Fakty i opinie

Tramwaj z południa Gdańska do Wrzeszcza dojedzie tylko do Politechniki?

Najnowszy artukuł na ten temat

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Miasto chce podzielić inwestycję na dwa etapy i w pierwszej kolejności doprowadzić tramwaj od Rakoczego do Politechniki Gdańskiej.
Miasto chce podzielić inwestycję na dwa etapy i w pierwszej kolejności doprowadzić tramwaj od Rakoczego do Politechniki Gdańskiej. graf. Trojmiasto.pl

Miejscy urzędnicy znaleźli sposób na rozpoczęcie projektowania nowej linii tramwajowej z południa Gdańska do Wrzeszcza. Aby przeciągający się spór z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego o przebieg linii przez tę ulicę nie odsunął inwestycji o kolejne kilka lat, trasa zamiast do al. Grunwaldzkiej zostałaby skrócona do Politechniki Gdańskiej. Brakujący fragment od krańcowego przystanku przy PG do al. Grunwaldzkiej pasażerowie pokonywaliby... pieszo.



Pomysł, by skrócić linię tramwajową w I etapie do Politechniki Gdańskiej, oceniam:

pozytywnie, to szansa, by inwestycja w ogóle ruszyła 43%
neutralnie, jest warty rozważenia, ale będzie można to ocenić, gdy powstanie projekt 11%
negatywnie, przesiadka między przystankami oddalonymi od siebie o kilkaset metrów to absurd 46%
zakończona Łącznie głosów: 3163
To może być przełom w planowaniu inwestycji, która podzieliła władze miasta i część mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Pierwotnie linia tramwajowa z Moreny miałaby wpiąć się w al. Grunwaldzką właśnie przez wąską i zabudowaną ulicę, co od kilku lat oprotestowuje część mieszkańców.

Gdy w grudniu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska po dwóch latach prac wydała w końcu tzw. decyzję środowiskową, ta - zgodnie z przewidywaniami - została zaskarżona przez mieszkańców do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, co może przedłużyć początek prac o kolejne dwa-trzy lata.

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju



Inwestycja w dwóch etapach



Ale miasto nie zamierza czekać i znalazło sposób na formalny początek prac nad projektem linii GPW. Urzędnicy chcieliby podzielić inwestycję na dwa etapy. W pierwszej kolejności linia tramwajowa powstałaby między Rakoczego a okolicami Politechniki Gdańskiej, co z jednej strony pozwoli miastu uniknąć dalszego sporu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i umożliwi uruchomienie procedury przetargowej na projekt trasy, a z drugiej - gdy ta już powstanie - zmusi pasażerów do pokonania ostatnich 100-200 metrów z krańcowego przystanku przy PG do al. Grunwaldzkiej - na piechotę.

Drugi etap ruszyłby po zakończeniu wszystkich formalności związanych z zaskarżeniem decyzji środowiskowej do GDOŚ.

- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - podkreśla Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GPW wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.
Jak przekonuje Borawski, konieczność przesiadki w punktach oddalonych od siebie o racjonalny dystans to model stosowany na całym świecie.

- O połączeniu górnego i dolnego tarasu rozmawiamy już pięć lat i nadal jesteśmy na wstępnym etapie. Protesty mieszkańców ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego spowalniają ją tak bardzo, że może rzeczywiście trzeba będzie zbudować linię tramwajową w prawie całym jej przebiegu, a na drugi etap i jej zakończenie zaczekać do uprawomocnienia wszystkich decyzji i zakończenie protestu - dodaje.
Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są przeciwni, by na ich wąskiej i zabudowanej kamienicami ulicy powstała linia tramwajowa.
Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są przeciwni, by na ich wąskiej i zabudowanej kamienicami ulicy powstała linia tramwajowa. fot. Trojmiasto.pl

DRMG gotowe do przetargu



Jak mówi nam Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, miasto jest gotowe do ogłoszenia przetargu na projekt nowej trasy. Aby tego dokonać, potrzebuje jedynie zgody od tzw. komitetu inwestycyjnego, powołanego przez prezydent Gdańska w związku z koronawirusem.

- Te decyzje mogą zapaść jeszcze w tym tygodniu - mówi nam Bartosiewicz.
Gdyby DRMG ogłosiło przetarg i wyłoniło wykonawcę projektu - ten mógłby powstać równolegle do procedury odwoławczej w GDOŚ, która - podobnie jak prace nad projektem - powinna się zakończyć w połowie 2022 r.

"Nie dla slalomu tramwajowego" - m.in. takie transparenty pojawiły się kilka lat temu na budynkach przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
"Nie dla slalomu tramwajowego" - m.in. takie transparenty pojawiły się kilka lat temu na budynkach przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. fot. Trojmiasto.pl

Mieszkańcy: Pomysł egzotyczny i bezsensowny



Jak pomysł miejskich urzędników oceniają mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego? Jak mówi nam Michał Błaut, mieszkaniec tej ulicy i radny dzielnicy Wrzeszcz Górny, etapowanie inwestycji to ryzyko "marnotrawstwa środków miejskich i unijnych".

- Trudno mi wyobrazić sobie, że inwestycja o tak dużym budżecie i w założeniu o dużej randze (połączenie nowych osiedli Gdańska Południa z dzielnicami Dolnego Tarasu), będzie realizowana w sposób częściowy i bez pewności jej pełnej realizacji. To groźba poważnego marnotrawstwa środków miejskich i unijnych. Jak miałoby to wyglądać? Na końcu miałaby powstać jakaś pętla czy może miałyby do Politechniki zjeżdżać tramwaje dwukierunkowe? Jaki jest cel stawiania takiej propozycji? Na pewno nie chodzi o poszukiwanie porozumienia z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - zastanawia się Błaut.
Jego zdaniem realizacja inwestycji może być też próbą postawienia mieszkańców pod ścianą i wywarciem na nich dodatkowej presji, by zgodzili się na przebieg linii tramwajowej pod ich oknami. Pomysł miasta ocenia jako "egzotyczny, dziwny i bezsensowny" - zwłaszcza w kontekście pieszej przesiadki i zmuszania pasażerów do przemieszczania się między oddalonymi od siebie przystankami po wąskich chodnikach przy ul. Do Studzienki.

- Zastosowanie modelu przesiadki pomiędzy punktami oddalonymi od siebie o kilkaset metrów jest znane i powszechnie źle oceniane. Stwierdzenie pana prezydenta dotyczące dopuszczalności nawet kilkusetmetrowych odcinków przesiadek grzebie prawdopodobnie jedyny argument przemawiający za wariantem przez Bohaterów Getta Warszawskiego, o stworzeniu tam wspólnego przystanku.
Zdaniem mieszkańców tramwaj puszczony przez Bohaterów Getta Warszawskiego oznacza śmierć tej ulicy.
Zdaniem mieszkańców tramwaj puszczony przez Bohaterów Getta Warszawskiego oznacza śmierć tej ulicy. fot. Trojmiasto.pl

FRAG: Podział na etapy nie przekreśla zalet tego projektu



Nieco inaczej do koncepcji zaproponowanej przez gdański magistrat podchodzi Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

- Każde działanie zbliżające nas do realizacji tej inwestycji w cywilizowanej formie, czyli beż żadnych wyburzeń zabytkowych kamienic i najlepiej przez ul. Siedlicką i tereny Politechniki, jest warte poparcia. Liczymy zatem na to, że forma realizacji pierwszego etapu umożliwi w przyszłości urzeczywistnienie także takiego, optymalnego wariantu. Trzymamy kciuki za szybką realizację poszczególnych etapów i całej inwestycji. Funkcjonalność samego pierwszego etapu będzie oczywiście dość średnia, niemniej to tylko chwilowe rozwiązanie i nie przekreśla plusów całego przedsięwzięcia.

Materiał archiwalny

Opinie (505) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • A kiedy tramwaj z Moreny na Lawendowe Wzgórze ? (18)

    Miał być na Maj a juz jest 5 maja i ani słowa o tym :)

    • 135 43

    • Widać że codziennie coś przy tym robią więc pewnie już niedługo (2)

      • 21 5

      • (1)

        To są prace pozorowane.

        • 7 19

        • otóż nie

          dzieje się sporo, wystarczy zorientować się w temacie przed wypowiedzią

          • 2 0

    • (4)

      No miało być w maju, a do końca maja jeszcze daleko. Dalej zalecalbym autobus, szybszy.

      • 15 6

      • eee autobus? nie, zaczekam na trawmaj

        • 11 2

      • (2)

        Szkoda tylko że pierwotny termin to był maj ale 2019. Ostatnio przedłużono termin przez konieczność przełożenia słupa wysokiego napięcia, szkoda tylko że mozolne prace trwają na całej długości linii jak i drogi.

        • 12 5

        • Wtedy cala trasa miala byc krutsza (1)

          • 5 9

          • Na bank krutsza

            XD

            • 0 0

    • (1)

      Ominęło was przedłużenie terminu (sensowne), żeby zbudować pętlę bliżej szkoły?
      Poza tym budują dzień w dzień, marudy.

      • 19 6

      • No właśnie czy sensowne...? Pytanie bardziej czy zasadne i to aż o tyle? W efekcie nie wykonano projektu podstawowego a jakiś aneks, a i tam jest to jeszcze nie ogarnięte. Ta pętla to taki wybieg by wydłużyć termin i tyle. W zamian za to zdjęli im budowę trójkąta dla tramwajów na skrzyżowaniu Al. Adamowicza z Wołkowyską i włączenia drogi nowej Politechnicznej. Tak, raptem zmieniła się koncepcja teraz bez drogi i bez włączenia tramwaju w tym miejscu.

        • 7 5

    • dużo zależy od producenta zawieszek odświeżających powietrze

      Nie od dziś wiadomo skąd wzięła się nazwa tego osiedla. Deweloperzy, stali klienci jednego z producentów zawieszek odświeżających powietrze, prowadzą poważne rozmowy na temat wkładu tej niemieckiej w firmie w projekt nowej linii. Jedną z trosk jest opracowanie technologii wyrównania poziomu zapachu, tak aby mieszkańcy wysiadający z tramwaju na Lawendowych Wzgórzach nie dostawali szoku.

      • 22 8

    • Gdańsk gnije (1)

      • 5 28

      • juz dawno zgnil

        • 3 13

    • (1)

      Sloiki i tak jezdza samochodami

      • 13 3

      • Jak na wiosce

        • 8 1

    • bedzie na maj...... 2021 :)

      • 2 1

    • epidemie mamy

      • 0 1

    • Premie

      Premie wzięte za otwarcie teraz mroźna kończyć kolejne 3

      • 1 0

  • To się źle skończy. (6)

    A raczej nie skończy...

    • 86 26

    • kto komu dal w łape? (1)

      Tam mial pierwotnie stanac osrodek dla uzaleznionych dawny MONar.

      • 3 10

      • minusujacym radze sprawdzic.

        • 2 5

    • Stare dziadki wszystko blokują dobrze że mamy virusy! (3)

      • 11 11

      • a mlode dziatki co? po galeriach? (1)

        • 7 3

        • koronawirus atakuje celnie stare pryki

          aktywnie pomaga ZUS w dopinaniu budżetu

          więc czemu z nim walczyć?

          • 5 3

      • młodzi mieszkańcy tez nie chcą no chyba że słoje ale to ich problem...

        • 2 2

  • (20)

    Mam nadzieję że miasto choć raz posłucha się mieszkańców...pomysł jest rzeczywiście bezsensowny i egzotyczny moi drodzy i kochani.Czuway!

    • 84 232

    • (8)

      A jaka jest inna opcja?

      • 21 3

      • Przez las by pociągnęli, (1)

        mało tam mają miejsca niezabudowanego?
        W końcu jesteśmy w mieście a nie w lesie.

        • 8 29

        • Plus za dobry sarkazm!

          • 9 2

    • powiedz mi czemu nigdy nie blokuja twoich wpisów? (4)

      • 11 3

      • (3)

        A dlaczego ktoś ma blokować...są rzetelne i na temat,zero hejtu,nutka sarkazmu,sam też możesz pisać,mamy od 30 lat demokrację kochany)

        • 13 14

        • to ciekawe, bo wpisy ludzi bez zadnych wulgaryzmow sa z miejsca wywalane. (2)

          • 11 2

          • on jest na etacie w portalu zartudniony, by generować dyskusję i kliknięcia (1)

            • 17 0

            • Hahahah,dobre,poprawileś mi humor.Czuway!

              • 0 11

    • ta ulica wygląda jak zaraz po wojnie (2)

      mieszkańcy nic nie inwestują i wyciągają ręce do miasta

      • 18 9

      • to kiedy (1)

        byłes/byłaś na Bohaterów Getta Warszawskiego chyba dawno skoro nie inwestują, Nie masz pojęcia jak trudno jest zrobić remont gdy siedzi na budynku konserwator.
        Specjalista/specjalistak jak widzę.

        • 7 13

        • No i dzieki Bogu, ze siedzi!

          Inaczej byly by otynkowane minimum 15 cm styropianu, aby przypadkiem nie przetrwal jakikolwiek detal, a potem koniecznie pomalowane na pomaranczowo - zielony kolor + niebieskie paski. Zrobcie dobry projekt to i konserwator sie nie przyczepi.

          • 22 1

    • co narzekacie

      a jaka inwestycja nie była w Gdańsku blokowana. Wszystkie inwestycje sa blokowane i ciągle te same argumenty chyba jednak ludzi starszych. Miasto musi się rozwijać i siec dróg jak i tras dla środków komunikacji miejskiej też. Brawo.

      • 10 4

    • spóźnienie - dwója

      • 0 0

    • może się przekonają jak będzie brakować objazdu jeśli będzie paraliż tramwajów przy operze

      • 0 1

  • Patent wcale nie nowy. Przez urzedników stosowany od lat przy budowie ścieżek rowerowych (12)

    kawałek zrobi sie tu, kawałek tam. Za sto lat się połączy :D

    • 226 11

    • czyli generalna "poraszka" tych ludzi ;) (9)

      Kiedy bedzie mozna korzystac z roweru miejskiego, prezydentko?

      • 8 11

      • Kup swoj rower rossczeniowcu (5)

        • 10 5

        • Tyle, że ja mam rower (3)

          i co teraz?

          • 4 2

          • To wstań od komputera i zacznij na nim jeżdzić (2)

            • 6 2

            • a niby po co? (1)

              jak mam zostac w domu.

              • 2 3

              • Kup rower stacjonarny albo PS4

                • 5 0

        • 10 milionów z miejskiej kasy poszło

          winnych brak...

          • 0 1

      • Jak przyjmowali do pracy to nie mówili? (1)

        W założeniu pracownik korporacji ma jeździć swoim rowerem i cieszyć się że tramwaj kiedyś będzie. Coraz bardziej roszczeniowi jesteście.

        • 8 0

        • Już niedługo zostaną zastąpieni pracownikami z Pakistanu i Bangladeszu

          • 5 1

      • Zapytaj się co ty możesz zrobić dla pani prezydent.

        Roszczeniowe to społeczeństwo. Urzędnicy i ludzie w spółkach miejskich pracują dzień i noc a wy leżycie wygodnie na łóżku w domu.

        • 3 4

    • Gdzie jest wiadukt ? (1)

      Nasyp pod wiadukt AK-Łostowicka-Havla.....Dzieci będę oprowadzał i pokazywał ten nasyp pod wiadukt ,który mógłby usprawnić transport...ale po co skoro ludzie jeszcze dają radę.

      • 3 5

      • A co on da?

        30s oszczędzi skręcającym w Havla, za to ściągnie pierdylion samochodów zza obwodnicy i zatka AK jeszcze bardziej...

        • 4 0

  • Zróbcie chociaż drogę... (7)

    Chciałbym zauważyć, że do UCK nie ma porządnego i szybkiego dojazdu z południowych dzielnic Gdańska...

    • 110 33

    • no i co? (5)

      takie rzeczy ustala sie przy projektoweaniu, planach miasta...

      UCK to wybitny gniot.

      • 10 12

      • A kto to projektowal i kiedy? Może wiesz? (1)

        • 0 1

        • Nie wiedzieli w 1907, że tam nie ma miejsca na parking?

          A to Ci niespodzianka...

          • 6 0

      • Zła lokalizacja UCK, to fakt (2)

        Takie molochy powinny powstawać na dolnym tarasie tak jak szpital Zaspa. Z dużym terenem wokół gdzie można zbudować parkingi...

        • 5 2

        • Tyle że Zaspa... (1)

          ... Prawie bez parkingu...

          • 1 1

          • Myślę że na Zaspie miałbyś mniejszy problem ze znalezieniem wolnego miejsca parkingowego , niż w dzielnicy południowej.. miłego dnia

            • 0 0

    • Problem z dojazdem do UCK

      Dojazd do UCK nie mówiąc o parkowaniu to nieporozumienie. Kompleks szpitalny, tysiące pracowników i pacjentów, którym należy się wygodny dojazd. Owszem poprawiła się ilość linii autobusowych, ale cały ogromny i wciąż rozrastający się szpital obsługiwany jest przez 2 ulice, obie jednokierunkowe, w tym jedna z kostki brukowej (M. Curie) i druga (Smoluchowskiego) w dużej części z betonowych płyt.... mówimy o jednym z najważniejszych strategicznie obiektów w mieście....

      • 3 0

  • półśrodki i prowizorki to największe zło (8)

    jak mnie na coś nie stać to nie kupuję, odkładam pieniądze i wtedy dokonuję zakupu..
    więc jak nie stać zrobić coś raz a porządnie to nie róbcie wcale.. odkładać pieniądze i wtedy zrobić coś należycie

    • 88 33

    • Siedlicka-Fiszera-Bracka-Narutowicza i wylot na Zwycięstwa naprzeciwko Conradinum (5)

      To jest najlepwszy wariant ale polibuda pewnie nie chce się zgodzić, niech tramwaj jeździ po terenach sąsiadów. Chociaż to na polibudzie po 15-tej kończy się większość pracy i tam nie byłoby uciażliwości takiej jak przy zamieszkanych kamienicach.
      Jeszcze lepiej byłoby puścić górą Traugutta i zrobić tunel pod gmachem głównym (z przystankiem podziemnym) i wylot z tunelu już gdzieś na Narutowicza żeby do ogrodzenia można było swobodnie i bezpiecznie spacerować po tzw kampusie.
      Są tu jacyś inżynierowie co byliby w stanie na razie chociaż oszacować wykonalnośc i koszty takiego wariantu? To dopiero byłoby wyzwanie. Jednocześnie zrealizować funkję połącznia górnego i dolnego tarasu z odważnym projektem architektonicznym.

      • 4 8

      • łoho... i będziem pompować wodę jak tunel zaleje (3)

        Ale opcja fajna

        • 4 2

        • kupimy takie specjalne składy jak łodzie podwodne

          • 3 1

        • (1)

          Nie chodzi o tunel tylko o fakt, że Miasto oddało kiedyś ul. Siedlicką PG i teraz nie ma jak poprowadzić tramwaju.

          • 3 0

          • Ale co by to zmieniło?

            To nie o ten odcinek jest wojna...

            • 1 0

      • Odczeo się od Polibudy? Jak zostały porobione remonty za ciężkie pieniądze, zainstalowana aparatura za nie mniejsze, to teraz

        A gdzie bezpieczeństwo 20, 000 osób, tyle pracuje i studiuje na PG.

        • 3 5

    • Problemem nie jest to że nie stać ale to że paru mieszkanców blokuje coś dla całego miasta (1)

      • 8 6

      • tak jak paru innych - forsuje

        nie szczuj.

        • 7 7

  • Mają rację Mieszkańcy, a może jakiś tunel by sie przydał w innym miejscu? (3)

    tylko ze tych działek miejskich jest juz co raz mniej i nie ma gdzie poprowadzić podbnej trasy ;)

    • 33 76

    • (2)

      W Polsce sprzedajemy później planujemy . I dochodzi do absurdu w którym miasto nie ma wolnej przestrzeni do panowania ;)

      • 10 0

      • no nie w Polsce. (1)

        Tylko w GDansku taka chora polityka od 21 lat.

        Sa miasta jak Wroclaw, co działają odpowiedzialnie.

        • 8 7

        • to się przeprowadź do Wrocławia.

          • 7 5

  • Bez sensu przez Wileńską (24)

    Mają rezerwę terenową koło GPNT, Carrefoura, Sądu... A pchają się z kosztami jakimś tunelem.

    • 132 32

    • No i właśnie o to chodzi, żeby były koszty. Przecież to inwestycja z publicznych pieniędzy. (2)

      • 31 3

      • Miś ;) (1)

        • 9 1

        • więc im ten projekt jest droższy, tym... nooo...?

          koniaczku?

          • 9