• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port i miasto do ministerstwa: zabierzcie sobie tę drogę

Michał Sielski
10 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
Remonty starszej części Trasy Kwiatkowskiego są kosztowne, więc GDDKiA nie pali siędo przejęcia drogi w zarządzanie. Remonty starszej części Trasy Kwiatkowskiego są kosztowne, więc GDDKiA nie pali siędo przejęcia drogi w zarządzanie.

Według przepisów każda droga prowadząca do przejścia granicznego - a za takie jest uznawany obszar portu - ma charakter drogi krajowej. Tymczasem za remonty prowadzącej niemal do bram portu Trasy Kwiatkowskiego, od lat miliony płaci Gdynia. - Dość tego! - mówią władze miasta i portu, które wymusiły spotkanie z odpowiedzialnym za infrastrukturę drogową wiceministrem.



Jak przekonać ministerstwo, że Trasa Kwiatkowskiego powinna być drogą krajową?

Wymiana pism z Ministerstwem Infrastruktury, a obecnie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej trwa od ponad dwóch lat. I niewiele z niej wynika. Tymczasem Gdynia ponosi kolejne koszty napraw drogi eksploatowanej głównie przez zmierzające do portu ciężarówki. To grube miliony - ostatni remont przegubu starszej części estakady kosztował aż 6 mln zł.

- Już kilka kolejnych nadaje się do remontu, ale nie mamy na to pieniędzy w budżecie. Na razie jednak nie stwarza to zagrożenia ani dla kierowców, ani dla konstrukcji wiaduktu i drogi - mówi Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Dlatego władze Gdyni przekonują, że droga powinna mieć status krajowej. Wtedy koszty utrzymania spadłyby na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, która zajmuje się m.in. remontami obwodnicy Trójmiasta.

- Nasze argumenty wynikają z logiki, ale jak dotąd dostawaliśmy tylko odmowne pisma od ministra. Na szczęście widać światełko w tunelu. Wiceminister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Tadeusz Jarmuziewicz zaprosił nas na rozmowę, co oczywiście może się skończyć jak zwykle, ale może będzie okazja do przedstawienia argumentów - zauważa Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Walczy o to też port, którego władze również wystosowały pisma do ministerstwa.

- Według prawa do przejścia granicznego musi prowadzić droga o charakterze krajowym. Nie może więc być tak, że jedziemy krajową obwodnicą, potem są 3 km drogi gminnej i krajowe przejście graniczne, jakim jest port. To nie jest droga o charakterze gminnym czy nawet wojewódzkim, to bezsprzecznie droga krajowa - podkreśla Walery Tankiewicz, wiceprezes Portu Gdynia.

Wcześniej ministerstwo interpretowało przepisy twierdząc, że droga krajowa doprowadzona musi być tylko do granic gminy. Ale Trasa Kwiatkowskiego prowadzi też do obu terminali kontenerowych, które obsługują przecież towary sprowadzane do całej Polski.

- Poza tym przejście graniczne leży w granicach portu, a nie miasta, więc taka interpretacja jest nie do przyjęcia. Oczywiście w tym sporze ministerstwu także chodzi o pokrywanie kosztów remontów, więc dobrze, że nadal jest pole do rozmów. Dopóki nie zostały one zakończone, pozostaje mieć nadzieję, że skończą się pomyślnie - podkreśla Walery Tankiewicz.

Miejsca

Opinie (124) 7 zablokowanych

  • generalnie należy wyremontować wszystkie drogi w Gdyni za pieniadze GDDKiA (1)

    bedzie wiecej pieniedzy na PR UM Gdynia

    • 26 8

    • dokładnie!

      na kotary, zdublowane estakady, prywatne drużyny sportowe, kontenery, kosmodromy itd.

      • 15 1

  • niech gdanks uczy sie od gdyni (2)

    a za wczasu mysli i planuje.. tak jak to robia w gdyni...

    • 4 17

    • chcesz mieć wszędzie plakaty "Prezydent miasta Gdańska zaprasza", kontenery w centrum i niepotrzebne estakady rowerowe?

      • 15 1

    • Johnny dzieciaku

      Gdańsk nie będzie uczył się od Gdyni, bo nie ma czego. To co teraz Gdańsk np. ma budować własne lotnisko jak Gdynia ? Bo Port Lotniczy Gdańsk- Trójmiasto to zabyt mało.

      • 9 1

  • gdynia miasto z tyloma sukcesami tak prezne bogate dbajace o swoich mieszkancow nie moze poradzic sobie z utrzymaniem drogi. U jaka skaza na honorze.

    • 14 2

  • Niech ministerstwo weźmie tą drogę

    Czemu nie. Na miejscu ministerstwa przejąłbym drogę i pozostawił bezpłatną dla pojazdów z kraju jadących do i z portu. Natomiast dla miejscowych gdynian korzystających z drogi krajowej wprowadziłbym opłaty. A ty Kris poczytaj sobie przepisy podatkowe, w kwestii dotyczącej płacenie CIT a miejsce rejestracji spółki.

    • 6 2

  • Brakuje pieniędzy na tonącą Arkę ???

    • 15 9

  • Nie rozumiem w czym problem, niech sąd ustali.

    Po to jest. Tak ministerstwo moze sciemniac kolejne lata. Ile bedzie trwal taki proces w III RP to inna sprawa, ale skoro jest jasny przepis ...

    • 11 1

  • Oj a Sławek Nowak dla Gdyni nic nie chce zrobić

    A studiował w Gdyni zarządzanie na ówczesnej Wyższej Szkole Morskiej. Widocznie lepiej mu się opłaca wspierać Gdańsk i swój okręg wyborczy. Trzymajmy więc PO z dala od Gdyni.

    • 11 15

  • szok

    Nie ma pieniędzy na remont drogi która codziennie rano tysiące ludzi jeździ do pracy?
    Gdyby nie wydali kilkunastu milionów złotych na jakiś infobox, estakade dle rowerzystów (ktora juz przed przejazden pierwszego roweru jest w takim stanie że ze względów bezpieczenstwa nie można jej otworzyc), wykup pawilonów na Hali Targowej tylko po to żeby wyrzucić kupców itp. To znalazlyby sie fundusze na naprawe drogi.

    • 19 6

  • Co jest? Miliardera Szczurka nie stać na remonty głównej drogi?

    • 14 8

  • ?

    Nie ma na drogę a na "kurtynę" i PR jest?

    • 13 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane