• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 20 kolizji w trzy miesiące na Świętokrzyskiej. Jak temu zaradzić?

Maciej Korolczuk
10 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czołowe zderzenie samochodu osobowego z autobusem miejskim to jedno z poważniejszych zdarzeń na Świętokrzyskiej w ostatnim czasie. Czołowe zderzenie samochodu osobowego z autobusem miejskim to jedno z poważniejszych zdarzeń na Świętokrzyskiej w ostatnim czasie.

Ulica ŚwiętokrzyskaMapka, a w zasadzie jej górny, kręty odcinek, znów wróciła na szczyt niechlubnej listy czarnych punktów na drogowej mapie Gdańska. Tylko w ostatnich trzech miesiącach doszło tam aż do 22 niebezpiecznych zdarzeń. Drogowcy szukają doraźnego rozwiązania problemu, ale też przyznają - bez Nowej Świętokrzyskiej problem nie zniknie.



Przykład ostatni. Środowy wieczór, 9 lutego. Auto osobowe czołowo zderza się z autobusem miejskim. W efekcie droga zablokowana na kilkadziesiąt minut, ZTM zmienia trasy autobusów komunikacji miejskiej. Gdy ruch częściowo udaje się przywrócić, kierowcy miejsce wypadku mijają wahadłowo.

18:46 9 LUTEGO 22 (aktualizacjaakt. 20:26)

PILNE! Samochód uderzył w autobus na ul. Świętokrzyskiej (214 opinii)

Jadący samochód stracił panowanie i uderzył w jadący z naprzeciwka autobus. Zdarzenie z przed 3minut. Już są korki, jeden pas zablokowany, utrudnienia potrwają kilka godzin.
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje.
Jadący samochód stracił panowanie i uderzył w jadący z naprzeciwka autobus. Zdarzenie z przed 3minut. Już są korki, jeden pas zablokowany, utrudnienia potrwają kilka godzin.
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje.
Zobacz więcej


Co mogłoby zaradzić kolizjom i wypadkom na Świętokrzyskiej?



A to tylko przykłady z ostatnich trzech miesięcy.

Co sprawia, że jeden krótki, ale rzeczywiście specyficzny odcinek trasy stwarza kierowcom aż takie problemy?

Policja: za połowę zdarzeń odpowiada nadmierna prędkość



Zapytaliśmy o to funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku oraz zarządcę drogi, a więc Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Jak wynika z danych policji, od drugiej połowy listopada do dziś na całej ulicy Świętokrzyskiej doszło do ponad 20 zdarzeń drogowych. Statystyki są wyższe, bo dane obejmują cały odcinek drogi, a nie tylko newralgiczny kręty odcinek między Guderskiego a Bergiela. Jak mówią policjanci, połowa z ostatnich wypadków i kolizji spowodowana jest przez nadmierną prędkość kierowców.

- Od 20 listopada 2021 r. do 9 lutego 2022 r. w Gdańsku na ul. Świętokrzyskiej doszło do 22 zdarzeń drogowych - mówi sierż. Justyna Chabowska z WRD KMP Gdańsk. - Najczęstszą przyczyną było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Połowa zdarzeń miała miejsce właśnie z tego powodu. Trzy z tych zdarzeń spowodowane były nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu, kolejne trzy wynikały z niezastosowania się do sygnalizacji świetlnej. Przyczyną zdarzeń na ul. Świętokrzyskiej jest także niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. W tym czasie jedna kolizja nastąpiła z winy pasażera. W związku z dwiema kolizjami funkcjonariusze prowadzą czynności wyjaśniające w sprawie o wykroczenie.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.

Problem nasila się jesienią i zimą



Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ, zwraca uwagę, że do większości wypadków i kolizji w Gdańsku (poza obwodnicą) dochodzi głównie od maja do września. Jest jednak kilka miejsc, gdzie liczba kolizji rośnie głównie w okresie jesienno-zimowym. Jednym z nich jest właśnie Świętokrzyska.

- Przyczyniają się do tego specyficzne warunki drogowe, a więc wąska, kręta, usytuowana na skarpie i dużym nachyleniu jezdnia. Z drugiej: o wypadek łatwiej, jeśli do trudnej geometrii dodamy nadmierną prędkość. Z trzeciej: jesień i zima to z reguły pory roku, w których występują trudniejsze warunki na drodze, do tego szybciej zapada zmierzch, a nawierzchnia może być śliska po opadach deszczu i śniegu. I na Świętokrzyskiej te problemy się kumulują.
Innym przykładem sezonowej podatności na stłuczki i wypadki jest też leśny odcinek SłowackiegoMapka czy "zakręt katapulta" na zjeździe z węzła Karczemki na al. Armii KrajowejMapka w kierunku centrum.

  • To ten wąski i kręty odcinek drogi sprawia kierowcom najwięcej problemów.
  • To ten wąski i kręty odcinek drogi sprawia kierowcom najwięcej problemów.

Kłopot zniknie po budowie Nowej Świętokrzyskiej?



Remedium na część z opisanych problemów próbowali w ostatnich latach znaleźć drogowcy i gdańska policja.

W celu zminimalizowania ryzyka m.in.:

  • ograniczono maksymalną dopuszczalną prędkość,
  • przy drodze pojawiło się dodatkowe oznakowanie,
  • zamontowano bariery energochłonne,
  • tam, gdzie było to możliwe, poszerzono pobocza.

Pozytywne efekty przyniosło też tzw. uszorstnienie nawierzchni, dzięki czemu zjeżdżające z Kowal w kierunku Łostowic auta pokonywały newralgiczne serpentyny z lepszą przyczepnością.

Jak dodał Wawrzonek, dział inżynierii ruchu przeanalizuje przyczyny ostatnich zdarzeń i zastanowi się, jak można doraźnie poprawić tam bezpieczeństwo.

- Ale nie ma co ukrywać - raczej wyczerpaliśmy już pulę naszych działań i aby rozwiązać problem raz na zawsze, nie obędzie się bez istotnej modernizacji tego odcinka. Ta jest planowana w ramach budowy Nowej Świętokrzyskiej, gdy spory odcinek obecnej jezdni zostanie przebudowany. Na to jednak musimy jeszcze poczekać - dodaje.

Opinie (245) 5 zablokowanych

  • (8)

    Leżący policjant co 50 metrów i problem z głowy...a tak ludzie będą gnać nie wiadomo po co i na co,jeździć na zderzak,macać smartfona podczas jazdy czy grzebać w nosie.I kary za przekroczenie prędkości 1000zł od 1km.Taką mam koncepcję.

    • 34 62

    • (4)

      Zwinąć asfalt

      • 3 3

      • To wbrew pozorom dobry pomysł (2)

        Między Zakoniczynem a Lawendowym Wzgórzem nie ma drogi i nie ma też wypadków.

        • 6 2

        • To tak jak na Piramowicza (1)

          gdzie de facto zamknęli ulicę i odtrąbili sukces, że wypadków brak. Pominęli tylko fakt, że prawie nikt teraz tamtędy nie jeździ, a za to jeszcze bardziej korkuje się Hallera.

          • 6 4

          • Nie da się poszerzyć i nie da się rozdzielić jezdni w dwu kierunkach. Można tylko prowadzić statystyki i wierzyć w cud. Jakoś to będzie, a mamy klimat jaki mamy, gdzie dziura w czasoprzestrzeni uniemożliwia logiczne myślenie.
            Najskuteczniejsze jest gdybanie i cykliczne artykuły zadające retoryczne pytania, bo klikanie to przyszłość świata.

            • 3 0

      • postawić zapory przeciwczołgowe

        • 3 1

    • Fajne pomysły macie pod tą budką z piwem.

      Ahahahaha.

      • 5 2

    • Kierowcy aut służbowych i aut na minuty często nawet nie zdejmują nogi z gazu przed progami. Fotoradary są znacznie lepszym rozwiązaniem: w żaden sposób nie utrudniają życia kierowcom jadącym zgodnie z przepisami.

      • 11 0

    • Co 50 m to za dużo

      Na trójmiejskich kierofczyków

      • 2 1

  • Dodac ograniczenie do 30km/h (2)

    Do tego dwa fotoradary, lepiej oswietlic i bedzie ok.

    • 35 39

    • no jasne (1)

      jeszcze pomontować kamery żeby policja monitorowała w czasie rzeczywistym i wysyłała na takich piratów grupe speed

      • 3 9

      • Wbrew pozorom to dobry pomysł.

        Jakby policja stała tam non stop i mierzyła prędkość to nagle zniknęły wypadki. Czemu? Bo kierowcy zostali było dla poniżeni obowiązkiem jazdy zgodnie z przepisami. Wypadki są przez i**otów, co nie przestrzegają ograniczeń.

        • 6 2

  • Pawełek betonowicz i Olcia nieudolcia (15)

    Rozwalają to miasto - można było zrobić porządną rezerwę pod drogę, chodniki i komunikację miejską - jednak pan deweloper płaci to pan deweloper dostaje. W końcu to nie oni tam mieszkają

    • 64 38

    • Ulżyło kołku zbożowy z Podkarpacia? (1)

      • 8 27

      • Dobrze gada, a jak tobie marazm UM pasuje to trudno

        • 19 8

    • Kolego,dobry jesteś,dawno tak się nie uśmiałem!!!! (3)

      Bu ha ha ha!Daj namiary,piwo Ci wiszę!
      Pozdrawiam,super tekst!

      • 9 5

      • Dzieci nie powinny pić. Zgodę rodziców masz?

        • 4 8

      • to masz smutne życie jak cie takie coś bawi xd

        • 0 11

      • Fakt

        Dobry tekst. Ja mogę nawet wam postawić to piwo

        • 4 0

    • A ty olcia hejtujesz wez sie za robote bo czas ucieka

      • 8 4

    • Ola zmusza kierowców do wciskania gazu? (2)

      Tak teraz mówią w tvp?

      • 10 10

      • Raczej w antypolskim WSI 24 (1)

        • 9 4

        • Madagaskar

          Bo teraz jak ktoś samodzielnie myśli to jest antypolakiem? Tvpis to sciek medialny. Każde zdanie to albo kłamstwo albo hejt na tych co są przeciwko mafii pisowskiej.

          • 0 0

    • 14 minusików z urzędu miasta

      potrzebna nowa ulica, ale dookoła nie ma osiedli przecie.
      Nowa Świętokrzyska za 10 lat...

      • 9 1

    • W sedno, szok co wyczyniał.

      • 3 1

    • Tylko Kacpi

      • 2 0

    • tak tak. Najlepiej 10pasmową autostradę do gminy Kolbudy hahaha

      • 1 5

    • Madagaskar

      Masz jajecznice zamiast mózgu. O czym by nie był artykuł zawsze znajdzie się pisowska ameba i zacznie o deweloperze. Zapomniales tylko w każdy słowiem dodać po z dużych liter.

      • 0 0

  • (2)

    Zmienić kierowców

    • 36 10

    • przy pomocy fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości

      • 8 2

    • Dwa, trzy fotoradary bez tolerancji. Nie będzie wypadków.

      • 3 0

  • Straszne takie artykuły (26)

    Bo przez kilku mądrych inaczej zaraz pojawia sie pomysły typu strefa 30 czy odcinkowy pomiar prędkości czy inne progi

    • 122 54

    • Mistrzu kierownicy, uważasz że ciebie to nie dotyczy. (6)

      Każdy który wleciał tam na bariery lub na czołówkę myślał tak samo jak ty. Ja mam suva z kontrolą trakcji, opony niskoprofilowe i ten doświadczeń milionów kilometrów.

      • 27 22

      • możesz mieć nawet traktor ale wpierw trzeba mieć mózg

        • 22 3

      • zbudować 100 wysp zwalniających, strefa 10km/h, 500 znaków ostrzegawczych, 50 przejść naziemnych, 20 nowych zakrętów

        3 ścieżki rowerowe, 2 nowe osiedla... i powinno być po problemie... acha i 100 nowych "węższych" nowoczesnych wiat autobusowych :)

        • 21 3

      • A ja mam Lamborghini, i Ferrari kto da więcej?

        • 3 6

      • Ale tam w większości, jak nie we wszystkich zdarzeniach, to stare trupy brały udział..

        • 4 0

      • (1)

        Mi wystrzeliła opona na obwodnicy i zamiast wrzucić auto na barierki czy wjechać w inne po prostu opanowałem pojazzd zjechaalłem na węźle na pobocze i wymienilłem koło

        • 2 1

        • Da się?

          Miałem tak lata temu w mercu 208 gdy o 2 w nocy na niemieckiej autostradzie przy 100 km/h miałem wystrzał lewej przedniej opony. Tylko doświadczenie, a nie panika powodują, że w takiej sytuacji da się przeżyć bez wypadku.

          • 0 1

    • (3)

      I bardzo dobrze. Fotoradary i inne rozwiązania ograniczające prędkość pojazdów działają bardzo skutecznie, co widać po statystykach ilości ofiar na drogach w krajach Europy zachodniej.

      • 18 11

      • (1)

        Myślę że ograniczenie prędkości do 5 km/h by pomogło. I maseczka.

        • 9 4

        • Podejrzewam, że to jest właśnie średnia prędkość tamże. Nie rozumiem tego pędu, żeby potem stać na światłach czy w korku. No, ale przecież trzeba zap*. Żeby stać w korku. Dajesz!

          • 0 0

      • Fotoradar kaskadowo, inaczej po jego minięciu znów rura ma maksa. A może odcinkowy pomiar, jak w Rekowie?

        • 1 0

    • (1)

      I wolisz od tych opcji jakiegoś pajaca który ci wjedzie na czołówkę?

      • 21 1

      • W tym kraju życie ludzkie nie ma żadnej wartości. Ludzie są gotowi podjąć dowolne ryzyko byle tylko zaoszczędzić parę minut.

        • 17 4

    • Święta racja, ale to groch o ścianę. Progi co 5m bo najłatwiej...

      • 7 3

    • A co proponujesz? Jak ci dziecko zabija to bedziesz innego zdania

      • 9 11

    • NIenawidzę progów zwalniających i potępiam każdego kto sugeruje ich zamontowanie. (1)

      Ale niestety na tą drogę nie ma wyjścia, szczególnie jak jedziesz od obwodnicy. Tam powinien być próg przed samym zakrętem ale to nie wystarczy. Mistrz kierownicy by na takim progu wyleciał tylko w powietrze jak z katapulty. Wcześniej jakieś 40m powinien być jeszcze jeden próg informujący że tu są progi, bo na znaki pionowe nikt nie patrzy. Jest to na tyle blisko że przy prędkościach przelotowych w tym miejscu wyhamujesz mocno a do kolejnego progu nie rozpędzisz się na tyle żeby odwalić na zakręcie jakąś manianę. Tyle w temacie. Innego wyjścia tam po prostu niema. Założę się że przy tym rozwiązaniu liczba wypadków spanie z 20 do 2 a jeśli zastosuje się progi z dwóch stron zakrętów koło zbiornika to spadną do zera.

      • 9 9

      • Progi wysokie i zbyt krótkie to samo zło, po raz kolejny naprawiałem przez nie zawieszenie w moim 8 letnim aucie.

        • 0 0

    • I niepołomicka

      • 1 1

    • Kolizja (6)

      Miejsce jest niebezpieczne. Sam tam miałem kolizję czołową kierując autobusem kilka lat temu. Kierowca, który jechał z góry wpadł w poślizg jadąc całkiem wolno... Niestety tam na łuku, gdy pada deszcz, często jest ciek wodny przez jezdnię. Nawet spokojnie jadące auto może wypaść z toru jazdy.

      • 11 3

      • Nie. Przy 50 km/h musiałbyś na samych felgach chyba jechać żeby cię z zakrętu wyrzuciło... (4)

        • 2 2

        • Nawet przy 20km/h może Cię wyrzucić.

          • 1 1

        • Jezdze codziennie . I w deszczu. (1)

          70 km/h nawet opony nie myślą,żeby się poddać. Więc Ci co tam rzekomo wypadają przy 50 albo mają szroty z łysymi oponami , albo trafiają na plamę oleju na którą nigdy ja nie trafiłem albo nie jada nawet 70 tylko więcej.

          • 4 1

          • Łyse, stare. A jesteś pewny, że nie chcą się poddać czy masz samochód, który myśli za Ciebie i w sposób mało odczuwalny koryguje pewne rzeczy ?

            • 0 0

        • Aquaplaning - znasz to?

          • 0 0

      • problem znany od lat - zle wyprfilowany zakret

        • 0 0

    • Idealnie napisałes czego sie boisz piracie drogowy

      • 4 1

  • Przestańcie zasuwax (2)

    To nie będzie kolizji.

    • 63 4

    • (1)

      Zasuwają, żeby nadrobić czas spędzony w korkach powstałych w wyniku kolizji. Kończy się to spodowaniem kolejnej kolizji i tak oto powstaje niekończąca się pętla.

      • 5 0

      • Więc nie nadganiać, jezeli przepisy nie pozwalają. To że nadganiasz nie znaczy ze przekraczając prędkość nie jesteś winnym

        • 4 1

  • Żadne ograniczenia nie pomogą (2)

    To kierowcy stwarzają zagrożenie nie dostosowując się do warunków a to pogody czy rodzaju drogi

    • 60 8

    • (1)

      Bo nikt ich tego nie uczy.

      • 3 5

      • Uczy ;) Przynajmniej ja (myślę, że pewnie inni instruktorzy również), ale co z tego, że my się nagadamy, pokażemy, na jazdach pojedziemy ładnie, jak po zdanym egzaminie wsiądzie sam i będzie miał to wszystko gdzieś, bo największy przykład jednak mają w domu, z kumpli i od innych uczestników ruchu (kierowców), bo przecież wszyscy tak robią, a nie tam słuchać co instruktor mówi ;)

        • 3 0

  • (7)

    Te zakręty bez problemu można pokonać z prędkością 70kmh tylko to tego trzeba mieć opony z przepisowym bieżnikiem i sprawne zawieszenie. Tyle i tylko tyle.

    • 54 31

    • Latem zimówki, zimą letnie (1)

      Tak większość jeździ. I 1,5 min bieżnika

      • 5 8

      • Do tego jeszcze wejście w zakręt z dużą prędkością i hamowanie w połowie zakrętu = zaliczenie barierek w najgorszej opcji kolizja6/wypadek

        • 6 3

    • Są rzeczy, których nie da się w żaden sposób przewidzieć. Tu nawet nie chodzi o to przy jakiej prędkości auta utrzyma prawidłowy tor jazdy, tylko o szanse na przeżycie w razie potencjalnego zderzenia.

      • 6 2

    • Nie masz prawa (1)

      Jechać tam 70 km/h

      • 10 6

      • bo?

        • 2 11

    • nie dawaj takich pomyslow!!!,zaraz beda 75 testowac i po sadach beda ciagac!!

      • 3 0

    • Trzeba mieć dobre opony ,ale mózgowe.

      • 4 0

  • Przed wjazdem postawić bramki i kontrolować poziom inteligencji i aktualność badań

    Innego rozwiązania nie widzę.

    • 25 5

  • Za to wszystko podziękujmy władzy,wielebnej i jej poprzednikowi! (5)

    Sprzedali wszystko developerom,tu o 20 nawet nie idzie przejechac,dzięki Bogu jest alternatywa przez Maćki,które też zrujnowali by lać beton,budować,budować,budować,handlować,brać dole!!
    Dramat,na rydwany jest,na droge już nie ..

    • 50 27

    • (2)

      Biedni klienci deweloperów, musieli akty notarialne podpisywać z pistoletem przystawionym do głowy.

      • 9 7

      • Zawsze mogłem się wybudować u ciebie pod oknem na ostatnim skrawku zieleni. (1)

        • 3 0

        • nie, nie mogłeś

          • 0 0

    • Ojej jak mi przykro...

      • 0 1

    • A kto to kupował? I oszukiwał się, że będzie inaczej? 15 min do centrum, haha

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane