• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Port lotniczy Gdynia-Kosakowo

Alina Wiśniewska
8 września 2006 (artykuł sprzed 17 lat) 
Miasto z morza i marzeń będzie miało własne cywilne lotnisko na Babich Dołach. Uruchomienie nowego portu lotniczego nastąpi być może już na wiosnę przyszłego roku

- To kolejna ogromna szansa dla Gdyni i całego regionu - mówi z radością Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, który w sprawę stworzenia drugiego w Trójmieście lotniska był osobiście zaangażowany. - Port lotniczy będzie okazją do pobudzenia gospodarki. Stworzy świetne warunki do tworzenia się małych firm, które zaczną powstawać wokół portu. Prezydent liczy na to, że gdyński port lotniczy będzie rozwijał się tak dynamicznie jak przed laty gdyński port.

Dynamiczny rozwój
Dzięki porozumieniu zawartemu między ministrami transportu i obrony narodowej, cywilne samoloty będą korzystać z wojskowej bazy lotniczej w Gdyni Babich Dołach. Nowym lotniskiem będzie kierować spółka Port Lotniczy Gdańsk, która zarządza także dynamicznie rozwijającym się portem lotniczym w Gdańsku Rębiechowie. Na razie nad planami uruchomienia lotniska pracuje sztab fachowców. Lotnisko będzie, po pierwsze prawdopodobnie bazą dla tanich przewoźników, po drugie, miejscem rezerwowym dla Gdańska, gdzie czasami warunki atmosferyczne bardzo utrudniają ruch. Jego uruchomienie to raczej kwestia miesięcy niż lat.

Dobra droga
Droga startowa dla samolotów jest w bazie na Babich Dołach w bardzo dobrym stanie, są też urządzenia nawigacyjne, trzeba będzie poprawić miejsca postojowe i przygotować terminal pasażerski. W tym momencie nie wiadomo jeszcze, czy hala odprawy pasażerów zostanie zbudowana od podstaw, czy też na ten cel zostanie wykorzystany któryś z wojskowych budynków. Trwają prace nad umożliwieniem sfinansowania całego przedsięwzięcia. - Lotnisko stanie się też centrum ogromnego węzła komunikacyjnego - zapowiada Wojciech Szczurek. - Samoloty będą startować zaledwie 1,5 km od bazy kontenerowej, w pobliżu węzła kolejowego i budowanej trasy Kwiatkowskiego.

Korzystna konkurencja
Czy uruchomienie drugiego lotniska w Trójmieście nie będzie zjawiskiem niekorzystnym? Gdański port lotniczy już pęka w szwach. W tym roku liczba odprawianych pasażerów wzrosła tam prawie o 100 proc. Zyski z prowadzonej działalności wyniosły w 2005 r. 3,4 mln zł. Konkurencja między portami powinna bardzo korzystnie zadziałać z punktu widzenia zarówno przewoźników, jak i pasażerów.
Rozmowa z Włodzimierzem Machczyńskim, prezesem Portu Lotniczego Gdańsku Lech Walesa Airport.

Kierowana przez pana firma będzie zarządcą gdyńskiego lotniska, jak się do tego przygotowujecie?

Nad planem uruchomienia lotniska cywilnego na Babich Dołach pracuje zespół ekspertów. To potrwa co najmniej do wiosny. Dobrze, że taka możliwość w ogóle się pojawiła, bo na naszym lotnisku już zaczęło się robić tłoczno, mimo że ruch u nas jest dużo mniejszy niż we Francji, Hiszpanii czy Włoszech. Cieszy mnie też fakt, że wspaniała lotnicza infrastruktura nie zostanie zmarnowana, takie tendencje w ostatnich latach były bardzo wyraźne.

Czy z nowego lotniska będą korzystać głównie tani przewoźnicy?

Za wcześnie, żeby o tym mówić.

Ile będzie kosztowało przystosowanie lotniska wojskowego do celów ruchu pasażerskiego?

- O...

Jeśli nie można tego ująć w liczby, to może dowiemy się, czy sfinansuje to gdański port lotniczy?

To, że zgłosiliśmy się do zarządzania, nie oznacza, że zgłosiliśmy się także do finansowania. Pieniędzy na świecie jest dużo. Tu potrzebne są decyzje samorządu regionalnego, Gdyni i inwestorów prywatnych. Od tego będzie zależało, czy lotnisko będzie duże, czy małe.

Czy funkcjonowanie lotnisk: cywilnego i wojskowego w jednym miejscu nie będzie powodowało problemów?

Nie ma obaw, że będą sobie przeszkadzać. Mamy w Gdańsku lotnisko sanitarne, które ma zupełnie inną drogę kołowania. Nie ma z tym żadnego problemu.
Echo MiastaAlina Wiśniewska

Opinie (188) 5 zablokowanych

  • ikar

    na jednym z lotniczych forów dyskusyjnych wyczytałam jakiś czas temu jak pilot przez pomyłkę podchodził do lądowania na sopockim molo - bo z góry oświetlone wygląda na pas startowy ;)

    Marku - to jest mnóstwo problemów do rozwiązania. Akurat wojskowym lotnictwem się tak nie interesuję, więc szczegółów nie znam, ale np. procedury kontroli lotów i komunikacji z nią są zupełnie inne w lotnictwie cywilnym i wojskowym, ciekawa też jestem jak rozwiążą sprawy bezpieczeństwa i tajemnicy wojskowej, tankowania itp. Akurat podejrzewam że budowa terminala jest tu najmniejszym problemem.
    Dlatego właśnie wygląda mi to na klasyczną kiełbasę wyborczą.

    • 0 0

  • Wybory już 12 listopada

    Ludzie lubią, jak ich gospodarze myślą o nich dzień i noc!!

    Medialnie to jest duży sukces - zwłaszcza, że Echo miasta pisało o tym już 3 dni temu, ale dzięki portalowi, news ten żyje cały tydzień

    1. co to za konkurencja, jeżeli zarządza tym jedna państwowa firma?
    2. nie ma jak dojechać, wąskie dróżynki, a o kolei nie ma co marzyć nawet
    3. Za te pieniądze Miasto Gdynia mogłoby się dołożyć do połączenia kolejowego z Rębiechowem, dzięki temu Gdynia Gł. PKP byłaby węzłem transportowym dla całego Trójmiasta.
    4. Gdynia ma doskonałe połączenie z Rębiechowem - JEDEN kurs autobusu 510, który dojeżdża do Wizzaira...

    Megalomania i upierdliwe podkreślanie własnej odrębmości jest coraz bardziej irytujące w Gdyni. fakt, że sam popierałem kiedyś takie dodatkowe inwestycje, ale teraz ani Gdańsk, ani Gdynia nie będą miały porządnego portu, tylko 2 pomniki chorych ambicji i niemocy

    p.s. Ciekawe, czy komukolwiek przyszło do głowy pomyślenie o regularnym shuttle bus pomiędzy Rębiechowem, a Babimi Dołami, czy się urzędnicy obudzą po 5 latach...

    • 0 0

  • Marku

    na strychu to chyba raczej poczekalnia dla Business Class ;) Szkoda marnować takie luksusy dla motłochu.
    Jako specjalność zakładu oczekującym podawany będzie bażant z truflami (trufle zdrapie się ze ściany) oraz Dom Perignon rocznik tenże, w którym naszego bohatera wylano z polibudy ;)

    • 0 0

  • Marek

    a Gallux - kierownikiem lotów z siedzibą na latarni...

    • 0 0

  • ... kelnerki w kraciastych żakiecikach...; )

    ach ;)

    • 0 0

  • niewypal

    wspolczuje teraz mieszkancom oksywia i innych polozonych blisko dzielnic halasu.Przeciez Babie Doly lezy w terenie zabudowanym, wiec jak tam maja latac samoloty cywilne.Poza tym znajac mentalnosc Gdyni zaraz beda sie chwalic ze sa lepsi itp,miasto bez tradycji,bez jaj,z kompleksami, choc tak na prawde to pozostanie zwykla sledziownia.

    • 0 0

  • nieduże lotnisko gdyni by sie przydało
    przejazd z gdańska do gdyni to jak lot z gdańska do warszawy
    lotniska w sopocie se wypraszam, bo sie łabedzie przestaną nieść...
    była w sopocie na ten przykład wieża spadochronowa, i gallux jeszcze jako pachole wdrapywał sie na nią puszczać szybowce...
    i to powinno styknąć:-)

    • 0 0

  • Jak juz te wszystkie lotniska powstana.

    Babie Doly pojutrze , a Sopot w nastepnym sezonie turystycznym , pozostanie wladzom juz tylko problem doboru patronow .
    Moje propozycje :
    Babie Doly Gdynia International im. Braci Kaczynskich
    I
    Sopot sezonowy Airport im Jacka Kurskiego .

    • 0 0

  • bez większego sensu (1)

    W Babich Dołach nie ma ILS, ścieżka schodzenia może (trzeba by to sprawdzić) zachodzić się ze ścieżką dla EPGD, nie ma terminala... lepiej było by pieniądze na dostosowanie Babich Dołów przeznaczyć na szybką rozbudowę Rębiechowa (drogi kołowania i drugi teminal są natychmiast potrzebne!!).

    • 0 0

    • te pieniądze? czyje?

      Gdynia z własnych środków ma sponsorować EPGD?

      • 0 0

  • za parę lat

    to niewykluczone że mój własny narzeczony i ja będziemy miliarderami, hehe ;) Z tym, że bez jachtu - prędzej sobie samolocik kupimy ;) To nawet nie taki wielki wydatek, za jakieś 70-80 tys. już można mieć ultralekki samolocik, więc nawet nie musimy czekać na te miliardy ;)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane