• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie śródmiejska strefa parkowania w Gdyni?

Patryk Szczerba
14 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni objęłaby m.in. al. Jana Pawła II. Śródmiejska Strefa Parkowania w Gdyni objęłaby m.in. al. Jana Pawła II.

Utworzenie Śródmiejskiej Strefy Parkowania i rozszerzenie granic obecnej na Działki Leśne i Wzgórze św. Maksymiliana, tańsze abonamenty dla mieszkańców centrum i bezpłatną komunikację w Śródmieściu proponują społecznicy z Miasta Wspólnego od jesieni przyszłego roku, kiedy to samorządy zyskają możliwość szerszego kształtowania polityki parkingowej.



Przypomnijmy, że nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, przygotowana przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, dała od jesieni 2019 roku większą samodzielność gminom w zakresie kształtowania polityki parkingowej.

Czytaj też: Do 9 zł za godzinę na parkingach miejskich w centrum

Najważniejsze zmiany, które mogą zacząć obowiązywać 19 września to:

  1. Możliwość wprowadzenia dodatkowych (tzw. śródmiejskich) stref parkowania. Będą mogły być wydzielone w centrach miast i dzielnic. Maksymalna stawka za godzinę parkowania w nowej strefie będzie mogła wynosić 9 zł. W dotychczasowych strefach stawka pozostanie na poziomie 3 zł.
  2. Przyjęto ponadto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami.
  3. Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej, nakładanej, gdy kierowca nie zapłacił za postój - będzie ona wynosić 200 zł - obecnie jest to 50 zł.
  4. Opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Opłata za czwartą i następne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.
  5. Środki uzyskiwane z opłat parkingowych mają zostać przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej oraz zieleń.

Co sądzisz o propozycjach ws. zmian w parkowaniu?

Urzędnicy mają jeszcze rok, więc wstrzymują się na razie z deklaracjami.

Do ofensywy w Gdyni przeszli społecznicy z Miasta Wspólnego, podsuwając konkretne propozycje zmian.

- Byłby to krok ku realizacji wizji miasta przyjaznego wszystkim i pozwoliłby ograniczyć problemy z parkowaniem. Dyskusja powinna rozpocząć się już teraz, by ewentualne zmiany były jak najbardziej przemyślane - wskazuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Najważniejsze propozycje społeczników:

  • utworzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w granicach w większości pokrywających się z obecną Strefą Płatnego Parkowania, która mogłaby zostać rozszerzona na Działki Leśne, Wzgórze i Grabówek i np. części Orłowa,
  • obniżka opłat za abonament dla mieszkańca - uprawniającego do parkowania w najbliższym sąsiedztwie miejsca zamieszkania. Zamiast obecnych 30 zł miesięcznie miałoby to być 10 zł rocznie, ale na jeden pojazd,
  • w obszarze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania stawka w przedziale 4-4,5 zł za godzinę parkowania w okresie letnim, obowiązującą przez siedem dni w tygodniu w godzinach od 7 do 22,
  • strefa bezpłatnego transportu publicznego w Śródmiejskiej Strefie Parkowania.

Ten ostatni postulat mógłby dotyczyć jedynie kierowców mieszkających w ścisłym centrum.

- Dziś wpływy z tego obszaru to ok. 10 mln złotych. Czy ten bezpłatny transport dotyczyć będzie tylko wnoszących opłatę za parkowanie czy też wszystkich w granicach strefy, to zostawiamy analizom finansowym ZKM i miasta - zaznacza Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Społecznicy podkreślają, że propozycja dotyczy jedynie wchodzących w życie przepisów, ale zaznaczają, że zmianom w polityce parkingowej powinny towarzyszyć też inne działania.

- Chodzi o zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego poprzez wyznaczanie kolejnych buspasów, lepsze skomunikowanie autobusami parkingów znajdujących się na obrzeżach przyszłej Strefy Płatnego Parkowania, przekonanie wspólnot i spółdzielni do lepszego zagospodarowania ich terenów, by zwiększyć liczbę dostępnych miejsc postojowych, ale też zwiększenie wydatków na straż miejską, by efektywniej działała w powiększonej SPP - dodaje Kajetan Lewandowski.

Miejsca

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • Izolacja społeczna dla inteligenta o inicjałach Ł.P.!!!! (6)

    Jeżeli w.w. Panu nie podoba się życie w aglomeracji miejskiej to zalecam przeprowadzkę na wieś na łono natury. Próba realizacji wspomnianych w artykule zachcianek, mających na celu jedynie dobro określnej grupy ludzi, jest delikatnie ujmując idiotyczna!!! Radzę zająć się porządkowaniem swojego gospodarstwa domowego, a realizację zadań dotyczących miasta gdynia, zostawić ludziom, którzy w przeciwieństwie do Pana napewno będą mieli bardziej racjonalne propozycje!

    • 66 18

    • co to ma byc, ze ktos dba o dobro mieszkancow Gdyni w Gdyni? (1)

      przecież ma być wygodnie mieszkańcom okolicznym wiosek, by dojechać i zaparkować. Ma być i już. Bo się obrażę i nie przyjadę

      • 13 6

      • Sporo mieszkańców Gdyni też ma samochód

        Dorośniesz, skończysz szkołę, znajdziesz pracę, może też będzie cię stać.

        • 0 1

    • Pieskiewicz zmieni zdanie, gdy się zestarzeje, (2)

      a w kolanka będzie wstrzykiwac kwas hialuronowy. Wówczas z dorosłym dwojgiem dzieci nie będzie jeździł autobusem, ale, jako wróg samochodów, kolaską inwalidzką.

      • 9 9

      • (1)

        W Holandii jest najmniej w Europie chorób układu krążenia. Wiesz czemu? Bo jeżdżą całe życie na rowerze wszędzie. Więc to że ktoś jest stary nie oznacza, że jest niedołężny - a oznacza, że całe swoje życie przebimbał w samochodzie, a teraz musi to odchorować.

        • 11 6

        • Nie wprowadzaj ludzi w błąd!!!

          W Holandii ludzie nie jeżdżą na potęge samochodami , bo po co pić i jeździć, skoro można palić i latać!!!

          • 0 1

    • Brawo. U mnie też dżentelmen i jego "racjonalizatorskie" pomysły zaczynają budzić całe spektrum niecodziennych emocji. Zresztą nie tylko u mnie..

      • 6 5

  • hahahihi

    pkt....niezgodny z ustawą oraz rozp.ministra transportu....miejsce parkingowe MUSI byc oznakowane znakiem pionowym i poziomym....dwa....sobota jest dniem wolnym z mocy ustawy i nie ma mozliwości pobierania oplat za parkowanie....a po trzecie gdzie było miasto wspólne przed wyborami?????....świetny program wyborczy tyle ze wybory za 5 lat....miejskie cwaniaki...

    • 3 1

  • rety rety

    Jak podniosą tak stawkę i opłaty w soboty, to już nawet turyści tu nie przyjadą i Śródmieście zdechnie. Ale chyba o to chodzi mieszkańcom Śródmieścia, chcą mieć spokój i wszędzie daleko, bo sklepy wyprowadzą się do innych dzielnic.

    • 4 3

  • ograaniczyc ilosc miejsc parkingowych w Gdyni i zaczac egzekwowac przepisy

    to najprostsze rozwiazanie problemu. Nadal zbyt latwo w Gdyni zaparkowac auto. Kiedy rzadzacy tym miastem zrozumieja, ze ilosc aut, ktore do Gdyni przyjezdzaja mozna ograniczyc ograniczajac ilosc miejsc parkingowych? No i zagonic Straz Miejska do roboty - zamiast wsuwac pod wycieraczke karteczki z ostrzezeniami - wlepiac mandaty i odholowywac nieprawidlowo parkujacych.

    • 3 4

  • Gdynianin (1)

    Parkowanie dla mieszkańca w Gdyni 30/miesięcznie w Warszawie 30/rocznie, komentarz potrzebny ?

    • 8 1

    • powinni zlikwidowac te preferencje - powinniscie placic pelna stawke

      jak nie masz na parkowanie, sprzedaj auto

      • 1 2

  • Komunikacja

    Gadanie nic nie załatwi.Od 15 lat o 5,30 rano jadę Hutniczą w stronę Rumi do hurtowni. 5 lat temu mijałem po drodze 40 samochodów osobowych.Teraz 300 .Bez inwestycji kompletna porażka. Cała Rumia rano wjeżdża do Gdyni. A gdzie kolejka .Trasa jest krótka a Miasto bardzo wąskie. od jakiegokolwiek Dworca można się dostać w parę minut wszędzie. Diagnoza .Wygodnictwo.Tłumaczenia to potwierdzają .Siatki z zakupami itd.

    • 4 3

  • Możecie zrobić 100 zlp (2)

    Ale zapewnijcie dojazd do pracy w ludzkich warunkach spróbujcie o 7:12 zChwarzna koło kościoła dostać się do autobusu a jak to się wam uda to w korku na Chwarznienskiej będziecie stali wciśnięci w kat na jednej nodze. Nie rozwiązana jest komunikacja z Chwarzna jak i nie rozwiązana przebudowa Chwarznienskiej . Zamiast przebudować wpierw ulice na Witominie lub zbudować obwodnice Witomina to wyrzucono pieniądze w błoto przebudowując odcinek leśny gdzie nie było skrzyżowań i nie było korków.

    • 39 2

    • Korek powodują autobusy. BTW z Chwarzna do centrum autem? Rozpusta

      • 1 0

    • Moja koleżanka kiedyś zemdlała , ale nie upadła , bo taki był tłok, wszystko jest przeciw ludziom , a nie dla ludzi

      • 7 1

  • Parkowanie w Gdyni

    Nie mam nic przeciwko stosowaniu podwyższonych stawek za parkowanie w tych strefach. Mam jednak wiele przeciwko tzw. abonamentowym opłatom za parkowanie co właściwie ogranicza sie do stosunkowo niskich opłat dla ludzi, którzy w śródmieściu pracują, prowadza biznesy (vide Hala Targowa) i tak dalej . Czy to jest uczciwe w stosunku do reszty mieszkanców? Nie sądzę.

    • 2 1

  • ) (2)

    Wincyj betonu,a auta niedlugo będą parkować jeden na dachu drugiego.Stan dróg masakra,jedyne co to pasy malują.Parkowanie w ciągu dnia graniczy z cudem.Ale mieszkańcom widać tak się podoba,skoro na kolejne lata te same twarze.

    • 114 15

    • etatowy zrzęda

      obniżasz loty svenie szwendasvenie. nie trzeba być mistrzem dedukcji żeby wiedzieć, że ci co głosowali na szczurka nie koniecznie go popierają. ale alternatywą był prymus w szkole lizusów i super podnóżek prezesa. a ludzie nie chcieli tu Kaczogrodu!!!!. życzę dalszego komentowania co się da i jak się da byle było.

      • 1 0

    • przesada

      "za godzinę parkowania w okresie letnim, obowiązującą przez siedem dni w tygodniu w godzinach od 7 do 22"

      • 1 1

  • cudnie... (2)

    ale po co się ograniczać? wprowadzić 18zł/h 24h/7d wszędzie i od wszystkich, bez zbędnych malowań -żeby na pewno starczyło na ścieżki i estakady rowerowe. Zaorać Starowiejską i WładysławaIV. Dodatkowo zamknąć gdyńską część obwodnicy i otwierać tylko na eventy rowerowe - z lotniskiem wyszło więc trzeba iść za ciosem...

    a gdynianie nadal będą głosować na gryzoinia....widac gdynianie lubia być popychani od tyłu..

    • 13 2

    • (1)

      Mam pytanie .Jesteś tchórzu internetowy gdynianinem? Jeżeli tak to przestań sr.ć we własne gniazdo i obrażać innych mieszkańców miasta którzy są w przytłaczającej większości zadowoleni z p.Szczurka ,dla Ciebie droga wolna wypad z Gdyni. Jeżeli natomiast nie jesteś mieszkańcem naszego miasta to co tu robisz na tym portalu? Tak czy inaczej spadaj bo my tak mamy że lubimy gryzonie .

      • 1 6

      • Czekaj, czekaj...to znaczy że w Gdyni jest miejsce tylko dla zwolenników gryzionia

        a przeciwnicy są pacyfikowani? Hmmm... Chyba coś ci się pomyliło. Gdynia to nie prywatny folwark szczura i jego klakierów takich jak ty...to że lubisz klęczeć i łykać - twoja sprawa, ale nie generalizuj i nie rób z tego normy

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane