• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 20 kolizji w trzy miesiące na Świętokrzyskiej. Jak temu zaradzić?

Maciej Korolczuk
10 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czołowe zderzenie samochodu osobowego z autobusem miejskim to jedno z poważniejszych zdarzeń na Świętokrzyskiej w ostatnim czasie. Czołowe zderzenie samochodu osobowego z autobusem miejskim to jedno z poważniejszych zdarzeń na Świętokrzyskiej w ostatnim czasie.

Ulica ŚwiętokrzyskaMapka, a w zasadzie jej górny, kręty odcinek, znów wróciła na szczyt niechlubnej listy czarnych punktów na drogowej mapie Gdańska. Tylko w ostatnich trzech miesiącach doszło tam aż do 22 niebezpiecznych zdarzeń. Drogowcy szukają doraźnego rozwiązania problemu, ale też przyznają - bez Nowej Świętokrzyskiej problem nie zniknie.



Przykład ostatni. Środowy wieczór, 9 lutego. Auto osobowe czołowo zderza się z autobusem miejskim. W efekcie droga zablokowana na kilkadziesiąt minut, ZTM zmienia trasy autobusów komunikacji miejskiej. Gdy ruch częściowo udaje się przywrócić, kierowcy miejsce wypadku mijają wahadłowo.

18:46 9 LUTEGO 22 (aktualizacjaakt. 20:26)

PILNE! Samochód uderzył w autobus na ul. Świętokrzyskiej (214 opinii)

Jadący samochód stracił panowanie i uderzył w jadący z naprzeciwka autobus. Zdarzenie z przed 3minut. Już są korki, jeden pas zablokowany, utrudnienia potrwają kilka godzin.
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje.
Jadący samochód stracił panowanie i uderzył w jadący z naprzeciwka autobus. Zdarzenie z przed 3minut. Już są korki, jeden pas zablokowany, utrudnienia potrwają kilka godzin.
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje.
Zobacz więcej


Co mogłoby zaradzić kolizjom i wypadkom na Świętokrzyskiej?



A to tylko przykłady z ostatnich trzech miesięcy.

Co sprawia, że jeden krótki, ale rzeczywiście specyficzny odcinek trasy stwarza kierowcom aż takie problemy?

Policja: za połowę zdarzeń odpowiada nadmierna prędkość



Zapytaliśmy o to funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku oraz zarządcę drogi, a więc Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Jak wynika z danych policji, od drugiej połowy listopada do dziś na całej ulicy Świętokrzyskiej doszło do ponad 20 zdarzeń drogowych. Statystyki są wyższe, bo dane obejmują cały odcinek drogi, a nie tylko newralgiczny kręty odcinek między Guderskiego a Bergiela. Jak mówią policjanci, połowa z ostatnich wypadków i kolizji spowodowana jest przez nadmierną prędkość kierowców.

- Od 20 listopada 2021 r. do 9 lutego 2022 r. w Gdańsku na ul. Świętokrzyskiej doszło do 22 zdarzeń drogowych - mówi sierż. Justyna Chabowska z WRD KMP Gdańsk. - Najczęstszą przyczyną było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Połowa zdarzeń miała miejsce właśnie z tego powodu. Trzy z tych zdarzeń spowodowane były nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu, kolejne trzy wynikały z niezastosowania się do sygnalizacji świetlnej. Przyczyną zdarzeń na ul. Świętokrzyskiej jest także niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. W tym czasie jedna kolizja nastąpiła z winy pasażera. W związku z dwiema kolizjami funkcjonariusze prowadzą czynności wyjaśniające w sprawie o wykroczenie.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.

Problem nasila się jesienią i zimą



Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ, zwraca uwagę, że do większości wypadków i kolizji w Gdańsku (poza obwodnicą) dochodzi głównie od maja do września. Jest jednak kilka miejsc, gdzie liczba kolizji rośnie głównie w okresie jesienno-zimowym. Jednym z nich jest właśnie Świętokrzyska.

- Przyczyniają się do tego specyficzne warunki drogowe, a więc wąska, kręta, usytuowana na skarpie i dużym nachyleniu jezdnia. Z drugiej: o wypadek łatwiej, jeśli do trudnej geometrii dodamy nadmierną prędkość. Z trzeciej: jesień i zima to z reguły pory roku, w których występują trudniejsze warunki na drodze, do tego szybciej zapada zmierzch, a nawierzchnia może być śliska po opadach deszczu i śniegu. I na Świętokrzyskiej te problemy się kumulują.
Innym przykładem sezonowej podatności na stłuczki i wypadki jest też leśny odcinek SłowackiegoMapka czy "zakręt katapulta" na zjeździe z węzła Karczemki na al. Armii KrajowejMapka w kierunku centrum.

  • To ten wąski i kręty odcinek drogi sprawia kierowcom najwięcej problemów.
  • To ten wąski i kręty odcinek drogi sprawia kierowcom najwięcej problemów.

Kłopot zniknie po budowie Nowej Świętokrzyskiej?



Remedium na część z opisanych problemów próbowali w ostatnich latach znaleźć drogowcy i gdańska policja.

W celu zminimalizowania ryzyka m.in.:

  • ograniczono maksymalną dopuszczalną prędkość,
  • przy drodze pojawiło się dodatkowe oznakowanie,
  • zamontowano bariery energochłonne,
  • tam, gdzie było to możliwe, poszerzono pobocza.

Pozytywne efekty przyniosło też tzw. uszorstnienie nawierzchni, dzięki czemu zjeżdżające z Kowal w kierunku Łostowic auta pokonywały newralgiczne serpentyny z lepszą przyczepnością.

Jak dodał Wawrzonek, dział inżynierii ruchu przeanalizuje przyczyny ostatnich zdarzeń i zastanowi się, jak można doraźnie poprawić tam bezpieczeństwo.

- Ale nie ma co ukrywać - raczej wyczerpaliśmy już pulę naszych działań i aby rozwiązać problem raz na zawsze, nie obędzie się bez istotnej modernizacji tego odcinka. Ta jest planowana w ramach budowy Nowej Świętokrzyskiej, gdy spory odcinek obecnej jezdni zostanie przebudowany. Na to jednak musimy jeszcze poczekać - dodaje.

Opinie (245) 5 zablokowanych

  • Tylko nowa świętokrzyska pomoże (1)

    A łącznika lucznicza Niepołomicka nie budują choć umowa podpisana

    • 10 9

    • raczej pogorszy

      • 0 0

  • Po co te zastepcze problemy komunikacyjne?

    Codziennie umiera na Covid więcej ludzi niż w miesiąc w wypadkach!
    Koniec z tą propaganda, żeby tylko ludziom wyciągać pieniądze z kieszeni !!!

    • 1 14

  • Chyba podstawowym problemem nawet nie jest nadmierna prędkość,

    tylko żałosne umiejętności furmanów, bo kierowcami bym ich nie nazwał. Jeżdżę po mieście bardzo dużo i podstawowym problemem są - hamowanie w zakrętach i przejeżdżanie zakrętów o kącie powyżej 60 stopni na hamulcu i na luzie!

    • 14 5

  • Pd. Gdańska zostało sparaliżowane przez dewelop. i Budynia. Jak miasto moze dawac pozwolenia na budowę bez dróg (1)

    I dalej budują, a Nowej ul. Swietokrzykiej nie ma. Co roku bajerował i przekładał, jest jakis Naczelny Architekt?

    • 24 4

    • pisz do developera co ci nakłamał, że super skomunikowanie i 5min do centrum

      • 1 1

  • Wystarczy noga z gazu na łuku drogi i mała prędkość dopasowana do warunków drogowych i bedzie dobrze.

    Ps: co niektórzy powinni jeszcze raz zapisać się na kurs prawa jazdy bo jak widzę jak niektórzy jeżdżą to się zastanawiam jak oni zdali ten egzamin....

    • 10 4

  • 6 progów zwalniających co 200 metrów rozwiązują problem (1)

    ale do tego trzeba zatrudnić więcej dyrektorów

    • 10 9

    • szykany, mijanki i barierki w poprzek jezdni

      rowerzystom można slalomy tworzyć ponoć dla ich bezpieczeństwa to i tym bardziej kierowcom można

      • 0 0

  • Wystarczy dostosować prędkość i trzymać się swojego pasa.Ale jak ktoś musi zapylać ile się da bo "szeryf"jedzie to takie są skutki.Prawo jazdy znalezione w czipsach nie upowarznia do narażania innych urzytkowników ruchu.

    • 44 5

  • Piasek na drodze (1)

    Niestety też miałem nieprzyjemność wpaść w poślizg na tych zakrętach w piątek 04.02, z dużym problemem uniknąłem kolizji i wyprowadziłem samochód z poślizgu. Mialem ok. 50-60 km/ i opony z września 2021. Do tej pory sam dziwiłem się, jak dochodzi do wypadków w tym miejscu, moim zdaniem to piasek połączony z wyprofilowaniem zakretu. Nie mam innego pomysłu. Jeżdżę tamtędy od lat.

    • 8 11

    • a oponki???wyslizgane!!

      • 1 1

  • Prędkość napewno ale kiedyś jechałam stałą prędkością 40km pod górę i nagle obróciło mnie o 90 stopni, opony ok zawsze pilnuje (1)

    Jesienią panowie oczyszczający rów biegnący obok drogi wydmuchiwali mokre liście na ulicę, mocno trzeba mieć zryty łeb żeby tak robić ale z rowu musieli by wynosić liście po co się przepracowywac. Z kolei jak leje to z rowu wylewa się woda na drugą stronę jezdni bo zakręt jest źle wyprofilowany. Nie jeżdżę tam szybko a i tak wyjątkowo trzeba zachować ostrożność. Jeżdżę tam parę razy dziennie bo tam mieszkam. Porażka to wyjazd z bieszczadzkiej pod górę i zakręt w lewo porażka

    • 12 7

    • Prędkość niska, opony dobre. Czyli przyczyna zdarzenia, to niskie umiejętności kierowcy

      • 0 0

  • (1)

    Kiedyś, za czasów wozów drabiniastych, natura sama likwidowała ułomne jednostki.
    Dzisiaj naturze trzeba pomóc.
    Dlatego postuluję na tym odcinku: znieść wszelkie zakazy i ograniczenia, oraz zdemontować barierki.
    Wrak poza jezdnią, nie blokuje ruchu.
    Podobnie należy zrobić na OS Słowackiego.

    • 6 2

    • Jest to jakieś rozwiązanie.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane