• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

64 prywatne ulice w Gdańsku

Szymon Zięba
17 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Na prywatnych drogach - teoretycznie - mogą pojawić się szlabany lub inne trwałe przegrodzenia, ograniczające ruch. Szlaban postawiono już np. na ul. Hokejowej. Na prywatnych drogach - teoretycznie - mogą pojawić się szlabany lub inne trwałe przegrodzenia, ograniczające ruch. Szlaban postawiono już np. na ul. Hokejowej.

Ponad 60 spośród ok. 1750 gdańskich ulic ma prywatnych właścicieli. Ich zarządcy mogą nimi dysponować według własnego uznania. W większości przypadków kierowcy nie mają pojęcia, że jadą po czyimś gruncie. Sytuacje radykalne, gdy taką drogę nagle przegradza szlaban, na szczęście należą do rzadkości.



Prywatnych dróg w mieście:

Gdańskie drogi publiczne mierzą w sumie niemal tysiąc kilometrów. Odpowiada za nie Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. GZDiZ jest także zarządcą dróg wewnętrznych, które znajdują się na gruntach będących własnością miasta, przekazanych GZDiZ w trwały zarząd.

Poza jurysdykcją GZDiZ są natomiast drogi prywatne. Oznacza to, że na właścicielach tras spoczywają konkretne obowiązki (m.in. całoroczne utrzymanie wspomnianych dróg, odpowiedzialność cywilna w razie ewentualnych szkód, opodatkowanie itd.), ale też przysługują im konkretne prawa.

Co do zasady, drogi prywatne nie różnią się od innych terenów prywatnych. Oznacza to, że to ich właściciel decyduje o warunkach korzystania z nich. Może określić prędkość, z jaką po drodze można się poruszać, ale może też ją zamknąć - choćby szlabanem.

Kontrowersje wokół szlabanów na południu Gdańska



Tak stało się np. na fragmencie ul. Hokejowej, która została wybudowana za prywatne środki mieszkańców osiedla Vivaldiego (co ciekawe, wspomniana droga w 3/4 długości jest drogą publiczną).

Pomysł na ustawienie szlabanu pojawił się także wśród mieszkańców okolicy ul. Tenisowej, drogi położonej na granicy Gdańska i Borkowa. Tam jednak w tej sprawie udało się dojść do porozumienia.

Nie tylko szlabany



W 2010 roku miasto musiało pilnie zlecić remont północnej jezdni al. Jana Pawła II na odcinku od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska do ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska. Po latach dyskusji z urzędnikami firma, do której należał grunt, po którym biegła południowa jezdnia tej ulicy, uznała, że nie będzie go już dalej udostępniać kierowcom. Z dnia na dzień przegrodziła jezdnię betonowymi blokadami.

Z kolei deweloper osiedla Garnizon we Wrzeszczu nie odcina nikomu dostępu do ulic biegnących przez jego teren, ale ustalił na nich swoje zasady. Część dróg została zamieniona w deptaki. Na osiedlu obowiązuje strefa ruchu, w której to piesi mają pierwszeństwo, a kierowcy muszą jeździć wolno i ostrożnie. Deweloper mógł o tym zdecydować, ponieważ sam wybudował biegnące przez osiedle drogi. Nie było ich tu wcześniej, gdyż mieszkania i biurowce powstały na terenie dawnych koszar wojskowych.

Ponad 60 prywatnych ulic w Gdańsku



W związku z dyskusją, jaką wzbudza temat szlabanów na prywatnych drogach, poprosiliśmy urzędników o wykaz wszystkich takich tras w Gdańsku. Z listy przekazanej nam przez GZDiZ wynika, że w sumie jest ich 64.

Zagęszczenie dróg prywatnych w Gdańsku Zagęszczenie dróg prywatnych w Gdańsku

Lista dróg prywatnych w Gdańsku:



ul. Aroniowa ul. Baśniowa ul. Białoszewskiego ul. Bieszkowicka
ul. Borska ul. Bud. Portu Północnego ul. Chodackiego ul. Cieplewska
ul. Cietrzewia ul. Dębogórska ul. Elfów ul. Figowa
ul. Filmowa ul. Forsycji ul. Głogowa ul. Głuszca
ul. Gronowa ul. Hemara ul. Herberta ul. Hiacyntowa
ul. Hokejowa ul. Jagodowa ul. Karlikowska ul. Komedy
ul. Kontenerowa ul. Kozacza Góra ul. Lawendowe Wzgórze ul. Legendy
ul. Leśny Potok ul. Leśmiana ul. Lewkoniowa ul. Łapalicka
ul. mjr. Łupaszki ul. Łyżwiarska ul. Masońska ul. Matecznikowa
ul. Miłocińska ul. Miłosza ul. Morelowa ul. Myśliwskie Wzgórze
ul. Nad Potokiem ul. Norwida ul. Odyseusza ul. płk. Pałubickiego
ul. Pelczara ul. Pienkowskiej ul. kpt. Poinca ul. Pomyślna
ul. Promowa ul. Przyjazna ul. Siedlicka ul. Słonimskiego
ul. Sosnkowskiego ul. Stachury ul. Sybiraków ul. Świstaka
ul. Wichrowe Wzgórze ul. Więckowskiego ul. Wilcza ul. Zaułek Ormiański
ul. gen. Zawackiej ul. Życzliwa ul. Gnieźnieńska fragment Nowego Podwala Grodzkiego


Zdaniem miejskich urzędników ewentualne ograniczenia przejezdności na większości wymienionych tras nie będą miały wpływu na ruch drogowy w mieście.

- Istotne jest, aby każdą z tych dróg rozpatrywać indywidualnie, to, jakie jest jej znaczenie w układzie drogowym miasta. Większość z nich nie ma wpływu na układ komunikacyjny - zapewnia Magdalena Kiljan, rzeczniczka Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Miasto - a konkretnie Wydział Skarbu Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz Wydział Programów Rozwojowych - prowadzi politykę w sprawie nabywania gruntów. Z szacunków GZDiZ wynika, że w ostatnim czasie wykupiono kilkanaście działek, po których biegną drogi prywatne lub (zazwyczaj) ich fragmenty zlokalizowane w ciągu dróg należących do gminy.

Miejsca

Opinie (192) ponad 10 zablokowanych

  • Oszlabanować i nawet się nie patrzeć (7)

    Chyba że można ustawić automat przyjmujący dwuzłotówki i otwierający szlaban. Czekam na głosy oburzenia

    • 61 38

    • Dwuzłotówki??? (3)

      Lada chwila wycofają nam gotówkę a Ty chcesz jakieś nowe urządzenia wykorzystujące ją stawiać?

      • 3 3

      • (2)

        może 2 Marki Niemieckie

        • 3 0

        • dwa talary (1)

          • 1 0

          • 3 szekle i po rozmowie

            • 0 0

    • Ale z zakazem wyjazdu z osiedla

      Wtedy jestem za :)

      • 2 0

    • (1)

      Okej buduje drogę i stawiam szlaban. Ale nie po 8-15latach !!!!!

      • 1 0

      • Bo co?

        Moje to i mogę sobie i po 20 stawiać

        • 1 1

  • na Garnizonie strefa ruchu (2)

    ale miejsca parkingowe niewyznaczone pomimo wyroku SN, miejsca dla inwalidów oznaczone jako płatne inaczej niż na mieście. To jak jest z tą strefą jest czy jest jakaś kulawa?

    • 3 1

    • Strefa ruchu a nie strefa zamieszkania. W strefie zamieszkania piesi mogą poruszać się cała szerokością jezdni i parkowanie jest tylko w wyznaczonych miejscach. Pomyłka w artykule.

      • 0 1

    • A dlaczego miejsca dla inwalidow mialyby byc bezplatne????

      • 1 2

  • Szlabanom stop! (14)

    Drogi powinny powstawać, nieważne kto będzie je budował, grunt żeby dobrze się mieszkało. Szlabany natomiast to jakieś nieporozumienie

    • 85 116

    • Świadomy wyborca

      Janusz ty zawsze masz zryty beret :)

      • 0 0

    • Szlaban (5)

      A co w sytuacji gdy przez drogę ogrodzona szlabanem będzie chciała przejechać karetka albo straż? Czasem liczą się sekundy...

      • 11 28

      • Wtedy po prostu wjedzie.

        Większość znanych mi szlabanów ma czujnik akustyczny, który otwiera szlaban, jak karetka krótko "zawyje". U mnie sprawdza się to doskonale. A jeśli szlaban czujnika nie ma, to miasto powinno wymusić administracyjnie jego montaż i po sprawie.

        • 6 0

      • Wyłamie i pojedzie (1)

        Na koszt wzywającego jaki, problem?
        Zreszta kto na to wypizdowie jeździ.
        Ogólnie im wiecej prywatnych dróg tym mniejsze obciążenie kosztami utrzymania miasta. Właściciel pokrywa koszty sprzątania, odśnieżania i remontu

        • 12 13

        • Zamknąć wszystkie drogi

          I zamienić na ścieżki rowerowe. Zamiast torów tory rowerowe!! Żądamy tego!!

          • 5 1

      • nie będzie chciała bo wie gdzie można a gdzie nie

        równie dobrze można zapytać, a co jak będzie chciała przejechać przez twój trawnik bo tak bliżej, otwieraj brame, przesuń grilla, jedzie karetka

        • 2 2

      • Szlaban

        A co w sytuacji, gdy nie będzie szlabanu i drogę będą niszczyć ciężarówki albo kurierzy parkując na chodniku?
        Kto pokryje koszt? Ty?

        • 22 10

    • moja droga, mój szlaban wiec mosci panie wara!

      • 5 1

    • To zapłać za ich budowę. Czy umiesz dobrze mieszkać tylko na czyjś koszt?

      • 8 3

    • Na takiej Hokejowej za szlabanem miasto powinno postawić betonowe bloczki.

      I byłoby sprawiedliwie - "obcy" nie mają wjazdu ale "szlabanowcy" nie mają też wyjazdu. Ciekawe jaki byłby wtedy jazgot.

      • 10 14

    • (3)

      chyba że tobie pod oknami będą jeździć to wtedy zdanie zmienisz?

      • 26 6

      • Każdy ma prawo wszędzie jeździć. (2)

        • 6 37

        • nie ma takiego prawa

          • 8 1

        • Nie

          • 7 0

  • wukup przez miasto (1)

    Może niech miasto wykupi te drogi ?

    • 3 1

    • a można wiedziec po co?

      • 0 2

  • Jaka Siedlicka jest prywatna? Przecież PG nie jest prywatna, nie jest prywatną uczelnią. Ludzie (2)

    Kto takie głupoty pisze. Jest puiblicznego podmiotu tylko zaszlabanowana. Tu pytanie czy powinna.

    Co innego zakład taki jak stocznia czy inny produkcyjny ale uczelnia publiczna zeby odradzala przejazd? To niepojęte. Kto na to sie zgodził za Budynia?

    • 12 7

    • Powinna - to jest kampus

      • 2 0

    • Mało tgo!

      Politechnika zawłazczyła teren publiczny parku pod zabudowę budynkami.Tern politechniki jest terenem publicznym i jako taki powinien być ogólnie dostępny.

      • 4 2

  • Zlikwidowac ZDIZ

    Obniżyć podatki i ludzie sami wybuduja porządne drogi, dużo taniej i 10 razy szybciej

    • 2 1

  • Opłaty

    Czy mieszkańcy płacą za "prywatne" drogi miastu?

    • 3 0

  • mieszkaniec (1)

    Mieszkam na osiedlu gdzie na całe szczęście mamy szlaban.Na parterze budynku są szkoły językowe zakład krawiecki optyk i gabinet lekarski.Gdy wieczorami wszyscy zjeżdżaja na zajęcia lub wizyte u ginekologa auta są zostawiane gdziekolwiek,bez wyobrazni.NIe po to mieszkańcy mają udział w gruncie żeby ktoś parkował na miejscu mieszkańca

    • 2 1

    • Miejsce mieszkańca jest jeśli je sobie wykupi

      w innym przypadku jest miejscem publicznym. Ale spoko, mieszkałem na takim getcie w Warszawie, gdzie aby wjechać na osiedle musiałem logować się u faceta przy bramce....podobnie przy wejściu do klatki schodowej.....

      • 2 0

  • Szkoda, że deweloperzy nie zrzucają się na remonty dojazdówek do swoich nowych osedli

    często położonych na jakimś zad*piu pod obwodnicą. Nic bardziej nie denerwuje człowieka, gdy jakiś pajac kupi w centrum kawał ziemi, walnie osiedle i potem odgradza się od reszty.

    Szkoda, że często potem pieski wyprowadzają za płot, śmieci wrzucają do publicznego śmietnika (albo obok, bo klucza nie mają) albo stawiają swoje szmelce na parkingu który był z założenia zbudowany dla mieszkańców osiedla, które wcześniej powstało powiedzmy 15 lat wstecz....

    • 2 0

  • Utrzymanie (1)

    Ciekawe czy jak śnieg spadnie nie będą czekali na miejski plug

    • 2 4

    • Nie będą, bo odśnieżają a własną kasę

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane