• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potrzebny remont linii z Kokoszek do Kartuz. Miłośnicy kolei zbierają podpisy i zapraszają na przejazd

Maciej Naskręt
5 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Linia kolejowa z Kokoszek w kierunku Kartuz. Linia kolejowa z Kokoszek w kierunku Kartuz.

W przyszłą niedzielę z Kokoszek zobacz na mapie Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz pojedzie pociąg specjalny. W ten sposób miłośnicy kolei i władze województwa pomorskiego zaapelują do ministerialnych urzędników o modernizację linii z Kokoszek w kierunku Kaszub. Jej realizacja ma złagodzić utrudnienia, jakie pojawią się podczas rozbudowy i elektryfikacji linii z Gdyni do Kościerzyny.



Jak oceniasz pomysł rewitalizacji linii z Kokoszek?

13 maja zorganizowany zostanie przejazd pociągiem specjalnym na trasie Gdańsk Kokoszki - Kartuzy. Nawiązujący do dawnych happeningów promujących projekt PKM przejazd na trasie Gdańsk - Kartuzy przez Starą Piłę po dawnej linii kokoszkowskiej ma na celu propagowanie idei budowy tzw. "kolejowej obwodnicy" łączącej Gdańsk z Kartuzami.

Uwaga: w  przejeździe może wziąć udział maksymalnie 60 osób. W ramce pod tekstem informacja, w jaki sposób wziąć udział w przejeździe.

Trasa kolejowa ma umożliwić utrzymanie pasażerskich przewozów kolejowych na Kaszubach przez cały czas trwania planowanych przez PKP PLK inwestycji na linii 201, czyli planowanej elektryfikacji i budowy drugiego toru w latach 2020-23.

Przejazd organizowany 13 maja br. ma pokazać, że połączenie kolejowe Gdańska z Kartuzami przez Starą Piłę - odcinkami linii 234 i 229 - jest możliwe już dziś, a po modernizacji realne będzie regularne przywrócenie ruchu pasażerskiego na tej trasie.

Przypomnijmy, że obecnie linia kolejowa z Kokoszek do Glincza wymaga gruntownej rewitalizacji, o czym informowaliśmy przed rokiem w osobnym artykule. Dziś pociągi poruszają się tam z prędkością około 20 km/h, nie ma też żadnej infrastruktury pasażerskiej.

Czytaj też: Czy kiedykolwiek powstanie druga linia PKM-ki?

Podpisz petycję w sprawie linii kokoszkowskiej



Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych prowadzi zbiórkę podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, w której apeluje o rewitalizację linii z Gdańska Kokoszek do Kartuz i utrzymanie połączeń kolejowych z Kaszubami na czas modernizacji linii 201.

Podpisy są zbierane w internecie - tutaj jest link do petycji - oraz na przystankach kolejowych.

15 km linii do modernizacji



Aby pomysł miłośników kolei i władz województwa został zrealizowany, spółka PKP PLK musiałyby wykonać prace na ok. 15 km linii z Gdańska Kokoszek przez Starą Piłę do Glincza, które pozwoliłyby zwiększyć prędkość pociągów na tej trasie do 70-100 km/h.

Z kolei pomorski Urząd Marszałkowski musiałby wybudować połączenie linii 234 z PKM - ok. 1700 metrów toru z Gdańska Kokoszek do Gdańska Kiełpinka. W efekcie możliwe byłoby zachowanie dzisiejszej częstotliwości kursowania pociągów na odcinku Gdańsk - Kartuzy. Pociąg z Kartuz do Wrzeszcza jechałby nawet szybciej niż dzisiaj - 49 min.

Z kolei przy odpowiednim podzieleniu prac modernizacyjnych na linii Kościerzyna - Gdynia pociąg do Kościerzyny mógłby dojeżdżać - przez Gdańsk Kokoszki - przez cały czas do Somonina.

Poznaj historię ponad stuletniej stacji Kokoszki



Trasa przejazdu pociągu specjalnego. Trasa przejazdu pociągu specjalnego.
Wydarzenie odbędzie się w godz. 10-16 na całej trasie, jaką trzeba zrewitalizować, aby w przyszłości pociągi mogły jeździć "kolejową obwodnicą" Kartuzy - Gdańsk, przy czym podzielone zostało na dwie części:

1. Odcinek pieszy:
- start w godzinach przedpołudniowych na przystanku PKM Gdańsk Kiełpinek, skąd uczestnicy wydarzenia przemaszerują do Gdańska Kokoszek po wymagającym wybudowania od nowa 2-kilometrowym odcinku dawnej linii kolejowej pomiędzy Kiełpinkiem a Kokoszkami.

2. Odcinek kolejowy:
- przejazd szynobusem SKM ze stacji Gdańsk Kokoszki do Kartuz, z przystankami w Starej Pile i Żukowie Zachodnim.

W Kartuzach planowany jest około 40-minutowy postój, podczas którego biorący udział w wydarzeniu samorządowcy podpiszą list intencyjny w sprawie współpracy mającej na celu odtworzenie kolejowego połączenia pomiędzy Gdańskiem a Kartuzami przez Starą Piłę.


Przejazd kolejowy na trasie Gdańsk-Kokoszki - Kartuzy - jak wziąć udział



  1. Dla miłośników kolei organizatorzy przewidzieli 60 miejsc - czyli prawie połowę spośród wszystkich miejsc, jakie będą w obsługującym wydarzenie szynobusie (reszta miejsc przeznaczona jest dla zaproszonych gości, m.in. samorządowców i mediów). Osoby interesujące się koleją i chcące wziąć udział w przemarszu na trasie Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki oraz dalej w przejeździe pociągiem na trasie Gdańsk Kokoszki - Kartuzy, mogą zgłaszać się do PKM SA (szczegóły w pkt. 3).
  2. Uczestnikami wydarzenia mogą zostać wyłącznie osoby w wieku co najmniej 15 lat, ze względu na trudne warunki terenowe do pokonania na odcinku pieszym.
  3. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc jedna osoba może przesłać maksymalnie jedno zgłoszenie - czyli np. ewentualna osoba towarzysząca musi przesłać własne, oddzielne zgłoszenie.
  4. W tytule maila ze zgłoszeniem należy wpisać: PRZEJAZD PKM GDAŃSK KOKOSZKI - KARTUZY, a w treści deklarację udziału wraz z potwierdzeniem spełnienia kryterium wiekowego.
  5. Na zgłoszenia chętnych czekamy do niedzieli, 6 maja 2018 r. (do godz. 23:59), pod adresem mailowym: przejazd-kokoszki@pkm-sa.pl.
  6. Wśród wszystkich zgłoszeń, jakie dotrą do PKM SA w okresie 26.04.-6.05.2018 r., rozlosowanych zostanie następnie 60 miejsc udziału w planowanym wydarzeniu.
  7. Wybrani w losowaniu uczestnicy wydarzenia zostaną poinformowani o tym indywidualnie drogą mailową w dniu 7.05.2017 r., wraz z dokładnym, godzinowym planem imprezy.
  8. Szczegółowe informacje i zapisy do przejazdu znaleźć można tutaj.

Opinie (147) 3 zablokowane

  • KiK (3)

    W Straszynie jest infrastruktura kolejowa jest torowisko, jest dworzec ( obecnie jakaś imprezownia) - nie ma tylko woli do reaktywowania - lepiej tworzyć korki i wk... ludzi!

    • 74 4

    • Ta. Wladza g. Kolbudy blokuje reaktywacje linii...

      • 4 0

    • korki tworzą ludzie (1)

      do budowy linii kolejowych potrzebni są odpowiedzialni ludzie z wyobraźnią w dobrych układach instytucjonalnych.

      Sama spontaniczna współpraca może nie wystarczyć.

      • 6 0

      • Są odpowiedni ludzie.

        Rudziński żyje i chyba ma się dobrze. Skoro zbudował całą PKM, to i ten krótki kawałek da radę.

        • 6 0

  • zmuszanie do fejs-zboka

    Aby się zapisać na przejazd trzeba być zalogowanym na pie-rtolonego fejsa.Ja nie mam fejsa i już sobie pojechałem.

    • 6 1

  • Celem optymalizacji kosztów trzeba to zrobić kompleksowo (5)

    i zmodernizować 3 odcinki linii kolejowych:
    Gdańsk Kiełpinek - Kokoszki - Glincz
    Gdynia Chylonia - Gdynia Oksywie / Kosakowo
    Kartuzy - Sierakowice.
    Trzykrotne niezależne ubieganie się o wsparcia, organizowanie pozwoleń, projektów, przetargów, realizacji oraz tworzenie całej niezbędnej administracyjnej otoczki to grube miliony idące w błoto

    • 52 5

    • (1)

      Po tej linii 228 z Chylonii na Oksywie (Gdynia Chylonia - Gdynia Rzeźnia - Gdynia Port - Gdynia Pogórze - Gdynia Obłuże Leśne - Gdynia Obłuże - Gdynia Port Oksywie) to czemu już pociągi osobowe nie jeżdzą? Nie można puścić autobusu szynowego? Z Wikipedii:

      "Do 1993 w godzinach szczytu linią kursowały 4 pary pociągów z Gdyni Chyloni do stacji Gdynia Port Oksywie. Pierwszy kurs pociągu na Oksywie przyjeżdżał z Kościerzyny i tam też wracał ostatni kurs z Oksywia. Pociągi te zestawione były przeważnie z wagonów piętrowych ciągniętych lokomotywą spalinową SP42 lub SU42, a w sezonie zimowym - ze względu na trudny profil trasy - lokomotywą serii SU46. Przed wprowadzeniem trakcji spalinowej obsługę trakcyjną zapewniały parowozy. Pociągi te dowoziły pracowników na Oksywie na godziny siódmą i ósmą oraz odwożąc do domów po piętnastej i zwane były potocznie baną (kaszb. ban, bana = pociąg) lub - z uwagi na porę odjazdu z Oksywia - 15.10 do Jumy."

      • 6 0

      • Nie inaczej. To byly piekne czasy

        I zawsze przeganialy ogorki lub berliety, ktorymi ja podrozowalem jako pasazer. I co najwazniejsze, pociagi byly zawsze pelne

        • 3 0

    • u nas w Gdyni też był przejazd specjalny na północ Gdyni i nic to nie dało. (1)

      szczur za kasę którą utopil w lotnisku moglibyśmy mieć kolej na północ i nowe przystanki kolejowe. Tory przecież sa i to prawie nowe.

      • 22 2

      • Teraz wywala kolejne 3 milony na Nikomu niepotrzebny pomnik

        • 6 0

    • Gdynia Główna z pominięciem Chylonii

      to czasowo optymalne rozwiązanie.

      • 4 2

  • No i git! (1)

    Mniej ich będzie się snuło po naszych ulicach.

    • 35 7

    • niech się w końcu z litują i jakąś nową drogę zbudują, bo od czasów hitlera chyba nic nowego nie powstało, a o korkach szkoda pisać i zakorkowanej wsi żukowo, bo tam to dopiero wiara życia marnuje

      • 1 3

  • (2)

    Jak PKM ma mieć taki rozkład jazdy jaki ma teraz, to nie ma sensu nic remontować.

    • 60 36

    • "REMONT LINII"?!?!! (1)

      Grunwaldzką najpierw wyremontujcie i wszystkie inne ulice w gdańsku bo dziura na dziurze...

      • 4 8

      • grunwaldzką niech się zajmie prezydent gdańska

        a torami - marszałek

        • 7 0

  • (1)

    za PRL wszystko wybudowano i wszystko żyło
    kolej jeździła woziła ludzi i towary
    30 lat rządów POPiSu w różnych mutacjach i nic nie ma tylko ruiny...

    • 6 1

    • A właśnie że nie!

      Za komuny nie potrafili odbudować PKM.

      • 0 5

  • (13)

    1700 metrów toru!!!
    Problem technologiczny na miarę Ludowej Republiki Bulandy XXI wieku...

    • 100 12

    • (3)

      Jak to jest, że zapóźniona i biedna II RP w kilka lat zbudowała linię kolejową do Gdyni? Jak to jest że jeszcze bardziej zapóźniony Związek Radziecki zbudował ileś tam tysięcy km kolei transsyberyjskiej? Jak to jest?? Skoro dzisiejsza Polska razem z Unią Europejską mają wielki problem zbudować 1.7 km toru i to nie w dziczy lecz tuż pod miastem, gdy dodatkowo nasyp jest już usypany...

      • 22 2

      • Kolej transsyberyjską zbudowano za cara, nieuku! Brak elementarnej wiedzy historycznej, że o obsłudze gugla nie wspomnę. "Kolej Transsyberyjska (ros. Транссибирская магистраль – Transsibirskaja magistral) – sieć linii kolejowych głównie w azjatyckiej części Rosji, wybudowana w latach 1891–1916."

        • 3 0

      • za kredyt od Francji, którego do dzisiaj nie spłacono.

        Francja zrzekła sie roszczeń po II Wojnie aby nie dobijać "sojusznika".
        III RP wyeksploatowała do reszty i porzuciła. Teraz ktoś puknął się w głowę i trasa 201 jest rewitalizowana. Nie dlatego, że jest to "oplacalne" (nikt w tym kraju nie planuje w horyzoncie dłuzszym niż "kadencja") ale dlatego, że jest kasa do wzięcia z Unii. Z wydatkowaniem tych kwot (kolejowych) daliśmy ostro ciała, no i lobby drogowo - samochodowe nie śpi.
        Jak zwykle w takich przedsięwzięciach w Polsce, nie jest problem w technologii i kosztach a w tym, kto ma na tym zarobić.
        Innych problemów nie widzę.

        • 8 1

      • budowa linii kolejowych przed wojną tak jak i teraz

        była dużo tańszym przedsięwzięciem niż budowa autostrad.

        Ale poziom motoryzacji indywidualnej był także bardzo różny od tego, który jest dzisiaj.

        Obecnie dużo więcej osób i towarów wiezie się transportem drogowym (nie wymaga on przeładunków, zapewnia w wielu przypadkach serwis drzwi-drzwi).

        Stąd w mniemaniu wielu polityków decydujących o wydawaniu funduszy publicznych komunikacja kolejowa sprawia wrażenie dużo mniej rentownej niż komunikacja drogowa. Stąd zamykanie "nierentownych" linii i próby rozładowywania korków przez rozbudowę obwodnic i dróg szybkiego ruchu.

        Ma to skuteczność taką jak popuszczanie pasa w celu leczenia otyłości. Przyszłością komunikacji pasażerskiej w aglomeracjach jest transport szynowy zasilany rowerami oraz /lub rowerami wspomaganymi elektrycznie.

        Poprawa połączenia Gdańska z Żukowem jest dobrym sposobem likwidacji lub unikania korków na obu rondach w tej miejscowości.

        • 15 0

    • skoro to nie problem ,to wsrod mieszkancow kartuz i kokoszek (7)

      zrob zrzute na remont ,ogloscie przetarg ,wybierzcie wykonawce i juz.
      dlaczego miasto ma obciazac budzet jakimis fanaberiamii kilku oszolomow?

      • 8 29

      • bo miasto jest po to by zapewniać (6)

        transport mieszkańcom a nie tylko dzielić ziemię pod deweloperską zabudowę.

        • 25 3

        • Niezgodne z MPZP (5)

          Te 1700 jest niezgodne z miejscowym planem zagospodarowania

          • 0 12

          • Nie wiesz - nie zabieraj głosu (2)

            A właśnie że jest zgodny z planem. Wiesz co znaczy "TK"? Teren kolejowy!
            Nowe Studium Kierunków i Uwarunkowań Rozwoju Przestrzennego także uwzględnia tą linię kolejową!

            • 6 0

            • Sprawdź kolego zapisy MPZP (1)

              Na fragmencie w Karczemkach na trasie do wybudowania jest zapis o ciągu pieszo rowerowym.

              • 2 6

              • Bzdura totalna

                • 5 1

          • jeżeli plan jest niezgodny z rzeczywistością to co zmienicie rzeczywistość?

            • 6 1

          • Zmienic plan

            Jak deweloper przychodzi to ze zmiana jakos nie ma problemu

            • 10 2

    • Artykuł tego nie wyjaśnia, ale

      Akurat z tymi 1700m toru nie ma problemu, bo marszałek mówi, że to zrobi.
      Problem jest z następnymi 15km od Kokoszek do Glińcza.

      • 19 0

  • Oczywisty bezsens. Chodzi tylko o argument by zachować strukturę PKM kiedy ograniczą liczbę kursów. Partykularne interesy

    • 1 8

  • cytat:

    Jako linia pasażerska Gdańsk - Żukowo owszem nie ma sensu. Jest jednak jeszcze tak samo zrujnowana (jeśli nie bardziej) linia Stara Piła - Pruszcz Gdański (przez Łapino, Kolbudy, Bielkówko, Straszyn). Można by spiąć taką pętlę z Pruszcza praz Starą Piłę i objąć transportem kolejowym dalszą część aglomeracji.

    Obecnie jest sporadycznie używana w ruchu towarowym, włączenie tej linii w PKM mogłoby uatrakcyjnić kolej jako transport, bo skróciłby się dystans do Gdańska i Gdyni.
    zkz

    • 2 0

  • Super filmik na YT

    "Bipą po Kaszubach - linie 229 i 234 - 4 czerwca 2017" dodany przez użytkownika Pociągiem przez Kokoszki

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane