• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 20 kolizji w trzy miesiące na Świętokrzyskiej. Jak temu zaradzić?

Maciej Korolczuk
10 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Czołowe zderzenie samochodu osobowego z autobusem miejskim to jedno z poważniejszych zdarzeń na Świętokrzyskiej w ostatnim czasie. Czołowe zderzenie samochodu osobowego z autobusem miejskim to jedno z poważniejszych zdarzeń na Świętokrzyskiej w ostatnim czasie.

Ulica ŚwiętokrzyskaMapka, a w zasadzie jej górny, kręty odcinek, znów wróciła na szczyt niechlubnej listy czarnych punktów na drogowej mapie Gdańska. Tylko w ostatnich trzech miesiącach doszło tam aż do 22 niebezpiecznych zdarzeń. Drogowcy szukają doraźnego rozwiązania problemu, ale też przyznają - bez Nowej Świętokrzyskiej problem nie zniknie.



Przykład ostatni. Środowy wieczór, 9 lutego. Auto osobowe czołowo zderza się z autobusem miejskim. W efekcie droga zablokowana na kilkadziesiąt minut, ZTM zmienia trasy autobusów komunikacji miejskiej. Gdy ruch częściowo udaje się przywrócić, kierowcy miejsce wypadku mijają wahadłowo.

18:46 9 LUTEGO 22 (aktualizacjaakt. 20:26)

PILNE! Samochód uderzył w autobus na ul. Świętokrzyskiej (214 opinii)

Jadący samochód stracił panowanie i uderzył w jadący z naprzeciwka autobus. Zdarzenie z przed 3minut. Już są korki, jeden pas zablokowany, utrudnienia potrwają kilka godzin.
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje.
Jadący samochód stracił panowanie i uderzył w jadący z naprzeciwka autobus. Zdarzenie z przed 3minut. Już są korki, jeden pas zablokowany, utrudnienia potrwają kilka godzin.
Od redakcji: Na miejscu pracuje jeden zastęp strażaków, dwa kolejne są w drodze. W wyniku wypadku poszkodowany został 30-letni mężczyzna, jest nieprzytomny, ale żyje.
Zobacz więcej


Co mogłoby zaradzić kolizjom i wypadkom na Świętokrzyskiej?



A to tylko przykłady z ostatnich trzech miesięcy.

Co sprawia, że jeden krótki, ale rzeczywiście specyficzny odcinek trasy stwarza kierowcom aż takie problemy?

Policja: za połowę zdarzeń odpowiada nadmierna prędkość



Zapytaliśmy o to funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku oraz zarządcę drogi, a więc Gdański Zarząd Dróg i Zieleni.

Jak wynika z danych policji, od drugiej połowy listopada do dziś na całej ulicy Świętokrzyskiej doszło do ponad 20 zdarzeń drogowych. Statystyki są wyższe, bo dane obejmują cały odcinek drogi, a nie tylko newralgiczny kręty odcinek między Guderskiego a Bergiela. Jak mówią policjanci, połowa z ostatnich wypadków i kolizji spowodowana jest przez nadmierną prędkość kierowców.

- Od 20 listopada 2021 r. do 9 lutego 2022 r. w Gdańsku na ul. Świętokrzyskiej doszło do 22 zdarzeń drogowych - mówi sierż. Justyna Chabowska z WRD KMP Gdańsk. - Najczęstszą przyczyną było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Połowa zdarzeń miała miejsce właśnie z tego powodu. Trzy z tych zdarzeń spowodowane były nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu, kolejne trzy wynikały z niezastosowania się do sygnalizacji świetlnej. Przyczyną zdarzeń na ul. Świętokrzyskiej jest także niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. W tym czasie jedna kolizja nastąpiła z winy pasażera. W związku z dwiema kolizjami funkcjonariusze prowadzą czynności wyjaśniające w sprawie o wykroczenie.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.
  • Tylko według danych policji jesienią i zimą na Świętokrzyskiej doszło do 22 kolizji i wypadków.

Problem nasila się jesienią i zimą



Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ, zwraca uwagę, że do większości wypadków i kolizji w Gdańsku (poza obwodnicą) dochodzi głównie od maja do września. Jest jednak kilka miejsc, gdzie liczba kolizji rośnie głównie w okresie jesienno-zimowym. Jednym z nich jest właśnie Świętokrzyska.

- Przyczyniają się do tego specyficzne warunki drogowe, a więc wąska, kręta, usytuowana na skarpie i dużym nachyleniu jezdnia. Z drugiej: o wypadek łatwiej, jeśli do trudnej geometrii dodamy nadmierną prędkość. Z trzeciej: jesień i zima to z reguły pory roku, w których występują trudniejsze warunki na drodze, do tego szybciej zapada zmierzch, a nawierzchnia może być śliska po opadach deszczu i śniegu. I na Świętokrzyskiej te problemy się kumulują.
Innym przykładem sezonowej podatności na stłuczki i wypadki jest też leśny odcinek SłowackiegoMapka czy "zakręt katapulta" na zjeździe z węzła Karczemki na al. Armii KrajowejMapka w kierunku centrum.

  • To ten wąski i kręty odcinek drogi sprawia kierowcom najwięcej problemów.
  • To ten wąski i kręty odcinek drogi sprawia kierowcom najwięcej problemów.

Kłopot zniknie po budowie Nowej Świętokrzyskiej?



Remedium na część z opisanych problemów próbowali w ostatnich latach znaleźć drogowcy i gdańska policja.

W celu zminimalizowania ryzyka m.in.:

  • ograniczono maksymalną dopuszczalną prędkość,
  • przy drodze pojawiło się dodatkowe oznakowanie,
  • zamontowano bariery energochłonne,
  • tam, gdzie było to możliwe, poszerzono pobocza.

Pozytywne efekty przyniosło też tzw. uszorstnienie nawierzchni, dzięki czemu zjeżdżające z Kowal w kierunku Łostowic auta pokonywały newralgiczne serpentyny z lepszą przyczepnością.

Jak dodał Wawrzonek, dział inżynierii ruchu przeanalizuje przyczyny ostatnich zdarzeń i zastanowi się, jak można doraźnie poprawić tam bezpieczeństwo.

- Ale nie ma co ukrywać - raczej wyczerpaliśmy już pulę naszych działań i aby rozwiązać problem raz na zawsze, nie obędzie się bez istotnej modernizacji tego odcinka. Ta jest planowana w ramach budowy Nowej Świętokrzyskiej, gdy spory odcinek obecnej jezdni zostanie przebudowany. Na to jednak musimy jeszcze poczekać - dodaje.

Opinie (245) 5 zablokowanych

  • Ograniczenie do 30 km/h + tablica inf wcześniej ile jedziesz + na końcu fotoradar [nawet atrapa]

    • 5 3

  • Świętokrzyskia= (1)

    Ulica leserów. Kiedy byś tam nie pojechał zawsze korek. Same 500+ i nieroby tam się non stop kręcą do swoich sypialni na osiedlu nowe biedne południe.

    • 5 14

    • a ty co ojcowizne wew lublewie przdales i wew falowcu apartament kupiles???

      • 2 1

  • W wielu miejscach na naszych autostradach zamiast stalowych barier...

    są zamontowane specjalistyczne liny. W tym miejscu jest to idealne rozwiązanie. Skończy się ścinanie zakrętów i przekraczanie prędkości bo liny za blisko. Niestety wadą jest w razie wypadku lub awarii niemożliwy do wykonania korytarz życia.

    • 2 2

  • 536... Najlepszy Solaris rozwalony

    • 3 1

  • Chyba bezmózgowcy szaleją na tej ulicy.

    • 11 0

  • Prawie wszystkie kolizje spowodowali kierowcy zjeżdżający z góry (1)

    To dosyć stromy odcinek (na odcinku 900 metrów zjeżdżamy 30 metrów, czuć to jadąc rowerem), a drzewa blisko krawędzi jezdni zasłaniają widok w dal i powodują złudzenie optyczne, że z perspektywy kierowcy wydaje się że jedzie po płaskim terenie ze stałą prędkością, podczas gdy w rzeczywistości powoli nabiera prędkości (ale na tyle powoli że kierowca może tego nie zauważyć). To może być szczególnie zdradliwe dla kierowców, którzy jadą tamtędy pierwszy raz.

    Oprócz tego bliskość lasu i zbiornika retencyjnego powodują, że zbiera się wilgoć i powstaje gołoledź.

    Dla 99% kierowców nie będzie to problem, ale ten 1% nie zauważy że się rozpędził, do tego dojdą czynniki takie jak śliska nawierzchnia i samochód jadący naprzeciwko i mamy wypadek.

    Jakie rozwiązanie? Najlepszym rozwiązaniem byłoby poprowadzenie drogi na większym dystansie, o mniejszym gradiencie spadku terenu, z większą widocznością w dal (drzewa dalej od jezdni), ale to raczej nie wchodzi w grę. Dobrze że pojawiło się uszorstnienie nawierzchni, bariery energochłonne i poszerzenie pobocza. Na pewno nie sprawdzą się limity prędkości, bo ten 1% kierowców jest przekonany że jedzie ze stałą prędkością, a nie może bez przerwy obserwować prędkościomierza, musi też obserwować drogę i teren dookoła. Ustawienie nienaturalnie niskiego limitu typu 30km/h też nie zadziała, bo kierowcy świadomie będą go ignorować. Może więc takie radary jak są czasem przy szkołach, które informują kierowców że jadą za szybko?

    • 6 8

    • Jeśli jest tak jak piszesz...

      To nie ma najmniejszego powody, by cokolwiek z tym robić... 1% to się nie opłaca.

      • 3 1

  • Proponuję wyprowadzić jeszcze więcej mieszkańców na obrzeża i skazywać ich tym samym na samochód (1)

    Na pewno obecna polityka przestrzenna i mieszkaniowa miasta się sprawdza - eldorado, morze badziewnych, pastelowych bloczków porozrzucanych jak gnój po polu. Dolny Taras zieje ugorami gdzie się nie obejrzysz, a obwodnica obrasta kolejnymi osiedlami bez ładu i składu, deweloperzy syci, a miasto niech się martwi problemami. Gdańsk jest kompletnie niefunkcjonalny - to nie miasto tylko zlepek osiedli sypialni bez usług, opłotowanych z każdej strony byleby "obcy" nie przyszli, jedyne usługi to żabki i biedronki - draaamat! Ludzie są sobie obcy, wepchnięci w ten mokry sen deweloperów, dzieci do szkół przeważnie muszą dojeżdżać kawał drogi z rodzicami - samochodem, bo a jak! dorośli do pracy, do biedry, do garażu i do mieszkania w kredycie na 30 lat z ratą taką, że strata pracy to niemal wyrok - to wszystko razem daje przerażający obraz. Czy takiego życia chcecie, chcemy? Ja chciałbym ponad wszystko żeby dla dobra i naszej przyszłości, mieszkańców, naszych dzieci i miasta podjąć wielki wysiłek, odłożyć marketing i wojenki i opracować plan ratowania naszego Gdańska, Gdyni, okolic (problem jest ogólnopolski) - trzeba będzie podjąć wiele trudnych i niepopularnych decyzji, konsekwentnie i wbrew interesom wielu biznesmenów zaprowadzić wreszcie porządek. Do tego niestety trzeba by jeszcze zaufania i cierpliwości ze strony wyborców, a to chyba obecnie niemożliwe. Człowiek wychowujący się w takim bałaganie nie może być w pełni szczęśliwy, przyjazne, zadbane i dobrze rozplanowane miasto rozwiąże większość tych problemów, o których co rusz czytamy na tym i innych portalach, które zresztą na co dzień dotykają większość z nas. Czas się obudzić i działać!

    • 17 6

    • Bredzisz.

      Nikt nikogo na nic nie skazuje.
      A samochód lubię i gdziekolwiek bym nie mieszkał lubię i będę nim jeździł.
      Precz z komuną!

      • 2 3

  • Egzorcyzmy. Tylko to pozostaje

    A mieszkancow okolicy wyslac pieszo na jelenia górę

    • 3 3

  • A dlaczego w ogóle trzeba temu zaradzić? (5)

    Wypadek drogowy nie jest sprawą społeczną ani wspólną.... dotyczy tylko i wyłącznie jego uczestników.

    • 6 5

    • Ale w korku stoją juz wszyscy (1)

      • 3 1

      • No i?

        To tylko oznacza że drogi są kiepsko skonstruowane skoro nie pozwalają wytyczać szybkich objazdów gdy dana droga z jakiegoś powodu jest nieprzejezdna.

        • 1 1

    • A koszty usuwania wraków, korki i opóźnienia z tym związane, koszty leczenia, rehabilitacji, absencji w pracy/szkole/domu? Te (2)

      • 0 0

      • TE winien ponosić sprawca kolizji rzecz jasna.. (1)

        Gdzie wy widzicie problemy?

        • 0 0

        • A czy faktycznie ponosi?

          P.s dziś V rocznica wypadku z udziałem Fiata Cinquecento i kolumny czarnych limuzyn - o ironio

          • 0 0

  • Droga (2)

    Droga jest zle wyprofilowana w stosunku do zakrętów po drugie szorstkość jezdni jest do bani masa powinna byc inna ale firma ktora to wykonala z sandomierskiej juz nie istnieje no i mozna podziekowac inspektorwi ktory to odbieral

    • 5 6

    • Droga w tamtym miejscu jest ok. (1)

      Nie rozumiem, jak można mieć tam wypadek.

      • 4 3

      • wyprofilownie jest ok

        nie wiesz nie pisz.
        Można bezpiecznie poruszać się z dopuszczalną prędkością nawet w deszczu.

        Ale jak ktoś zapi...la

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane