• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Maciej Korolczuk
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Ten przebieg trasy przez Wrzeszcz nie ma najmniejszego ekonomicznego sensu. Na chore projekty kasa zawsze jest, mimo deficytu... (3)

    • 16 6

    • nie ma najmniejszego ekonomicznego sensu. (2)

      Najmniejszego sensu nie ma takie gadanie.

      Którędy inaczej sprowadzić pasażerów z Południa do Wrzeszcza i Oliwy?

      • 2 2

      • Pod Rakoczego

        • 2 1

      • Tunel pod skarpa na Siedlcach ,,(ponoc jest juz od czasow wojny)pozniej tunel pod Radarami i jestes we Wrzeszczu.

        Lub tunel pod skarpa i gora nad Sobieskiego -pod lub przy Trauguta i akademia i pozniej albo w lewo albo w prawo .Jest masa dobrych rozwiazan ale potrzebny jest kret.

        • 0 0

  • Chcę zwrócić uwagę na jeden fakt. Kiedyś były dobre plany komunikacyjne. Ale nikt ich nie bierze pod uwagę. I tworzy nowe... Za które trzeba znów zapłacić... Potem zmienia się urzędnik i znów zmiana planów i znów płacimy za nowy projekt. Po drugie szybciej się budują osiedla, sklepy, szkoły niż drogi, tramwaje co skutkuje tym że jak ma być robiona trasa drogowa lub tramwajowa to znów trzeba zmieniać projekt bo trzeba nanieść nową szkołę, nowe osiedle, sklep bo już coś się zmieniło w stosunku do poprzedniego projektu... Bo sprzedaje się działki developerom tam gdzie ma być komunikacja. A potem planiści, urbaniści i urzędnicy głowią się jak i gdzie poprowadzić drogę, tramwaj. Ojej nie mam miejsca... A sami wydali decyzje... Każda zmiana projektu kosztuje... Obecnie mam wrażenie że zamiast budować to ciągle planujemy.... A ja już myślałam że plany są dawno... Tak więc ktoś tu zarabia na tych planowaniach i zmianach projektu...

    • 14 1

  • Znowu pojawia się ulubiony pomysł gdańskich urzędników - albo przesiadka albo piesza wędrówka od politechniki do Grunwaldzkiej ,do miejsca w którym nic nie ma czyli skrzyżowanie z Bohaterów Getta.

    • 9 3

  • Od lotniska do Bretowa -w Bretowie w prawo pod lasem tunel-w strone akademii medycznej i do Gdanska. (3)

    Ten tramwaj w tej proponowanej lokalizacji to jakis chory plan planistow.

    • 9 4

    • Zapłacisz? (2)

      Kilometrowe tunele. Wyście ludzie z księżyca spadli? Nawet w Zurychu maetra nie ma, a tu jakieś p...nie o Szopenie. Za co? Za tarczę 35? Czy Bóg zapłać i miskę ryżu Morawieckiego?

      • 1 2

      • Gornicy za chwile beda bez roboty ...Wiedza co i jak. (1)

        Niech kopia i kasa zostanie w Polsce a nie Hiszpanskie krety...za miliardy. Unia doplaci jak bedzie dobry projekt.

        • 0 0

        • hahaha

          porównywać rycie w węglu od rycia w piachu... dobry dowcip.

          Jeszcze lepszy: Unia da. Tak, da zwłaszcza wtedy, jak będzie miała przez nas budżet zawetowany.

          • 0 0

  • Jeszcze nic, co ważne dla Gdańska, obecna władza nie rozpatrzyła szybko. Bo szybko to potrafią zawłaszczać, psuć i gadać (1)

    • 8 4

    • Dokladnie--to oni robia pod plany swoich deweloperskich kolegow..

      Nie wazni mieszkacy-wazne ,zeby deweloper mial w ofercie dobre polaczenie z centrum.I ok tak powinno byc tylko nie wszedzie powinna byc zabudowa a Biuro Rozwoju Miasta ma to w czterech literach...Oni nie mysla o uciazliwosci tylko o kasie.

      • 1 1

  • Nareszcie!

    Ta linia tramwajowa jest konieczna. Mieszkańcy ul. Boh. Getta lepiej niech zadbają o swoją ulicę sprzątając po swoich psach, bo jest to jedna z najbardziej zakupionych ulic Wrzeszcza!

    • 8 9

  • Tani sposób na połączenie południa Gdańska z Wrzeszczem. Nie trzeba pieniędzy i dużo czasu... nowa linia autobus Al Adamowicza a potem albo Słowackiego, albo Jaśkową Doliną. Tylko nie jak autobus 115 przez Suchanino, Aniołki...bo na tym się traci czas. Dodatkowo by to miało sens trzeba połączyć nową ulicą Porębskiego i Jaworzników z Jabłoniową ...Dodam że powinny wrócić zabrane kursy 262 do Wrzeszcza... 262 do Wrzeszcza to czas 30 minut, 115 to czas godziny. Podobnie będzie z tramwajem na Nowej Politechnicznej z południowych dzielnic...

    • 5 3

  • Zamiast szkodliwej lini tramwajowej wystarczy autobus (4)

    Ale wtedy nie można by zmarnować tak wiele kasy mieszkaców.Trzeba wybierać rozwiązania gorsze powodujące koszty jak tramwaj najlepiej z Niemckiego zlomowiska.

    • 14 9

    • Kiedy ostatnio o 15 jechałeś autobusem z Wrzeszcza? (3)

      Ile czasu zajął przejazd Dmowskiego? No, ile?

      • 4 0

      • tramwaj bez wydzielonego torowiska też będzie się wlókł (1)

        do tego jak się rozkraczy, to wszystko poblokowane

        • 3 1

        • A gdzie nie będzie miał wydzielonego torowiska?

          • 0 1

      • To co zrobiono na Dmowskiego to zbrodnia

        Dodatkowo wyłączono jeden pas kosztem ścieżki rowerowej i szerokiego chodnika. Jedyny ratunek to będzie jak po prostu zrobią tam buspas

        • 0 0

  • Pkm (1)

    Tramwaj mógłby jeździć po torach pkm i potem odbijać wiaduktem na morenę...

    • 7 3

    • Przepisy tego nie dopuszczają

      Tramwajom nie wolno jeździć po torach kolejowych w Polsce. Sorry, takie mamy prawo.

      • 3 2

  • smoluchowskiego - ludzie jakos musza sie dostac do szpitala wygodnie z poludnia (5)

    • 8 5

    • Mają 115

      • 1 2

    • Taaa, zrobili autobus. Tylko, ze tym autob7sem jezdzą stare baby rano do wrzeszcza (2)

      i zawalają cały maly autobus na trasie, tak, że jadący d9 szpitala, połamani, chorzy, czy zdrowi, nie mają szansy usiąść. Wiem, bo jeździłem kilka miesięcy o kulach, połamany. Genialne.

      • 1 4

      • A prosić o ustąpienie miejsca nie było łaska?

        Skoro byłeś o kulach, to były dla ciebie wyznaczone miejsca w autobusie.

        • 3 0

      • Przegubowy

        Żaden mały - przegubowy jeździ.

        • 0 0

    • To prawda, tylko czemu na około?

      Dlaczego nie zrobili szybszego wariantu tam gdzie jest przystanek Nowa Politechniczna i dalej przy sądzie i GPNT. W ten sposób tramwaj nadrobiłby spokojnie 10 minut i dla mieszkańców Południa miałoby to sens.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane