• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaj plany budowy nowego przystanku Gdynia - Karwiny

Maciej Naskręt
17 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Estakada w ciągu ul. Wielkopolskiej nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Estakada w ciągu ul. Wielkopolskiej nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Przebudowa splotu ul. Wielkopolskiej i Sopockiej zobacz na mapie Gdańska, budowa pętli autobusowej i podziemnego parkingu park&ride - takie plany stworzenia węzła przesiadkowego przy stacji PKM Karwiny do połowy 2015 r. ma Gdynia.



W miniony piątek przyjrzeliśmy się planom budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni. Na linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna zaplanowano budowę trzech dworców. Jako pierwszy obsługę pasażerów ma rozpocząć stacja Gdynia - Karwiny. Postanowiliśmy zatem przyjrzeć się bliżej wstępnym planom jej budowy, choć ich autorzy zastrzegają, że wciąż są to tylko wstępne założenia.

Przypomnijmy: stacja Karwiny ma powstać pod ul. Wielkopolską i być gotowa w chwili, gdy zaczną kursować pierwsze pociągi PKM z Gdańska przez Osowę do Gdyni, czyli w połowie 2015 r.

Zacznijmy od układu drogowego. Największą zmianę przejdzie splot ul. Wielkopolskiej i Sopockiej. Obie jezdnie relacji obwodnica - centrum mają zostać do siebie zbliżone. W tym celu konieczne jest wyburzenie dwóch istniejących wiaduktów znajdujących się w świetle ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni i odbudowanie ich w nieco bliższym sobie położeniu. Gdynianie nie powinni żałować likwidacji tych obiektów, bowiem ich stopień zużycia jest bardzo duży, a kosztowny remont lada dzień będzie niezbędny.

Zwężenie skrzyżowania i rozebranie istniejących wiaduktów jest niezbędne, by zbudować zejścia do południowej części planowanych peronów kolejowych stacji PKM. Dodatkowo powstanie przy nich winda dla pasażerów o ograniczonej mobilności.

Kolejną poważną zmianą będzie wykonanie pętli trolejbusowej i autobusowej na zachód od stacji PKM - przy ul. Buraczanej zobacz na mapie Gdyni. Pod pętlą ma znajdować się bezpłatny, trzykondygnacyjny parking dla samochodów osobowych typu Park&Ride na ok. 150-200 pojazdów. Wjazd do niego będzie możliwy od strony kościoła pod wezwaniem św. Jadwigi.

Jak ocenisz plany budowy stacji Gdynia - Karwiny?

Aby jednak Gdynia mogła zbudować w tym miejscu pętlę wraz z parkingiem, musi wcześniej wynegocjować z lokalną spółdzielnią przeniesienie własności terenu. Obecnie w miejscu planowanej pętli funkcjonuje parking strzeżony.

W jaki sposób autobusy i trolejbusy dojadą do stacji Karwiny? - Część pojazdów ma wjeżdżać właśnie na pętlę, będą to głównie linie z górnego tarasu. Pozostałe pojazdy z pasażerami zatrzymają się przy ul. Strzelców zobacz na mapie Gdyni i ul. Chwaszczyńskiej. Planistom z Gdyni zależy na ograniczeniu ruchu kołowego na ul. Wielkopolskiej do centrum - mówi Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowuje koncepcje dla Gdyni.

Ciekawym rozwiązaniem ma być ponadto planowana przy peronach antresola, która będzie również pełnić funkcję chodnika. To tamtędy piesi będą mogli przejść pod ul. Wielkopolską i dotrzeć m.in. do pętli autobusowej.

Na północnym końcu stacji PKM Karwiny ma powstać kładka dla pieszych, z której będzie można zejść bądź zjechać jedną z pięciu wind do peronów, przystanków przy ul. Strzelców, a także antresoli. W przyszłości kładka ma umożliwiać wejście do planowanego centrum handlowego między ul. Chwaszczyńską a ul. Strzelców.

Nie są na razie znane koszty budowy stacji PKM Karwiny. Wstępnie wiadomo, że cześć związaną z budową infrastruktury kolejowej - perony i dojścia do nich ma sfinansować PKM. Natomiast przebudowę infrastruktury drogowej przeprowadzi ze swoich środków miasto Gdynia. Niewykluczone, że część prac dofinansuje samorząd województwa.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (154) 4 zablokowane

  • planistom z Gdyni zależy na ograniczeniu ruchu kołowego do centrum.... (1)

    Pogieło chyba kogoś, jedyna droga dojazdowa z Karwin, Wielkiego Kacka, Dąbrowy i okolic Chwaszczyna a oni planują ograniczyć ruch kołowy w stronę centrum. To którędy ludzie mają jeździć? Przez Chwarzno czy Chylonię? Pomijając fakt, że to na węźle Karwiny ma być wpięta Trasa Kaszubska. Chwaszczyńską i Wielkopolską powinną się przebudować tak aby upłynnić ruch a nie go ograniczać. Poza tym nie wyobrażam sobie co się będzie działo jak zaczną burzyć wiadukty nad torami. Zwłaszcza, że w pokrewnym czasie mają przebudowywać Chwarznieńską.

    • 14 4

    • ludzie chodzą i jeżdżą do centrum różnymi rodzajami transportu

      dojazd do centrum samochodem musi się wiązać z kosztami: jakby wszyscy chcieli do niego jechać samochodem, to by wszyscy stali w dużych korkach codziennie - tak zresztą się już teraz dzieje, nawet jeśli znaczna część już przesiadła się na inne sposoby poruszania się po mieście. Samochód stał się ofiarą własnego sukcesu.

      • 1 1

  • Ale będą korki potworne

    • 2 0

  • winda o ograniczonej mobilności czy pasażer ? ;)

    "Dodatkowo powstanie przy nich winda dla pasażerów o ograniczonej mobilności."

    • 0 2

  • i fajnie (4)

    Z Karwin do Gdanska przez lotnisko, czemu nie :)

    • 61 5

    • badzo fajnie (3)

      mam jedno pytanie i liczę na szczerą odpowiedź. Czy PKM to będzie osobny byt na który konieczny będzie osobny bilet?
      Myślę że obok wyzwania inżynieryjnego jakim jest budowa należy pomyśleć na rozwiązaniem organizacyjnym jakim jest polityka biletowa.

      Nie mogę się doczekać kiedy pojadę z Karwin do Wrzeszcza.

      • 14 1

      • Bedzie osobny byt i oby był!

        Z dala od Gluszka i zlomu SKM

        • 3 0

      • (1)

        Wspólny bilet? Będzie dobrze jeśli jadąc PKM z Karwin do Wrzeszcza nie będziesz potrzebował dwóch różnych na różne części trasy...

        • 9 0

        • właśnie tego się boję

          co miesiąc widzę piękne wizualizację nowych przystanków, akcję marketingowe w stylu "konkurs na nazwę przystanków PKM" ale brakuje mi takich informacji.

          • 4 0

  • Macieju to tylko na papierze , poco tyle pisania

    projekty maja to do siebie ze się zmieniają !!!
    co klepiemy kolejny artykuł bo płacą za literówkę ???? i to ma usprawiedliwić pisanie o wietrze w polu

    • 3 1

  • do projektantów (2)

    Wszystko pięknie, tylko po co ta dodatkowa kładka nad ul Wielkopolską? żeby jeszcze przyspieszyć ruch na tej ulicy i zwiększyć liczbe ofiar śmiertelnych? Wydaje mi się że lepszym pomysłem bedzie wyprowadzenie pieszych z peronów na wysokości wiaduktu po obydwu jego stronach - na pewno taniej i wygodniej i zdecydowanie bliżej przystanków ZKM. Projektanci -> M Y Ś L E Ć!!!!

    • 6 8

    • heheh co ty pleciesz (1)

      że niby przejścia dla pieszych mają pełnić rolę progów zwalniających? O mój Boże..

      • 8 0

      • co się dziwisz "m" był zawsze nawiedzonym

        widać obecnie jeszcze w nim drogowiec się odezwał;))

        • 1 0

  • Tak jest! (1)

    Budować, budować, kasy nie żałować!

    • 59 5

    • i występować do Urzędu

      o dofinansowanie czy unii

      • 2 0

  • a kiedy planuja burzyc te wiadukty? (1)

    Bo tego chyba nie napisano :)

    • 8 0

    • a przenieść się nie da

      tylko burzyć?

      • 1 2

  • Za mało modernistyczna i designerska. Brakuje też emanacji polskości i tablicy, że to dzięki Wojtkowi powstała PKM.

    • 5 1

  • (1)

    myslę że na Karwinach będzie duży ruch, gdyż duża część mieszkańców tej części Gdyni jadąca w strone Gdańska będzie tam wsiadać.

    • 3 1

    • Generalnie temat "wożenia powietrza" jest przewrotny. Na początku zawsze są głosy na co to i po co. Jak w Warszawie budowano metro to kończyło się w polu... a zobaczcie dzisiaj Kabaty. Druga linia metra na projekcie kończy się w szczerym polu... ale poczekajcie 5 lat. I tak samo będzie u nas. Taka Osowa nagle stanie się dobrze skomunikowana a miejsca tam jeszcze sporo. Tego typu inwestycja bardzo dużo zmienia a za 10 lat nie będziemy sobie wyobrażać życia bez tej kolejki.

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane