• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potrzeba 106 mln zł na wspólny bilet na Pomorzu

Maciej Naskręt
9 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Jeśli pomysł samorządowców zostanie zrealizowany, to ok. 2020 r. w środkach komunikacji miejskiej pojawią się elektroniczne kasowniki lub czytniki w drzwiach. Pasażerowie będą m.in. przykładać do nich swoje karty, telefony, czy dowody osobiste w celu opłacenia przejazdu. Jeśli pomysł samorządowców zostanie zrealizowany, to ok. 2020 r. w środkach komunikacji miejskiej pojawią się elektroniczne kasowniki lub czytniki w drzwiach. Pasażerowie będą m.in. przykładać do nich swoje karty, telefony, czy dowody osobiste w celu opłacenia przejazdu.

Spółka samorządowa InnoBaltica złożyła wniosek o dofinansowanie kwotą 90 mln zł wartego 106,5 mln projektu wspólnego biletu dla regionu. Wyniki konkursu będą znane wiosną 2019 roku. Jeśli okażą się pozytywne, to pierwsze przejazdy na wspólnym bilecie mają być możliwe w 2020 r.



Jak oceniasz pomysł wprowadzenia wspólnego biletu?

O ponad 90 mln zł ubiega się województwo pomorskie na stworzenie pomorskiego systemu ujednoliconych płatności za przejazdy transportem publicznym (nazywanego potocznie, choć niezbyt precyzyjnie, wspólnym biletem). System pozwoli mieszkańcom Pomorza i turystom na swobodne poruszanie się koleją i innymi środkami komunikacji miejskiej w całym regionie, bez konieczności znajomości cen poszczególnych taryf i bez potrzeby kupowania pojedynczych biletów.

- Wniosek o dofinansowanie kwotą 90,7 mln zł tego projektu został złożony w Centrum Unijnych Projektów Transportowych 6 listopada - mówi Michał Piotrowski z Urzędu Marszałka Województwa Pomorskiego.
Spółka InnoBaltica, której głównymi właścicielami są Województwo Pomorskie, Miasto Gdańsk i Miasto Gdynia odpowiada w regionie za przygotowanie systemu, którego techniczna nazwa to Platforma Zintegrowanych Usług Mobilności.

Całkowita wartość projektu to 106,5 mln zł.

Jeśli elektroniczna portmonetka wejdzie w życie, to prawdopodobnie zniknie potrzeba kasowania biletów w peronowych kasownikach. Jeśli elektroniczna portmonetka wejdzie w życie, to prawdopodobnie zniknie potrzeba kasowania biletów w peronowych kasownikach.

Jak mam wyglądać system wspólnego biletu?



Pozyskane pieniądze mają umożliwić utworzenie wysoko zaawansowanego technologicznie systemu, w którym znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów pociągów, autobusów, tramwajów, trolejbusów, rozkładach jazdy.

System będzie zawierał aplikację bilingową, która pozwoli rozliczyć pasażera za przejazdy na danej trasie na podstawie identyfikowania go w różnych środkach komunikacji. Identyfikacja ta będzie wymagała od pasażera odbijania się w pojeździe lub na przystanku kolejowym na specjalnym czytniku (walidatorze). Istotnym elementem systemu będzie też aplikacja mobilna, która będzie umożliwiała zaplanowanie trasy oraz pełne rozliczenie kosztów przejazdu różnymi środkami lokomocji.

Dofinansowanie z POIiŚ ma pokryć 85 proc. kosztów nie tylko systemu, ale także 477 urządzeń na przystankach kolejowych, 4870 urządzeń w pojazdach, wydania 300 tys. specjalnych kart (nośników identyfikacji), zorganizowania ok. 30 punktów obsługi klienta oraz przeprowadzenia kampanii edukacyjno-informacyjnej w całym województwie.

Decyzja CUPT w połowie przyszłego roku



Zgodnie z przyjętym harmonogramem, informacja o tym, czy spółka InnoBaltica otrzyma dofinansowanie z POIiŚ, dostępna będzie na przełomie maja i czerwca 2019 roku, wraz z publikacją tzw. listy rankingowej. Jeśli InnoBaltica znajdzie się na tej liście, umowa na dofinansowanie zostanie podpisana na przełomie sierpnia i września 2019 roku.

Uruchomienie I etapu systemu planowane jest na rok 2020.

POIiŚ nie jest jedynym źródłem finansowania projektu ujednolicenia płatności za przejazdy transportem publicznym. Spółka InnoBaltica uzyskała także dofinansowanie z instrumentu ELENA (w kwocie blisko 10 mln zł) na pomoc techniczną przy opracowaniu i wdrożeniu systemu. Uczestniczy także w międzynarodowym projekcie Interconnect, w ramach którego prowadzony jest aktualnie pilotaż systemu (kwota dofinansowania to 6,7 mln zł).

Miejsca

Opinie (172)

  • Teraz powstaną kolejne spółki samorzadowe (2)

    Od obszaru. Od koncepcji. Od realizacji od obsługi. Pytanie tylko która nie da rady. I szlag wszystko trafi

    • 114 6

    • przecież już wzięli 30 mln parę lat temu na ten sam cel

      i na pierwszym spotkaniu z mieszkańcami stwierdzili, że w sumie to oni nie chcą wspólnego biletu, bo na tym 'nie zarobią' (zupełnie jakby w ogóle zarabiali przy dotowaniu ich z budżetu miast...) a pasażer jadący z gdyni do gdańska zapłaci tylko raz zamiast 3 razy, więc to bez sensu...

      • 3 0

    • I zbudujemy kolejny biurowiec taki jak dla PKM

      Piękny nam się udał... I jeszcze go rozbudujemy jak PKM zacznie jeździć do Gdyni nie co 60 minut a co 55...

      POzdrawiamy frajerów

      • 26 1

  • w Elblągu elektroniczny bilet jest od dawna

    Tylko w 3mieście jakoś jest to nie do ogarnięcia.

    • 3 0

  • (1)

    "Identyfikacja będzie wymagała od pasażera odbijania się w czytniku" wtf ?

    Lusterkiem mam się odbijać czy co

    • 2 1

    • d**ile wyobrażają sobie, że na Głównym w Gdańsku 80 osób w 6 czy 8 rzuci się do odbijania biletów w kasownikach...

      • 0 0

  • Chory pomysl (3)

    Pomysł wspólnego biletu miał sens 10 lat temu. Dzisiaj, w dobie aplikacji mobilnych (np.: mobilet) jest on bez sensu. Wystarczy przecież (śladem mzk Gdańsk) wprowadzić możliwość kupowania biletów w aplikacjach, i tyle.

    • 12 19

    • nie rozumiesz

      Nie chodzi o to, żeby bilety były dostępne w jednym sklepie/aplikacji, chodzi o to, żeby to był jeden cennik/abonament.

      Róznica jest taka jak między sklepem internetowym a platformą telewizji cyfrowej

      • 2 0

    • Już widzę turystę który przyjeżdża na parę dni

      I instaluje na dzień dobry apkę w telefonie...

      • 4 0

    • masz racje niemniej...

      nalezy to zrobic, gdyz to ostatni dzwonek zeby wydac 100 baniek na cos podobnego a mieszkania same sie nie kupią

      • 9 0

  • Fajny ten system, taki nie za tani (2)

    • 77 2

    • (1)

      Nie ma takiej ilosci pieniedzy publicznych ktorych urzednik by nie przeżarł.

      • 19 0

      • jak to w latach 90-tych, moj świętej pamięci dziadek, oglądając namietnie obrady sejmu na tvp2

        co chwila mówił "pierd... jamochłony"...ale i tak do śmierci katował się codzienną dawką sejmowych obrad, a jamochłony stały się codziennością

        • 1 1

  • Planowanie trasy? (3)

    Ale jak kuźwa ? Tego nie da się zaplanować! Wszystko jedzie jak chce a do tego awarie.
    Zaplanować sobie mozna jak wszystko chodzi jak należy!

    • 77 2

    • a rower ci chodzi? (2)

      przypuszczalnie ściemniasz.

      Na dalsze odległości wybieraj opcję rower + SKM.

      Osiągniesz przewidywany czas dotarcia do stacji i od stacji jeśli rower weźmiesz do wagonu.

      • 0 1

      • Rower w pociągu to raczej na jakąś wyprawę

        Bo na codzienną komunikację to masakra. Może Mevo to zmieni :)

        • 2 0

      • nie wszędzie w skm można wozić rower, w pkm jest de facto zakaz

        • 1 0

  • przecież to nie jest wspólny bilet (1)

    Wspólna jest jedynie operacja opłaty za przejazd i droga rozliczenia.
    Każdy przewoźnik nadal prowadzi własną taryfikację i własne zasady wyceny. Na podróżnego przerzuca się pamiętanie wszystkich kwot i taryf oraz pilnowanie obecności środków na koncie.

    Wspólny bilet to ryczałt i brak ciężkiego (drogiego) w utrzymaniu systemu rozliczeń szczegółowych.
    Uczcie się od Warszawy.

    No chyba że tu nie o wygodę pasażera chodzi. Ale proszę nie liczyć, że takie podejście przekona do przesiadki na komunikację zbiorową.

    • 5 0

    • Dokładnie - to ma być system wspólnego poboru opłat za bilety a nie jednego wspólnego biletu.

      • 4 0

  • (1)

    Jest juz wspolny bilet miesieczny, dobowy, trzydniowy...

    • 4 0

    • Nie do końca - są miesięczne bilety łączone, albo też dobowy czy trzydniowy wspólny. Ale bilet dobowy za 20zł na Gdańsk+SKM ma się nijak do biletu dobowego na całą Warszawę za 15zł.

      • 2 0

  • Nie chcemy tego g*! Ceny za przejazdy bedą wyższe, bo systemy informatyczne bedą kosztować krocie (2)

    chcemy taniego wspólnego biletu miesięcznego na całe Trójmiasto, może być nawet na kartoniku!!!

    • 15 0

    • Tristar

      Wystarczy spojrzeć na wielomilionowe koszty obsługi systemu Tristar. Tu równie wielu kolegów dostanie dobrze płatne posadzki. Przy okazji Tristar, Via Toil zbierają dane o przemieszczania się ludności po mieście / kraju. Ten bilet będzie zbierał dane o każdym naszym ruchu komunikacja publiczną

      • 4 0

    • każdego biletu wspólnego, nie tylko miesiecznego!

      dlaczego bilet jednoprzejazdowy na tramwaj nie moze dzialac tez w trolejbusie?! dlaczego bilet godzinny na autobus w Gdańsku, nie może działac też w Gdyni albo w SKM? czy ta godzina sie wydluza lub skraca w zaleznosci od odległości od jakiejś czarnej szczurzej dziury?

      ile lat jescze będą nas bezkarnie łoić? innobaltika to po prostu oszustwo, naciągną nas, kupimy tę cegłę, co utrwali ten chory podział na zawsze!

      • 3 0

  • Darmowe aplikacje

    Już teraz są darmowe aplikacje na telefony umożliwiające płacenie telefonem we wszystkich miastach oraz parkingach, np. Skycash. Po co komlikować? To działa. Wystarczy wprowadzić łatwo porównywalne cenniki i dodać więcej przewoźników

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane