- 1 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (309 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (253 opinie)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (63 opinie)
- 4 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (72 opinie)
- 5 Umorzono śledztwo ws. pożaru hali sportowej (39 opinii)
- 6 W majówkę ruszają linie sezonowe (59 opinii)
Potrzebny remont linii z Kokoszek do Kartuz. Miłośnicy kolei zbierają podpisy i zapraszają na przejazd
W przyszłą niedzielę z Kokoszek przez Starą Piłę do Kartuz pojedzie pociąg specjalny. W ten sposób miłośnicy kolei i władze województwa pomorskiego zaapelują do ministerialnych urzędników o modernizację linii z Kokoszek w kierunku Kaszub. Jej realizacja ma złagodzić utrudnienia, jakie pojawią się podczas rozbudowy i elektryfikacji linii z Gdyni do Kościerzyny.
Uwaga: w przejeździe może wziąć udział maksymalnie 60 osób. W ramce pod tekstem informacja, w jaki sposób wziąć udział w przejeździe.
Trasa kolejowa ma umożliwić utrzymanie pasażerskich przewozów kolejowych na Kaszubach przez cały czas trwania planowanych przez PKP PLK inwestycji na linii 201, czyli planowanej elektryfikacji i budowy drugiego toru w latach 2020-23.
Przejazd organizowany 13 maja br. ma pokazać, że połączenie kolejowe Gdańska z Kartuzami przez Starą Piłę - odcinkami linii 234 i 229 - jest możliwe już dziś, a po modernizacji realne będzie regularne przywrócenie ruchu pasażerskiego na tej trasie.
Przypomnijmy, że obecnie linia kolejowa z Kokoszek do Glincza wymaga gruntownej rewitalizacji, o czym informowaliśmy przed rokiem w osobnym artykule. Dziś pociągi poruszają się tam z prędkością około 20 km/h, nie ma też żadnej infrastruktury pasażerskiej.
Czytaj też: Czy kiedykolwiek powstanie druga linia PKM-ki?
Podpisz petycję w sprawie linii kokoszkowskiej
Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych prowadzi zbiórkę podpisów pod petycją do ministra infrastruktury, w której apeluje o rewitalizację linii z Gdańska Kokoszek do Kartuz i utrzymanie połączeń kolejowych z Kaszubami na czas modernizacji linii 201.
Podpisy są zbierane w internecie - tutaj jest link do petycji - oraz na przystankach kolejowych.
15 km linii do modernizacji
Aby pomysł miłośników kolei i władz województwa został zrealizowany, spółka PKP PLK musiałyby wykonać prace na ok. 15 km linii z Gdańska Kokoszek przez Starą Piłę do Glincza, które pozwoliłyby zwiększyć prędkość pociągów na tej trasie do 70-100 km/h.
Z kolei pomorski Urząd Marszałkowski musiałby wybudować połączenie linii 234 z PKM - ok. 1700 metrów toru z Gdańska Kokoszek do Gdańska Kiełpinka. W efekcie możliwe byłoby zachowanie dzisiejszej częstotliwości kursowania pociągów na odcinku Gdańsk - Kartuzy. Pociąg z Kartuz do Wrzeszcza jechałby nawet szybciej niż dzisiaj - 49 min.
Z kolei przy odpowiednim podzieleniu prac modernizacyjnych na linii Kościerzyna - Gdynia pociąg do Kościerzyny mógłby dojeżdżać - przez Gdańsk Kokoszki - przez cały czas do Somonina.
Poznaj historię ponad stuletniej stacji Kokoszki
1. Odcinek pieszy:
- start w godzinach przedpołudniowych na przystanku PKM Gdańsk Kiełpinek, skąd uczestnicy wydarzenia przemaszerują do Gdańska Kokoszek po wymagającym wybudowania od nowa 2-kilometrowym odcinku dawnej linii kolejowej pomiędzy Kiełpinkiem a Kokoszkami.
2. Odcinek kolejowy:
- przejazd szynobusem SKM ze stacji Gdańsk Kokoszki do Kartuz, z przystankami w Starej Pile i Żukowie Zachodnim.
W Kartuzach planowany jest około 40-minutowy postój, podczas którego biorący udział w wydarzeniu samorządowcy podpiszą list intencyjny w sprawie współpracy mającej na celu odtworzenie kolejowego połączenia pomiędzy Gdańskiem a Kartuzami przez Starą Piłę.
Przejazd kolejowy na trasie Gdańsk-Kokoszki - Kartuzy - jak wziąć udział
- Dla miłośników kolei organizatorzy przewidzieli 60 miejsc - czyli prawie połowę spośród wszystkich miejsc, jakie będą w obsługującym wydarzenie szynobusie (reszta miejsc przeznaczona jest dla zaproszonych gości, m.in. samorządowców i mediów). Osoby interesujące się koleją i chcące wziąć udział w przemarszu na trasie Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki oraz dalej w przejeździe pociągiem na trasie Gdańsk Kokoszki - Kartuzy, mogą zgłaszać się do PKM SA (szczegóły w pkt. 3).
- Uczestnikami wydarzenia mogą zostać wyłącznie osoby w wieku co najmniej 15 lat, ze względu na trudne warunki terenowe do pokonania na odcinku pieszym.
- Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc jedna osoba może przesłać maksymalnie jedno zgłoszenie - czyli np. ewentualna osoba towarzysząca musi przesłać własne, oddzielne zgłoszenie.
- W tytule maila ze zgłoszeniem należy wpisać: PRZEJAZD PKM GDAŃSK KOKOSZKI - KARTUZY, a w treści deklarację udziału wraz z potwierdzeniem spełnienia kryterium wiekowego.
- Na zgłoszenia chętnych czekamy do niedzieli, 6 maja 2018 r. (do godz. 23:59), pod adresem mailowym: przejazd-kokoszki@pkm-sa.pl.
- Wśród wszystkich zgłoszeń, jakie dotrą do PKM SA w okresie 26.04.-6.05.2018 r., rozlosowanych zostanie następnie 60 miejsc udziału w planowanym wydarzeniu.
- Wybrani w losowaniu uczestnicy wydarzenia zostaną poinformowani o tym indywidualnie drogą mailową w dniu 7.05.2017 r., wraz z dokładnym, godzinowym planem imprezy.
- Szczegółowe informacje i zapisy do przejazdu znaleźć można tutaj.
Opinie (147) 3 zablokowane
-
2018-05-05 09:33
KiK (3)
W Straszynie jest infrastruktura kolejowa jest torowisko, jest dworzec ( obecnie jakaś imprezownia) - nie ma tylko woli do reaktywowania - lepiej tworzyć korki i wk... ludzi!
- 74 4
-
2018-05-06 19:22
Ta. Wladza g. Kolbudy blokuje reaktywacje linii...
- 4 0
-
2018-05-05 13:28
korki tworzą ludzie (1)
do budowy linii kolejowych potrzebni są odpowiedzialni ludzie z wyobraźnią w dobrych układach instytucjonalnych.
Sama spontaniczna współpraca może nie wystarczyć.- 6 0
-
2018-05-05 21:56
Są odpowiedni ludzie.
Rudziński żyje i chyba ma się dobrze. Skoro zbudował całą PKM, to i ten krótki kawałek da radę.
- 6 0
-
2018-05-06 19:05
zmuszanie do fejs-zboka
Aby się zapisać na przejazd trzeba być zalogowanym na pie-rtolonego fejsa.Ja nie mam fejsa i już sobie pojechałem.
- 6 1
-
2018-05-05 09:27
Celem optymalizacji kosztów trzeba to zrobić kompleksowo (5)
i zmodernizować 3 odcinki linii kolejowych:
Gdańsk Kiełpinek - Kokoszki - Glincz
Gdynia Chylonia - Gdynia Oksywie / Kosakowo
Kartuzy - Sierakowice.
Trzykrotne niezależne ubieganie się o wsparcia, organizowanie pozwoleń, projektów, przetargów, realizacji oraz tworzenie całej niezbędnej administracyjnej otoczki to grube miliony idące w błoto- 52 5
-
2018-05-06 01:38
(1)
Po tej linii 228 z Chylonii na Oksywie (Gdynia Chylonia - Gdynia Rzeźnia - Gdynia Port - Gdynia Pogórze - Gdynia Obłuże Leśne - Gdynia Obłuże - Gdynia Port Oksywie) to czemu już pociągi osobowe nie jeżdzą? Nie można puścić autobusu szynowego? Z Wikipedii:
"Do 1993 w godzinach szczytu linią kursowały 4 pary pociągów z Gdyni Chyloni do stacji Gdynia Port Oksywie. Pierwszy kurs pociągu na Oksywie przyjeżdżał z Kościerzyny i tam też wracał ostatni kurs z Oksywia. Pociągi te zestawione były przeważnie z wagonów piętrowych ciągniętych lokomotywą spalinową SP42 lub SU42, a w sezonie zimowym - ze względu na trudny profil trasy - lokomotywą serii SU46. Przed wprowadzeniem trakcji spalinowej obsługę trakcyjną zapewniały parowozy. Pociągi te dowoziły pracowników na Oksywie na godziny siódmą i ósmą oraz odwożąc do domów po piętnastej i zwane były potocznie baną (kaszb. ban, bana = pociąg) lub - z uwagi na porę odjazdu z Oksywia - 15.10 do Jumy."- 6 0
-
2018-05-06 18:27
Nie inaczej. To byly piekne czasy
I zawsze przeganialy ogorki lub berliety, ktorymi ja podrozowalem jako pasazer. I co najwazniejsze, pociagi byly zawsze pelne
- 3 0
-
2018-05-05 09:30
u nas w Gdyni też był przejazd specjalny na północ Gdyni i nic to nie dało. (1)
szczur za kasę którą utopil w lotnisku moglibyśmy mieć kolej na północ i nowe przystanki kolejowe. Tory przecież sa i to prawie nowe.
- 22 2
-
2018-05-05 20:52
Teraz wywala kolejne 3 milony na Nikomu niepotrzebny pomnik
- 6 0
-
2018-05-05 11:54
Gdynia Główna z pominięciem Chylonii
to czasowo optymalne rozwiązanie.
- 4 2
-
2018-05-05 09:11
No i git! (1)
Mniej ich będzie się snuło po naszych ulicach.
- 35 7
-
2018-05-06 17:47
niech się w końcu z litują i jakąś nową drogę zbudują, bo od czasów hitlera chyba nic nowego nie powstało, a o korkach szkoda pisać i zakorkowanej wsi żukowo, bo tam to dopiero wiara życia marnuje
- 1 3
-
2018-05-05 09:08
(2)
Jak PKM ma mieć taki rozkład jazdy jaki ma teraz, to nie ma sensu nic remontować.
- 60 36
-
2018-05-05 17:17
"REMONT LINII"?!?!! (1)
Grunwaldzką najpierw wyremontujcie i wszystkie inne ulice w gdańsku bo dziura na dziurze...
- 4 8
-
2018-05-06 17:39
grunwaldzką niech się zajmie prezydent gdańska
a torami - marszałek
- 7 0
-
2018-05-06 17:17
(1)
za PRL wszystko wybudowano i wszystko żyło
kolej jeździła woziła ludzi i towary
30 lat rządów POPiSu w różnych mutacjach i nic nie ma tylko ruiny...- 6 1
-
2018-05-06 17:34
A właśnie że nie!
Za komuny nie potrafili odbudować PKM.
- 0 5
-
2018-05-05 09:20
(13)
1700 metrów toru!!!
Problem technologiczny na miarę Ludowej Republiki Bulandy XXI wieku...- 100 12
-
2018-05-05 10:54
(3)
Jak to jest, że zapóźniona i biedna II RP w kilka lat zbudowała linię kolejową do Gdyni? Jak to jest że jeszcze bardziej zapóźniony Związek Radziecki zbudował ileś tam tysięcy km kolei transsyberyjskiej? Jak to jest?? Skoro dzisiejsza Polska razem z Unią Europejską mają wielki problem zbudować 1.7 km toru i to nie w dziczy lecz tuż pod miastem, gdy dodatkowo nasyp jest już usypany...
- 22 2
-
2018-05-06 16:42
Kolej transsyberyjską zbudowano za cara, nieuku! Brak elementarnej wiedzy historycznej, że o obsłudze gugla nie wspomnę. "Kolej Transsyberyjska (ros. Транссибирская магистраль – Transsibirskaja magistral) – sieć linii kolejowych głównie w azjatyckiej części Rosji, wybudowana w latach 1891–1916."
- 3 0
-
2018-05-05 11:48
za kredyt od Francji, którego do dzisiaj nie spłacono.
Francja zrzekła sie roszczeń po II Wojnie aby nie dobijać "sojusznika".
III RP wyeksploatowała do reszty i porzuciła. Teraz ktoś puknął się w głowę i trasa 201 jest rewitalizowana. Nie dlatego, że jest to "oplacalne" (nikt w tym kraju nie planuje w horyzoncie dłuzszym niż "kadencja") ale dlatego, że jest kasa do wzięcia z Unii. Z wydatkowaniem tych kwot (kolejowych) daliśmy ostro ciała, no i lobby drogowo - samochodowe nie śpi.
Jak zwykle w takich przedsięwzięciach w Polsce, nie jest problem w technologii i kosztach a w tym, kto ma na tym zarobić.
Innych problemów nie widzę.- 8 1
-
2018-05-05 11:36
budowa linii kolejowych przed wojną tak jak i teraz
była dużo tańszym przedsięwzięciem niż budowa autostrad.
Ale poziom motoryzacji indywidualnej był także bardzo różny od tego, który jest dzisiaj.
Obecnie dużo więcej osób i towarów wiezie się transportem drogowym (nie wymaga on przeładunków, zapewnia w wielu przypadkach serwis drzwi-drzwi).
Stąd w mniemaniu wielu polityków decydujących o wydawaniu funduszy publicznych komunikacja kolejowa sprawia wrażenie dużo mniej rentownej niż komunikacja drogowa. Stąd zamykanie "nierentownych" linii i próby rozładowywania korków przez rozbudowę obwodnic i dróg szybkiego ruchu.
Ma to skuteczność taką jak popuszczanie pasa w celu leczenia otyłości. Przyszłością komunikacji pasażerskiej w aglomeracjach jest transport szynowy zasilany rowerami oraz /lub rowerami wspomaganymi elektrycznie.
Poprawa połączenia Gdańska z Żukowem jest dobrym sposobem likwidacji lub unikania korków na obu rondach w tej miejscowości.- 15 0
-
2018-05-05 10:22
skoro to nie problem ,to wsrod mieszkancow kartuz i kokoszek (7)
zrob zrzute na remont ,ogloscie przetarg ,wybierzcie wykonawce i juz.
dlaczego miasto ma obciazac budzet jakimis fanaberiamii kilku oszolomow?- 8 29
-
2018-05-05 10:33
bo miasto jest po to by zapewniać (6)
transport mieszkańcom a nie tylko dzielić ziemię pod deweloperską zabudowę.
- 25 3
-
2018-05-05 11:40
Niezgodne z MPZP (5)
Te 1700 jest niezgodne z miejscowym planem zagospodarowania
- 0 12
-
2018-05-05 13:34
Nie wiesz - nie zabieraj głosu (2)
A właśnie że jest zgodny z planem. Wiesz co znaczy "TK"? Teren kolejowy!
Nowe Studium Kierunków i Uwarunkowań Rozwoju Przestrzennego także uwzględnia tą linię kolejową!- 6 0
-
2018-05-05 14:12
Sprawdź kolego zapisy MPZP (1)
Na fragmencie w Karczemkach na trasie do wybudowania jest zapis o ciągu pieszo rowerowym.
- 2 6
-
2018-05-05 17:25
Bzdura totalna
- 5 1
-
2018-05-05 12:33
jeżeli plan jest niezgodny z rzeczywistością to co zmienicie rzeczywistość?
- 6 1
-
2018-05-05 11:57
Zmienic plan
Jak deweloper przychodzi to ze zmiana jakos nie ma problemu
- 10 2
-
2018-05-05 10:58
Artykuł tego nie wyjaśnia, ale
Akurat z tymi 1700m toru nie ma problemu, bo marszałek mówi, że to zrobi.
Problem jest z następnymi 15km od Kokoszek do Glińcza.- 19 0
-
2018-05-06 09:51
Oczywisty bezsens. Chodzi tylko o argument by zachować strukturę PKM kiedy ograniczą liczbę kursów. Partykularne interesy
- 1 8
-
2018-05-06 08:36
cytat:
Jako linia pasażerska Gdańsk - Żukowo owszem nie ma sensu. Jest jednak jeszcze tak samo zrujnowana (jeśli nie bardziej) linia Stara Piła - Pruszcz Gdański (przez Łapino, Kolbudy, Bielkówko, Straszyn). Można by spiąć taką pętlę z Pruszcza praz Starą Piłę i objąć transportem kolejowym dalszą część aglomeracji.
Obecnie jest sporadycznie używana w ruchu towarowym, włączenie tej linii w PKM mogłoby uatrakcyjnić kolej jako transport, bo skróciłby się dystans do Gdańska i Gdyni.
zkz- 2 0
-
2018-05-05 23:13
Super filmik na YT
"Bipą po Kaszubach - linie 229 i 234 - 4 czerwca 2017" dodany przez użytkownika Pociągiem przez Kokoszki
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.