• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Maciej Korolczuk
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Złe priorytety (1)

    W mojej opinii Wrzeszcz i Morena są bardzo dobrze skomunikowane i ten projekt przesunął bym na inny termin a wpierw zajął się skomunikowaniem i budową infrastruktury dzielnic południowych .Poraz kolejny wytknę bardzo złe zarządzanie władz miasta co do sprzedaży gruntów deweloperom bez żadnych projektów nowych dróg nie wspomnę tu o braku zieleni .

    • 54 17

    • Hm

      A skąd do roboty jeździ się z Południa? No dokąd, mysiu pysiu?

      • 4 0

  • (2)

    A czemu nie przez Smoluchowskiego gdzie było by idealne rozwiązanie do skomunikowania dzielnic ze szpitalami gdańskimi, po co takie upieranie sie przy tej koncepcji ale oczywiście urzednik wie lepiej, może referendum?

    • 35 10

    • Do szpitali tera nie wpuszczają

      Wiec po co tam jechać

      • 3 4

    • idealne rozwiązanie do skomunikowania dzielnic ze szpitalami gdańskimi

      Ilu pracuje w szpitalach, ilu w pozostałej części Wrzeszcza i Oliwie?

      • 3 1

  • (4)

    Tramwaj to powinien jechać do pkm i dalej do Słowaka i wzdłuż Słowaka

    • 37 3

    • Dokładnie tak! Zabrali jedyny autobus 142 który fajnie łączył Wrzeszcz z morena i Gdańskiem bez przesiadek (1)

      • 7 0

      • Aby uzasadnic budowe lini tramwajowej.

        • 3 0

    • (1)

      Chwilę pomyśl ................................potem musialby wrócić pod górę, kolej zębata?

      • 1 4

      • jak sie fajnie lalo beton na tramwajowa estakade

        to mozna go bylo lac az do Slowaka.
        A tak sie go bedzie lalo w tunel...
        Brak tramwaju na Slowaka to grzech pierworodny tego calego zamieszania. Bo szybka, na Euro trzeba hylo zrobic. I nie jest skonczony "slowak" do dzisiaj a wszyscy udaja, ze tak mialo byc.
        Droga z nikad, do nikad...

        • 9 0

  • Bardzo dobra wiadomość!

    • 9 14

  • Żeby tylko słupy dobrze.rozmiescili .....

    • 21 1

  • Drogami się zajmijcie..a nie tramwajem który nic nie zmieni.

    • 16 18

  • I jeszcze jedna opinia (1)

    Wykorzystajmy potencjał PKM. Przecież z Ujeściska można zrobić bezpośrednią linię do Brętowa już dzisiaj. Tory są, ale jeden szynobus na godzinę to oferta mało zadowalająca delikatnie mówiąc. A niższym kosztem można by połączyć Południe ze Śródmieściem i Wrzeszczem prowadząc tory od Adamowicza pasem rozdziału Armii Krajowej , aż do Sikorskiego. Kiedyś mądry projektant i urbanista taką możliwość przewidział. Byłyby to długie proste odcinki i zaledwie jedno skrzyżowanie ze światłami. Śródmieście Gdańska ma już dzisiaj niewykorzystany potencjał na tranzyt do Wrzeszcza w postaci niewykorzystanego torowiska na 3 maja.

    Budujmy z głową i myślmy perspektywicznie, chyba, że ma być jak z PKM, wybudowanej chyba po to żeby ktoś zarobił, bo innego wytłumaczenia nie widzę patrząc jak w nikłym zakresie jest to wykorzystane

    • 31 5

    • Ta linia jest dla tych z poza miasta .

      A kierunek na Koscierzyne w sezonie-to peka w szwach.

      • 2 0

  • ale po co kolejne polaczenie z wrzeszczem? morena jest lepiej skomunikowana niz caly gdansk razem wziety... (1)

    • 20 17

    • J prdl

      Stado bałwanów nie kuma, że Południa do Wrzeszcza droga nie prowadzi przez Stogi ani Brzeźno...

      • 4 2

  • (3)

    na chore projekty kasa zawsze jest, mimo deficytu

    Ukształtowanie terenu i zabudowa są jednoznacznym przeciwwskazaniem

    • 23 6

    • Już to pisałeś. (2)

      Przy takim myśleniu nic by w Norwegii nie zbudowano.

      • 0 3

      • Tramwaje wokół fiordów

        zgłoś się do urzędu - będziesz pasował do gdańskich wizjonerów

        • 2 0

      • do norweskiego myslenia i budzetu

        to nam bardzo daleko.
        Tylko ze tam walczy sie z przyroda i silami natury a nie z ludzmi, co po drodze mieszkaja.

        • 0 0

  • plany linii za 250 mln (1)

    a nie ma kasy na reaktywację 129, która niskim kosztem komunikowała te rejony

    • 31 8

    • "niskim kosztem"

      Dlatego zniknela.
      Tak jak i 142,. potencjalna konkurencja tramwaju (ktory tam nie jezdzi) oraz PKM (ktory tam jezdzi ale sie nie zatrzymuje).

      • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane