• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaniacy zmodernizują gdańskie tramwaje

Krzysztof Koprowski
14 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 16:24 (14 maja 2008)
Obecnie jeden skład Duewag N8C obsługuje trasę na Chełm, drugi został wypożyczony do Krakowa. Docelowo  po Gdańsku będzie jeździć 46 zmodernizowanych Dortmundów. Obecnie jeden skład Duewag N8C obsługuje trasę na Chełm, drugi został wypożyczony do Krakowa. Docelowo  po Gdańsku będzie jeździć 46 zmodernizowanych Dortmundów.

ZKM Gdańsk wybrał firmę, która zmodernizuje 46 tramwajów typu N8C, zwanych Dortmundami. Zajmie się tym poznański Modertrans.



Prace obejmą m.in. wstawienie niskopodłogowego członu, instalacje monitoringu oraz wymianę obu czół składów.

- Być może jesienią tego roku ujrzymy na naszych torowiskach zmodernizowane składy N8C - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM Gdańsk. Wszystko będzie zależeć od tego czy wynik przetargu nie zostanie oprotestowany przez oferentów oraz czy Modertrans wykona zlecone prace zgodnie z harmonogramem.

Oprócz Modertransu, w przetargu stanęli: H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych (również z Poznania) oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacje z Łodzi. Najsłabiej została oceniona oferta "Ceglorza", który wcześniej oprotestował poprzedni przetarg na modernizację składów.

Zmodernizowane tramwaje N8C posłużą w pierwszej kolejności do obsługi trasy tramwajowej na Chełm, która przypuszczalnie zostanie przedłużona. Dortmundy zastąpią także najbardziej wysłużone składy Konstal 105N.

Opinie (96) 1 zablokowana

  • Dortmundy...

    Witam szkoda patrzeć jak w takim pięknym mieście jeżdża takie starszne złomowiska, nie raz jechałem w Gdańsku tramwajem to widziałem sporo:)
    W Warszawie taki tramwaj 105N to jest nie do porównania bardziej komfortowy niż 105N w Gdańsku. Pozdrawiam

    • 0 0

  • Ulala co ja czytam to się w bańce nie mieści :). Gdańsk zrobił świetny interes kupując te tramwaje - Dortmund się ich pozbywa, bo przenoszą KM do tunelu, a do tego N8C nie są przystosowane. Gdybyście choć trochę wiedzieli o tramwajach, to wiedzieli byście, że wozy typu N8* są (i jeszcze długo będą) eksploatowane w kilku niemieckich miastach, i o dziwo, tam nikt na nie nie narzeka. Koszt jednego "Dortmunda" (wraz z moderną) to około 300 tysięcy złotych, a jednego Bombardiera NGT6 - ok 7mln zł. Biorąc pod uwagę, że prócz wysokością podłogi prawie niczym się nie różnią (Niemcy standaryzują wszystko, co się da) to można mówić o okazji "jak cholera". W dortmundzie i bombce nawet w tych samych miejscach brakuje poręczy! Aha, byłbym zapomniał! Jak można w Gdyni nie widzieć trolejbusów Mercedesa? Ja w ciągu zaledwie kilkudziesięciu minut widziałem kilka...

    • 1 0

  • Można by jeszcze pokazać fotki (5)

    zmodernizowanych przez Modertrans 105-ek w GOP-ie i Poznaniu :)

    • 1 1

    • (4)

      chodzi o te: http://www.modertrans.poznan.pl/foto/tramwaj/23_100dsc_0004.jpg ??

      • 0 0

      • Ten tram w Twoim linku jeździ w GOPie. (2)

        Na szczęście jest nadzieja - ten jeździ od niedawna w Poznaniu http://www.galeriapgk.com/data/media/43/MA-150_P.jpg

        • 0 0

        • wow (1)

          superowy :)

          • 0 0

          • faktycznie ciekawy ;-)

            faktycznie ten ostatni jest ciekawy ;-) ...

            • 0 0

      • bk, wyglada na starego grata z nowa kabina z przodu;) jakas hybryda uuahh

        • 0 0

  • 50 tramwajów czy 5 ?

    a zatem tramwaj co 10 minu czy co 100 ? niestey masa kretynów chce jeżdxzić nowymi tramwajami nie co 10 ale co 100 minut ! ja wolę starymi co 10

    • 0 0

  • (4)

    A wystarczyło tylko aby władze Gdańska z panem Adamowiczem, który za to odpowiada rozpisały przetarg na nowe tramwaje, które miały by spełniać takie i takie normy i mieścić się w cenie takiej a takiej.
    Ale pan Adamowicz mydli oczy dobrą okazją zakupu - który trzeba zmodernizować przekwalifikować na nasze odmienne normy stwożyć zaplecze, serwis i tp.
    A dlaczego okazja, bo ten szajs Niemcy wypychają i nowy model wprowadzają sukcesywnie na linie miejskie. Dlatego tak pojedyńczo pykają nam te blaszaki aż wypełnią linie NOWYM modelem.
    Polityka pieniądza a nie rozwój Gdańskich lini ZKM ...

    • 0 0

    • od kiedy ADAMOWICZ kupuje tramwaje zanim cos napiszesz zapoznaj sie z tematem klepaczu bzdur

      • 0 0

    • (1)

      masz pojęcie o przetargach? przede wszystkim nie podajesz żadnej ceny, żadnych kosztów. To firmy zgłaszające się do przetargu przedstawiają oferty i określają po jakiej cenie, a miasto ma tyle że wybiera najtańszą ofertę, bądź też decyduje na podstawie innych warunków. Gdyby miasto podało po jakiej cenie chce kupić tramwaje to nikt by się do przetargu nie zgłosił...

      • 0 0

      • dlaczego nie? miasto mogłoby podać górna granice

        • 0 0

    • Tyle że Niemcy mają PKB 7 razy większe niż Polska. O czym niechybnie zapomniałeś przedyskutować z tym sopockim niedorajdą

      • 0 0

  • Stare jest lepsze!!! (1)

    Najpierw powini zwiekszyc ilosc srodkow komunikacji miejskiej(nie co 10min a co 5min albo i lepiej) a potem modernizowac to wszystko.wiecej starych gratow na torach i ulicach bo to co teraz oferuje nam komunikacja to jest jedno wielkie G. Nisko podlogowe gowienka co mieszcza kilka osob zamkniete jak szproty w puszka bez klimy(tu jest oszczednosc na paliwie), w godzinach szczytu scisk bo brak miejsc, latem smierdzi potem (a jak wejdzie jakis smierdziel to wali w calym wagonie az zygac sie chce). To ze ladnie wyglada zewnatrz nie swiadczy o komforcie podrozowania,a cena jest w tych warunkach jest o 100% zaduza!!!

    • 0 0

    • tramwaje nie poruszaja na paliwo ciemiaczku

      • 0 0

  • Sopocianin a gdzie ty w GDYNI widzisz trolejbusy Merca?

    Bo ja jak jestem w Gdyni widzę tylko trolejbusy formy Solaris i Jelcze a jelczy coraz mniej niedawno widziałem nawet parę trolejbusów o większych gabarytach tez Solarisa. każdy w Polsce wie że w Gdyni maja jeden z najbardziej nowoczesnych transportów miejskich jak nie nr 1. Oczywiście maj te stare kapcie Mercedesa ale to autobusy i i chyba nie jest ich wiele pozdrawiam wszystkich.

    PS nie jestem z 3City

    • 0 0

  • Tak tylko że ze po starej SKM-ki w nowej to tylkp pudło zostało i to w dodatku pudło była od nowa spawane i przmontowane więc.... A z dortmunda będzie zupełnie odwrotnie i powstanie coś w rodzaju tzn. Żelazka przód s****a a ta niska podłogo to już wogóle...

    • 0 0

  • Widze, ze dzisiaj na forum (3)

    Gallux i ixi stworzyli tandem expertow od spraw transportu szynowego, o ktorym maja tyle pojecia, ze az glowa mala.
    Modernizowac i w koncu miec z nich pozytek.
    Bardzo udany zakup.

    • 0 0

    • (2)

      Pewnie za nasze pieniądze to ładnie się modernizuje a na jaki okresik to wystarczy ta modernizacja wagonów N8C ?

      • 0 0

      • Panie proszek do prania (1)

        Poproś Pan z miasta dokumenty spółki ZKM w Gdańsku (100% udziałów gminy) pod nazwą strategia odtwarzania taboru. Tam znajdziesz Pan odpowiednie wyliczenia dotyczące różnych wariantów i w efekcie różnych efektów odnawiania taboru. Mniemam, że wybrano wariant taki, który miasto może obsłużyć finansowo.
        Masz Pan lepszą koncepcję? Rada miasta czeka!

        • 0 0

        • Oto krótkowidz kupić zmodernizować i spoko żeby pokazać że coś się robi dla ludności.
          Dortmundy mają swoje latka, to tak jakby dać starej babci nowe okulary.
          A koszty dostarczenia z Niemiec ktoś policzył.

          • 0 0

  • Troche informacji

    Ludzie zamiast klepac bezmyslnie poczytajcie troche na ten temat.
    Nie tak dawno byl artykul w ktorym podano ze cena jednego Dortmunda wraz z modernizacja wyniesie ok 110tys a nowy bombardiej kosztowal chyba ok 2mln.

    Wolicie miec kolejne 3 nowe tramwaje ktore beda jezdzic tylko na Chelm??
    Zreszta zobaczcie na skmki ktore przeszly renowacje. Gdansk trafil bardz odobra okazje ze za cene 3-4 nowych tramwajow bedzie mogl wymienic prawie polowe taboru.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane