• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstał poradnik dobrych manier dla pasażerów komunikacji miejskiej

Ewelina Oleksy
13 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Poradnik dobrych manier w komunikacji miejskiej powstał z myślą o najmłodszych, ale także dorośli znajdą w nim przydatne rady.
  • Poradnik trafi do uczniów gdańskich szkół. Będzie go można także zdobyć podczas festynów miejskich oraz innych wydarzeń, w których uczestniczy ZTM.

Poradnik dobrych obyczajów, czyli zbiór zasad, jak kulturalny pasażer powinien się zachowywać w autobusach i tramwajach, wydał Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Książka w pierwszej kolejności trafi do młodych. Będzie ją można także zdobyć podczas miejskich festynów.



Które z zachowań współpasażerów najbardziej cię irytuje?

Ile osób, tyle opinii o gdańskiej komunikacji miejskiej. Kłopotów z jej funkcjonowaniem wymienić można wiele: awarie, spóźnienia, problem z zachowaniem czystości autobusów i tramwajów.

Wielu do tej listy dołożyłoby jeszcze jeden: kulturę pasażerów. Przykłady? Chociażby głośne rozmowy przez telefon, zajmowanie miejsc siedzących dla osób starszych, zastawianie drzwi czy picie alkoholu w pojazdach. Dlatego powstał wydany przez ZTM poradnik "Savoir-vivre w pojazdach komunikacji miejskiej, czyli dobre obyczaje w podróży".

Książka zawiera wiele porad. Wśród nich także te podstawowe. Takie jak ta, by - zanim zajmiemy miejsce siedzące w autobusie czy tramwaju - rozejrzeć się, czy nie potrzebuje go osoba starsza, niepełnosprawna lub kobieta w ciąży, czy z małym dzieckiem.

  • Książka z poradami może też służyć za kolorowankę dla dzieci.
  • Jedna ze stron poradnika mówi o ustępowaniu miejsc tym, którzy bardziej ich potrzebują.
  • Jedna ze stron poradnika ZTM


- Pojazdami komunikacji miejskiej najczęściej przemieszczamy się w towarzystwie nieznanych nam osób. By takie podróże przebiegały w kulturalnej i w jak najprzyjemniejszej atmosferze, każdy ze współpasażerów powinien zwracać uwagę na to, co dzieje się wokół niego. Dlatego opracowaliśmy zbiór podstawowych zasad - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM.

Rozkłady jazdy autobusów i tramwajów



Książka jest przeznaczona głównie dla najmłodszych. Zasady reguł grzecznościowych, pożądanych wśród pasażerów komunikacji miejskiej, są wytłumaczone w sposób zrozumiały dla każdego. Wydawnictwo zawiera też kilkanaście obrazków do pokolorowania. Do rozwiązania jest także komunikacyjna krzyżówka.

- Z tej wiedzy mogą również skorzystać dorośli pasażerowie. Na pomysł stworzenia poradnika wpadła Elżbieta Oleksiuk z Sekcji Komunikacji i Marketingu Zarządu Transportu Miejskiego, natomiast ilustracje przygotował plastyk ZTM, autor m.in. projektów biletów gdańskiej komunikacji miejskiej od 2008 roku, Jakub Hoły - informuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM. - Wszyscy wiedzą, że należy ustępować miejsc siedzących m.in. osobom starszym, kobietom w ciąży i matkom z dziećmi, zdejmować z ramion zastawiające drogę plecaki i torby, nie rozmawiać głośno przez telefon komórkowy. Wydawałoby się więc, że odpowiedź na pytanie, co wolno, a czego nie należy robić w autobusach i tramwajach, jest prosta. Okazuje się, że wcale tak nie jest.
Czytaj też: Lektor zapowie przystanki w autobusach i tramwajach?

Broszura trafi do uczniów gdańskich szkół w trakcie organizowanych przez ZTM lekcji komunikacyjnych. Będzie ją można także zdobyć podczas festynów miejskich oraz innych wydarzeń, w których uczestniczy Zarząd Transportu Miejskiego.

Miejsca

Opinie (562) ponad 20 zablokowanych

  • Zmotoryzowany

    Ciśniecie po sobie jak dzicy, kto zapłacił i może siedzieć, kto komu ma ustąpić i inne bzdury, zamiast wspólnie razem wykorzystać tę energię i naciskać na zarządców miast, oraz taboru by miejsc starczało dla wszystkich

    • 1 1

  • motorniczy

    kiedy motorniczy i kierowcy autobusów będą kulturalni niektórzy to chamy i i prostaki

    • 1 2

  • (2)

    Teraz już trzeba ludziom tłumaczyć jak się zachowywać w miejscach publicznych. Świetnie, ciekawe co robili rodzice i nauczyciele

    • 69 2

    • Trzeba i to zdecydowanie poniewaz nikt nie zwraca uwagi na dobre maniery.!!!! Nikt!!!!! Chamstwo, brak obycia, kultury zapanowalo w naszej ojczyznie.

      • 3 0

    • Folwarczne potomki .

      • 0 0

  • dawno obiecano i w koncu mamy...

    drugą Japonię :-)

    takie poradniki są ta na porządelu dziennym i są powszechne, znane i czytane od deski do deski

    i g. im to dało - nie dają rady z covid-19

    • 2 0

  • Jacy jesteśmy ? (2)

    I tez żeby kierowcy na postojach nie smrodzili petami w pojazdach i w trakcie jazdy nie rozmawiali beztrosko przez telefon.W obydwu sytuacjach pasażer jest bezradny.

    • 12 2

    • (1)

      No nie wierzę, teraz już chyba kierowcy autobusów nie palą w pojazdach, nawet na postoju. Wsiadam na pętli więc widzę nieraz, że wychodzą na zewnątrz, w końcu kamery przecież są. Przez tel. też chyba już nie gadają, chociaż przyznaję, kilka lat temu sam jednego wyprostowałem. Na początku próbował cwaniakować ale gdy zapytałem czy mam wyciągnąć legitymację służbową i pojechać z nim wg przepisów to zrobił się pokorny jak baranek, więc na pouczeniu się skończyło.

      • 0 2

      • I się obudziłeś zlany potem.

        • 0 0

  • A kiedy poradnik dla kierowców ZTM? (12)

    Panie Zomkowski a kiedy pan zaczniesz uczyć swoich kierowców dobrych manier? Wczoraj autobus linii 115 odjechał z przystanku Lawendowe Wzgórze w kierunku Ujesciska o 6.14 2 minuty przed czasem mimo że kierowca widział że ludzie próbują dobiec do przystanku. Dzisiaj ta sama godzina i ta sama linia - kierowca zamknął chłopakowi drzwi przed nosem i odjechał. O chamskich odzywkach kierowców do pasażerów którzy chcą kupić bilet u kierowcy bo biletomat nie działa to można książkę napisać... Jakby pan w kulturalny sposób nazwal takie osoby?

    • 32 24

    • Śmieszą mnie teksty "kierowca widział" ręce opadają.

      • 1 0

    • To przyjdz wczesniej na przystanek a nie na minute przed odjazdem a pozniej placzesz (1)

      Tylko narzekac potrafisz.

      • 7 4

      • To naucz się jeździć według rozkładu a nie własnego widzimisię

        Ja akurat przychodzę wcześniej, bo wiem że część kierowców ma rozkład gdzieś i to na wielu liniach. Ponadto płacę za bilet i wymagam żeby świadczona usługa była zgodna z rozkładem. Co do płaczu to jak nie podoba ci się ta praca to ją zmień a nie tylko płaczecie że pensja niska, pasażerowie niekulturalni, bilety trzeba sprzedawać, wózki wozić autobusem... Wiecznie coś wam nie pasuje.

        • 0 0

    • (2)

      115 przed czasem. Dobry zart. Ustaw sobie zegarek. Gdyby byl 2 minuty przed czasem to by conajmniej minute stal na przystanku

      • 6 1

      • (1)

        Wyobraź sobie mądralo że nie stał.

        • 2 2

        • Bzdura.

          • 0 0

    • Dobrze że pasażerowie (2)

      Są kulturalni.

      • 4 0

      • (1)

        Dobra logika - jakiś pasażer był niekulturalny to kierowca ma prawo innym nie sprzedawać biletu.

        • 1 0

        • A autobus odmówi przewozu

          • 0 0

    • Kierowcy są rózni tak jak wszyscy ludzie

      Większość kierowców to kulturalni ludzie. Wielokrotnie widziałem jak ruszający autobus zatrzymał się, bo kierowca zauważył biegnącego do pojazdu pasażera.

      • 5 0

    • gdybys byl (1)

      ciut inteligentniejszy wiedziałbyś ze pan Zomkowski nie zatrudnia kierowców...
      nie jest to wiedza tajemna
      a swoją drogą to o jakich odzywkach mowa ?

      • 9 2

      • To niech pogada z kimś kto ich zatrudnia.

        • 0 2

  • (3)

    Mamuśki z drącymi się bombelkami.....

    • 32 3

    • z kupą w pampersie

      • 0 0

    • to plaga samolotowa (1)

      tam jeszcze w gratisie kopanie w fotele

      • 16 1

      • To prawda, to jest coś okropnego. Choć nie wszystkie dzieciaczki są niesforne, niektórym rodzicom udaje się zapanować nad

        • 11 0

  • Poradnik (51)

    dobrych manier dla kierowców i motorniczych to kiedy?

    • 182 89

    • Ja nigdy nie miałem problemu z kierowcą autobusu, czy motorniczym. (15)

      Ale może dlatego, że nie traktuję tych ludzi z wyższością, tylko z szacunkiem. Myślę, że twój problem z tymi ludźmi leży raczej w twoim do nich podejściu. Domyślam się, że panie w biedronce też chciałbyś uczyć manier, bo źle się do chama w twojej osobie odnoszą?

      • 37 4

      • aaa (4)

        Widziałem jak kierowca z pretensjami wyskoczył do Pani, bo chciała u niego bilet kupić z tekstem, a to w automacie nie można było kupić?
        Wyzywający kierowce od d**ili przed sobą, albo od durnej baby, mimo, że ona miała pierszeństwo. Dużo tych sytuacji było.

        • 1 9

        • Autobus 115 (3)

          Ja znów słyszałem dialog:
          - bilet normalny poproszę. Ile płacę?
          - (kierowca) tyle samo co w tą stonę.
          - ale ja w tą stronę jechałam taksówką,nie jestem z tąd nie wiem ile kosztuje.
          - tyle co w cenniku.
          Nosz kurka ręce opadają.

          • 6 12

          • I bardzo dobrze ile można takich baranów słychać wszystko jest opisane na szybach i nie tylko wystarczy tylko mieć chęci i poczytać ale po co ? To takie typowo Polskie.

            • 0 0

          • Wstrząsające,

            • 1 0

          • historia z mchu i paproci

            • 9 2

      • Poradnik to świetna inicjatywa, ale nie tylko pasażerowie muszą pracować nad dobrymi manierami. Kierowcy też powinni zmienić sw (7)

        A ja miałam problemy. Raz autobus dosłownie "uciekł" mi z przystanku, kierowca mnie widział, biegłam.. Mimo to odjechał. Miałam ochotę spisać numer pojazdu i zgłosić to do Zarządu. To było lata temu, ale niesmak pozostał.
        Inna sytuacja. Jadę tramwajem, pierwszy raz tą trasą, dojechaliśmy na pętlę. Faktycznie wszyscy wysiedli, a ja sądziłam, że pojedziemy dalej i zaskoczona zapytałam kierowcę: Czy dalej Pan nie jedzie?Usłyszałam tylko cytuję:" Nie chce mi się." Mógł wytłumaczyć, że ma przerwę i że odjedzie za kilka minut, ale musiał być oczywiście niemiły. Za granicą raczej nie spotyka się tylu sfrustrowanych i nieuprzejmych kierowców jak w naszym kraju. Wielokrotnie słyszałam, że kierowca podwiózł pasażera nawet na przystanek, na którym nie miał się zatrzymywać albo pozwolił jechać bez biletu bo akurat nie miał biletów, a turysta nie miał gotówki tylko kartę, której motorniczy nie mógł obsłużyć w pojeździe... Albo sytuacja z Norwegii. Pasażer wsiadł do złego autobusu, znał godzinę i numer pojazdu, a nie zwrócił uwagi na nazwę miejscowości wyświetlonej nad szybą. Mimo, że pasażer nie znał języka to kierowca narysował mu zegarki z czasem odjazdu kolejnych autobusów i poprowadził delikwenta na przystanek.. To była starsza osoba, znała tylko język rosyjski. Zresztą to nie ma znaczenia!! U nas kierowcy są sfrustrowani i gburowaci, by nie napisać chamscy!! Oczywiście to nie reguła, ale nie wiem, który z naszych motorniczych pomógłby w ten sposób turyście? Fakt jest też taki, że piszę o norweskich drogach, małej ilości pasażerów, innych zarobkach i mniejszej presji wiec być może ta gonitwa czyni nas wszystkich niezadowolonymi ludźmi, z brakiem chęci pomocy drugiemu człowiekowi? Smutne.
        A książeczka z zasadami jest w moim odczuciu jak najbardziej potrzebna. Uważam, że to świetny pomysł. Im wiecej osób pozna zasady, tym jest większa szansa na ich realizację. Poza tym edukować należy małe dzieci by wyrosły na przykładnych obywateli. Gratuluję idei!Oby została wprowadzona!

        • 5 15

        • (2)

          Skad wiesz ze Cie widzial i odjechal? moze poprostu Cie nie zauwazyl. Wkurza mnie jak ktos wraca z zagranicy i potem narzeka na Polskę i uogolnia . Ja jakos nie moge narzekac na kierowcow autobusow czy pociagow. Juz bardziej wspolpasazerowie mnie denerwują

          • 11 2

          • Widział mnie, a dokładnie nas i nawet nie wjechał w zatoczkę dla autobusów (1)

            było późno. Możecie mi uwierzyć jedynie na słowo albo i nie, że kierowca w ogóle się nie zatrzymał na przystanku. Nie, nie był to przystanek na żądanie

            • 1 4

            • I dobrze zrobił miał spokojną głowę przynajmniej bez ciebie.

              • 1 0

        • Wyprowadź się proszę i nie wracaj tu nigdy.

          • 0 0

        • ludzie są rózni

          ale skoro widzisz tylko chamów, to tylko przypomnę, że kilku kierowców oraz motorniczych uratowało życie pasażerom czy osobie która zasłabła na przystanku. W zalewie ludzkiej znieczulicy i omijania wzrokiem potrzebujacego ci ludzie uratowali zycie innym. To taki jeden przyklad. Ja zawsze uzywam takich słow jak dzien dobry dziekuje i nigdy w moim długim zyciu nie miałem scysji z kierowca, a duzo jezdze.

          • 4 0

        • Ale ty jesteś

          "tempa".

          • 5 0

        • za autobusami się nie biega, tylko czeka

          później zdziwienie i oburzenie. Przez takich jak ta pani cierpią wszyscy bo komunikacja się spóźnia. Widzisz autobus na przystanku? to nie jest ostatni w tym dniu, spóźniłaś się weź taksówkę a nie narzekasz. Czyja to wina że się pani spóźniła na autobus? Jej czy pasażerów których chce ukarać zbiorowym opóźnieniem.

          • 9 2

      • Problem w tym (1)

        że uczą manier, a niech zaczną od siebie. Nie każdy pasażer jest prostakiem, a taki poradnik uderza mnie, jako osobę, która nie stwarza problemów.

        • 4 15

        • Jeśli nie jesteś prostakiem, to czemu oburzasz się, że stworzono taki poradnik? Faktycznie, czyjś komentarz powyżej o stole i nożycach zdaje się być celny.

          • 12 1

    • hmmm

      Potwierdzam , rozmowy przez telefon , agresywna jazda która powoduje ostre hamowanie , wymuszanie wyjazdu z zatoczek autobusowych itd ....

      • 0 0

    • Oni się nie nauczą. (20)

      • 9 24

      • Zupełnie jak i ty. Napchałeś sobie głowę głupotami o żabach i na siłę próbujesz zainteresować tym innych. (7)

        • 23 4

        • (6)

          Tak! ZTM powinien wziąć się za swoich kierowców i motorniczych, bo tym to brakuje życzliwości - przyciskasz guzik ostatnich drzwi w tramwaju, okazuje się, że są zepsute, przyklejona kartka, której z pośpiechu nie widzisz, wysiadający innym drzwiami pasażer uświadamia cię w tym, podbiegasz do następnych, a on spod nosa ci odjeżdża. A co najsmutniejsze czeka zaraz za przystankiem, bo przed nim inny tramwaj na torach, którego choćby chciał, to nie przeskoczy. A ty sobie potem czekaj ciołku na kolejny, który nie wiesz kiedy przyjedzie, bo ich kursowanie nie ma nic wspólnego z rozkładem jazdy. Tramwaj nr 8, ten z trzema wagonami, dziś ok godz 16, przystanek Reja. Życzę ci, drogi prowadzący ten tramwaj, żeby tobie pod nosem zamknęli drzwi np. urzędu skarbowego, w którym to będziesz miał ostatni dzień na załatwienie czegoś ważnego.

          • 1 11

          • Jaki ty jesteś BURAK szok. Zapoznaj się z regulaminem jaki mają motorniczowie to ci się klapki otworzą.

            • 0 0

          • kartka? nigdy nie widziałem kartki, a odjazd bez otwarcia drzwi zdarza się średnio raz w miesiącu

            • 0 2

          • (1)

            Z jakiej paki ma na ciebie czekać ? Tramwaj to nie taksówka chcesz jechać bądź wcześniej

            • 5 2

            • Właśnie.

              • 1 1

          • Jaja sobie robisz potrojniak ma nieczynne drzwi od kad jeździ bo się nie mieści wystarczy czytać szanowna niedouczona pretensjonalna babko

            • 2 2

          • potrójna ósemka ma ostatnie drzwi wyłaczone bo skład nie mieści się na wszystkich przystankach

            • 5 0

      • Konstytucja! (7)

        • 7 9

        • bóg (3)

          honor ojczyzna

          • 5 7

          • Bóg z dużej litery kmiocie czerwony (2)

            • 6 11

            • jak juz to z wielkiej czarny kmiocie

              • 6 0

            • Kmiocie

              zależy o którym bogu mówisz!

              • 3 0

        • Zgodnie z konstytucją (2)

          Każdy ma prawo się kąpać kiedy chce i gdzie chce

          • 5 3

          • A nie, bo np. w fontannie nie wolno (1)

            • 3 1

            • Wolno jak się ma sędziego znajomego

              • 7 1

      • Się nie naumieją (3)

        • 2 0

        • Wolne środki komunikacji miejskiej ! (2)

          Konstytucja !

          • 3 3

          • (1)

            Szkolnictwo dla pissowców!

            • 3 1

            • 6 klas dla bydła poddanczego

              • 0 0

    • jutro

      • 0 0

    • A uwzględniliście jak maja się odnosić do prowadzących a nie ich tylko opluwać

      • 4 0

    • Po co? Codziennie wozi się takie chamstwo, to sam człowiek chamieje (2)

      • 19 3

      • a potem płacz (1)

        że pajac za kółkiem wylapuje z buta

        • 3 5

        • a potem płacz

          bo nie wiedział jak się zachować, usiłował atakować obsługę i jest wyrzucany z pojazdu

          • 4 0

    • Jak Wy będziecie bardziej uprzejmi to się dostosujemy

      • 5 1

    • bez przesady

      jak jest się pasażerem chamem to i kierowca czy motorniczy również podobnie nas potraktują.

      • 7 1

    • (1)

      A poradnik na temat stoisz na przystanku obok otwartego kiosku z biletami i ciężko tam kupić bilet przykład ul Sandomierska Budapesztanska Wilenska Chopina itp przyjeżdża autobus i stado leci do kierowcy bo niby nie ma gdzie kupić.to kiedy

      • 15 1

      • a jak waszym zdaniem ma się przemieszczać ktoś taki? pomysły, proszę

        Też nie jestem zachwycona takimi ludźmi w przestrzeni publicznej,. Sama swego czasu miałam z nimi regularny problem w kamienicy w Centrum Gd ponieważ takie osoby chciały się ogrzać i często wybierały klatkę schodową do tego celu. Zdarzało się, że spały całą noc albo prosiły o coś do jedzenia, innym razem kradły wycieraczkę, oddawały mocz.. albo zasnęły pod drzwiami tak, że nie można było wyjść z domu albo do niego wejść... Kolokwialnie pisząc szału nie było.. Prawda jest taka, że nie wiemy jaki los nas czeka. Czasem człowiek z dnia na dzień staje się bezdomnym. Nie zawsze to jest wybór czy decyzja danej osoby, więc trochę łagodniej patrzmy na drugiego. Nawet jeśli naprawdę trudno przy nim wytrwać kilka czy kilkadziesiąt minut w komunikacji miejskiej. Nie wiemy jaki los nas czeka, a chyba nikt nie chciałby być wyrzuconym np.z komunikacji miejskiej.. ?? To trudne. Wiem. Łatwo napisać , trudno zrealizować, ale pochylmy się z refleksją nad innymi. Nie oceniajmy pochopnie.

        • 2 0

    • Uderz w stół... (3)

      zabolało?

      • 4 2

      • Po ukraińsku jest?

        • 6 1

      • Takie czasy, że każdy widzi tylko czubek własnego nosa.

        Jak to było? Widzisz drzazgę w oku brata swego, a w swoim belki nie zauważasz.

        • 2 0

      • Nie

        Nic a nic.

        • 2 2

  • uwaga, w komunikacje miejskiej jeźdza bandyci bijący ludzi, złodzieje kradnący, pijacy szczający na siedzenia

    • 2 0

  • dobre, ale (6)

    to powinno być na tablicach informacyjnych w pojazdach

    • 132 5

    • To powinno być oczywiste i wyniesione z domu.

      Wstyd dla rodziców, że trzeba ich dzieci uczyć kultury publicznie!!

      • 3 0

    • zawsze !!! (1)

      Zawsze jak słyszę w komunikacji publicznej osobę głośno rozmawiającą przez telefon mam nie ogromne pragnienie usiąść obok otworzyć dowolnie wybraną książkę i czytać i czytać i czytać jak najgłośniej potrafię tak by na przystanku ludzie słyszeli że czytam. Raz nawet to zrealizowałem !!! Bezcenny był wyraz twarzy pana głośno rozmawiającego przez telefon który nagle przestał słyszeć swoją głośną rozmowę bo zaczął słyszeć to co wszystkim czytałem. Minę miał wyjątkową !! Po czym oschle rzucił ciszej tam ! Na co grzecznie bo jakże inaczej odpowiedziałem na wzajem :).

      • 30 2

      • sławny Dobry Wojak Szwejk miał dla takich krzykaczy świetne przy-powiedzenie.

        - "zamknij kibicu paszczę, bo ci w nią naszczę"

        • 0 0

    • co w tym dobrego?

      zamiast zajmowac się organizacją transportu do czego ZTM jest powołana, zajmuje się dzialalnością literacjką i wydawniczą? Chyba jest tam za dużo pracowników, którym za bardzo im się nudzi. Podatnicy ponoszacy koszty utrzymania tego przedsiębiorstwa woleliby zeby robiło ono to co doniego nalezy a nie to co do niego nie należy.

      • 2 5

    • U nas w Warszawie tak jest od dawna (1)

      • 3 1

      • Ale

        Ale to stolica a my tu w Gdańsku w nad morskiej prowincji to tacy mniej światowi jesteśmy.
        U was to pewnie wszystko jeszcze jest na ekologicznym papierze i 58 językach ( z czego 7 używanych w Azji południowo- wschodniej, a 5 z Afryki ) niczym instrukcja do telewizora czy innej pralki.

        • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane