• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 18,5 mld zł na transport na Pomorzu. Ile z tego otrzyma Trójmiasto?

Maciej Naskręt
29 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (2014-2020) trafi na Pomorze rekordowa suma środków finansowych na inwestycje. W perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (2014-2020) trafi na Pomorze rekordowa suma środków finansowych na inwestycje.

Przez najbliższych 10 lat w Pomorze zostanie wpompowanych ponad 30,5 mld zł na rozwój, w tym ponad 18,5 mld zł w transport. Lwia część pieniędzy będzie pochodzić z budżetu centralnego i dofinansowania Unii Europejskiej. Sprawdzamy, jakie przedsięwzięcia doczekają się realizacji w Trójmieście.



Władze województwa pomorskiego oraz Minister Infrastruktury i Rozwoju podpisali jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia kontrakt terytorialny. Dokument uzgadnia priorytetowe cele i przedsięwzięcia, które mają istotne znaczenie dla rozwoju województwa i całego kraju. Są to działania z zakresu m.in.: transportu, rozwoju gospodarczego, energetyki i środowiska.

- Treść Kontraktu Terytorialnego stanowi rezultat negocjacji pomiędzy Zarządem Województwa Pomorskiego a Ministrem Infrastruktury i Rozwoju - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Zgodnie z tą umową, na Pomorzu zostanie zaangażowane ok. 30,5 mld zł na działania z zakresu polityki rozwoju. Z tej puli lwią część inwestycji będą stanowić inwestycje w transport - ponad 18,5 mld zł. Sprawdzamy zatem, które z nich będą miały największe znaczenie dla mieszkańców Trójmiasta.

Przedsięwzięcia kolejowe

Na kolej, według wstępnych ustaleń, do 2022 r. ma być wydanych 4,2 mld zł. Na kolej, według wstępnych ustaleń, do 2022 r. ma być wydanych 4,2 mld zł.

Gotowy pierwszy peron stacji we Wrzeszczu

Dzięki inwestycjom z UE w Trójmieście pojawiają się niesamowite maszyny.

Wybudowany za m.in. unijne pieniądze wiadukt i kładka na linii PKM.

Najważniejszym przedsięwzięciem będzie rozbudowa linii kolejowej 202 z Gdyni do Słupska. Planuje się tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowych, docelowo osiąganie parametrów ruchu pociągów 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym, jak też zapewnienie dopuszczalnego nacisku na oś - 221 kN, a także budowę lokalnych centrów sterowania LCS.

Ponadto inwestycja ma objąć budowę drugiego toru (na wybranych odcinkach) linii kolejowej nr 202 dla usprawnienia pracy ruchowej i skrócenia czasu jazdy oraz zwiększenie przepustowości odcinka Wejherowo - Reda, budowę wiaduktów i przejazdów bezkolizyjnych na skrzyżowaniach z drogami. Inwestycja może pochłonąć nawet 1,5 mld zł.

Duże zmiany ma też według planów przejść linia kolejowa z Tczewa do Bydgoszczy. Zaplanowano tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowej na całej długości, aby możliwe było osiąganie prędkości 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym oraz budowę lokalnych centrów sterowania (LCS).

Założono tam też likwidację licznych ograniczeń prędkości na stacjach i odcinkach linii kolejowych, wynikających przede wszystkim ze złego stanu technicznego toru lub nawierzchni oraz z układu geometrycznego toru. Wartość projektu to 1 mld zł.

Inwestycje mają też objąć linię PKM i linię 201 (odc. Gdynia - Kościerzyna). Tu głównie chodzi o elektryfikację wspomnianych szlaków, która miałaby kosztować prawie 600 mln zł.

Planowane są też zakupy taboru kolejowego. 350 mln zł ma pochłonąć zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi linii PKM. Również podobne zakupy chce poczynić SKM, ale tam potrzeba kwoty dwukrotnie wyższej, bo 750 mln zł.

Przedsięwzięcia drogowe

13 mld zł mają pochłonąć łącznie budowa drogi z Gdyni do Słupska, z Gdańska do Elbląga i Obwodnica Metropolitalna. 13 mld zł mają pochłonąć łącznie budowa drogi z Gdyni do Słupska, z Gdańska do Elbląga i Obwodnica Metropolitalna.

Wizualizacja trasy Gdańsk - Elbląg.

Wizualizacja Obwodnicy Metropolitalnej.

Najważniejszym projektem drogowym w nadchodzących latach dla mieszkańców Trójmiasta będzie budowa drogi ekspresowej z Gdyni do Słupska. Jej koszt szacuje się na ok. 6,5 mld zł.

Budowa tej trasy ma zapewnić skrócenie czasu dojazdu do ośrodków ponadregionalnych i ośrodków turystycznych oraz wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej makroregionu północnego, a zwłaszcza Pomorza Środkowego, który jest obszarem zaliczanym do najgorzej dostępnych w skali kraju.

Kolejnym przedsięwzięciem jest budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga wraz z Obwodnicą Metropolitalną. Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z najważniejszych elementów infrastruktury drogowej kraju, jak również sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym, w tym sieci TEN-T. Jej parametry techniczne oraz natężenie ruchu powoduje, że nie odpowiada ona obecnym potrzebom, w tym związanym z poziomem bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Warto tu zaznaczyć, że z kolei w ramach projektu morskiego (nie transportowego, jak dotychczas wymieniane projekty) ma być modernizowana Estakada Kwiatkowskiego. Przede wszystkim chodzi o podniesienie jej paramentów - m.in. dopuszczalnego nacisku na oś dla samochodów ciężarowych.

Obwodnica Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej trafiła na listę rezerwową we wspomnianym kontrakcie terytorialnym. Oznacza to, że jej realizacja jest uzależniona między innymi od dostępności środków finansowych, czyli zbudowana zostanie, gdy powstaną oszczędności na budowie innych dróg na Pomorzu.

Wizualizacja OPAT-u

Opinie (181) 9 zablokowanych

  • Wisła

    No i nic na Wisłę. Tiry dalej po drogach...

    • 4 6

  • OPAT poza REDĘ ! (13)

    Baju baju o OPAT aż tu nagle znajdą się drobne i ktoś wreszcie ruszy z tą drogą. Problem w tym, że jest ona idiotycznie zaprojektowana w końcowym fragmencie. Stanowi obwodnicę, ale nie Redy, którą kompletnie rozwala.

    • 4 5

    • Opat to powinna budować Gdynia z pomocą środków unijnych (12)

      tak jak Gdańsk zbudował Sucharskiego, Słowackiego, WZ.

      • 15 8

      • dokładnie (3)

        widać że UM gdynia nie potrafi pisać takich projektów, to ich przeratsa najwyraźniej...

        • 14 6

        • (2)

          A niby dlaczego i jakim prawem Gdynia ma pisac projekt dla obszarów nie stanowiących jej własności. Czy według Was Gdańsk występował kiedykolwiek z projektem dotyczącym nie jego obszaru. Odpowiem Wam. NIGDY.

          Gdynia ma prawo i obowiązek napisać projekt dotyczący części drogi w granicach miasta, tylko po co. To nie ma być droga slepa uliczka, tylko droga prowadzaca przez obszar wielu gmin

          • 4 6

          • Oczywiście, że Gdańsk finansował częściowo projekt nie leżący w całości na jego terytorium. A ERGO Arena to co? Przecież nie była finansowana w proporcjach 50/50 przez Gdańsk i Sopot tylko większość dał Gdańsk. Jakoś tutaj można było zrealizować inwestycję wspólnie przez 2 gminy. Dlaczego Gdynia, Rumia i Reda nie mogą wspólnie pokryć kosztów wkładu własnego proporcjonalnie do budżetów i liczby mieszkańców?

            • 5 2

          • To jakim prawem Gdynia wywaliła ponad 100 mln zł na projekt położony w całości poza jej terytorium?

            • 9 3

      • (5)

        nie wprowadzajcie ludzi w błąd. Wszystkie wymienione drogi miały mega dopłaty z budżetu centralnego. Na OPAT nie chcą w ogóle dać. Niech warszawka da 85 % i budujemy.

        • 11 4

        • (2)

          85% to można dostać dofinansowania ze środków UE, ale Gdynia nie ma nawet tych 15% na wkład własny, więc skończ bredzić śledziu.
          A na Słowackiego, W-Z czy tunel pod Martwą Wisłą (gdzie ten ostatni kosztował tyle co ten cały OPAT), nie poszła ani złotówka z budżetu centralnego, były budowane ze środków własnych Gdańska plus dotacje unijne.

          • 8 6

          • (1)

            Obwodnicę Południową budowano z budżetu centralnego. OPAT został zaopiniowany pozytywnie przez wszelkie komisje, inwestycję odrzuciło ministerstwo jako "drogę lokalną".

            Inwestycje lokalnie gdańskie, jak wspomniany tunel, wobec niedoszacowania kosztów, również otrzymywały niemałe wsparcie:





            Gdy Gdańsk ma problemy z finansowaniem, rozwiązanie łatwo znaleźć - Gdynia takimi względami się już nie cieszy...

            I po co ta agresja i lokalny fanatyzm?

            • 3 5

            • Linki się nie pokazały - ale łatwo znaleźć informacje o dofinansowaniu tunelu czy Trasy Słowackiego...

              • 2 3

        • Nie dają bo Gdynia nie chce zabiegać (1)

          Gdynia wcale nie chce budować tej drogi tylko chce, żeby państwo ja zbudowało.

          • 12 2

          • 1. Nadal mówisz nieprawdę. Kilka razy w tym roku z rożnymi posłami itp. odbywały się spotkania, włącznie z wystąpieniem w sejmie. Prawda jest jedna zmieni się władza w Warszawie zobaczymy czy Gdańsk dostanie tyle samo. Wrócimy do tematu.
            2. OPAT to nie droga Gdyni tylko kilku ościennych gmin, więc kłamstwo nr 2

            W tym wypadku kłamstwo wielokrotnie powtarzane nie stanie się prawdą niezależnie od ilości krzyczących klakierów.......

            • 5 6

      • Warszawka powinna dopłacić :)

        bo to w w dużej mierze dla nich. Największe są korki jak jadą na Hel

        • 6 1

      • Łosiu, co ma piernik do wiatraka ?

        Sam już odpowiedziałeś: Gdańsk budował za unijne ze wspomożeniem własnych środków TYLKO !!! drogi własne, czyli miejskie.

        • 9 0

  • Czyżby miał nastąpić cud? Wywalają głuszca i będą jednak nowe składy, (9)

    z klimatyzacją, itp.?

    • 40 7

    • czas najwyższy zerwać z taborem PRL

      • 4 1

    • sprzedamy (2)

      1. ministerialny zegarek
      2. linę którą ciągnęliśmy samolot OLT
      3. sejmowe talony na paliwo
      4. złom ze zburzonych hal stoczni
      5. napis "stocznia lenina" ze stoczni

      atrakcyjne ceny!

      • 16 16

      • rozum sprzedales czy nigdy nie miales? (1)

        • 12 11

        • "madrej glowie dosc po slowie"

          wszystko lezy i czeka na nowego wlasciciela - kup i powies sobie w salonie 10mtr2

          • 6 1

    • wszystkie te państwowe "inwestycje" to plajty .....nic nie będzie rentowne ,,, (1)

      do wszystkiego trzeba będzie dopłacać w wyższych rachunkach np. za prąd, wodę, itd...... bo urzędniczy bonzowie/biurokracja/ decyduje za ludzi co mają robić z pieniędzmi - socjaliści traktują ludzi jak dzieci

      • 10 13

      • usprawniac usprawniac usprawniac

        budować brakujące wiadukty np. Armii Krajowej-Hawla, Łostowicka-Kartuska, Słowackiego-Wykletych, o tym w centrum nie wspomnę...

        • 12 7

    • (1)

      a czemu mieliby go wywalać? przecież on nie odpowiada za to co kupują a co nie.

      • 1 3

      • kogoś trzeba... tak na pokaz.

        • 4 2

    • Oczywiście chodzi o Skm, nie o pedolino...tam też to nazwisko się pojawia nie wiem czemu.

      • 7 0

  • PKM porażka (2)

    Powie mi ktoś jaki był sens budowania lini PKM i otwierania jej teraz na wiosnę skoro zaraz ją zamkną i kolejna kasa pójdzie na elektryfikacje? Po co było kupować pociągi spalinowe, jak tutaj pisze się o zakupie elektrycznych? No nie rozumiem tego... I tak nie zdążyli na Euro... Trzeba było zrobić sam Wrzeszcz a z resztą od razu pójść w linie elektryczną!

    • 5 6

    • a dlaczego maja zamykac linie robiąc elektryfikację?

      poza tym PKM bedzie korzystac z linii PLK na odcinku Osowa - Gdynia, tam jeszcze druta nie ma , wiec tak czy inaczej teraz muszą byc spalinowe pociagi, ktore potem bedą kursowały na innych liniach

      • 6 0

    • To zaraz to jakieś 6 lat.

      A składy się nie zmarnują, bo po prostu pojadą dalej w głąb Kaszub.

      • 7 0

  • (5)

    Mieszkańcy Trójmiasta powinni w większym stopniu dbać o rozwój całego regionu. Powinniśmy bardziej dokładać się do rozwiązywania problemów małych niedofinansowanych gmin. W przyszłości wyjdzie nam to tylko "na dobre".

    • 31 11

    • Absurd (1)

      Z jakiej racji mamy tłoczyć kasę w ościenne pipidówki, niech też się tamci wezmą do roboty.
      W Gdańsku i Gdyni dziurawe drogi, a pieniądze idą do gmin ościennych, które za to fotoradary stawiają (najlepszy przykład - Kobylnica, lub Kościerzyna).
      Dosyć już tego że zaradne gminy muszą pomagać tym nieudolnym, które swój sposób na rozwój opierają tylko i wyłącznie na pasożytowaniu. To jest nielogiczne i wręcz nienaturalne !
      Jak dostajesz tasiemca, to zaczynasz więcej jeść żeby go nakarmić czy przyjmujesz antybiotyk i kończysz sprawę.

      • 3 10

      • To w naszym interesie jest aby cały region rozwijał się równomiernie. Był zamożny i dobrze zorganizowany. Pomoc w infrastrukturę jest inwestycją korzystną dla nas jak i sąsiednich powiatów. Twoje porównanie do pasożytów i tasiemca jest co najmniej niestosowne.

        • 10 1

    • (2)

      Komunizm podobno już był.

      • 9 19

      • Absurdem rozwiązań administracyjnych w Polsce jest to, że Warszawa, najbardziej bogate miasto w Polsce leży w centrum jednego z najbiedniejszych województw.

        • 14 1

      • Miasta państwa też już były. Wolisz żeby problemy naszego regionu były rozwiązywane u nas czy w Warszawie ?

        • 19 4

  • Ciągle to samo - brak środków na OPAT (9)

    Dziękujemy p.marszałku Struk...

    • 14 9

    • Odwal się od Struka (1)

      akurat on jakiś rok temu zadeklarował, że region może się dorzucić do OPATu. Niech Gdynia w końcu zrobi chociaż zwykłą 2x2 od końca obwodnicy - pod torami - do Hutniczej tak jak to zrobiły Gdańsk z Sopotem od Grunwaldzkiej/Niepodległości do Ergo Areny.

      • 15 1

      • W Gdyni wolą mieć zamknięte lotnisko

        taka wola wyborców, którzy wybrali ponownie Szczurka

        • 11 1

    • dziekuj i za siebie i przede wszystkim szczurkowi (6)

      • 9 4

      • (4)

        Szczurkowi?? Opat kosztuje pobad miliard złotych, powiedz mi ktora gmina w Polsce sama by sfinansowała taką droge?

        • 6 9

        • Tunel pod Martwą Wisłą - 1,5 miliarda zł. Finansowanie - środki własne Gdańska plus fundusze unijne. Oprócz tego jeszcze dalsza część trasy Słowackiego, trasa W-Z, Havla, nowe linie tramwajowe itd., wszystko ze środków własnych ze sporym dofinansowaniem z UE. Więc tak, miejcie pretensje m.in. do Szczurka, że nie ma nawet na wkład własny aby starać się o dofinansowanie.

          • 9 1

        • Tyle, że przeanalizuj ten projekt

          Sądzisz, że OPAT musi powstać w takim kształcie jakim złożono projekt?

          Moim zdaniem można tam ociosać z 70% kosztów i spokojnie mógłby powstać. Jednakże władze Gdyni mimo nacisków zapierają się, że musi powstać w takim kształcie koniec i kropka.

          • 7 1

        • A kto mówi, że sam?

          Tyle, że oni się nawet o ten OPAT nie starają. Bym pomysł na OPAT, Szczurek storpedował, bo był ego zdaniem zbyt ubogi.

          • 6 1

        • a napisal wniosek, ma kase na wkład własny, czy wszystko wpakowal w lotnisko?

          • 11 3

      • Gdynia stosunkowo mało zyskałaby na OPAT

        (chyba że dzielnica Cisowa). Tak sądzę...

        • 3 1

  • to sobie poczekasz na Opat bo wpierw (2)

    Sylwester z Polsatem, kolejka górska, szkoła filmowa, a w perspektywie odszkodowania dla spadkobierców właścicieli gruntów.

    • 15 3

    • (1)

      Opat kosztuje grubo ponad miliard, sylwester prawie milion. Czemu trollujesz słoiku z pod Braniewa?

      • 3 5

      • spod jak juz, niewychowany prostaku z Gdyni

        • 6 1

  • Szkoda OPATU (3)

    znając życie nie powstanie nigdy a już wkrótce działki naprzeciwko ronda na Chyloni przejmie prywatny deweloper i postawi luksusowe osiedle, które będzie pełniło rolę propagandową jak wioska Kijŏngdong w Korei Północnej pokazujące dobrobyt gdynian.

    • 53 17

    • Inpro (1)

      Oczywiste jaki deweloper, inpro co leci na lapowkach, i obrzydliwe budynki w całej Gdyni stawia...

      • 5 0

      • Kołchozowa architektura Inpro szpeci tez Gdansk

        • 2 2

    • ja wierzę, że powstanie

      skoro czekają na oszczędności z innych inwestycji, to powstanie. W Gdańsku wiele inwestycji po przetargu i było realizowane po niższej cenie niż miasto zakładało.

      • 5 0

  • (8)

    Najważniejszym przedsięwzięciem dla mieszkańców Trójmiasta jest droga do Słupska?? Kto to pisał?? Ta droga jest ważna ale dla mieszkańców Słupska i Lęborka, a w mniejszym stopniu dla Nas. Dla Nas ważna jest infrastruktura trójmieska, żeby sprawnie się poruszać u Nas. A nie że ktoś rozklekotanym Golfem szybciej dojedzie z Słupska do Gdyńskiej Riviery:(

    • 56 78

    • Byłeś kiedyś w Słupsku??? (5)

      Gdynia ma ze 250tys. mieszkańców. Słupsk prawie 100tys. Czy to aż tak wielka różnica,żeby kpić sobie z rodaków i wyszydzać czyjegoś Golfa. Nie rozumiem też po co Słupszczanie mieliby jeździć akurat do Riwiery??? Maja swoje centra handlowe,z tymi samymi sklepami. Ponadto tak samo jak mieszkańcy Trojmiasta są obywatelami naszego kraju i płacą podatki. Uważam że pieniądze z funduszu spójności są dla wszystkich a nie tylko dla wybranych.
      Na koniec proponuję wycieczkę do Słupska. Piękne miasto.

      • 53 7

      • (4)

        Ale co ty sie słoiku z pod Braniewa spinasz?? A czy ja kogoś obraziłem? Chyba tylko ten motłoch co w pięciu (zrzutka na paliwo) suną swoimi Golfami i Beemkami na Trójmiasto. Znasz kogoś kto 3miasta pracuje tam ? Ja nie, ale za to znam dużo z Lęborka i Słupska którzy pracują w Trójmieście. Więc kto bardziej skorzysta? Chyba częściej oni przyjeżdżają do Nas niż my do Nich. Trzeba zacząć zastanawiać się nad transportem w Trójmieście bo powoli nie wytrzymuje. I naprawdę zluzuj słoiku bo masz syndrom małomiasteczkowego kmiota cebulaka.

        • 9 44

        • Pracuję w Słupsku, dojeżdzam z Gdańska, a cebulaki to chyba w Gdyni, nigdzie nie ma tylu fanow discopolo.

          • 15 2

        • Nie wyżywaj się

          ćwoku na mieszkańcach innych regionów za to że w życiu sobie nie radzisz. Swoją inteligencją nie dorastasz im do pięt.

          • 14 4

        • ale ty prosty jestes. Młotek w porównaniu z toba to skomplikowany aparat.

          • 22 3

        • Aha i właśnie ta różnica 1,5 razy wiecej mieszkańców to jest dużo cebulo z Warmii.

          • 5 11

    • (1)

      Widzę że kumple Biedronia minusują😕

      • 17 26

      • głupota zawsze znajdzie usprawiedliwienie.

        • 17 2

  • Tunel po Pachołkiem -- 2mld

    Tunel pod Sopotem -- 4 mld
    Gdańsk Doga Czerwona -- 3mld
    Nowa Kościerska (lampy, asfalt, podgrzewana powierzchnia na całej długości, żeby w zimie dało się bezpiecznie na 23mm oponach jeździć) -- 1mld

    I 10 mld zagospodarowane

    Taka jest moja koncepcja

    • 3 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane