• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Maciej Korolczuk
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Na logikę... Gdzie łatwiej i szybciej j buduje się nowe drogi... Tam gdzie trzeba burzyć, wykupywać grunty, sądzić z właścicielami działek, gdzie przerabiamy wszystko, gdzie jest ciasna zabudowa...... Czy tam gdzie jest pusto i tego problemu nie ma i mamy wiele możliwości bez wyżej wymienionych problemów. To jak z budową domu. Co taniej wychodzi wybudować nowy dom na pustej działce czy remontować stary dom lub wyburzyć stary dom i dopiero postawić nowy... Teraz wystarczy to przełożyć do Nowej Politechnicznej do np Nowej Świętokrzyskiej...

    • 10 2

    • Buduje się tam gdzie są mieszkańcy (1)

      Oczywiście, na środku pola łatwiej zbudować. Ale taki tramwaj nie będzie nikogo woził. Buduje się tam, gdzie jest dużo mieszkańców.

      • 1 1

      • Mylisz się Jest tyle mieszkańców przy trasie planowanej Nowej swiętokrzyskiej, że jak by była to by cały tramwaj byłby zapchany do pętli Ujeścisko Łostowice ....Tyle jest osiedli i kilka przystanków i pełny. Tak wygląda sytuacja obecnie w autobusach i w tramwajach... Zapraszam do przejażdżki...

        • 0 0

  • Na co te wydatki? (4)

    Istnieje znacznie prostszy, prawie bezkosztowy i nieniszczący tkanki miejskiej sposób połączenia tramwajem Moreny z Wrzeszczem. Otóż wystarczy dobudować kilkanaście metrów torów na przystanku PKM Brętowo -- tak, żeby tramwaj mógł wjeżdżać na tory PKM. I zrobić mu końcowy przystanek w dworcu we Wrzeszczu.

    Ale rozumiem, że Miasto woli inwestycję drogą i kontrowersyjną, bo na takich się lepiej zarabia...

    • 18 5

    • Nie można (2)

      1. PKM s.a. nie zgadza się.
      2. Motorniczy musiał by mieć uprawnienia maszynisty. A maszyniści lepiej zarabiają, więc większość motorniczych uciekłaby do pracy na kolej.
      3. Tramwaj musiałby spełniać normy kolejowe.
      4. Na PKM nie ma sieci trakcyjnej. A jak już będzie to na inne napięcie, niż tramwajowe.

      • 7 1

      • Nie można? (1)

        > 1. PKM s.a. nie zgadza się.

        I władze Miasta wolą wielką i kosztowną inwestycję niszczącą dzielnice mieszkaniowe zamiast usilnej próby negocjacji z PKM? To po co mamy te władze skoro jakaś tam spółka może się ,,nie zgadzać''? Mam wrażenie, że ta niemożność jest natury biurokratycznej i w dobrze zorganizowanym kraju dałaby się jakoś pokonać. Niemożności 2 i 3 również uważam za biurokratyczne.

        Niemożność 4 jest natury technicznej. Istotnie, tramwaje w Gdańsku jeżdżą na 600V, a SKM na 3000V, PKM wcale nie jest zelektryfikowana. Ale... jak się wpisze w Google'a ,,tramwaj na akumulator'', to okazuje się, że starania w kierunku uwolnienia tramwajów miejskich w ogóle od trakcji są od dawna dobrze zaawansowane, takie tramwaje już jeżdżą, i to nawet... w Polsce. Chociaż nie wiem, czy pod taką różnicę wysokości jak z Wrzeszcza na Morenę, na tyle się nie znam.

        • 1 1

        • Masz rację

          Nie znasz się.
          A miasto może PKM co najwyżej nagwizdać. To nie jest miejska spółka.

          • 3 0

    • No jo jo jo...tramwajem przez Strzyze,Zaspe i do Wrzeszcza...genialne

      Mam 40 minut jechac na okretke z Moreny do Wrzeszcza zamiast 7-10? Nobla mu dac.

      • 1 0

  • (2)

    Niestety teraz przez wirusa i zbliżający się kryzys będą wszystkie nowe drogi w etapach albo przeniesione na inne terminy. Budowa dróg w Gdańsku zawsze trwała długo, ale teraz będzie trwała jeszcze dłużej. Tym bardziej powinno się przeanalizować priorytety... Gdzie się najwięcej buduje mieszkań .... Gdzie jest problem z drogami i komunikacją... Gdzie nie ma nic... Dlaczego radni dzielnic południowych w tym temacie nie interweniują... Ciekawe wszystko się robi dla mieszkańców, za ich pieniądze bez konsultacji z nimi... bo urzędnicy lepiej wiedzą... szczególnie jak nie jadą komunikacją i nie mieszkają w południowych dzielnicach... Choć wydaje mi się że Pan Grzelak był z południa Gdańska jak startował pierwszy raz w wyborach. Ale pewnie się dawno przeprowadził...

    • 9 3

    • Nowe drogi

      Dokładnie, nie widać jakichkolwiek działań radnych w sprawie Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej, Nowej Leszczynowej, Stężyckiej. A Jabłoniowa miała powstać przecież wiele lat temu i to z tramwajem, w sprawie Warszawskiej też cały czas cisza, dlaczego nikt głośno o to się nie upomina.

      • 1 0

    • Polecam Gdynię

      Nie można mieć problemów z długo trwającą budową dróg, jeśli nie buduje się dróg. Szach-mat!

      • 2 0

  • Bezsensu

    Jestem przeciwna pomysłowi na tramwaj !!!!!Nia ma innych wydatków Gdańsku a moze zwiekszy częstotliwość innej komunikcji Wspólczuje mieszkańcom

    • 9 10

  • Słoiki (5)

    Pogonić słoiki na ich wiochy i przestać pozwalać deweloperom nabudowę tych koszmarów na Morenie.Ale cóż Gdańsk gorszy niż sycylia

    • 24 14

    • a gdzie masz ten koszmar na morenie? (3)

      • 3 3

      • Wyspa Piecewska-otworz oczy. (2)

        A jak puszcza Wilenska tramwaj do Studzienki to wszystkie ogrodki przeflancuje spychacz i powstanie nowe piekne osiedle albo osiedli kilka...Nie dla betonozy Bojanowskich i kolesi.

        • 9 4

        • ale to co jest na wyspie piecewskiej wpisuje się w klimat moreny

          oczywiście, że lepiej gdyby został tam park itd.
          ale koszmarem to nie jest.
          koszmarem są natomiast osiedla na południu,

          • 4 0

        • Przecież te ogródki działkowe wzdłuż Sobieskiego to kompletne slumsy. Dawno powinny zostać zaorane.

          • 3 0

    • Z ciekawości.

      Jak według ciebie powinien wyglądać budynek, którego widok sprawiłby ci radość?

      • 2 0

  • (2)

    Połączenie południowych dzielnic Gdańska z Wrzeszczem jest ważne. Ale nikt nie chce jechać na około. Powinno się pkm wydłużyć na południe. Z Rakoczego przystanku można było tą linie pkm poprowadzić dzisiejszą Al Adamowicza i Bulońską . Albo od pkm koło Wróbla Staw na Myśliwskiej odnogę na południe Gdańska. A tak mamy tramwaj 12 co jedzie na około do Wrzeszcza przez Morenę i Gdańsk. Ponadto końcowy przystanek powinien być koło Dworca we Wrzeszczu albo Galerii Bałtyckiej. A Nowa Politechniczna będzie miała końcowy odcinek na wysokości Politechniki.

    • 10 6

    • Pociąg to nie tramwaj (1)

      Nie da rady podjechać na duże pochylenia, ani przejechać przez ciasne łuki.
      Poza tym z Ujeściska do Wrzeszcza przez Strzyżę, to jest dopiero naokoło.

      • 1 0

      • Ale pkm szybciej jedzie....

        • 0 0

  • Durna decyzja, tramwaj powinien iść w stronę Nowej Bulonskiej / Adamowicza - to by realnie odciążyło Morenę (1)

    Wariant za którym ktoś lobbuje tylko ja bardziej zakorkuje i wydłuży dojazd z Południa w stronę Wrzeszcza.

    • 14 3

    • Zgadzam się to jest ubicie węzła Rakoczego-Jaśkowa.

      Dodanie nitki tramwajowej jeszcze do tego węzła sprawi, że nie wygrzebiemy się z korków na prawoskręcie, które już teraz niekiedy sięgają spod McDonalda do Galerii Morena. Dla mieszkańców Południa to będzie tylko GP-W tylko z nazwy, bo to nic innego jak wycieczka krajoznawcza, a nie szybki tramwaj. Trasa powinna iść przy sądzie i GPNT

      • 3 0

  • Mamy złych planistów w Gdańsku. ... Niestety jak złe są plany zagospodarowania przestrzennego to reszta też idzie źle. I nie da się tego naprawić...Szczególnie jak wszystko zabudują...

    • 22 3

  • Kiedy tramwaj na Armii Krajowej (6)

    To jest zastanawiające, że miasto nie chce wziąć się za zrobienie tramwaju wzdłuż Armii Krajowej. Nie dość, że jest tam rezerwa terenu pod tą inwestycję, nie będzie trzeba niczego burzyć, ani nawet blokować ruchu. To jeszcze da się alternatywę dla samochodów do praktycznie ekspresowego, bezkolizyjnego przejazdu tramwajem do samego centrum co ma realne szanse odkorkować Armii Krajowej. Obecnie nie jedzie tą trasą żaden zbiorkom a najbliższa trasa autobusu wiedzie przez zakorkowaną wąską Kartuską.

    • 28 1

    • (4)

      Zgadzam się w 100% i zrobić do tego wiadukt na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Havla i Łostowicką...Też nie rozumiem ...Choć logika urzędników jest taka że budujemy jak najdłuższe trasy , krętym drogami by jak najwięcej osiedli złapać. Przez to tracimy czas na przejazdach...Bo nie tworzy się lini szybkich i w prostej lini... szkoda...bo może wtedy część by się przesiadła z aut do komunikacji... Jak ona by była szybsza i krótsza...

      • 11 1

      • (3)

        To są właśnie sensowne rozwiązania zmieniające siatkę komunikacyjną, a nie ładowanie tramwaju w ścisłą, wiekową zabudowę, gdzie liczba połączeń i bliskość już dostępnych sposobów komunikacji jest znaczna. Przypominam, po Armii nie jedzie żaden środek miejskiej komunikacji! Jak Wy włodarze tego miasta chcecie ludzi przekonać do komunikacji miejskiej jak jej po prostu tam nie ma!

        • 7 2

        • 118 jedzie (1)

          i 801 Gryfu.
          167, 168, 267 też jedzie po Armii Krajowej.

          • 0 5

          • 801 też wjeżdża w kartuską ma przystanki Zwierzyniecka, Damroki itd. to jakaś Kartuska linia i jej przebieg jest dziwny. 118 nie jedzie do końca Armii tylko z centrum na Chełm, w Łostowicką. Z kolei 167 po Armii Krajowej jedzie tylko górny odcinek za Auchanem, a od centrum aż do Auchan zaiwania przez ul. Kartuską, podobnie trasa wygląda ze 168 i 267, więc najpierw sprawdź, a potem pisz!

            • 4 1

        • To i to jest potrzebne

          I szybkie trasy - jak niemiecki stadtbahn i linie blisko zabudowy - jak niemiecki strssenbahn.

          • 3 0

    • Właśnie! Nikt nie patrzy, że poprzednicy już planując Armii Krajowej założyli, że powinien iść tam tramwaj. Jak mało kiedy zapewniono tam miejsce, co powoduje, że nie ma dodatkowych kosztów na wyburzenie, a zyskuje się szybkie połączenie, które może realnie wpłynąć na mniejsza liczbę samochodów ładujących się do ścisłego centrum. Zapewnić pożądny parking w okolicach Auchana i przesiadka na tramwaj!

      • 9 0

  • (1)

    A na kilkukilometrowy łącznik tramwajowy i drogę z Porębskiego do Jabłoniowej lub Warszawskiej , poczekamy kolejne ponad 10 lat. A ta inwestycja była by najtańsza i najszybsza. Wiele by mieszkańców zyskało...

    • 12 2

    • Jest to tania inwestycja

      Od końcowego Lawrndowe Wzgórze do Kłoczkowskiego jest jakieś 600 metrów. Miasto chyba stać na budowę tak krótkiego odcinka, zwłaszcza z dofinansowaniem unijnym.
      Może Řada Dzielnicy w końcu zaczęła by za tym lobbować.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane