• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

64 prywatne ulice w Gdańsku

Szymon Zięba
17 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Na prywatnych drogach - teoretycznie - mogą pojawić się szlabany lub inne trwałe przegrodzenia, ograniczające ruch. Szlaban postawiono już np. na ul. Hokejowej. Na prywatnych drogach - teoretycznie - mogą pojawić się szlabany lub inne trwałe przegrodzenia, ograniczające ruch. Szlaban postawiono już np. na ul. Hokejowej.

Ponad 60 spośród ok. 1750 gdańskich ulic ma prywatnych właścicieli. Ich zarządcy mogą nimi dysponować według własnego uznania. W większości przypadków kierowcy nie mają pojęcia, że jadą po czyimś gruncie. Sytuacje radykalne, gdy taką drogę nagle przegradza szlaban, na szczęście należą do rzadkości.



Prywatnych dróg w mieście:

Gdańskie drogi publiczne mierzą w sumie niemal tysiąc kilometrów. Odpowiada za nie Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. GZDiZ jest także zarządcą dróg wewnętrznych, które znajdują się na gruntach będących własnością miasta, przekazanych GZDiZ w trwały zarząd.

Poza jurysdykcją GZDiZ są natomiast drogi prywatne. Oznacza to, że na właścicielach tras spoczywają konkretne obowiązki (m.in. całoroczne utrzymanie wspomnianych dróg, odpowiedzialność cywilna w razie ewentualnych szkód, opodatkowanie itd.), ale też przysługują im konkretne prawa.

Co do zasady, drogi prywatne nie różnią się od innych terenów prywatnych. Oznacza to, że to ich właściciel decyduje o warunkach korzystania z nich. Może określić prędkość, z jaką po drodze można się poruszać, ale może też ją zamknąć - choćby szlabanem.

Kontrowersje wokół szlabanów na południu Gdańska



Tak stało się np. na fragmencie ul. Hokejowej, która została wybudowana za prywatne środki mieszkańców osiedla Vivaldiego (co ciekawe, wspomniana droga w 3/4 długości jest drogą publiczną).

Pomysł na ustawienie szlabanu pojawił się także wśród mieszkańców okolicy ul. Tenisowej, drogi położonej na granicy Gdańska i Borkowa. Tam jednak w tej sprawie udało się dojść do porozumienia.

Nie tylko szlabany



W 2010 roku miasto musiało pilnie zlecić remont północnej jezdni al. Jana Pawła II na odcinku od al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska do ul. Hynka zobacz na mapie Gdańska. Po latach dyskusji z urzędnikami firma, do której należał grunt, po którym biegła południowa jezdnia tej ulicy, uznała, że nie będzie go już dalej udostępniać kierowcom. Z dnia na dzień przegrodziła jezdnię betonowymi blokadami.

Z kolei deweloper osiedla Garnizon we Wrzeszczu nie odcina nikomu dostępu do ulic biegnących przez jego teren, ale ustalił na nich swoje zasady. Część dróg została zamieniona w deptaki. Na osiedlu obowiązuje strefa ruchu, w której to piesi mają pierwszeństwo, a kierowcy muszą jeździć wolno i ostrożnie. Deweloper mógł o tym zdecydować, ponieważ sam wybudował biegnące przez osiedle drogi. Nie było ich tu wcześniej, gdyż mieszkania i biurowce powstały na terenie dawnych koszar wojskowych.

Ponad 60 prywatnych ulic w Gdańsku



W związku z dyskusją, jaką wzbudza temat szlabanów na prywatnych drogach, poprosiliśmy urzędników o wykaz wszystkich takich tras w Gdańsku. Z listy przekazanej nam przez GZDiZ wynika, że w sumie jest ich 64.

Zagęszczenie dróg prywatnych w Gdańsku Zagęszczenie dróg prywatnych w Gdańsku

Lista dróg prywatnych w Gdańsku:



ul. Aroniowa ul. Baśniowa ul. Białoszewskiego ul. Bieszkowicka
ul. Borska ul. Bud. Portu Północnego ul. Chodackiego ul. Cieplewska
ul. Cietrzewia ul. Dębogórska ul. Elfów ul. Figowa
ul. Filmowa ul. Forsycji ul. Głogowa ul. Głuszca
ul. Gronowa ul. Hemara ul. Herberta ul. Hiacyntowa
ul. Hokejowa ul. Jagodowa ul. Karlikowska ul. Komedy
ul. Kontenerowa ul. Kozacza Góra ul. Lawendowe Wzgórze ul. Legendy
ul. Leśny Potok ul. Leśmiana ul. Lewkoniowa ul. Łapalicka
ul. mjr. Łupaszki ul. Łyżwiarska ul. Masońska ul. Matecznikowa
ul. Miłocińska ul. Miłosza ul. Morelowa ul. Myśliwskie Wzgórze
ul. Nad Potokiem ul. Norwida ul. Odyseusza ul. płk. Pałubickiego
ul. Pelczara ul. Pienkowskiej ul. kpt. Poinca ul. Pomyślna
ul. Promowa ul. Przyjazna ul. Siedlicka ul. Słonimskiego
ul. Sosnkowskiego ul. Stachury ul. Sybiraków ul. Świstaka
ul. Wichrowe Wzgórze ul. Więckowskiego ul. Wilcza ul. Zaułek Ormiański
ul. gen. Zawackiej ul. Życzliwa ul. Gnieźnieńska fragment Nowego Podwala Grodzkiego


Zdaniem miejskich urzędników ewentualne ograniczenia przejezdności na większości wymienionych tras nie będą miały wpływu na ruch drogowy w mieście.

- Istotne jest, aby każdą z tych dróg rozpatrywać indywidualnie, to, jakie jest jej znaczenie w układzie drogowym miasta. Większość z nich nie ma wpływu na układ komunikacyjny - zapewnia Magdalena Kiljan, rzeczniczka Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Miasto - a konkretnie Wydział Skarbu Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz Wydział Programów Rozwojowych - prowadzi politykę w sprawie nabywania gruntów. Z szacunków GZDiZ wynika, że w ostatnim czasie wykupiono kilkanaście działek, po których biegną drogi prywatne lub (zazwyczaj) ich fragmenty zlokalizowane w ciągu dróg należących do gminy.

Miejsca

Opinie (192) ponad 10 zablokowanych

  • Gdyby to była prywatna huśtawka na prywatnym gruncie - nawet ostatni cebulak by zrozumiał, że albo opłata, albo won. A jak ktoś na prywatnym gruncie buduje prywatną drogę, to nagle "ale jak to, ja muszem tendy przejechać, za darmo, bo mi tak bliżej do roboty!".

    • 5 4

  • Wydawanie pozwoleń na budowę jak popadnie

    Korupacja i Państwo w Państwie . Developerzy mają gdzieś kosekwencje póżniejsze. Urzędnicy klepią MPZ i wydaja pozwolenia jak robociki na taśmie w fabryce.

    • 15 1

  • Miasto rządzone od lat przez klikę

    Mają w d...e obywateli. Nawiedzona wiecuje z brygadą pajaców jak Grzelak.

    • 17 4

  • Wina miasta

    Nie wykupili terenu pod drogę, niech ludzie sami się martwią

    • 3 2

  • Borkowo to największe drogowe kuriozum (2)

    Żeby przejechać w tej wiosce z okolic np. szkoły do supermarketu (stokrotka) i unikać dróg prywatnych, trzeba jechać na około przez Gdańsk, Straszyn, Kowale i znowu Gdańsk.

    • 14 0

    • Pozwij developera. Na pewno napisał, że osiedle jest "świetnie skomunikowane".

      • 3 1

    • Ja jezdze przez Sopot. Jest szybciej

      • 1 0

  • jeszcze trochę i okaże się, że mieszkamy w prywatnym mieście

    gdzie trzeba opłacać prywatnego właściciela!

    • 9 0

  • Dlaczego jest szlaban na Madalińskiego (1)

    Przy blokach komunalnych- miasto swoim mieszkańcom zabrania wjazdu?

    • 1 0

    • Miasto wybudowalo bloki, dało mieszkania komunalne i jeszcze wielki parking na którym parkuje kilka osób, cały z kostki, jest w 90% pusty... szlaban uniemożliwia parkowanie mieszkańcom na miejskim (tak mi się wydaje) terenie....

      • 1 1

  • Zapomnieliście o ul. Łańcuckiej od nr 8 do 12

    • 1 1

  • Jeśli miastu (1)

    Nie zależy na porządku i nie wykupuje terenu od prywatnych właścicieli to kogo wina ?

    • 4 0

    • nie mają pieniędzy

      • 1 0

  • w gruncie rzeczy Gdańsk też jest prywatny, w zasadzie jest Niemiec.
    Dlaczego jeszcze nie ma granicy na rogatkach aglomeracji?

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane