• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaj priorytety transportowe Gdyni

Michał Sielski
10 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wspólny bilet na różne środki komunikacji publicznej w Trójmieście to problem nie rozwiązany od lat. Wspólny bilet na różne środki komunikacji publicznej w Trójmieście to problem nie rozwiązany od lat.

Gdynia wyznaczyła priorytety transportowe na następną dekadę. Według przedstawicieli ponad 30 instytucji miasto powinno inwestować przede wszystkim w integrację biletową wszystkich środków komunikacji, budowę dróg rowerowych i miejskiego parkingu dla samochodów.



Jaki obszar transportowy jest w Gdyni najbardziej zaniedbany?

Priorytety powstają w związku z realizacją projektu CIVITAS DYN@MO. W jego ramach przepytano przedstawicieli ponad 30 instytucji, które odpowiadają nie tylko za transport, ale są z nim bezpośrednio lub pośrednio związane. Znalazły się wśród nich między innymi uczelnie: Uniwersytet GdańskiPolitechnika Gdańska, a także Zarząd Dróg i Zieleni, Kolej Metropolitalna, Rady Dzielnic, Zarząd Portu Morskiego, Straż Miejska czy szkoły podstawowe i średnie oraz największe przedsiębiorstwa.

Wyniki mogą być dla niektórych zaskakujące. Zdecydowanie najważniejsza i najbardziej dokuczliwa jest bowiem wciąż tylko zapowiadana integracja biletowa różnych rodzajów komunikacji publicznej, która w skali od 1 do 5 uzyskała notę 4,45. Tuż za nią uplasowała się rozbudowa sieci rowerowej z wynikiem 4,24, a na trzecim miejscu podium budowa parkingu miejskiego dla samochodów ze średnią 4,21. Wysoko oceniono także potrzebę tworzenia planów mobilności dla wszystkich nowych inwestycji oraz planowania przy nich ruchu pieszego. Nie znalazły za to uznania rowery na buspasach czy rower elektryczny w sieci rowerów miejskich.

Zobacz raport o planach mobilności w Gdyni.

- To nie jest końcowy dokument, bo czekamy jeszcze na uwagi mieszkańców. Zamierzamy też skonsultować się z gdyńskimi organizacjami pożytku publicznego, by mieć jeszcze szerszą perspektywę potrzeb - mówi Alicja Pawłowska z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Chodzi bowiem o opracowanie celów strategicznych, a na ich podstawie wyznaczenie konkretnych zadań do realizacji przez kolejne 2-3 lata. Pierwsze zadania będą gotowe w listopadzie tego roku.

- Teoretycznie program obejmuje okres do 2025 roku, ale co 2-3 lata będziemy go aktualizować i monitorować, czy idziemy w dobrym kierunku i realizujemy założenia. Będzie on oficjalnym dokumentem Rady Miasta, więc realizacja powinna być regularnie monitorowana. Nie planujemy jednak rewolucji, to uzupełnienie dotychczasowych działań - zapewnia Alicja Pawłowska.

Opinie (156) 1 zablokowana

  • W Gdyni brakuje automatów biletowych (1)

    Postawcie automat biletów trolejbusowych!

    • 11 1

    • nie masz biedaku komóry? dać ci jakiś stary cegłofon?

      • 0 3

  • Priorytety ok a gdzie parytety ? (1)

    • 3 1

    • i parapety, i patrioty, oraz praradygmaty

      • 1 0

  • Darmowe parkingi dla motocyklistów (1)

    Motocykliści nie powinni płacić takich samych stawek za parkowanie jak posiadacze samochodów. Jak to jest, że Sopot i Gdańsk mają darmowe parkingi dla motocykli, a w Gdyni trzeba płacić. Sporo ludzi będzie się przesiadać na motocykle i skutery 125, dzięki nowej ustawie i zamiast to ułatwiać, bo zmniejsza to korki, władze Gdyni wolą robić ludziom pod górkę

    • 9 8

    • zakazac wjazdu na motorach do miast

      motocyklistow karac z cala surowoscia za brak poszanowania dla norm halasu,
      moze policja zacznie wylapywac idiotow na motorach, ktorzy mimo zakazu mykaja po Swietojanskiej.....

      • 4 6

  • Priorytety dla Gdyni? (7)

    Przydałby się most łączący Węglową z Arciszewskich na Oksywiu, bo przejazd estakadą w godz. 15-19 w kierunku północnych dzielnic to koszmar.

    A poza tym to tunel pod przejazdem kolejowym na Puckiej też by sporo rozwiązał.

    No, ale nie...dla gryzonia to filmówka,kolejka i inne bzdury to priorytet.

    • 35 1

    • no i kolejne miliony na lot bele czym (1)

      Czy co tam jeszcze wymyślą. Kolejne miliony lekką rączką na bzdury wydają a prawdziwe potrzeby mają gdzieś.

      • 6 0

      • Bzdury są modne. W Gdańsku niewiele lepiej niż lotniskowej Gdyni. ECSy i pomniki na każdym wzgórku miejskim, stadion nieustannie drenujący miejską kasę, muzeum niesolidności itd

        Trzeba by zrobić całkowite wymianę nie tylko administracji ale ogólnie, wymianę elit. A bez krwawej rewolucji - trudno sobie to wyobrazić.

        • 0 0

    • (2)

      Raczej tunel. Może Gdańsk sprzeda wam tarczę? Mało śmigana, a się przyda nie raz i nie dwa...

      • 1 0

      • (1)

        Ale Gdańsk nie jest niestety właścicielem Damroki;-(
        Wykupił tylko usługę - dziury, sztuk dwie.
        A sprzęt wraca do właściciela - do Niemców.

        Też uważam, że z Oksywia do Oceanarium powinien być tunel samochodowy, a teraz nie ma tam nawet promu pieszego. Taki prom mógł by działać na taryfie i regulaminie autobusowym i nieregularnym rozkładzie jazdy. Jeśli nieduży - był by tańszy w utrzymaniu niż autobus.

        Dlaczego to też NIEDASIĘ szczurku lotniskowy?

        • 0 0

        • tfu, pomyłka, nie pod Oceanarium, tylko pod Dworzec Morski
          a dokładniej z ul Romualda Wagi na pętlę ulicy Polskiej
          prom miał by do pokonania 300m
          tunel jakieś 600m, to 2x mniej niż tunel pod Martwą Wisłą!!!

          i był by od początku ruchliwszy niż będzie tamten!!!

          czy lotnisko może być od tego ważniejsze?!

          • 0 0

    • (1)

      Most lub tunel łączący Oksywie i Obłuże ze Śródmieściem to byłoby coś co z pewnością przydałoby się mieszkańcom tych dzielnic. Można by też zrobić połączenie kolejowe między tymi dzielnicami (są tory w wielu miejscach). No cóż rządzący wolą jednak piękne i nikomu niepotrzebne inwestycje typu info box, kolejka na Kamienną Górę, muzeum i lotnisko.

      • 4 1

      • zamiast tunelu przydałaby się zwodzona kładka pieszo-rowerowa łącząca Oksywie

        ze Śródmieściem.

        • 0 1

  • Te piorytety w Gdyni nie są do spełnienia.

    przynajmniej za szczurka i wyszomirskiego

    • 16 2

  • (1)

    A myslalem juz, ze Gdyni po lotnisku zamarzylo sie metHo jak w Warszawie :D

    • 13 2

    • Bzdury ci po głowie chodzą. Przecież wiadomo, że do lotniska trzeba dokupić samoloty! Lotnisko samo latać nie będzie.

      • 1 0

  • (2)

    Pierwszą rzeczą jaka powinna być uchwalona to zakaz poruszania się po chodnikach i jezdniach rowerów. Tylko ścieżki rowerowe i las, nie podoba sie to wypad.

    • 10 14

    • Nie wszędzie są ścieżki rowerowe na drogach PUBLICZNYCH.

      I nie wszędzie są lasy.

      • 4 0

    • Nie parkuj na chodniku.

      • 5 0

  • aby poznać właściwe potrzeby, a na ich podst. określic priorytety np.komunikacyjne (1)

    należy włożyć naprawdę wiele pracy i do końca nie będziemy wiedzieli czy zrobiliśmy to dobrze i właściwie, ponieważ moralne zużyci wiedzy w tej dziedzinie następuje gdzieś ok.7 lat.
    Niemniej w Gdyni tak jak i w innych miejscach na świecie prowadzone są zaawansowane prace mające na celu wdrożenie systemów nie tylko inteligentnych systemów zasilania, ale także inteligentnych systemów logistycznych-komunikacyjnych, a także inteligentnych systemów racjonalizacji zużycia zasobów poszczególnych działań.

    Gdynia musi postawić na infrastrukturę inteligentną monitorowania i sieci zasilania warstwa komunikacji ze wszystkimi punktami sieci wraz z systemami automatyki podstacji, pozwalającymi na przekierowywanie energii z przeciążonych linii, wczesne ostrzeganie i identyfikację przyczyn awarii sieci;
    inteligentne liczniki energii (smart meters) stanowią niezbędne ogniwo między siecią domową i sieci inteligentną, zbierają dane zużycia energii elektrycznej w odstępach 15-minutowych lub częściej, w przypadku przerw w dostawie energii umożliwiają także szybszą lokalizację awarii i skrócenie czasu wyłączenia.
    Aby wszystko było cacy i doskonale funkcjonowało trzeba dokładnie zinwentaryzować przepływ "avatarów" poprzez inteligentne kamery rozpoznawcze, które nadadzą cechę każdemu poruszającemu sie ludkowi i go dokładnie zewidencjonują jak się porusza z punktu A do punktu B gdzie przesiada ile traci, a następnie stosowna aplikacji w kompie to obrobi i mamy pewien model prawie doskonały.
    Z tego będziemy mogli wywnioskować ile akumulatorów pojazdów elektrycznych podłączone są do sieci inteligentnej pozwalają użytkownikowi końcowemu monitorować zużycie energii i dostosowywać je do osobistych potrzeb i preferencji, natomiast operatorowi poprzez opcję wyłączania poszczególnych urządzeń klienta, które mogą być w dany momencie wyłączone dają możliwość ograniczania szczytów poboru mocy (trajtki, autobusy hybrydowe trajhybrobusy,.. SKM. Jako monitoring sprawdzający ewaluacyjny proponowałbym podpisanie poprzez np. smartfony z witrynami sieci Gdynia Web umożliwiająca mieszkańcom uzyskanie szczegółowych informacji na temat ich osobistych preferencji transportowych przy mniejszym zużyciu energii, generując szczegółowe raporty, sugerując także czasowe profile zużycia skutkujące obniżeniem kosztu pobranej energii, a także racjonalizacją jej zużycia np. poprzez zamiany transportowe, sposoby przemieszczania, itd. Nawet proste zabiegi polegający na przekazywaniu użytkownikom ich bieżące zmiany tras i potrzeb wpływa na zużycie energii przeliczone na konkretne koszty zachęcając do racjonalizowania połączeń co się wiąże z mniejszym zużyciem, co przekładać się może na oszczędności rzędu nawet 20%.. - tylko organizacyjnie !

    Takie zdecydowanie Gdyni pozwoli na dochodzenie do zrównoważonego nie tylko transportu miejskiego, ale i modelu życia, pracy, mobilności i przestrzeni publicznej z udziałem naj-nowoczesnych technologii, ale także poprzez zmianę zachowań mieszkańców "teoria kopca-mrowiska"i promocję właściwego partnerstwa licznych podmiotów dla osiągnięcia wysokiej kultury życia z uwagi na dążenie do wspólnego celu. DOBROBYTU !!!

    • 4 14

    • Te erupcje tekstowe są u ciebie napadowe, czy masz tak zawsze?

      • 6 3

  • Czyli pitu pitu i i tak bez konkretów (1)

    • 11 0

    • a może właśnie nie płaćmy PITów nim nie zrobią wspólnego biletu?
      nim się GD i GA nie połączą? nim nie usuną "bruzdy na mózgu" w SKM?

      • 1 0

  • może zainteresowac sie bardzo ciekawym projektem w Helsinkach (2)

    jest to bus jeżdżący po całym miescie (nie jest to jakas konkretna linia autobusowa)

    kazdy moze dojechac z jednego punktu do drugiego (lub w okolice), zamawia i płaci sie przez smartfon

    cena wyzsza od tamtejszej komunikacji ale tańsza niz taksówki

    nazywa sie Kutsuplus

    kutsuplus.fi

    • 6 3

    • (1)

      co za troll minusuje?

      • 2 2

      • bo troll. nie trafisz za takim.

        • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane