• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 18,5 mld zł na transport na Pomorzu. Ile z tego otrzyma Trójmiasto?

Maciej Naskręt
29 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (2014-2020) trafi na Pomorze rekordowa suma środków finansowych na inwestycje. W perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (2014-2020) trafi na Pomorze rekordowa suma środków finansowych na inwestycje.

Przez najbliższych 10 lat w Pomorze zostanie wpompowanych ponad 30,5 mld zł na rozwój, w tym ponad 18,5 mld zł w transport. Lwia część pieniędzy będzie pochodzić z budżetu centralnego i dofinansowania Unii Europejskiej. Sprawdzamy, jakie przedsięwzięcia doczekają się realizacji w Trójmieście.



Władze województwa pomorskiego oraz Minister Infrastruktury i Rozwoju podpisali jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia kontrakt terytorialny. Dokument uzgadnia priorytetowe cele i przedsięwzięcia, które mają istotne znaczenie dla rozwoju województwa i całego kraju. Są to działania z zakresu m.in.: transportu, rozwoju gospodarczego, energetyki i środowiska.

- Treść Kontraktu Terytorialnego stanowi rezultat negocjacji pomiędzy Zarządem Województwa Pomorskiego a Ministrem Infrastruktury i Rozwoju - mówi marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Zgodnie z tą umową, na Pomorzu zostanie zaangażowane ok. 30,5 mld zł na działania z zakresu polityki rozwoju. Z tej puli lwią część inwestycji będą stanowić inwestycje w transport - ponad 18,5 mld zł. Sprawdzamy zatem, które z nich będą miały największe znaczenie dla mieszkańców Trójmiasta.

Przedsięwzięcia kolejowe

Na kolej, według wstępnych ustaleń, do 2022 r. ma być wydanych 4,2 mld zł. Na kolej, według wstępnych ustaleń, do 2022 r. ma być wydanych 4,2 mld zł.

Gotowy pierwszy peron stacji we Wrzeszczu

Dzięki inwestycjom z UE w Trójmieście pojawiają się niesamowite maszyny.

Wybudowany za m.in. unijne pieniądze wiadukt i kładka na linii PKM.

Najważniejszym przedsięwzięciem będzie rozbudowa linii kolejowej 202 z Gdyni do Słupska. Planuje się tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowych, docelowo osiąganie parametrów ruchu pociągów 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym, jak też zapewnienie dopuszczalnego nacisku na oś - 221 kN, a także budowę lokalnych centrów sterowania LCS.

Ponadto inwestycja ma objąć budowę drugiego toru (na wybranych odcinkach) linii kolejowej nr 202 dla usprawnienia pracy ruchowej i skrócenia czasu jazdy oraz zwiększenie przepustowości odcinka Wejherowo - Reda, budowę wiaduktów i przejazdów bezkolizyjnych na skrzyżowaniach z drogami. Inwestycja może pochłonąć nawet 1,5 mld zł.

Duże zmiany ma też według planów przejść linia kolejowa z Tczewa do Bydgoszczy. Zaplanowano tam poprawę parametrów technicznych linii kolejowej na całej długości, aby możliwe było osiąganie prędkości 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym oraz budowę lokalnych centrów sterowania (LCS).

Założono tam też likwidację licznych ograniczeń prędkości na stacjach i odcinkach linii kolejowych, wynikających przede wszystkim ze złego stanu technicznego toru lub nawierzchni oraz z układu geometrycznego toru. Wartość projektu to 1 mld zł.

Inwestycje mają też objąć linię PKM i linię 201 (odc. Gdynia - Kościerzyna). Tu głównie chodzi o elektryfikację wspomnianych szlaków, która miałaby kosztować prawie 600 mln zł.

Planowane są też zakupy taboru kolejowego. 350 mln zł ma pochłonąć zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi linii PKM. Również podobne zakupy chce poczynić SKM, ale tam potrzeba kwoty dwukrotnie wyższej, bo 750 mln zł.

Przedsięwzięcia drogowe

13 mld zł mają pochłonąć łącznie budowa drogi z Gdyni do Słupska, z Gdańska do Elbląga i Obwodnica Metropolitalna. 13 mld zł mają pochłonąć łącznie budowa drogi z Gdyni do Słupska, z Gdańska do Elbląga i Obwodnica Metropolitalna.

Wizualizacja trasy Gdańsk - Elbląg.

Wizualizacja Obwodnicy Metropolitalnej.

Najważniejszym projektem drogowym w nadchodzących latach dla mieszkańców Trójmiasta będzie budowa drogi ekspresowej z Gdyni do Słupska. Jej koszt szacuje się na ok. 6,5 mld zł.

Budowa tej trasy ma zapewnić skrócenie czasu dojazdu do ośrodków ponadregionalnych i ośrodków turystycznych oraz wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej makroregionu północnego, a zwłaszcza Pomorza Środkowego, który jest obszarem zaliczanym do najgorzej dostępnych w skali kraju.

Kolejnym przedsięwzięciem jest budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga wraz z Obwodnicą Metropolitalną. Obecna droga krajowa nr 7 jest jednym z najważniejszych elementów infrastruktury drogowej kraju, jak również sieci dróg o znaczeniu międzynarodowym, w tym sieci TEN-T. Jej parametry techniczne oraz natężenie ruchu powoduje, że nie odpowiada ona obecnym potrzebom, w tym związanym z poziomem bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Warto tu zaznaczyć, że z kolei w ramach projektu morskiego (nie transportowego, jak dotychczas wymieniane projekty) ma być modernizowana Estakada Kwiatkowskiego. Przede wszystkim chodzi o podniesienie jej paramentów - m.in. dopuszczalnego nacisku na oś dla samochodów ciężarowych.

Obwodnica Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej trafiła na listę rezerwową we wspomnianym kontrakcie terytorialnym. Oznacza to, że jej realizacja jest uzależniona między innymi od dostępności środków finansowych, czyli zbudowana zostanie, gdy powstaną oszczędności na budowie innych dróg na Pomorzu.

Wizualizacja OPAT-u

Opinie (181) 9 zablokowanych

  • Trójmiasto rozpaczliwie zaczyna potrzebować przedłużenia linii SKM do Tczewa

    Linia nr 9 większego ruchu już nie udźwignie...

    • 11 4

  • OPAT poza REDĘ ! (13)

    Baju baju o OPAT aż tu nagle znajdą się drobne i ktoś wreszcie ruszy z tą drogą. Problem w tym, że jest ona idiotycznie zaprojektowana w końcowym fragmencie. Stanowi obwodnicę, ale nie Redy, którą kompletnie rozwala.

    • 4 5

    • Opat to powinna budować Gdynia z pomocą środków unijnych (12)

      tak jak Gdańsk zbudował Sucharskiego, Słowackiego, WZ.

      • 15 8

      • dokładnie (3)

        widać że UM gdynia nie potrafi pisać takich projektów, to ich przeratsa najwyraźniej...

        • 14 6

        • (2)

          A niby dlaczego i jakim prawem Gdynia ma pisac projekt dla obszarów nie stanowiących jej własności. Czy według Was Gdańsk występował kiedykolwiek z projektem dotyczącym nie jego obszaru. Odpowiem Wam. NIGDY.

          Gdynia ma prawo i obowiązek napisać projekt dotyczący części drogi w granicach miasta, tylko po co. To nie ma być droga slepa uliczka, tylko droga prowadzaca przez obszar wielu gmin

          • 4 6

          • To jakim prawem Gdynia wywaliła ponad 100 mln zł na projekt położony w całości poza jej terytorium?

            • 9 3

          • Oczywiście, że Gdańsk finansował częściowo projekt nie leżący w całości na jego terytorium. A ERGO Arena to co? Przecież nie była finansowana w proporcjach 50/50 przez Gdańsk i Sopot tylko większość dał Gdańsk. Jakoś tutaj można było zrealizować inwestycję wspólnie przez 2 gminy. Dlaczego Gdynia, Rumia i Reda nie mogą wspólnie pokryć kosztów wkładu własnego proporcjonalnie do budżetów i liczby mieszkańców?

            • 5 2

      • (5)

        nie wprowadzajcie ludzi w błąd. Wszystkie wymienione drogi miały mega dopłaty z budżetu centralnego. Na OPAT nie chcą w ogóle dać. Niech warszawka da 85 % i budujemy.

        • 11 4

        • Nie dają bo Gdynia nie chce zabiegać (1)

          Gdynia wcale nie chce budować tej drogi tylko chce, żeby państwo ja zbudowało.

          • 12 2

          • 1. Nadal mówisz nieprawdę. Kilka razy w tym roku z rożnymi posłami itp. odbywały się spotkania, włącznie z wystąpieniem w sejmie. Prawda jest jedna zmieni się władza w Warszawie zobaczymy czy Gdańsk dostanie tyle samo. Wrócimy do tematu.
            2. OPAT to nie droga Gdyni tylko kilku ościennych gmin, więc kłamstwo nr 2

            W tym wypadku kłamstwo wielokrotnie powtarzane nie stanie się prawdą niezależnie od ilości krzyczących klakierów.......

            • 5 6

        • (2)

          85% to można dostać dofinansowania ze środków UE, ale Gdynia nie ma nawet tych 15% na wkład własny, więc skończ bredzić śledziu.
          A na Słowackiego, W-Z czy tunel pod Martwą Wisłą (gdzie ten ostatni kosztował tyle co ten cały OPAT), nie poszła ani złotówka z budżetu centralnego, były budowane ze środków własnych Gdańska plus dotacje unijne.

          • 8 6

          • (1)

            Obwodnicę Południową budowano z budżetu centralnego. OPAT został zaopiniowany pozytywnie przez wszelkie komisje, inwestycję odrzuciło ministerstwo jako "drogę lokalną".

            Inwestycje lokalnie gdańskie, jak wspomniany tunel, wobec niedoszacowania kosztów, również otrzymywały niemałe wsparcie:





            Gdy Gdańsk ma problemy z finansowaniem, rozwiązanie łatwo znaleźć - Gdynia takimi względami się już nie cieszy...

            I po co ta agresja i lokalny fanatyzm?

            • 3 5

            • Linki się nie pokazały - ale łatwo znaleźć informacje o dofinansowaniu tunelu czy Trasy Słowackiego...

              • 2 3

      • Łosiu, co ma piernik do wiatraka ?

        Sam już odpowiedziałeś: Gdańsk budował za unijne ze wspomożeniem własnych środków TYLKO !!! drogi własne, czyli miejskie.

        • 9 0

      • Warszawka powinna dopłacić :)

        bo to w w dużej mierze dla nich. Największe są korki jak jadą na Hel

        • 6 1

  • BRZMI PRZEFANTASTYCZNIE

    życie pokaże ile z tego będzie realnie zrobione, bo RDOŚ już zaciera ręce by połowę projektów wypie...ć w powietrze

    • 7 2

  • budowac opat

    • 7 8

  • (3)

    Zamiast dołożyć sie do budowy dogi opat tuneli pod przejazdami kolejowymi czy innymi sprawami które ułatwia mieszkańcom i turystom przejazd przez miasto gdynia woli wydawać pieniadze na imprezy albo autopromocję. Co z tego ze najedzie turystów jak wszyscy stoją w korkach a wyjazd z domu do pracy 10km zaczyna do maja wyglądać jak wyjazd na drugi koniec polski. Ale cóż ważniejsza jest impreza sylwestrowa albo infobox. Porażka.

    • 20 3

    • szczur sam sie nie wybral, a co ciekawe nie robiac nic miał najwyzsze poparcie. jemu sie oplaca

      • 6 1

    • Chociaz bys zrobil 50b takich sylwestrow to nie jest to kwota ktora pozwoli zbudowac ta infrastrukture o ktorej mowiles. (1)

      • 0 8

      • wystarczy sto baniek za lotnisko, kilkanascie na PR i wkład juz jest, powinnio nawet na tunel pod torami wystarczyc

        • 6 0

  • Jaka ^Obwodnica Metropolitalna^?.

    powiano się pisać OObwodnica Gdańska, lub Obwodnica GOM.. Nie było mnie tu jakiś czas i możliwe, że zmieniono nazewnictwa?

    • 10 0

  • CENY pójdą w górę,,,

    • 4 5

  • to znowu zmiana pomysłu na PKM? (1)

    zakup "elektrycznych zespołów trakcyjnych" to nie można było tego odrazu zaplanować i wykonać a tak rudszą spalinowe już produkowane a potem projekt, przebudowa i kolejne miliony wyrzucone w błoto

    • 4 9

    • Był taki plan od początku. PKM miałabyć budowana odrazu zelektryfikowana...

      jednak PLK nie wyrobiło się (i dalej jakoś im się nie śpieszy) z Elektryfikacją linii 201 (odcinek Gdańsk Osowa- Gdynia) bez czego puszczanie prądu na PKM nie ma najmniejszego sensu... ;-) Ot co!! :D

      • 3 1

  • znowu zrobią parę niedokończonych rzeczy bez sensu

    jak przystanek SKM Śródmieście bez połączenia z Tczewem albo PKM dojeżdżająca do Wrzeszcza. Poza tym paru filutów przy korycie się nachapie.
    To że będzie 18,5 mld nie oznacza że powstaną dzięki temu rzeczy warte 18,5 mld. Praktyka pieniędzy publicznych pokazuje, że za 100% jakiejś kwoty o której się trąbi powstaje coś wartego w granicach 30-40%.

    • 8 2

  • a kiedy pociągi TLK wrócą na trase do Wawy przez Iławę Działdowo (5)

    kilka lat temu pociagi TLK do Wawy i dalej do Krakowa poprowadzono objazde4m przez Bydzie Totn Kutno do Wawy a tam zeby było jeszcze ciekawiej dalej przez Deblin do radomia / zamiast krócej przez Warke/. W ten sposób trasa Gdansk Radom / 431 km/ osiagneła długość 606 km.
    Pytam sie wiec kiedy te pociagi wróca na stałą i naturalna trase czy moze PKP nadal bedzxie zdzierało z pasazerów TLK aby dofinansowac Pendolino

    • 8 7

    • skąd ten minus??? (4)

      jezeli cena biletu na trasie 431 km wynosi 65 zł a na ytasie 606 km wynosi 73 zł to ta róznica 8 zł to czysty zysk na pokrycie kosztów pendolino. Jesli przyjmiemy ze te trase Gdansk Radom w całosci pokonuje co najmniej 200 osob to daje dziennie 1600 zł co razy pare pociagów/ tam i powrot/ 3200 zł.
      wyliczenie wiec jest proste i czytelne

      • 4 1

      • Stąd żebyś łaskawie obejrzał się dookoła i zauwarzył ze te pociagi już jeżdza!! !:D (1)

        Jeżeli masz sr*czke na Pendolino i nie wsiądziesz do niego "bo nie" to proszę sprawdź Rozkład Jazdy pociągów PLK 2015, bo takie pociągi już jeżdżą...

        pierwszy lepszy przykład pociąg "TLK Monciak" ;) ale pozatym jest jeszcze kilka "klasycznych" pociągów na trasie Gdańsk - Mława- Wawa_ Kraków...;-)

        • 2 1

        • tlk monciak jedzie przez sławną Włoszczową Północną

          wiec trafiasz jak kula w płot

          • 1 0

      • Czyli pociąg 175 km jedzie za darmo? No,no,brzmi to sensownie! (1)

        • 0 1

        • właśnie po co tam jedzie

          skoro trasa to Kołobrzeg Kraków
          spójrz na mapę a zrozumiesz pytanie. Po co pociagi jada na wschód skoro ich cel jest na południu

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane