• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potrzebny remont linii z Kokoszek do Kartuz. Miłośnicy kolei zbierają podpisy i zapraszają na przejazd

Maciej Naskręt
5 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Linia kolejowa z Kokoszek w kierunku Kartuz. Linia kolejowa z Kokoszek w kierunku Kartuz.

W przyszłą niedzielę z Kokoszek zobacz na mapie Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz pojedzie pociąg specjalny. W ten sposób miłośnicy kolei i władze województwa pomorskiego zaapelują do ministerialnych urzędników o modernizację linii z Kokoszek w kierunku Kaszub. Jej realizacja ma złagodzić utrudnienia, jakie pojawią się podczas rozbudowy i elektryfikacji linii z Gdyni do Kościerzyny.



Jak oceniasz pomysł rewitalizacji linii z Kokoszek?

13 maja zorganizowany zostanie przejazd pociągiem specjalnym na trasie Gdańsk Kokoszki - Kartuzy. Nawiązujący do dawnych happeningów promujących projekt PKM przejazd na trasie Gdańsk - Kartuzy przez Starą Piłę po dawnej linii kokoszkowskiej ma na celu propagowanie idei budowy tzw. "kolejowej obwodnicy" łączącej Gdańsk z Kartuzami.

Uwaga: w  przejeździe może wziąć udział maksymalnie 60 osób. W ramce pod tekstem informacja, w jaki sposób wziąć udział w przejeździe.

Trasa kolejowa ma umożliwić utrzymanie pasażerskich przewozów kolejowych na Kaszubach przez cały czas trwania planowanych przez PKP PLK inwestycji na linii 201, czyli planowanej elektryfikacji i budowy drugiego toru w latach 2020-23.

Przejazd organizowany 13 maja br. ma pokazać, że połączenie kolejowe Gdańska z Kartuzami przez Starą Piłę - odcinkami linii 234 i 229 - jest możliwe już dziś, a po modernizacji realne będzie regularne przywrócenie ruchu pasażerskiego na tej trasie.

Przypomnijmy, że obecnie linia kolejowa z Kokoszek do Glincza wymaga gruntownej rewitalizacji, o czym informowaliśmy przed rokiem w osobnym artykule. Dziś pociągi poruszają się tam z prędkością około 20 km/h, nie ma też żadnej infrastruktury pasażerskiej.

Czytaj też: Czy kiedykolwiek powstanie druga linia PKM-ki?

Podpisz petycję w sprawie linii kokoszkowskiej



Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych prowadzi zbiórkę podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, w której apeluje o rewitalizację linii z Gdańska Kokoszek do Kartuz i utrzymanie połączeń kolejowych z Kaszubami na czas modernizacji linii 201.

Podpisy są zbierane w internecie - tutaj jest link do petycji - oraz na przystankach kolejowych.

15 km linii do modernizacji



Aby pomysł miłośników kolei i władz województwa został zrealizowany, spółka PKP PLK musiałyby wykonać prace na ok. 15 km linii z Gdańska Kokoszek przez Starą Piłę do Glincza, które pozwoliłyby zwiększyć prędkość pociągów na tej trasie do 70-100 km/h.

Z kolei pomorski Urząd Marszałkowski musiałby wybudować połączenie linii 234 z PKM - ok. 1700 metrów toru z Gdańska Kokoszek do Gdańska Kiełpinka. W efekcie możliwe byłoby zachowanie dzisiejszej częstotliwości kursowania pociągów na odcinku Gdańsk - Kartuzy. Pociąg z Kartuz do Wrzeszcza jechałby nawet szybciej niż dzisiaj - 49 min.

Z kolei przy odpowiednim podzieleniu prac modernizacyjnych na linii Kościerzyna - Gdynia pociąg do Kościerzyny mógłby dojeżdżać - przez Gdańsk Kokoszki - przez cały czas do Somonina.

Poznaj historię ponad stuletniej stacji Kokoszki



Trasa przejazdu pociągu specjalnego. Trasa przejazdu pociągu specjalnego.
Wydarzenie odbędzie się w godz. 10-16 na całej trasie, jaką trzeba zrewitalizować, aby w przyszłości pociągi mogły jeździć "kolejową obwodnicą" Kartuzy - Gdańsk, przy czym podzielone zostało na dwie części:

1. Odcinek pieszy:
- start w godzinach przedpołudniowych na przystanku PKM Gdańsk Kiełpinek, skąd uczestnicy wydarzenia przemaszerują do Gdańska Kokoszek po wymagającym wybudowania od nowa 2-kilometrowym odcinku dawnej linii kolejowej pomiędzy Kiełpinkiem a Kokoszkami.

2. Odcinek kolejowy:
- przejazd szynobusem SKM ze stacji Gdańsk Kokoszki do Kartuz, z przystankami w Starej Pile i Żukowie Zachodnim.

W Kartuzach planowany jest około 40-minutowy postój, podczas którego biorący udział w wydarzeniu samorządowcy podpiszą list intencyjny w sprawie współpracy mającej na celu odtworzenie kolejowego połączenia pomiędzy Gdańskiem a Kartuzami przez Starą Piłę.


Przejazd kolejowy na trasie Gdańsk-Kokoszki - Kartuzy - jak wziąć udział



  1. Dla miłośników kolei organizatorzy przewidzieli 60 miejsc - czyli prawie połowę spośród wszystkich miejsc, jakie będą w obsługującym wydarzenie szynobusie (reszta miejsc przeznaczona jest dla zaproszonych gości, m.in. samorządowców i mediów). Osoby interesujące się koleją i chcące wziąć udział w przemarszu na trasie Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki oraz dalej w przejeździe pociągiem na trasie Gdańsk Kokoszki - Kartuzy, mogą zgłaszać się do PKM SA (szczegóły w pkt. 3).
  2. Uczestnikami wydarzenia mogą zostać wyłącznie osoby w wieku co najmniej 15 lat, ze względu na trudne warunki terenowe do pokonania na odcinku pieszym.
  3. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc jedna osoba może przesłać maksymalnie jedno zgłoszenie - czyli np. ewentualna osoba towarzysząca musi przesłać własne, oddzielne zgłoszenie.
  4. W tytule maila ze zgłoszeniem należy wpisać: PRZEJAZD PKM GDAŃSK KOKOSZKI - KARTUZY, a w treści deklarację udziału wraz z potwierdzeniem spełnienia kryterium wiekowego.
  5. Na zgłoszenia chętnych czekamy do niedzieli, 6 maja 2018 r. (do godz. 23:59), pod adresem mailowym: przejazd-kokoszki@pkm-sa.pl.
  6. Wśród wszystkich zgłoszeń, jakie dotrą do PKM SA w okresie 26.04.-6.05.2018 r., rozlosowanych zostanie następnie 60 miejsc udziału w planowanym wydarzeniu.
  7. Wybrani w losowaniu uczestnicy wydarzenia zostaną poinformowani o tym indywidualnie drogą mailową w dniu 7.05.2017 r., wraz z dokładnym, godzinowym planem imprezy.
  8. Szczegółowe informacje i zapisy do przejazdu znaleźć można tutaj.

Opinie (147) 3 zablokowane

  • To jest jedyna normalna opcja - albo Ci ludzie będą dojeżdżać autami, albo pociągiem.

    Tylko tak GD może się dalej rozwijac. Inaczej korki odstraszą ludzi i inwestycje.

    • 29 3

  • SUPER (1)

    tylko oczywiście proszę koniecznie przebudować na bezkolizyjny przejazd z droga krajową nr 20 w Żukowie.

    • 17 9

    • Droga krajowa

      Kolei taki przejazd nie jest potrzebny. Niech wiadukt/tunel buduje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

      • 2 1

  • Przecież reżim PIS-owski przywraca (1)

    komisariaty i otwiera zamknięte szlaki kolejowe a wy się jeszcze dołączacie do łamania demokracji przez nacisk na otwarcie nowej linii.No koniec świata jakby to Popiołek powiedział.

    • 9 22

    • Niesamowite jak wy wszystko potraficie powiązać z obecnym rządem...

      • 7 0

  • Jestem jak najbardziej za!!!Trzeba rozwijac połaczenia kolejowe we wszystkim mozliwych kierunkach.

    Brak tego połączenia jest najlepszym przykładem ze cofnęliśmy sie w rozwoju!!USA kraj najbardziej zmotoryzowany na świecie zmienił kierunek i teraz inwestują właśnie w kolej !!My też powinniśmy przede wszystkim inwestować w jak najwiekszą siec kolejowa a nie betonować pod asfalt kolejne tereny zielone dla blacho smrodów!!

    • 30 1

  • z całym szacunkiem ale taka linia to co najwyżej atrakcja turystyczna i lokalny folklor (13)

    znaczenia komunikacyjnego nie będzie żadnego, potencjalna populacja pasażerów jest tak niska, że sens ekonomiczny reaktywowania a co ważniejsze utrzymywania potem takiej linii jest zerowy

    • 8 40

    • A jaki sens ekonomiczny ma ECS,Sterownie ruchem przez niewydolny system,Bunkier Szekspirowski itd.w Gdańsku. (1)

      • 22 2

      • no też nie ma, to placówki propagandowe i synekury dla członków i sympatyków "malej sycylii"

        • 7 3

    • (7)

      jasne lepiej wybudować kolejną drogę a potem martwić się co zrobić z autami w mieście. Na jakiej podstawie twierdzisz że nie ma znaczenia komunikacyjnego? Mieszkańcy Żukowa, Starej Piły, Leźna mieliby lepszy dojazd do Gdańska

      • 21 3

      • po co mają do nas przyjeżdżać? (1)

        • 2 12

        • do Twojej meliny pewnei nie zajadą, więc rozumiem Twój zawód.

          • 8 2

      • Tych 100 mieszkańców faktycznie miałoby lepiej (1)

        Wychodzi 800000 pln na jednego podróżnego. Niech wybudują WZ do lezna jest pozwolenie można zacząć prace a koszt podobny

        • 3 9

        • Wyjedź troszkę poza obwodnicę i skontentuj że jednak mieszkają tam tysiące ludzi. Możesz się zdziwić jak się Twoje podgrodzie zmieniło.. Sama gmina Kolbudy to 12000 ludzi jadacych do Gdanska zapchana 221...

          • 6 0

      • już widzę oczyma wyobraźni te tłumy pasażerów :-D

        • 3 7

      • I mieszkańcy Przyjaźni

        • 5 1

      • mieszkańcy Żukowa już

        mają połączenie linią PKM. Są dwie stacje w Żukowie. Ta na której zlokalizowana jest nieczynna linia Żukowo Zachodnie jest na wygwizdowie. Linia do Kokoszek ma sens pod warunkiem, że będzie to linia odchodząca z linii PKM za obwodnicą przez Kokoszki , Stara Piłę , Kolbudy do Pruszcza. Tam jest potencjał pasażerów. Pociągi mogłaby jeździć z Wrzeszcza linią PKm , potem do Kokoszek, Starej Piły Kolbud, Pruszcza Gdańskiego i Gdańska robiąc pętlę. Natomiast bez sensu jest dublowanie linii do Kartuza na odcinku Stara Piła - Żukowo Zachodnie ( brak potencjału pasażerskiego . Jest to odległość kilku kilometrów i jedna stacja.

        • 0 2

    • czegoś Ty się najadł? Czy z przeszłości przybyłes?

      • 7 0

    • przeciez chodzi o to zeby byl dojazd z kartuz i koscierzyny w czasie remont glownej lini . no pewnie troche ludzi mieszka w kokoszkach i tam pracuje

      • 7 0

    • Przejedź się..

      ... przez Leźno, Sulmin, Niestępowo, Starą Piłę, Przyjaźń, Żukowo, etc.
      Popatrz na te setki nowo budowanych domów, na te pola podzielone na działki budowlane.
      Najlepiej zrób taką wycieczkę zamiast gołosłownie pie.rzyć, jakoby "populacja jest za niska"

      • 0 0

  • Jeździłem, gdy były w czasach świetności. 229 była najbardziej malowniczą trasą w Polsce. (3)

    Linia kolejowa nr 229: Pruszcz Gdański - Łeba
    (Pruszcz Gdański, Juszkowo, Straszyn Prędzieszyn, Goszyn, Bielkowo, Pręgowo Gdańskie, Kolbudy, Łapino Kartuskie, Niestępowo, Stara Piła, Żukowo Zachodnie, Dzierżążno, Kartuzy, Prokowo, Garcz, Reskowo, Miechucino, Mojusz, Sierakowice, Kamienica Królewska, Niepoczołowice, Linia Zakrzewo, Kętrzyno, Nawcz, Rozłazino, Lębork, Lębork Nowy Świat, Nowa Wieś Lęborska, Garczegorze, Lędziechowo, Wrzeście, Steknica, Łeba)

    Linia kolejowa nr 230: Wejherowo - Garczegorze
    (Wejherowo, Orle, Góra Pomorska, Zamostne, Rybno Kaszubskie, Słuszewo, Kostkowo, Lisewo Kaszubskie, Gniewino, Strzebielinko Lęborskie, Toliszczek, Prusewo, Lublewo, Osieki Lęborskie, Choczewo, Kurowo, Zwartowo, Gościęcino, Tawęcino, Rekowo Lęborskie, Obliwice, Garczegorze)

    • 59 1

    • Jeździło się z rodzicami na grzyby ,jagody i nad morze. (2)

      Balcerek.Lewandowski i ta cała zgraja zniszczyła wszystko co nasi rodzice całe życie budowali.

      • 15 1

      • sami zniszczylicie bo dzieki balczerowiczowi stac was na samochody i pociagami nie jezdzicie . ile razy slychac w skm wsiokow turystow z glebi polski ktorzy mowia ze wlasciwie to pociagiem jechali kilka razy w zyciu ...

        • 2 9

      • co ty bierzesz?

        chyba odstawiłeś tabletki

        • 0 5

  • Do Sławka Zegarmistrza nie pisywali....

    Teraz sterta pomysłów....

    • 11 5

  • 20 lat rządów polityków obecnie pod szyldem PO na Pomorzu i co? (2)

    Premier z PO, rząd z PO i co? Apel do PiSu????

    • 15 17

    • za pisu niewiele sie zmieniło.pozatym ze daja łapówki jak zasiłku dla dzieciorobów by wygrac wybory to nic wiecej

      • 10 10

    • zbudowali PKM . co zbudowal pissuar ?

      • 2 4

  • i koniecznie połączyć tą linię z Gdynią Północ!

    • 10 1

  • Może odbudowa linii do Kolbud. (3)

    Tamte rejony obecnie mocno się rozwijają.

    • 23 0

    • Jasne, tylko to się nie obedzie bez pomocy rzadowej.. a polityka oznacza ambę.

      • 5 2

    • Grombala

      Oczywiście że do Kolbud moża uruchomić ten kawałek. Problem jednak w tym, że obecny wójt nawet nie potrafi doprowadzić komunikacji miejskiej do siedziby gminy. To jest jedyna gmina granicząca z Gdańskiem (wszyscy inni chcieli i potrafili to zrobić).

      Kolbud nie przejawia inicjatywy. Nawet

      • 6 0

    • Bez zmiany wójta w gminie Kolbudy ten numer nie wyjdzie. Kolbudy jako jedyna gmina nie wyraziła zainteresowania reaktywacją linii - a w tej gminie decyzję od 3 kadencji podejmuje jednoosobowo jeden człowiek.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane