- 1 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (64 opinie)
- 2 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (88 opinii)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (130 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (119 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (162 opinie)
- 6 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (285 opinii)
Poznaj historyczne tramwaje w Gdańsku
20 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat)
Najnowszy artykuł na ten temat
Przystanki tramwajowe, po których nie pozostał żaden ślad. Znasz wszystkie miejsca?
W ubiegłym tygodniu przedstawiliśmy zabytkowy tabor trolejbusowy w Gdyni. Teraz skupimy się na krótkiej prezentacji gdańskich perełek na szynach. Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje może się pochwalić w tym zakresie interesującym parkiem taborowym, który wykorzystywany jest podczas plenerowych wydarzeń oraz na liniach turystycznych.
Herbrand Metropolitan z 1873 roku
Herbrand Metropolitan to absolutny rarytas w posiadaniu GAiT. To drugi najstarszy zachowany tramwaj konny w Europie. Został wykonany w 1873 r. jako jeden z 25 wagonów do obsługi linii ze Śródmieścia do Oliwy, gdzie powstała zajezdnia przy ul. Pomorskiej .
Obecnie prezentowany jest podczas różnego rodzaju wydarzeń plenerowych, na które transportowany jest na ciężarówce. Czasami dołączana do niego jest atrapa konia. W momencie uruchamiania tramwaju konnego "żywy" tabor ówczesnej spółki przewozowej liczył ok. 100 koni.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk?
Bergmann z 1927 r.
Liczący ponad 90 lat tramwaj Bergmann jest jednym z 24 wagonów silnikowych serii Tw245, które wyprodukowała Gdańska Fabryka Wagonów (dzisiaj na jej terenie działa Stocznia Północna). Ich zakup był związany z uruchomieniem linii tramwajowej na Stogi. W ruchu liniowym były eksploatowane aż do 1973 roku.
Czytaj też: Historia budowy tramwaju na Stogi
Ring z 1930 r.
Wagony serii Tw269 również powstały w Gdańskiej Fabryce Wagonów. Potoczna nazwa Ring pochodzi od nazwy krańcówki przy ul. Kościuszki (Ringstrasse), która powstała na trasie przez dzisiejszą al. Legionów. To właśnie do jej obsługi zakupiono sześć takich pojazdów.
Na gdańskich torach Ringi było można spotkać jeszcze w latach 50. Potem zostały przebudowane na wagony gospodarcze, a dwa z nich w latach 80. trafiły do Krakowa, gdzie planowano utworzyć ogólnopolskie muzeum komunikacji. W 2016 r. udało się dokonać renowacji jednego wagonu i ponownego sprowadzenia do Gdańska. Drugi wagon pozostał w Krakowie i także został odrestaurowany.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk?
Materiał archiwalny z 2016 r.
Konstal N z 1952 r.
N-ka to tramwaj powojennej produkcji, który miał pozwolić na szybkie uruchomienie komunikacji miejskiej w zniszczonych polskich miastach. Bazuje on na konstrukcji niemieckiego tramwaju wojennego KSW (Kriegsstrassenbahnwagen), który cechowała prostota i niewielki koszt produkcji.
Gdańska historyczna N-ka powstała w 1952 r. w fabryce Konstalu w Chorzowie i była eksploatowana liniowo do końca lat 70.
Materiał archiwalny z 2012 r.
Materiał archiwalny z 2013 r.
Konstal 102Na z 1970 r.
Konstale 102Na były pierwszymi przegubowymi tramwajami w Gdańsku. Początkowo posiadały malowanie z przewagą koloru kremowego w nawiązaniu do przedwojennego, niemieckiego schematu malowania (taki też zastosowano na historycznym pojeździe), lecz ostatecznie zdecydowano się ujednolicić ich wygląd z pozostałym taborem.
W pierwszych latach skierowano je do obsługi połączeń ze Śródmieścia do Oliwy, zaś pod koniec lat 80. przesunięto do obsługi tras na Stogi i do Brzeźna.
W 1988 r. Gdańsk dokonał wymiany taborowej z Krakowem, dzięki czemu pozbył się wszystkich "stodwójek", a zyskał kolejne wagony 105N.
Obecna historyczna "stodwójka" nie pochodzi jednak z Krakowa, lecz z Wrocławia, który w 2009 r. sprzedawał wycofany z eksploatacji tabor. Gdańsk nabył tramwaj z myślą o zachowaniu pamięci o pojazdach tego typu w Grodzie Neptuna.
Czytaj też: Historyczna "stodwójka" w Gdańsku
Konstal 105N z 1977 r.
"Stopiątki" to najpopularniejsza seria tramwajów eksploatowanych na terenie Polski. Do Gdańska pierwsze wagony tego typu dotarły w 1975 r. W późniejszych latach oraz w ramach modernizacji wprowadzono w nich kilka modyfikacji, zmieniając tym samym oznaczenie na 105Na.
Gdański historyczny wagon został wyprodukowany w 1977 roku i był liniowo eksploatowany do 2005 r. Po wycofaniu z ruchu "uwsteczniono" jego wygląd do pierwowzoru 105N, dołączając czasami do składu nauki jazdy.
Czytaj też: Jakie tramwaje jeżdżą po Gdańsku? Nie tylko niskopodłogowe
Tramwaje w Gdańsku w 1989 r.
Tramwaj Konstal 105Na na ul. Łąkowej
Oprócz taboru historycznego GAiT, na terenie Gdańska znajduje się jeszcze jeden tramwaj, pełniący funkcję stałego, nieruchomego eksponatu. Mowa o Konstalu 105Na z 1978 r., który został ustawiony na ul. Łąkowej w 2015 roku Ma on przypominać o funkcjonującej tutaj w przeszłości trasie tramwajowej oraz działającej do 1999 roku zajezdni tramwajowej.
Czytaj też: Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Materiał archiwalny z 2015 r.
Miejsca
Opinie (84) 5 zablokowanych
-
2018-11-20 07:22
Wszystkie tramwaje które przyjeżdżały zgodnie z rozkładem
Można uznać za historyczne.
- 38 4
-
2018-11-20 07:22
Piekny czerwony kolor
tramwajów na pętli Zaspa w 1987 r.
Takie kolory powinny wrócić- 28 13
-
2018-11-20 07:17
Tramwaj ma za zadanie przejechać szybciej z pk A do pkt B, ale nie w Gdańsku!
Tu stojac w korkach autobus i tak jest szybszy niż tramwaj.
- 8 29
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.