• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port i miasto do ministerstwa: zabierzcie sobie tę drogę

Michał Sielski
10 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
Remonty starszej części Trasy Kwiatkowskiego są kosztowne, więc GDDKiA nie pali siędo przejęcia drogi w zarządzanie. Remonty starszej części Trasy Kwiatkowskiego są kosztowne, więc GDDKiA nie pali siędo przejęcia drogi w zarządzanie.

Według przepisów każda droga prowadząca do przejścia granicznego - a za takie jest uznawany obszar portu - ma charakter drogi krajowej. Tymczasem za remonty prowadzącej niemal do bram portu Trasy Kwiatkowskiego, od lat miliony płaci Gdynia. - Dość tego! - mówią władze miasta i portu, które wymusiły spotkanie z odpowiedzialnym za infrastrukturę drogową wiceministrem.



Jak przekonać ministerstwo, że Trasa Kwiatkowskiego powinna być drogą krajową?

Wymiana pism z Ministerstwem Infrastruktury, a obecnie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej trwa od ponad dwóch lat. I niewiele z niej wynika. Tymczasem Gdynia ponosi kolejne koszty napraw drogi eksploatowanej głównie przez zmierzające do portu ciężarówki. To grube miliony - ostatni remont przegubu starszej części estakady kosztował aż 6 mln zł.

- Już kilka kolejnych nadaje się do remontu, ale nie mamy na to pieniędzy w budżecie. Na razie jednak nie stwarza to zagrożenia ani dla kierowców, ani dla konstrukcji wiaduktu i drogi - mówi Stefan Benkowski z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Dlatego władze Gdyni przekonują, że droga powinna mieć status krajowej. Wtedy koszty utrzymania spadłyby na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, która zajmuje się m.in. remontami obwodnicy Trójmiasta.

- Nasze argumenty wynikają z logiki, ale jak dotąd dostawaliśmy tylko odmowne pisma od ministra. Na szczęście widać światełko w tunelu. Wiceminister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Tadeusz Jarmuziewicz zaprosił nas na rozmowę, co oczywiście może się skończyć jak zwykle, ale może będzie okazja do przedstawienia argumentów - zauważa Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Walczy o to też port, którego władze również wystosowały pisma do ministerstwa.

- Według prawa do przejścia granicznego musi prowadzić droga o charakterze krajowym. Nie może więc być tak, że jedziemy krajową obwodnicą, potem są 3 km drogi gminnej i krajowe przejście graniczne, jakim jest port. To nie jest droga o charakterze gminnym czy nawet wojewódzkim, to bezsprzecznie droga krajowa - podkreśla Walery Tankiewicz, wiceprezes Portu Gdynia.

Wcześniej ministerstwo interpretowało przepisy twierdząc, że droga krajowa doprowadzona musi być tylko do granic gminy. Ale Trasa Kwiatkowskiego prowadzi też do obu terminali kontenerowych, które obsługują przecież towary sprowadzane do całej Polski.

- Poza tym przejście graniczne leży w granicach portu, a nie miasta, więc taka interpretacja jest nie do przyjęcia. Oczywiście w tym sporze ministerstwu także chodzi o pokrywanie kosztów remontów, więc dobrze, że nadal jest pole do rozmów. Dopóki nie zostały one zakończone, pozostaje mieć nadzieję, że skończą się pomyślnie - podkreśla Walery Tankiewicz.

Miejsca

Opinie (124) 7 zablokowanych

  • Gdynia nadal będzie musiała ponosić koszty utrzymania Trasy Kwiatkowskiego. Potwierdził to w Radiu Gdańsk minister transportu Sławomir Nowak.

    Według Nowaka, przejęcie kosztów utrzymania przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad nie jest możliwe ze względu na skalę inwestycji planowanych na Pomorzu w najbliższych latach - m.in. tzw. Trasę Kaszubską.

    - Gdynia jest dość zamożnym miastem, więc myślę, że dadzą sobie radę - stwierdził Nowak, który w Radiu Gdańsk był dziś rano gościem audycji Agnieszki Michajłow "Rozmowa kontrolowana".

    • 4 1

  • No tak,biedne miasto Gdańsk nie umie sobie poradzić bez pomocy Nowaka.Skoro Gdynia nie chce przystąpić do układu PO w Trójmieście,o pardon w Dwumieście,to na pohybel im.

    • 2 6

  • a niech nie nieroby z Warszawy remontują estakadę ,a gdyńskie pieniądze pójdą na remont innych dróg w Gdyni !!!!!!!!!!!!

    • 3 5

  • info dla władz gdyni

    komunizm się skończył. chceta mieć port z którego bierzeta podatki to se go utrzymujcie. co to ? socjalizm dla biznesu ???

    • 5 2

  • Zainstalować wagi na wjeździe i wyjeżdzie z portu

    • 5 1

  • Gdyni nic już nie pomoże

    od czasu wejścia do UE i gigantycznych pieniędzy dla Gdańska i zabytkowych regionów woj. pomorskiego Gdynia traci swoją świetność, to już nie czas Świętojańskiej i bonów Baltony.

    • 7 3

  • Każdy według własnych kompetencji (6)

    Pomijając sprawę słuszności takiego, czy innego statusu Trasy Kwiatkowskiego i sposobu finansowania jej utrzymania i prawdopodobnej przebudowy estakady nad ulicą Morską, według mnie, negocjacje powinny odbywać się między formalnie zainteresowanymi stronami, tj. między władzą lokalną i centralną.
    Trasa Kwiatkowskiego nie leży w obszarze portu i ten nie powinien angażować się w spór dotyczący jej statusu jako drogi i sposobu finansowania jej utrzymania. Według mnie, każdy powinien trzymać się swoich kompetencji.
    Angażowanie się przedstawicieli portu w ten spór powoduje wchodzenie w kompetencje polityków, co niepotrzebnie wikła port w spory poza-portowe. Port jest naturalnie zainteresowany w tworzeniu dogodnych połączeń drogowych i kolejowych i tego powinien się domagać od wszystkich stron mających na to wpływ.

    • 6 3

    • a z czyjego to nadania jest Prezes Portu (5)

      z miejskiego(Gdyni)?

      • 3 0

      • (4)

        Prezesa i cały zarząd portu wybiera w drodze konkursu rada nadzorcza powołana po części przez Prezydenta Gdyni i po części w drodze konkursu przez Ministra Skarbu Państwa.

        • 6 2

        • no jeszcze trochę i uwierze (3)

          a kto ma większość?

          • 1 0

          • (2)

            Pięciu przedstawicieli ma Skarb Państwa, a czterech, w tym przewodniczącego rady, ma Gdynia.
            Udział Gdyni w akcjonariacie spółki wynosi ułamek procenta. Prawie wszystkie akcje należą do Skarbu Państwa.

            • 2 1

            • "ma Gdynia" (1)

              tylko tych czterem może być z PO i PiS i tak naprawdę nie będzie zależało im na dobrej gospodarce Gdyni, a zwykła hucpa polityczna (i naparzanie się). A nawet podkreślanie jak to robi "m" jaka ta Gdynia samorządowa jest BE.

              • 1 2

              • Akurat obecna, jak i poprzednia, rada nadzorcza jest kompetentna, nie zajmuje się hucpą polityczną i pracuje wyłącznie merytorycznie na rzecz portu, a tym samym działa w interesie Polski i miasta Gdyni.
                Za rządów PIS-u prace rady nadzorczej dezorganizowali przedstawiciele związkowców, powołani tam z pobudek wyłącznie politycznych i wtedy to była "hucpa i naparzanie się" w ich wydaniu.

                • 2 0

  • pytanie do pana Stępy

    dlaczego PEWik Gdynia nie przejmuje wodociągów wybudowanych na terenie Gdyni przez jej mieszkańców.Co z regóły kończy się tak , że jak rura pęknie to trzeba deszczówkę łapać.

    • 1 2

  • Remonty (2)

    A czy nie jest czasem tak, ze Gdynia chce przerzucic na GDDKIA kosztow zaniedban sprzed lat? Przeciez wciaz tylko slyszymy o remontach Trasy Kwiatkowskiego. Wychodzi wiec na to, ze zbudowali bubla, a teraz nie chca ponosic kosztow jego remontow. Pewnie nie jest to az tak proste, ale cos za bardzo teraz krzycza. Moze by tak najpierw ujawnili wyniki kontroli technicznej wiaduktow? Bo moze sie okazac, ze i GDDKIA tez na to nie stac...

    • 6 6

    • coś ci szłemi? A to młerze szłemi (1)

      Remonty sa tam gdzie za twoich czasów, a może ty sam dzielnie budowałeś oszczędzając w celach prywatnych cement i inne materiały. Jakies 30 lat temu....

      • 1 4

      • To nie jest sprawa "oszczędności" cementu, tylko złego projektu, nie uwzględniającego obciążeń, jakie obecnie obowiązują na drogach Europy.

        • 5 0

  • A czy port Gdynia nie finansował postkomunistycznych pism ???

    Panie Gromdzki czy pan coś wie na ten temat ? Czy pan Szczurek to akceptował ?

    • 2 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane