• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potężna pogłębiarka pracuje w Gdyni

Jakub Gilewicz
10 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
aktualizacja: godz. 15:15 (10 października 2014)

Ma ponad 60 metrów długości, wyposażona jest w głowicę tnącą, a jej pompa ma moc ponad 1800 kilowatów. W kanale portowym nieopodal Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni pracuje najpotężniejsza na polskim wybrzeżu pogłębiarka ssąco-refulująca. Jednostka wykonuje zadania w ramach zagospodarowywania rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w Morskim Porcie Gdynia.



Czy kiedykolwiek widziałe(a)ś na żywo pracującą pogłębiarkę?

Dno gdyńskiego kanału jest podobno wymagające. Dlatego pracująca pod wodą głowica tnąca obraca się się ze swoją maksymalną prędkością: 27 obrotów na minutę. Uzbrojona w wytrzymałe zęby raz po raz wgryza się w masy ziemi.

- W zależności od materiału używamy różnych zębów. W przypadku prac w Gdyni tych ostrych, ponieważ tutaj materiał jest mocno zbity - przyznaje Gabriel Kupka, kierownik robót czerpalnych w Strabag Wasserbau.

Poruszona przez głowicę ziemia trafia do rurociągu ssącego. Możliwe jest to dzięki pompie o mocy ponad 1800 kilowatów. Na pokładzie pogłębiarki M30 panuje więc spory hałas. W sterówce, gdzie pracuje operator, jest jednak cicho. Frank Dowidat pewnie siedzi w swoim fotelu. Przed sobą ma panele sterownicze, w dłoniach joysticki, a na wysokości oczu dwa monitory.

- Na tym po lewej stronie widać, na jakiej rzędnej znajduje się głowica. Na tym po prawej jest plan robót czerpalnych - wyjaśnia operator jednostki.

Pogłębiarka, którą steruje to obecnie najpotężniejsza tego typu jednostka na polskim wybrzeżu. Wyprodukowana w holenderskiej stoczni ma 62 metry długości i ponad 12 szerokości. Jednak nie wymiary są tu najważniejsze, tylko możliwości jednostki.

- Wyobraźmy sobie kilka tysięcy odkurzaczy, które załadowują urobek na kilka tysięcy ciężarówek. Tak można określić pracę naszej pogłębiarki - porównuje Adam Głuszkiewicz, kierownik robót hydrotechnicznych w Strabag Hydrotech.

Z gdyńskiego kanału pogłębiarka zassać ma docelowo 150 tys. metrów sześciennych urobku. Po czym za pomocą rurociągu - częściowo pływającego na powierzchni wody, częściowo znajdującego się na lądzie - przetransportować ziemię na przygotowane wcześniej pola refulacyjne. Znajdują się one po drugiej stronie Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni.

- To obszar obwałowany nasypem ziemnym. Materiał jest tam składowany, odsączany, po czym woda oczyszczona poprzez odstojniki trafia z powrotem do basenu - wyjaśnia Adam Głuszkiewicz.

Pogłębiarka M30, która w Gdyni pracuje od września, ma zakończyć realizację swojego zadania w przyszłym tygodniu. Głębokość techniczna kanału ma wynosić odtąd 10,5 metra. Dalej prowadzone będą natomiast pozostałe prace związane z zagospodarowywaniem rejonu Nabrzeża Bułgarskiego.

- W ramach tej inwestycji powstanie 320 metrów nowego nabrzeża, w tym 127 metrów nabrzeża zamykającego i ponad 190 metrów Nabrzeża Bułgarskiego. Co więcej budujemy place manipulacyjne i składowe, które mają powierzchnię 33 tysięcy metrów kwadratowych - wylicza Stefan Rudnik, kierownik robót hydrotechnicznych w Strabag.

- Budowa nowego Nabrzeża Bułgarskiego ma na celu przygotowanie do obsługi statków i ładunków niezagospodarowanego dotąd rejonu portu. Zwiększy to jego zdolności przeładunkowe. Ponadto ta inwestycja otwiera drogę do kolejnej: za Estakadą Kwiatkowskiego mogą powstać nowe place i powierzchnie magazynowe - dodaje Mariusz Karbowski, kierownik Działu Zarządzania Projektami Unijnymi w Morskim Porcie Gdynia.

Wprawdzie zakończenie prac planowano na wiosnę 2015 roku, ale jak zapewnia wykonawca stanie się to... szybciej. - Dzięki optymalizacji, wszystkie prace zakończymy do końca bieżącego roku - deklaruje Rudnik.

Ważą po tysiąc ton każda, mają po 70 metrów wysokości i obsługują ogromne statki kontenerowe. Zobacz, jak pracują potężne suwnice STS w DCT Gdańsk.

Ma moc 720 czajników elektrycznych i jest w stanie zwałować cztery tysiące ton węgla na godzinę. Zobacz ładowarko-zwałowarkę w Porcie Północnym.

Miejsca

Opinie (52) 6 zablokowanych

  • (1)

    PRCIP ma lepsze pogłębiarki i lepiej płacą pracownikom,w tym 2 tygodnie wolnego w miesiącu,i jeszcze podane koryto na statku ,do tego sponsorowane wczasy

    • 3 4

    • PRCiP ma pogłębiarki z lat 60-tych XX wieku

      Nie dalej jak 2-3 lata temu jedna z ich barek zatonęła, pociągając za sobą chyba ze 4 ludzi. Więc nie pitol mi tu o lepszych sprzętach

      • 3 2

  • Niesamowita wiadomość.

    Dziękujemy Panie Redaktorze.

    • 3 3

  • ..niemcy, niemcy wszedzie niemcy - rysia j. z PRCiP odstawili na boczny tor??

    czy to kara za nie zapłacenie skarbowi za firmę przez 15 lat???

    • 3 2

  • po rusku ....

    ziemleczerpalka -:)

    • 1 0

  • w ankiecie brakuje pytania: (1)

    czy marzysz by zobaczyć pogłębiarkę?
    - tak
    - nie
    - nie wiem

    • 3 0

    • - tak trochę

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Niesamowite maszyny: pogłębiarka ssąco-refulująca

    oj mało wiesz o PRC olo

    • 0 0

  • Frank!

    Najładniejszy jest Frank, potem Gabriel...., na końcu pogłębiarka.

    • 7 0

  • kocham

    Kocham poglebiarki

    • 4 0

  • ta poezja : Dno gdyńskiego kanału jest podobno wymagające...

    • 2 4

  • ot news... (1)

    I cieszymy się, że obce firmy zjadają nasze pieniądze.

    • 4 2

    • Ekonomista

      Pieniądze nie nasze, zysk nasz.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane