• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 30 mln za 1 km drugiego odcinka Trasy Kaszubskiej

Maciej Naskręt
20 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

10 firm złożyło oferty w przetargu na budowę 10-kilometrowego odcinka Trasy Kaszubskiej z Szemudu do Luzina. Najkorzystniejsza cenowo jest oferta włosko-polskiego konsorcjum. Gotowe jest ono zbudować trasę w 34 miesiące za kwotę 324 mln zł.



Czy po oddaniu będziesz korzystał(a) z Trasy Kaszubskiej?

Kolejny, 10-kilometrowy, odcinek Trasy Kaszubskiej - z Szemudu do Luzina - doczekał się otwarcia ofert w przetargu. Dodajmy, że we wtorek poznaliśmy potencjalnych wykonawców na fragment z Gdyni do Szemudu. W tym przypadku 1 km trasy może kosztować nawet 40 mln zł.

Chrapkę na budowę 10-kilometrowego odcinka ma 10 podmiotów. Najkorzystniejszą ofertę złożyło włosko-polskie konsorcjum firm Societá Italiana per Condotte d'Acqua (lider), INSO Sistemi per le Infrastrutture Sociali oraz sopockie NDI, które swoją pracę wyceniło na 324 mln zł. Termin realizacji ma wynieść 34 miesiące (nie licząc przerw zimowych od 15 grudnia do 15 marca). Ponadto wykonawca udziela 10 lat gwarancji na wybudowany przez siebie fragment ekspresówki.

Co ważne, najtańsza propozycja jest o 100 mln zł niższa od kwoty przeznaczonej na budowę przez inwestora, czyli gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Druga na liście najkorzystniejsza oferta należała do Budimexu, który chce wybudować 10-kilometrowy fragment ekspresówki za 335 mln zł.

Fragmenty Trasy Kaszubskiej planowane do budowy. Fragmenty Trasy Kaszubskiej planowane do budowy.
Najprostszy odcinek do realizacji

Fragment z Szemudu do Luzina jest najprostszy w realizacji spośród wszystkich odcinków Trasy Kaszubskiej. W jego ramach, oprócz jezdni, powstać ma jedno miejsce obsługi podróżnych (parking z toaletą) nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa 100-metrowe mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.

Na otwarcie czeka jeszcze jeden przetarg - na budowę odcinka Trasy Kaszubskiej z Luzina do Bożegopola. Ma to nastąpić 3 listopada.

Oferty złożone w przetargu

1. Konsorcjum firm: Societá Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A. (lider), INSO Sistemi per le Infrastrutture Sociali S.p.A., NDI sp. z o.o., NDI SA - 324 963 540,00 zł; termin realizacji: 34 miesiące; gwarancja: 10 lat.
2. Budimex SA - 335 873 785,14 zł; termin realizacji: 34 miesiące; gwarancja: 10 lat.
3. Konsorcjum firm: Porr SA (dawniej Porr Polska Infrastructure SA; lider), Porr Bau GmbH - 339 508 841,05 zł; termin realizacji: 34 miesiące; gwarancja: 10 lat.
4. Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia SA (lider), Mirbud SA - 339 999 188,81 zł; termin realizacji: 34 miesiące; gwarancja: 10 lat.
5. Mostostal Warszawa SA - 349 692 975,48 zł; termin realizacji: 34 miesiące; gwarancja: 10 lat.
6. Konsorcjum firm: Strabag sp. z o.o., Strabag Infrastruktura Południe sp. z o.o. - 367 680 565,47 zł; termin realizacji: 34 miesiące; gwarancja: 10 lat.
7. Energopol-Szczecin SA - 382 189 683,60 zł; termin realizacji: 34 miesiące; gwarancja: 10 lat.
8. POL-AQUA sp. z o.o. - 409 902 177,94 zł; termin realizacji: 34 miesiące; gwarancja: 10 lat.
9. Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor sp. z o.o. - 424 281 828,27 zł; termin realizacji: 34 miesiące; gwarancja: 10 lat.
10. Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Mostowych "Mosty-Łódź" SA (lider), Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - 505 775 999,69 zł; termin realizacji: 34 miesiące; gwarancja: 10 lat.

Opinie (194) 4 zablokowane

  • najtańsza i najdroższa oferta powinna być automatycznie odrzucana (37)

    Koszt za kilometr budowy jest wciąż jednym z najdroższych w UE

    • 166 32

    • SKANDAL !!! (2)

      to wszystko wina PiSu, mszczą się za przegrane wybory na Pomorzu:(
      liche czasy nastaną....

      • 22 44

      • PiS obiecywał że drogi będą budowane taniej (1)

        Znowu skłamali!

        • 2 2

        • Co ma PIS do przetargu i ceny debile.

          Partia Oszustow zbuduje wam za darmo, durnie.

          • 0 1

    • bo w cenie masz mosty, MOPy i inne pierdoły... (4)

      • 30 8

      • No jasne (3)

        przecież jesteśmy krajem górzystym, i do tego pełno rzek i rozbudowana sieć kolejowa. Nie żartuj z tymi MOPami i innymi pierdołami, w Alpach czy Chorwacji musieli robić tunele w górach, a koszty niższe. Ktoś się przyzwyczaił, że byznesy to się robi w Polsce, a gdzie indziej uczciwie trzeba zarobić.

        • 27 19

        • Koszty są podobne, nie szerzcie bzdur

          Piszą to ludzie, którzy nie znają warunków kontraktów. Naopowiadali polskim baranom, a ci wierzą. Nic takiego nie ma miejsca.

          • 8 5

        • (1)

          Koszt budowy tunelu jest w górach jest tańszy niż budowa drogi w naszych warunkach - dużo mniej prac związanych z utwardzeniem i przygotowaniem gruntu pod budowę drogi, urobek dostępny na miejscu.

          • 3 1

          • fakt, widziałem w Norwegii budowę szosy -

            rąbali skały i od razu urobek układali pod drogę.

            • 3 0

    • (4)

      Masz może zestawienie cen za km w krajach UE?
      Oczywiście przy założenie podobnych uwarunkowań...własnościowych, terenowych, technicznych, zakresowych itd.
      Czy szwagier tak ci powiedział?

      • 48 4

      • no bez żartów, merytorycznie, w komentarzach?

        ważne, że był pierwszy.

        • 38 2

      • (1)

        Może ty mąż? Dawaj, porównamy.

        • 0 7

        • Po prostu nie rób z siebie większego głupka niz jesteś

          • 3 0

      • Partia Oszustow mu tak powiedziala wiec klepie te bzdury

        • 0 0

    • Dokładnie tak

      kiedyś to była norma

      • 1 3

    • wymysliłes to przy czipsach i wódzie? brudny paluch skakał po kalkulatorze? mistrzu liczenia

      • 6 4

    • Chyba nie doceniasz Januszy biznesu (6)

      Wystarczy zgłosić dodatkowo do przetargu firmę-słup która zadeklaruje cenę o 1 PLN niższą żeby mieć gwarancję że Twoja nie odpadnie.
      I tyle w temacie.

      • 15 4

      • (1)

        Chyba nie masz pojęcia o przetargach publicznych powyżej progów unijnych :)

        • 7 5

        • Oczywiśćie, że nie ma.
          Aż przykre, że w dobie "darmowej wiedzy" coraz więcej debili

          • 14 3

      • Co za bzdury (3)

        Po pierwsze, żeby wystartować trzeba mieć doświadczenie porównywalne z zamówieniem, po drugie wpłacić wadium przynajmniej kilka procent wartości zamówienia. Dodatkowo zysk na takich inwestycjach jest kalkulowany na 2-5%.

        • 6 3

        • jak rozumieć słowo

          "Dodatkowo"?

          • 1 0

        • jaki problem?

          • 0 0

        • zysk ogólny czy zysk "na boczku" dla znajomych królika ?

          • 1 1

    • Bo w Polsce mamy od kilku lat rynek wykonawcy (2)

      Nie powiem, że zmowa cenowa, ale blisko. Prawo zamówień publicznych mamy tak felerne, że jeszcze ułatwia nadużycia.

      • 12 11

      • Wymienisz w punktach wady PZP i propozycje poprawy?

        • 9 5

      • A konkretnie?

        • 1 0

    • (5)

      Pamiętam jak budowaliśmy A1. Na odcinku 700 m trzeba było wymienić grunt na głębokość 12 m . Trzeba było wybrać całe torfowisko wywieźć poza teren budowy , nawieźć nowej ziemi ,utwardzić a dopiero później zając się właściwą podbudową i i ułozyć nawierzchnię . Spróbuj sobie wyobrazić ogrom prac , ilość wywiezionej a późnie j nawiezionej ziemi i innych materiałów a później mówić o cenach .

      • 23 3

      • (1)

        Ale już nie przesadzaj. Wywiezienie i nawiezienie nowego piachu to nie jest jakaś kosmiczna technologia. Do tego nie trzeba inżynierów z 40 letnim doświadczeniem. Łopata, koparka i przyczepa. Podstawa na każdej budowie, z jedyną różnicą głębokości wykopu, który też nie jest jakiś duży...

        Nie dziwię się, dlatego po zakończeniu robót, inwestycja zaczyna się sypać i rozpadać, powodując konieczność poprawek. Skoro mamy takich inżynierów, dla których wywóz i nawóz piachu to arcy skomplikowana operacja, to o czym mu tu mówimy...

        • 8 14

        • Ja wiem że najlepiej na wszystkim znają sie ci którzy nigdy niczego nie zbudowali, tacy są nalepszymi znawcami i najlepszymi krytykami. Ja nigdzie nie twierdziłem że to kosmiczna technologia tylko pokazałem jeden z przykładów dlaczego koszty wybudowania 1km są tak wysokie. Tacy jak Ty widzą tylko to po czym jadą ale co pod spodem to już wg takich jak Ty jest nieważne .Może wskażesz miejsca na A1 gdzie "..wszystko się zaczyna sypać i rozpadać powodując konieczność poprawek..."Polska to nie Turcja gdzie asfalt układa się na granitowym naturalnym podłozu.Miłej podrózy po A1.

          • 7 1

      • I wtedy Pisiorstwo mówiło ze to wina PO (1)

        Czyli teraz to wina pisu

        • 6 0

        • I misiewiczów przy korycie !

          • 2 0

      • Rozumiem że taką wersje przedstawiliście "płatnikowi", żeby podbić zanizony kontrakt ?

        • 0 0

    • koszt kilometra według ciebie jest najdroższy

      a chcesz odrzucić najtańszą ofertę ? Zdecyduj się na cenę albo jakość

      • 5 1

    • jak wpadnie mieszkanko to przetarg wygrany (1)

      • 1 5

      • Wiesz, że to nawet nie jest miejski przetarg, trolliku?

        • 2 1

    • tak jest bodaj

      w Niemczech

      • 0 0

    • To i tak jest tanio

      W innych krajach to nawet 90 za 1km... Ale pamiętacie co było 9 lat temu? Jak PiS gadał że 4mln za 1km to dużo? A za granicą było wówczas 16 do 20... Sorry ale czasy się zmieniają i materiały i koszta też....

      • 1 0

    • nie odrzucana a oceniana, automatyzm jest dla dyletantów

      • 0 0

  • Czemu tak drogo.... (12)

    Czekam na opinię ekspertów czemu tak drogo ;)

    • 101 10

    • tam będzie zastosowana specjalna odmiana piachu sprowadzonego z emiratów arabskich

      oczywiście nie mówiąc już o wybitnych specjalistach którzy będą to wszystko budowali i którzy się odpowiednio cenią

      • 37 5

    • no wlasnie (2)

      ja ze szwagrem bysmy za polowe tego zrobili

      • 21 2

      • przez (1)

        1000 lat?

        • 1 1

        • z tesciową i jej siostrą

          to na wczoraj, grunt to schabowe i gołąbki na budowe, wtedy 400% normy

          • 7 0

    • Zapytaj fiskusa ile chce dla siebie od każdej czynności . Stań do przetargu i wybuduj za połowę ceny.To wolny kraj ... niestety ten kraj nie jest wolny o domorosłych specjalistów i wiecznych krytykantów.

      • 8 5

    • W cenę każdego kilometra jest wliczone mieszkanie (6)

      • 0 3

      • w cenie 30 mln zł jedno mieszkanie za 300 tys. zł? (5)

        to 1%?

        • 3 0

        • Takie mieszkanko za półtora bańki (1)

          • 0 0

          • Półtora bańki to chyba wypiłeś , tak to wygląda jak się czyta twoje wypociny.

            • 0 0

        • Czyli jeden kilometr drogi szybkiego ruchu to 100 mieszkań po 300 tys.zł. (2)

          Przyjmijmy, że mieszkanie ma 10m x 7m, w sumie 70m2. Ułóżmy te mieszkania wzdłuż, dłuższym bokiem. Wychodzi nam 1000 metrów, 1km.

          Budowa 10 metrów czteropasmowej drogi szybkiego ruchu, wynosi tyle, co jednego mieszkania, 300 tys zł. Biznes z@rąbisty, nie myślicie ?

          • 1 0

          • ciekawe jaki jest koszt faktyczny (1)

            • 1 0

            • nie ma w Polsce dobrego kosztorysanta

              który publicznie obliczyłby koszt, nie tej inwestycji, ale przeciętnej szosy o tej samej szerokości w średnich warunkach nizinnych? Jaki to problem?

              • 0 0

  • Lepiej tanio i byle jak? (6)

    Mniej ważne ile to kosztuje. Ważne by dopilnować wykonawcę. Zrobić raz, a dobrze i pilnować gwarancji.

    • 53 15

    • Czyli delikatnie mowiac (1)

      lubisz być dymany w pupcie?

      • 6 4

      • Zostawiam ten sport Tobie, wypni się dla kolegi.

        Widzę jak idą pieniądze w błoto. I to nie ważne czy było drogo czy tanio.
        Odbiór prac to fikcja, urzędnikom brak wiedzy i doświadczenia. Projektanci dają projekt z błędami, wykonawcy to robią i jeszcze robią kolejnie błędy. A później przez 3 lata idą poprawki na osobne zlecenia.

        • 3 1

    • nie będzie niczego

      białe jest czarne, a czarne jest białe

      • 4 3

    • widac, ze

      Nie pracowales na budowie. Tam mało co jest dopilnowane... :)

      • 1 0

    • Jakość i trwałość kosztuje

      Kto tanio kupuje 2 razy kupuje. Mnie nie stać na to by kupić szajs....

      • 0 0

    • a czego się spodziewasz płacąc mniej za to samo, podobnej jakości?
      Nie masz pojęcia o czym piszesz

      • 0 0

  • (7)

    Nowa władza obiecywała, że będzie budować o połowę taniej, niż poprzednicy. Hmmm....

    • 108 20

    • ale to nie władza buduje (1)

      • 11 12

      • władza nie buduje, oni tylko pozyskują śrdki

        • 2 0

    • i tak będzie (3)

      jak te p-osły co obiecywały ruszą do roboty na drogi, bo na tworzeniu prawa to się nie znają i im to słabo idzie
      chyba że wezmą misiewiczów, to będzie jeszcze dwa razy drożej

      • 8 9

      • wystarczy nie kraść (2)

        a w bujdy o braku fachowców to nawet ci co tefałeny oglądaja nie wierzą

        • 10 6

        • czyli nadal ktoś kradnie! a miało byc taniej! (1)

          • 2 1

          • koryto to samo tylko świnie się zmieniły

            • 2 0

    • Teoretycznie jest taniej.... a dokładnie wiecej podatków wraca do państwa poprzez uszczelnienie VATu.

      • 0 2

  • po co ta droga? żeby więcej ludzi wyprowadziło się w miasta? (8)

    • 27 81

    • Tak

      • 13 5

    • to może nie jest celem tego projektu, ale wiele wskazuje na to, że będzie jego skutkiem (5)

      żeby skłonić ludzi do niewyprowadzania się poza miasto, trzeba prowadzić sensowną politykę przestrzenną i transportową.

      Między innymi polegającą na obciążaniu chcących jeździć samochodami kosztami, które generują i promować korzystanie z rowerów (w tym wspomaganych elektrycznie), chodzenie pieszo i korzystanie z transportu szynowego.

      • 15 8

      • Najpierw trzeba mieć alternatywę potem wprowadzax opłaty (4)

        Jaką alternatywę maja ludzie mieszkający w mieście ale na obrzeżach? Pustki, wiczlino, Gdańsk południe, tylko auto bi inaczej 2 h w jedną stronę

        Pomysł dobry masz mój głos startuj w wyborach

        • 14 3

        • opłaty trzeba już wprowadzać (3)

          bez tzw. "nudge" (zachęty lub zniechęty) ludzie nie zmienią swego nieracjonalnego postępowania i będą się wyprowadzać poza miasto - wszyscy na tym będziemy tracić.

          • 6 2

          • ja bym chętnei zmienił, lecz obecnie komuną mam 40 min do pracy, a pieszo 35 min... (2)

            więc co to za zmiana dla mnie?

            autem mniej niż 10 min...

            • 1 0

            • sprawdź opcję rower lub rower wspomagany elektrycznie (1)

              wyjdzie dużo taniej dla ciebie i dla miasta.

              Wyprowadzanie się z miasta podatników o wyższych dochodach do okolic obsługiwanych takimi drogimi pseudobezkolizyjnymi połączeniami drogowymi to przepis na obumieranie miasta.

              • 0 0

              • Naprawdę nie rozumiesz??

                że rower nie jest rozwiązaniem dla osób starszych, chorych, dzieci, matek z wózkami, osób wiążacych bagaże, rodzin z dziećmi I osób podróżujących dalej niż do pobliskiego sklepu?
                Nie rozumiesz że rower nie jest żadnym rowiązaniem komunikacyjnym w polskim klimacie w warunkach wielkiej obszarowo aglomeracji?? Nie masz na tyle wyobraźnie żeby widzieć innych ludzi I ich potrzeby? Jesteś młody, masz dużo czasu i wozisz ze sobą pusty portfel z kieszonkowym na piwo - ciesz się żyj i daj żyć innym.

                • 0 0

    • niech pomyślę...
      moze przerzucenie tranzytu z miast przez które leci 6 (Gdynia Morska, Rumia,Reda,Wejherowo)?

      • 7 1

  • (3)

    Wybioro najtańszo oferte, wiadomo:)

    • 18 11

    • Chyba nie zauwazyles ze nie ma tu najtanszej, bo wszystkie sa grubo ponad europejska skalą

      • 5 4

    • the motocyklista the bill pani billowa

      jak nudne musi być życie by trzeba było umieszczać komentarz pod każdą wiadomością na portalu? Czy po prostu brak prawdziwych ludzi w okolicy, by się wyżalić?

      • 6 2

    • Ty wybierasz wszystko najtańsze, więc opinia oczywista.

      • 0 0

  • do więzienia (3)

    Ludzie dlaczego nie buduje się całej arterii tylko wyrywkami. Bo złodzieje na poszczególnych etapach musza się napaść. Koniec z przetargami to jest chore. Zawyżone ceny i wygórowane żądania inwestorów. Drogi powinny budować państwowe firmy jak kiedyś. Dyrektor i robole nas pensji. Balcerowicz pokazał Putinowi jak kraść za to ma podobno przyznana nagrodę Lenina i medal Bohatera ZSRR.

    • 39 75

    • Wiezienie (1)

      Idiota!

      • 3 3

      • jeśli transport

        to musi być wiezienie, wożenie i przewóz...

        • 0 1

    • bo tak jest taniej i łatwiej

      Autostrady za km są tańsze bo budowane małymi kawałkami.

      • 2 1

  • Bardzo ładnie. Najdrożej w Europie? (2)

    • 50 19

    • Pazerność czy chciwość? Ewentualnie zmowa? Tak się pytam :)

      • 18 7

    • Jak te cio*y z pisu się za coś zabiorą to nie dość że drogo to jeszcze 4 lata 10 km drogi będą robić. Normalnie takie coś buduje się góra 2 lata

      • 5 1

  • PiS obiecywał, że będzie budował dużo taniej niż PO (6)

    a tu jest odwrotnie. Jeszcze nie wiadomo kiedy ta budowa się zacznie, bo to będą szukać spisku, układu i korupcji przez dwa lata co najmniej.

    • 91 31

    • no i jest taniej (5)

      było kasy o 100 mln wiecej na ten odcinek i tyle zaoszczędzono. mało ci?

      • 13 18

      • Jeszcze więcej zaoszczędzono na odcinku Lębork - Koszalin. Tam oszczędności wynoszą 100% budżetu, bo budowę wstrzymano.

        • 31 1

      • (3)

        Za PO też budowano poniżej kosztorysu, często oszczędności były większe. Tylko wtedy PiSowcy płakali, że tanio to byle jak, doprowadza się wykonawców do upadku itp. A teraz gdy są u władzy to cena poniżej kosztorysu jest ich sukcesem.

        • 24 3

        • (2)

          ile podwykonawców wtedy upadło??? KUNDLU POWSKI?

          • 5 33

          • Zzzzzzzzzzzzzzzzzz

            Chau... Chau.....

            • 2 2

          • A teraz nie upadną?

            • 6 2

  • (1)

    Ale kiedy??

    • 13 2

    • upadna

      po wyborach

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane