• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ponad 40 kilometrów autobusem. To najdłuższe trasy gdańskiej komunikacji

Szymon Zięba
29 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Weekendowy, nocny kurs linii N1 przekracza granice Gdańska. Kierowca nocnej linii pokonuje jednorazowo najdłuższą trasę w gdańskiej komunikacji. Weekendowy, nocny kurs linii N1 przekracza granice Gdańska. Kierowca nocnej linii pokonuje jednorazowo najdłuższą trasę w gdańskiej komunikacji.

Tramwaj na najdłuższej linii w Gdańsku jedzie na Stogi i zatrzymuje się na swojej trasie na 39 przystankach, a najwięcej kilometrów przejeżdżają autobusy linii nocnych - kurs N1 liczy ponad 40 km i wykracza poza granice miasta. Wzięliśmy pod lupę rekordowe - pod względem długości trasy - połączenia, które oferuje obecnie gdańska komunikacja miejska.



Ile czasu dziennie średnio spędzasz w komunikacji miejskiej?

Pasażer tramwaju numer 8, który wsiadł do składu w Jelitkowie i zaczął czytać tak pasjonującą książkę, że z lektury wyrwała go informacja o przystanku końcowym Stogi Plaża, pokonał jednocześnie najdłuższą, mierzącą 18,5 kilometra trasę tramwajową w Gdańsku. Przejechanie jej zajmuje tramwajom - rozkładowo - godzinę i jedną minutę.

Tylko o sto metrów krótsza jest odległość, którą między przystankiem początkowym a końcowym przejeżdżają składy numer 5. Tramwaje kursujące między Zaspą a Nowym Portem przejeżdżają bowiem 18,4 km, w "dłuższym" wariancie zatrzymując się na 44 przystankach, a pasażer, który chciałby przejechać całą trasę "piątki", powinien zarezerwować sobie godzinę i osiem minut. W tym miejscu warto zaznaczyć, że w przeciwną stronę skład jedzie sześć minut krócej, bo zatrzymuje się "tylko" przy 41 przystankach.

18 kilometrów i 200 metrów mierzy natomiast trasa tramwaju numer 12. Na trasie Oliwa - Lawendowe Wzgórze skład zatrzymuje się w dłuższym wariancie przy 40 przystankach (w krótszym - przy 39). Cała droga zajmuje 1 godz i 6 minut (lub 4 minuty).

Skład numer 6 na trasie Jelitkowo - Łostowice Świętokrzyska przejeżdża 17,7 km w czasie 1:01 (lub 1:03 w przeciwną stronę), a tramwaj numer 2 jadący z Oliwy na przystanek "Łostowice Świętokrzyska" na licznik przejechanych kilometrów dorzuca kolejnych 17,01. Zatrzymuje się przy 40 przystankach (w przeciwną stronę 38). Rozkładowy czas przejazdu składu na tej trasie waha się od godziny i 3 minut do jednej godziny.

Rekordowe linie nocne



W przypadku autobusów pięć najdłuższych tras pokonują pojazdy linii nocnych. Rekordową drogę ponad 40 kilometrów pokonuje kierowca autobusu linii N1, która "w tygodniu" jeździ na trasie Osowa PKP - Jaworzniaków, ale w rozkładzie weekendowym wyjeżdża poza granice Gdańska, rozwożąc pasażerów czekających na 63 przystankach, w tym również w Gdyni i w Sopocie (40 przystanków w przeciwnym kierunku). Maksymalny czas przejazdu to według rozkładu aż 103 minuty (78 min w przeciwną stronę).

Następne w kolejności są autobusy N3 na trasie Wrzeszcz PKP - Wały Piastowskie (33,9 km, 55/56 przystanków i 62/63 min jazdy), autobusy N9 na trasie Dworzec Główny - Przegalina (33,8 km, 56/44 przystanki, 60/55 min jazdy), N12 na trasie Żabianka SKM - Jasieńska (29,3 km, 51 przystanków, 65 min jazdy) oraz jedyny na liście "dzienny" kurs - 210 na trasie Gościnna - Osowa PKP (28,7 km, 44 przystanki, 82/75 min jazdy).

Algorytmy do liczenia pasażerów



- Zadaniem Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku jest dostosowywanie oferty przewozowej do dynamicznie zmieniającego się popytu. Wykorzystujemy w tym celu informacje o liczbie pasażerów, którzy korzystają z poszczególnych kursów w konkretnym miejscu i czasie. Do niedawna, takie prace wykonywaliśmy wyłącznie manualnie, tj. poprzez obserwacje w terenie i przez ankietowanie pasażerów. Jak pokazuje praktyka, taki tryb zbierania danych jest jednak często obarczony błędem. Ponadto, zatrudnienie obserwatorów czy ankieterów do zbadania całej sieci transportowej to bardzo duży koszt - informuje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM w Gdańsku.
Dlatego Gdańsk, jako pierwsze z większych miast w Polsce i ZTM jako pierwszy organizator komunikacji w Trójmieście, sukcesywnie wprowadza w pojazdach tzw. automatyczne zliczanie pasażerów.

Rozkłady ZTM w Trójmieście



W praktyce wygląda to w ten sposób, że przy każdych drzwiach pojazdu zamontowane są bramki zliczające, które liczą ilu pasażerów wsiadło lub wysiadło na danym przystanku. Dane te są w czasie rzeczywistym przesyłane na serwer i są natychmiast dostępne do planowania rozkładów jazdy.

- Aktualnie ponad 60 proc. autobusów posiada takie bramki, w tramwajach tylko te najnowocześniejsze. Planujemy wyposażenie wszystkich pojazdów w tego typu urządzenia. To bardzo efektywne narzędzie, które pozwala na szybkie zestawienie statystyk i porównanie danych z różnych okresów - podsumowuje dyrektor Zomkowski.
W ZTM usłyszeliśmy, że organizator przewozów pracuje nad stworzeniem algorytmów, dzięki którym jeszcze skuteczniej będzie można wykorzystywać dane z automatycznych bramek liczących pasażerów.

Miejsca

Opinie (143) 6 zablokowanych

  • Nowy Port (2)

    Do Nowego Portu? Przecież ZTM sukcesywnie likwiduje lub minimalizuje połączenie z Nowym Portem. Władze ZTM-u zapominają że to STARA dzielnica i większą ilość mieszkańców to ludzie starsi, którzy są zmuszeni na komunikację publiczną- ale niestety to im sie zabiera- przykro że tak są traktowani. O dzielnicach południowych się tylko dba A tam mieszkają ludzie którzy i tak korzystają z własnych samochodów, których mają po kilka w jednym domu. wladze ztm pomyslcie o starszych mieszkancach gdanska

    • 8 1

    • Cięcia kursowania wszystkich linii na południe Gdańska nazywasz dbaniem o tą część miasta? Dobre !

      • 5 1

    • Nowy port ma chociaż tramwaj do centrum a południe jakieś krajoznawcze wycieczki robi po 5 przesiadek. Wszędzie dobrze gdzie nas nie ma

      • 2 0

  • Jak zawsze urzedasy z beznadziejnej komunikacji są zadufani w sobie.W Innych miastach dzien bez biletu to czesta norma !

    W trójmieście raz w roku dla kierowców którzy maja go gdzieś!Niech te matoły wbiją sobie do głowy ,ze rosnaca liczba starych szrotów wmieście to ich zasługa zasługa beznadziejnej komunikacji miejskiej.Bo Nawet starym 20 letnim gratem jest
    Taniej
    Szybciej i Wygodniej jeździć w miescie niż beznadziejną komunikacja miejską.
    codzienne awarie trawajowe wielogodzinne i jazda tym rozklekotanym starym hałasującym złomem to żadna przyjemność.Autobusy tez stare trujące spalinami zostawiające za sobą chmure czarnego dymu i wygody żadnej ,na dodatek ciągle komunikacja stoi w korkach .Gdańsk ma najgorszą komunikacje miejską w Polsce! Dobrze ze jest przynajmniej SKM.

    • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    Za długo!!! (2)

    Jazda tramwajem w Gdańsku to średnio 18.5 km/h. Tyle co spokojna jazda na rowerze. Linie są za długie i zatrzymują się za często. Ideałem komunikacji miejskiej byłyby przyspieszone linie , które zatrzymywały by się tylko na głównych węzłach przesiadkowych. Z tych węzłòw powinny pasażerów rozwozić do wyboru: autobusy,busy,rowery, prywatne samochody. U nas najlepiej główne ciągi można było by robić tak jak SKM ( Pruszcz- Gdynia) , wzdłuż Spacerowej, Słowackiego , Armii Krajowej , Świętokrzyskiej i wzdłuz Obwodnicy. Całe miasto byłoby wtedy super skomunikowane.

    • 21 11

    • Tramwaje są niepotrzebne wcale zastepują je doskonale autobusy i tylko one powinny byc i kiedys bedą w miescie

      • 2 11

    • przyspieszone linie byłyby fajne, ale trudno im byłoby współistnieć z normalnymi.

      • 2 0

  • ". Do niedawna, takie prace wykonywaliśmy wyłącznie manualnie, tj. poprzez obserwacje w terenie i przez ankietowanie pasażerów."

    • 3 0

  • 210

    Bzdury gadaja. Pisałam pisma do ZTM o to aby na linii 210 dali więcej kursów w szczycie...i co i nic!!! Az sie boje co to bedzie teraz z dojazdem do szkoly jak syn juz na swoim przystanku wsiadal do zatloczonego autobusu...A gdzie tu jakieś obostrzenia I zachowanie odstepu jak jeden nad drugim stoi...

    • 8 0

  • ale fajny temat

    dzięki, ze to opisaliście, bo nieraz się nad tym zastanawiałam

    • 2 0

  • Linia

    Nr 5 to totalna porażka tramwaje to stare gruchot z Niemiec tak trzęsie że plaby z zęba wylatują

    • 4 0

  • N1

    N1 w ogóle jest sens puszczać przez Sopot i Gdynię? SKM nocna to mało?

    • 3 2

  • czas trasy a czas biletu

    No to jak to jest? Bilet godzinny, a trasa 65 minut? Jeśli trafię na kontrolę przed ostatnim przystankiem to mandat?
    Bilety powinny być np 75 minutowe, żeby można było się przesiąść czy poczekać na spóźniony 10 minut autobus...

    • 6 0

  • Tramwaj nr 7 powinien jezdzic cały dzien i w weekend a nie tylko w godzinach szczytu

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane