. Pierwsze prace mają ruszyć we wrześniu 2018 r.



Często bywasz na Drodze Królewskiej w Gdańsku?

Po kilku miesiącach wielogodzinnych spotkań i warsztatów, w czwartek oficjalnie zakończyła pracę rada programowa projektu przebudowy ul. Długiej i Długiego Targu. Składała się ona z konserwatorów zabytków, architektów, urzędników i historyków sztuki.

Miasto przeprowadziło też na swojej stronie internetowej ankietę w której pytało mieszkańców o to, co chcieliby zmienić w tym obszarze. Wzięło w niej udział 1,7 tys. osób.

Jakie zmiany na Długiej i Długim Targu rekomenduje rada programowa?

- Ważnym elementem będzie zieleń. Dr Katarzyna Rozmarynowska wyjaśniła, że historycznie drzewa pojawiały się lub całkowicie znikały na tym trakcie. Drzewa w mieście potrzebują przestrzeni i nie mogą przesłaniać fasad budynków. Jeżeli się pojawią, to tylko po słonecznej stronie ulic. Rekomendujemy głównie lipy drobnolistne [głównie w przestrzeni Długiego Targu - red.], żadnych tuj, nawet w ogródkach restauracyjnych - wyjaśnia Małgorzata Kolesińska, przewodnicząca rady, z Zarządu Dróg i Zieleni.
Główna dyskusja o potrzebie zmian na Drodze Królewskiej rozpoczęła się już kilka lat temu z powodu bardzo złego stanu nawierzchni. Na ul. Długiej jest ona głównie wykonana z czerwonych, granitowych płyt balastowych, pochodzących z przypływających kiedyś do Gdańska statków, a na Długim Targu jest z szarych płytek granitowych, które nie wytrzymały próby czasu i obecnie są zastępowane kostką brukową.

Trakt Królewski do podziwiania, a nie do siedzenia

- Nawierzchnia powinna tworzyć kompozycję określoną dokładnie w projekcie, nie narzucamy z czego i w jakim kolorze ma być wykonana, to będzie zależało od projektantów. Wnioskowaliśmy, żeby tam, gdzie można, zachować i odnowić płyty balastowe, które stanowią element historyczny - tłumaczy Kolesińska.
Rada jednoznacznie zarekomendowała, żeby nie odtwarzać przedproży przy ul. Długiej oraz linii tramwajowej, która funkcjonowała tam do 1959 r. Ogródki restauracyjne pozostaną, mają być tylko bardziej harmonijne, bez plastikowych donic i wygradzane przy pomocy kwiatów.

W ramach przygotowań do zmian, kilka tygodni temu testowano ustawianie ławek w różnych konfiguracjach.



Wyniki ankiety pokazały, że dla ludzi w tym obszarze najważniejsza jest przestrzeń, spacery czy spotykanie się ze znajomymi, dlatego też rada bardzo ostrożnie rekomendowała zwiększenie liczby ławek. Mają się one pojawiać maksymalnie co 30 m, bo Długa i Długi Targ to przede wszystkim miejsca do podziwiania.

- Chodzi o to, by nie zagracić tego terenu meblami miejskimi, żeby spróbować zrozumieć jego architekturę, a miejsca do siedzenia wynikały z logiki przestrzeni. Tak samo myślimy o oświetleniu, że te ulice muszą od czasu do czasu przejąć na siebie aurę świąteczności, więc zastanawialiśmy się jak ustawić choinkę, co zrobić z ogródkami, żeby podkreślały walory architektoniczne - wyjaśnia Jacek Dominiczak, z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, członek rady programowej. - Nie chodzi o robienie rewolucji, tylko o to, żeby było jeszcze lepiej niż jest teraz, a nie, by było inaczej.
Nie dla dużych imprez masowych i demonstracji

Ławki mają mieć spójny wygląd z koszami na śmieci, oświetlenie powinno być ekologiczne, wydajne i efektywne. Toalety publiczne mają być poza przestrzenią traktu. Rada sugeruje też, by w przestrzeni Traktu Królewskiego nie organizować imprez masowych, a jedynie cykliczne lub sezonowe wydarzenia o mniejszej skali. Wszelkie manifestacje i demonstracje powinny być dozwolone jedynie w określonych warunkach. Zaleca się usunięcia handlu ulicznego i działalności bez pozwoleń.

Rekomendacje te zostały obecnie przekazane do Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która sporządzi specyfikację do dwuetapowego przetargu. Na podstawie przesłanych koncepcji i wizualizacji ma on wyłonić ostatecznych projektantów dla Drogi Królewskiej.

Najdalej we wrześniu 2018 r. powinny ruszyć pierwsze prace związane z przebudową tych ulic. Jednak zaczną się one nie od wymiany nawierzchni, ale od bardziej złożonych prac, które pochłoną znaczną część kosztów związanych z wymianą czy modernizacją wszystkich instalacji podziemnych.

Trakt ma odzyskać dawną świetność do końca 2019 r. kosztem ok. 50 mln zł.

Opinie (143) 4 zablokowane

  • xyz (1)

    więcej ogródków i innych d*pereli i będzie super a na środku kible.

    • 16 3

    • kible ze zdjeciem budynia w środku

      • 0 0

  • plyty ulicy Długiej

    nie sa to żadne płyty granitowe ze statków lecz sa to płyty z gdańskich chodników, które przxetrwały wojnę i wielelat po wojnie gdy usuwano tory tramwajowe z Długiej i Długiego Targu było to przed wizytą prezydenta Francji ( Charles de Gaulle) rozebrano chodniki wielu gdanskich ulic , głównie ze Starego Miasta - np. z ul. Mniszki, Osiek, Stolarska, Rybaki Dolne itd. i położono je na Długiej. Tak więc trzeba zadbać by nie zostały bezmyslnie wyrzucone na śmieci a wprost przeciwnie mogłby by wrócic na dawne miejsca na Starym Mieście np na Osiek, Stajenną, Refektarską itd.
    warto też położyć tory tramwajowe od Złotej do Zielonej Bramy i np podczas jarmarku dominikańskiego uruchamiać tramwaj konny ( tak bywało po wojnie) byłaby to atrakcja turystyczna,

    • 1 0

  • stare płyty na Długiej

    Nie wygłupiajcie się z tymi płytami toż to wygląda jak płyty nagrobne i nie śą one granitowe tylko z czerwonego piaskowca. Kraków, Wrocław czy inne miasta układają jednolitą nawierzchnię na tak ważnych traktach. Turysta ma się zachwycać pięknem architektury a nie patrzeć pod nogi by nie złamać nogi lub w najlepszym razie obcasa.

    • 1 0

  • 50 mln

    Za 50 mln można zrobić 10 takich remontów. 500 tys. to wypasiony domek jednorodzinny. 50 mln to 100 takich domków. A tam też jest koszt materiałów i robocizna. Rozumiecie ten przekręt. 50 mln to realny koszt budowy osiedla conajmniej 100 domków jednorodzinych pod klucz!

    • 1 0

  • rumunstwo

    Zamiast zajmowac sie zagracaniem dlugiej niech miasto zrobi cos z tym rumunstwem ktore co roku przyjezdza do Gdanska i wymusza pieniadze od turystów. Co roku te same rumunskie mordy a miasto i urzednicy udaja ze nie ma problemu. TO PSUJE REPUTACJE MIASTA!!!

    • 4 0

  • Łóżko z pasami dla tego co wymyślił te malowanie. (3)

    Proponuję jeszcze zrobić szalet imieniem Pawła Adamowicza

    • 130 20

    • i to jest bardzo dobry pomysł! wręcz genialny!

      • 1 0

    • Chcesz to co dam naszego Szczurka! (1)

      Nie narzekaj!

      • 3 2

      • Takich dwóch to by było niezłe combo

        Wtedy to chyba mnie by musieli przypiąć do wyra

        • 4 0

  • (13)

    Powinni puścić tam nitkę tramwaju.

    • 57 152

    • przydalby sie tez postuj taksowek i sklad wegla a na koncu kebab i napisem wurst. (1)

      • 47 6

      • Postuj swoje posty na 'postój' taksówek do burmistrz miasta.

        Do szkoly wracaj bezwstydny cymbale.

        • 1 0

    • ogródki są za duże - zawłaszczają przestrzeń wąskiej ul. Długiej (1)

      • 6 1

      • Odbudowane kamienice są za duże - zawłaszczają przestrzeń!

        Niech stanie się przestrzeń!

        • 1 6

    • kible zróbcie - za 10 tys a nie za miliony

      • 7 0

    • Kolejka linowa - nie utrudniała by ruchu pieszym

      • 3 1

    • (1)

      Tranwaj to dobry pomysł, zresztą wystarczy zobaczyć jak to świetnie działa w Bremie!

      • 18 20

      • i AMSterdamie

        • 3 1

    • I scieszkem rowerowom (1)

      dla wszystkich socjopatów w obcisłych gatkach

      • 17 7

      • Oni sobie sami tam autostradę zrobili :/

        • 8 2

    • Proponuje przeniesc na Dluga lotnisko z Kosakowa.

      • 24 4

    • buspas.

      • 14 5

    • Albo składy PKM ;)

      • 46 11

  • Na Długim Targu - z

    "szarych płytek granitowych, które nie wytrzymały próby czasu" - wytrzymały próbę czasu ale nie wytrzymały ciężaru ciężkich pojazdów, które wjeżdżały na Długi Targ jak na szosę np z sprzętem nagłąśniającym, konstrukcjami scen czy ciężkieciągniki odnieżające plac

    • 9 0

  • "na ul. Długiej nie będą odtwarzane przedproża oraz nie zostanie przywrócony tramwaj"

    To w ogóle były takie idiotyczne propozycje?
    Co to, w Gdańsku rządzi też PiS. że wypuszczane są w społeczeństwo balony testowe z kuriozalnymi "propozycjami", czy po prostu sezon ogórkowy w pełni i władze miasta zajmują się biegającymi po mieście tygrysami i tramwajem na ul. Długiej?
    Może jeszcze konnym, żeby turyści w łajnie brodzili?

    • 1 5

  • Ławki powinny być żółto niebieskie . (1)

    mam nadzieje że nikogo nie zdenerwowałem.

    • 0 7

    • a w gdyni biało - zielone

      mam nadzieje że kogoś zdenerwowałem

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane