• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie trzeci peron stacji Gdańsk - Wrzeszcz. To początek budowy PKM

Maciej Naskręt
9 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Na stacji Gdańsk - Wrzeszcz powstanie nowy - trzeci - peron. Na stacji Gdańsk - Wrzeszcz powstanie nowy - trzeci - peron.

Wojewoda pomorski wydał właśnie zgodę na budowę trzeciego peronu stacji Gdańsk-Wrzeszcz. To będzie początek budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Roboty ruszą jesienią.



Który węzeł przy PKM obsłuży największą liczbę pasażerów?

Na stacji Gdańsk - Wrzeszcz powstanie nowy - trzeci - peron, przy którym zatrzymają się pociągi dalekobieżne oraz składy poruszające się po przyszłej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wojewoda pomorski wydał decyzję, zezwalającą na jego budowę. Dodatkowy peron ma umożliwiać sprawną przesiadkę z pociągów PKM do m.in. pociągów InterCity oraz Przewozów Regionalnych.

- Projekt nowego peronu opracowała spółka PKM. Natomiast my zajmiemy się jego wykonaniem. Przedsięwzięcie zostało włączone do trwającej od ponad roku przebudowy linii dalekobieżnej E-65 między Gdynią a Gdańskiem. Roboty budowlane rozpoczną się jesienią - mówi Eugeniusz Pietrzak, dyrektor gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Prace na odcinku Wrzeszcz - Zaspa będą pierwszymi robotami wykonanymi w ramach budowy PKM, gdyż projekt PLK-i już jest realizowany, a dokumentacja dla kolei z Wrzeszcza do Osowy jedynie uzupełnia go o prace niezbędne do połączenia magistrali E65 z linią PKM.

- Podczas prac nad dokumentacją projektową dla stacji Wrzeszcz, za którą odpowiadaliśmy, ściśle współpracowaliśmy z PKP PLK, by znaleźć optymalne rozwiązania - zarówno dla wygody pasażerów, jak i możliwości rozwoju ruchu pociągów w przyszłości - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między dworcem a istniejącym peronem, przy którym zatrzymują się składy zmierzające poza nasz region. Obiekt ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. Ma być w połowie osłonięty wiatą przystankową. Na peron będzie można dostać się po schodach z dwóch tuneli - przy dworcu i od strony ul. Kilińskiego. Natomiast niepełnosprawni na poziom peronu będą mogli dostać się windami.

Co ze starym peronem dalekobieżnym? Zostanie również przebudowany, a jego projekt jest wzorem dla tego, który uzyskał właśnie pozwolenie na budowę.

Oprócz peronów zmianie ulegnie też linia kolejowa. Powstanie kilka dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Jak zatem będą poruszać się we Wrzeszczu pociągi w ruchu dalekobieżnym i regionalnym? - Składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą wjeżdżać na tory po zewnętrznej stronie obu peronów. Natomiast pociągi poruszające się w relacji Gdańsk - Gdynia będą zajmowały dwa tory między nowymi peronami - tłumaczy Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych.

Po śladzie Kolei Metropolitalnej pojadą pociągi towarowe. W planach budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Matarni planowana jest budowa bocznicy kolejowej. Odchodzić ona będzie od przyszłej magistrali na południe (w stronę lotniska) na odcinku ok. 500 metrów. Będzie ona usytuowana dokładnie w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się przejazd kolejowy w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska

Dodatkowy - półkilometrowy - szlak w Rębiechowie i tym samym cała nowa linia ma zapewnić dojazd pociągom towarowym do lotniskowej bazy paliwowej. - Przewóz paliw będzie odbywał się nocą, raz na kilka dni i nie będzie on kolidował z ruchem pasażerskim - podkreśla Tomasz Konopacki.

A co w przypadku zablokowania głównej magistrali kolejowej między Wrzeszczem a Gdynią? Czy pociągi z i do Gdyni będą jechały torem PKM, który będzie idealnym objazdem utrudnień? - Nie będzie z tym żadnego problemu. Każdy przewoźnik będzie mógł wjechać na naszą linię, ale pod warunkiem, że nie będzie on kolidował z naszym ruchem pasażerskim - zapewnia Konopacki.

Na koniec przypomnijmy, że trwa nadal rozpatrywanie pozostałych siedmiu wniosków o pozwolenia na budowę PKM, złożonych 30 kwietnia br. w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim. Finału władze PKM spodziewają się w najbliższych tygodniach. Da on ostatecznie zielone światło do budowy nowej linii.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Natomiast przebudowa linii kolejowej E-65 między Gdańskiem a Gdynią ma być gotowa wiosną 2014 r. Jej koszt to wydatek ok. 1 mld zł.

Miejsca

Opinie (149) 4 zablokowane

  • Wlasnie dlatego mieszkam we Wrzeszczu ! (17)

    wszedzie blisko !

    • 124 39

    • Bzdura. Do mnie masz (5)

      daleko.

      • 35 13

      • No tak na Szadółki jest kawałek. (2)

        • 48 13

        • gdyby nie Szadółki miałbyś wysypisko pod oknem (1)

          • 8 9

          • a tak mam na szadółkach pod twoim oknem

            • 20 1

      • do ciebie nie mam po co jeździć

        • 13 8

      • no logiczne...

        wszędzie blisko więc nigdzie daleko.

        • 2 3

    • blisko masz na Srebrzysko ;-)

      • 28 9

    • Wszędzie lisko (6)

      a nie ma, gdzie iść, bo dookoła slams.

      • 28 20

      • Można iść nad morze, (5)

        zawsze to lepsze niż spacer po szadółkach

        • 26 5

        • trzeba mieszkać nad morzem a nadmorzem mieszkaja na przymorzu :) (2)

          • 15 14

          • i na zaspie (1)

            • 11 7

            • nad zatoką...

              • 1 0

        • slams? (1)

          Przyjechałem do Gdańska 6 lat temu i uważam, że Wrzeszcz to najbardziej klimatyczna dzielnica. Dodatkowo w centrum (pod względem geograficznym, jak i handlowo-naukowym). Stąd wszędzie jest ok 1h. całe trójmiasto w zasięgu godziny.

          Z tego Jasienia na pewno jest dużo gorzej. Podobnie Stogi, Przeróbka, Morena. Naprawdę Wrzeszcz to bardzo fajna okolica z olbrzymim potencjałem.

          • 18 7

          • ale już wracaj

            Wrzeszcz - nie lubimy obcych ;)

            • 0 6

    • jeszcze mieszkasz

      • 4 0

    • Wrzeszc brud smrud slams i ubustwo az cuchnie

      Kiedy Polacy naucza sie sprzatatc i dbac o swoje miasta i kiedy wyjda z tego grajdola i brudu syfiastegi

      • 2 5

    • Czytaj ze zrozumieniem. BOCZNICA NA LOTNISKO .Według ciebie to samoloty na lotnisku to pewnie bezgłośnie lewitują. A tak w ogóle to nie pora iść już do szkoły?

      • 0 0

  • (5)

    I dobrze !!! Za to kur.. Płace podatki !!!!!!!!!!!!!!!

    • 69 23

    • ja tez place i na Wrzeszczu nie wiele widze

      • 6 14

    • (2)

      Żeby płacić podatki najpierw trzeba pracować. A ty chodzisz dopiero do gimnazjum!

      • 22 3

      • Mylisz się!! Wystarczy coś kupić zeby płacić podatki!! (1)

        A żeby mieć kasę nie trzeba pracować, może się dorbze uczy i dostaje stype!

        • 11 7

        • którą tak czy inaczej ktoś wcześniej musiał wypracować i zapłacić w podatkach które to potem przejdą przez milion urzędów i zostaną wypłacone jako stypendium

          • 8 2

    • tylko dlaczego peron SKM i PKM tak daleko od siebie

      Jak rozumiem, skrajny peron przy dworcu PKP będzie wykorzystywany przez PKM.

      Wiele osób z dzielnic zamorenowych jadąc do pracy np. do Sopotu będzie się musiała przesiadać. Dlaczego nie zamieniono peronów, aby środkowy był dla PKM? Wiem, że wymagałoby to przecięcia się linii między Zaspą, a Wrzeszczem i jakieś InterCity musiały lekko zjeżdżać na boczny tor. Jednak dla samego miasta wydaje mi się, że byłoby to lepsze.

      Nawet może pozostawienie dwóch peronów i zrobienie PKM i SKM razem, bo ich funkcje dla miasta są zbieżne.

      • 1 0

  • Pociągi towarowe z paliwem nocą.... (8)

    No to mieszkańcy sie ucieszą. Niedźwiednik, VII Dwór.....

    • 29 53

    • (3)

      W nocy się śpi a słucha pociągów - nikt nawet tego nie zauważy. Dużo więcej hałasu co noc robią "rajdowcy" z tłumikami sportowymi i motocykliści.

      • 72 8

      • Tak jest! (2)

        A jak spać nie może to niech se waciki do uszu wetknie.

        • 18 15

        • Zamieszkaj przy Grunwaldzkiej czy innej ruchliwej ulicy, (1)

          to jest miasto a nie wieś gdzie koguty rano pieją.

          • 26 10

          • zgadza się ale wkurza mnie jak dla szpanu zakładają sportowe tłumiki a potem jak jadą do słyszy ich całe osiedle. miasto miastem ale tandetny szpan nie jest mile widziany

            • 16 2

    • W tej chwili przejeżdzają 20 metrów od domu moich rodziców.

      Starą linią do Osowej, i naprawdę nie są uciążliwe. Ten wlekący się 20km/h skład robi mniej hałasu niż przejeżdżający tir.

      • 34 1

    • (2)

      Mocno przesadzasz, lokomotywy spalinowe serii 285 (eksploatowane przez spółkę LOTOS Kolej) gwarantuję Tobie, że nie zakłócają ciszy, spokoju...ewentualnie przeraźliwie donośny sygnał baczność. :)

      • 8 1

      • Dokładnie (1)

        W tej chwili paliwo jest dostarczane na lotnisko przez LOTOS Kolej i jakoś nikt (no może oprócz kierowców stojących parę minut na szlabanach) się nie skarży.
        Na dobrą sprawę jeśli połączą tą linię ze starą linią z Rębiechowa na Osowę to Lotos będzie tam jeździł ze składami na bocznicę Ożarów z cementem. Ale to góra 2x w tygodniu.

        • 8 0

        • A lotos robi cyment?

          • 2 0

  • Super (3)

    Tylko zróbcie zadaszenie z prawdziwego zdarzenia, a nie jakieś wiaty rodem z Pcimia Dolnego jak w Gdyni.

    • 132 8

    • (1)

      Przydało by się jeszcze trzecie wejście na peron na drugim jego końcu...

      • 14 1

      • na końcu może nie

        wystarczyloby wyremontować stary tunel i odbudować wejścia do niego. On tam nadal jest.

        • 5 0

    • i mogliby to dociagnac do Gdyni...

      moze wreszcie mozna by bylo dojechac z ujesciska do karwin w 20 minut a nie ponad godzine...

      • 5 1

  • a termin zakończenia budowy i oddania do ruchu? (1)

    jakoś cicho

    • 29 27

    • ...

      Pierwsza połowa 2015 r.
      Jakbyś poświęcił chwilę to byś znalazł.

      • 13 3

  • Ale Budyń zrobił mieszkańców w bambuko (9)

    Pod płaszczykiem kolei dla mieszkańców (jeden pociąg spalinowy na pół godziny, ale super kolej miejska :) ) Budyń buduje po prostu bocznicę kolejową by zaopatrywać nocą lotnisko i zakłady przemysłowe w towar rozwożony pociągami. Nie zazdroszczę tym którzy walczyli by linia przechodziła blosko ich domów :)

    • 29 103

    • a lyzka na to, niemozliweeeeeeeee !!!

      • 23 4

    • to nie budyń buduje a marszałkowski

      • 19 3

    • A co PKM ma wspólnego z Budyniem? Budyń chciał na lotnisko puścić tramwaje.

      • 21 0

    • od kiedy budyń odpowiada za składy PKP?

      poza tym skoro mieszkańcy mają lotnisko to muszą się liczyć z tym że zarówno ludzie jak i towary muszą w jedną i drugą stronę jakoś dojechać

      • 11 0

    • ps. to generalnie jest taka narodowa schizofrenia. ludzie chcą mieć wygodny dojazd ale jak budują drogę czy linię kolejową to źle. czyli krótko mówiąc "budujcie drogi bo nie chcę stać w korkach ale minimum kilometr ode mnie"

      • 18 1

    • (2)

      Będą jeździły pociągi elektryczne a nie żadne spalinowe.

      • 4 3

      • skąd wytrzasnęłeś/aś tą rewelację !!!

        • 1 4

      • pewnie elektryki za słabe żeby pod górę ciungnonć skłądy towarne, a dizel to dizel, popierdz, poskrzypi i da radę

        • 0 1

    • ....walenty...

      w czółko walnięty....

      • 4 1

  • (9)

    A gdzie są przewidziane gdyńskie i sopockie przystanki? Dlaczego mapa obejmuje tylko Gdańsk?
    Kolej metropolitalna czy gdańska?

    • 14 64

    • ?????? (1)

      od kiedy PKM miała być w Sopocie albo Gdyni?

      • 33 9

      • Eeee, to ja nie wiedziałem, dzięki za naukę

        • 9 0

    • W Osowej ma być połączenie z Magistralą Węglową do Gdyni

      • 16 0

    • Gdynia nie potrzebuje kolei !

      Każdy gdynianin będzie miał swoją awionetkę i będzie latał do/z lotniska w Kosakowie (Gdyni?)

      • 17 4

    • Gdynia wykorzysta obecnie istniejącą linię (2)

      Problem jest tylko taki, że nic nie słychać o nowych przystankach na tej linii, jak o samej koncepcji. Zapewne poszła kasa na lotnisko i teraz Gdynia, aby nie dać ludziom prostego dojazdu na "konkurencyjne" lotnisko nie chce ukończyć PKM.

      • 15 0

      • to nowe centrum (1)

        budujące się na wzgórzu św, maksymiliana zdeklarowało się wybudowac drugi peron.

        • 3 0

        • Szkoda, że tylko zadeklarowało

          Póki co buduje się tylko centrum, a przystanku na razie nikt nie tyka. Pytanie brzmi jednak, a co na to PKP. Bo aby wybudować trzeba mieć ich pozwolenie, bo przy torach to ich teren :(.

          • 1 1

    • Gdańsk jest metropolią

      • 4 1

    • Bardzo przydałaby się stacja w Witominie.

      Niech mieszkańcy tej dzielnicy założą stowarzyszenie lobbujące za tym.

      • 2 0

  • w koncu jakis pozytywny news:) (4)

    • 34 7

    • Tak, tylko dlaczego: (3)

      - budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł
      - przebudowa linii kolejowej E-65 między Gdańskiem a Gdynią to wydatek ok. 1 mld zł

      Co to za syf jest to E-65, że modernizacja kosztuje 30% więcej niż budowa nowej linii o podobnej długości?

      • 0 7

      • Dlatego, że budując od nowa wystarczy przygotować grunt i położyć tory, a remontując te tory trzeba jeszcze zerwać, a to kosztuje... tak samo z drogami, taniej wybudować nową niż remontować stara :)

        • 8 0

      • (1)

        po pierwsze tak jak pisał kolega, modernizacja starej linii zawiera w sobie demontaż starej infrastruktury i montaż nowej.

        oraz dlatego że modernizowana linia jest cały czas w użyciu a to oznacza poważne komplikacje w ruchu kolejowym i przedłuża roboty - a to tez kosztuje

        • 6 0

        • Teraz wiem!

          Dzięki chłopaki.

          • 2 0

  • - (10)

    czy to potrzebne ?

    • 8 46

    • ... (9)

      Nie budują - źle.
      Budują - też źle.

      Jak ja uwielbiam malkontentów.

      • 16 4

      • Komentują malkontenckie komentarze - jeszcze gorzej ;p

        • 2 4

      • - (7)

        vvv nie to, ze zle ale czy to jest na prawdę potrzebne ?
        mozna by zainwestowac w setki innych rzeczy a tu bum pierdut i sobie peron dorabiaja

        • 3 10

        • Peron umożliwi swobodny przejazd PKM. (1)

          Tak by musiała się z dalekobieżnymi PKM przepychać, a tak może łatwiej sobie dopasować rozkład jazdy.

          • 4 0

          • Potrzebne

            Trójmiasto wreszcie się rozrasta w innych kierunkach(oprócz zatoki :)) niż nitka SKM. Nie mamy metra podziemnego (ani miec nie bedziemy) a sprawny dojazd mieszkancow komunikacja nie zagrożoną staniem w korkach jest bardzo ważny.

            • 7 0

        • (4)

          serio twierdzisz że lepsze skomunikowanie trójmiasta z lotniskiem nie jest potrzebne?

          • 5 0

          • Nie, bo on nie lata. (3)

            Zgodnie z zasadą "ja nie śpię, nikt nie śpi"

            • 3 1

            • nie trzeba latać aby czerpać korzyści z lotniska. nawet jak masz budę z hot-dogami to należy się cieszyć z lotniska bo może dzięki temu przybędzie turystów którzy u tych hot-dogowych kupią hot-dogi

              • 3 0

            • PKM nie jest tylko dla lotniska (1)

              To jest tak jakby napisać, że nowa linia tramwajowa powstała dla kilki bloków wokół pętli Łostowice.

              Cała linia będzie dla mieszkańców mieszkających nieopodal lini PKM.

              • 5 0

              • oczywiście, ale jednym z jej założeń jest także lepsza komunikacja z lotniskiem.

                a jeżeli chodzi o funkcję o której piszesz to także nielatający i niemieszkający w pobliżu PKM powinni się cieszyć - bo wtedy powinno to chociaż trochę rozładować korki w centrum

                • 1 0

  • Lubię to! (2)

    :)

    • 25 9

    • wszędzie te dzieci fejsa

      • 4 4

    • lubiszzzz to ty ....

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane