• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port i miasto do ministerstwa: zabierzcie sobie tę drogę

Michał Sielski
10 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
Remonty starszej części Trasy Kwiatkowskiego są kosztowne, więc GDDKiA nie pali siędo przejęcia drogi w zarządzanie. Remonty starszej części Trasy Kwiatkowskiego są kosztowne, więc GDDKiA nie pali siędo przejęcia drogi w zarządzanie.

Według przepisów każda droga prowadząca do przejścia granicznego - a za takie jest uznawany obszar portu - ma charakter drogi krajowej. Tymczasem za remonty prowadzącej niemal do bram portu Trasy Kwiatkowskiego, od lat miliony płaci Gdynia. - Dość tego! - mówią władze miasta i portu, które wymusiły spotkanie z odpowiedzialnym za infrastrukturę drogową wiceministrem.



Jak przekonać ministerstwo, że Trasa Kwiatkowskiego powinna być drogą krajową?

Wymiana pism z Ministerstwem Infrastruktury, a obecnie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej trwa od ponad dwóch lat. I niewiele z niej wynika. Tymczasem Gdynia ponosi kolejne koszty napraw drogi eksploatowanej głównie przez zmierzające do portu ciężarówki. To grube miliony - ostatni remont przegubu starszej części estakady kosztował aż 6 mln zł.

- Już kilka kolejnych nadaje się do remontu, ale nie mamy na to pieniędzy w budżecie. Na razie jednak nie stwarza to zagrożenia ani dla kierowców, ani dla konstrukcji wiaduktu i drogi - mówi Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Dlatego władze Gdyni przekonują, że droga powinna mieć status krajowej. Wtedy koszty utrzymania spadłyby na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, która zajmuje się m.in. remontami obwodnicy Trójmiasta.

- Nasze argumenty wynikają z logiki, ale jak dotąd dostawaliśmy tylko odmowne pisma od ministra. Na szczęście widać światełko w tunelu. Wiceminister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Tadeusz Jarmuziewicz zaprosił nas na rozmowę, co oczywiście może się skończyć jak zwykle, ale może będzie okazja do przedstawienia argumentów - zauważa Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Walczy o to też port, którego władze również wystosowały pisma do ministerstwa.

- Według prawa do przejścia granicznego musi prowadzić droga o charakterze krajowym. Nie może więc być tak, że jedziemy krajową obwodnicą, potem są 3 km drogi gminnej i krajowe przejście graniczne, jakim jest port. To nie jest droga o charakterze gminnym czy nawet wojewódzkim, to bezsprzecznie droga krajowa - podkreśla Walery Tankiewicz, wiceprezes Portu Gdynia.

Wcześniej ministerstwo interpretowało przepisy twierdząc, że droga krajowa doprowadzona musi być tylko do granic gminy. Ale Trasa Kwiatkowskiego prowadzi też do obu terminali kontenerowych, które obsługują przecież towary sprowadzane do całej Polski.

- Poza tym przejście graniczne leży w granicach portu, a nie miasta, więc taka interpretacja jest nie do przyjęcia. Oczywiście w tym sporze ministerstwu także chodzi o pokrywanie kosztów remontów, więc dobrze, że nadal jest pole do rozmów. Dopóki nie zostały one zakończone, pozostaje mieć nadzieję, że skończą się pomyślnie - podkreśla Walery Tankiewicz.

Miejsca

Opinie (124) 7 zablokowanych

  • Władze Gdyni.. (1)

    Bo Władze Gdyni z Prezydentem Wojciechem Szczurkiem na czele pozbyli by się wszystkiego co nie przynosi czystego zysku. Nie dalej jak 4 miesiące temu Pan Prezydent w porozumieniu z Dyrekcją Miejskiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Gdyni, bez poinformowania pracowników oraz mieszkańców Gdyni chciał "Oddać" MSPR Gdynia w prywatne ręce!! Mieszkańcy Gdyni zainteresujcie się sprawą!!

    • 10 4

    • a co chciał przejąć dr z Rady Miasta - członek PO?

      to faktycznie?

      • 1 1

  • Smutna prawda. Gdynia przestaje się liczyć. (1)

    Coraz częściej Gdynia jest traktowana coraz mniej poważnie. To skutek forsowanej świadomie od lat polityki. Można ją sprowadzić do kilku sloganów : My jesteśmy najlepsi, My jesteśmy tradycyjnie nowocześni, My jesteśmy modernistyczni, My mamy mistrzostwa świata w odpoczywaniu, itp, itd. Innymi słowy, polityka MY separatyzmu, izolacjonizmu podbita zadęciem

    • 17 7

    • czyjej polityki, bo nie zrozumiałem przekazu?

      • 0 7

  • co za różnica jaką drogę weżmie GDDKiA

    i tak wszystkie się rozpadają , a zwłaszcza te co dopiero zostały zrobione. GDDKiA się boi, ze się okaże, że stara komunistyczna trasa Kwiatkowskiego jest lepiej zrobiona niż te ich ostatnie wynalazki za kasę EU :-)))
    Ja bym się bał, bo fakty są bezlitosne :-)

    • 6 3

  • HA HA HA! kasy braknie bo lotnisko dla awionetek za dużo kosztuje?

    Lotniska to też granica a jakoś niekażda droga do kazdego lotniska to krajówka.

    • 15 3

  • Obciąć budżet Wydziału propagandy o połowę

    i 5- 7 milionów od razu się znajdzie.

    • 16 4

  • ?

    Nie ma na drogę a na "kurtynę" i PR jest?

    • 13 5

  • Co jest? Miliardera Szczurka nie stać na remonty głównej drogi?

    • 14 8

  • szok

    Nie ma pieniędzy na remont drogi która codziennie rano tysiące ludzi jeździ do pracy?
    Gdyby nie wydali kilkunastu milionów złotych na jakiś infobox, estakade dle rowerzystów (ktora juz przed przejazden pierwszego roweru jest w takim stanie że ze względów bezpieczenstwa nie można jej otworzyc), wykup pawilonów na Hali Targowej tylko po to żeby wyrzucić kupców itp. To znalazlyby sie fundusze na naprawe drogi.

    • 19 6

  • Oj a Sławek Nowak dla Gdyni nic nie chce zrobić

    A studiował w Gdyni zarządzanie na ówczesnej Wyższej Szkole Morskiej. Widocznie lepiej mu się opłaca wspierać Gdańsk i swój okręg wyborczy. Trzymajmy więc PO z dala od Gdyni.

    • 11 15

  • Nie rozumiem w czym problem, niech sąd ustali.

    Po to jest. Tak ministerstwo moze sciemniac kolejne lata. Ile bedzie trwal taki proces w III RP to inna sprawa, ale skoro jest jasny przepis ...

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane