• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Maciej Korolczuk
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Z Moreny do Wrzeszcza można dojechać PKM (4)

    • 7 3

    • Nie można

      Musisz tam (Brętowo PKM) najpierw dojechać tramwajem.

      • 3 2

    • Sloik ty nigdy na Morenie nie byles...

      • 1 2

    • Ale macie bliżej do pkm niż dzielnice południowe. One też muszą dojechać do pkm i nie kilka przystanków jak ci z Moreny tylko znacznie więcej...Nie mówcie że Morena jest poszkodowana i ma wszędzie daleko i złe połączenia. bo tak nie jest....

      • 0 1

    • Ta co jeszcze?

      Na okolo z pol godzinnym obsuwem? Ty to jednak nie byles najmadrzejszy /a w klasie.

      • 0 0

  • Trzeba zarzucić ten projekt

    wystarczy UCK rozbic na inne lokalizacje.

    NP zielony trojkat okolice obecnego multikna gdzie masz kazda mozliwa komunikacje i blisko centrum

    • 2 0

  • Tunel

    A nie mozna by tak tunelem pod ul. Do Studzienki? Metodą odkrywkową larsenami odgrodzić i jakos przezyjemy budowę jak metro w Warszawie. Albo raczej w Londynie.

    • 3 3

  • Czy na Wileńskiej będziemy przesiadać się do kolejki linowej aby przy zbiorniku znowu przesiąść się do tramwaju? (5)

    Jak ktoś sobie wyobraża pokonanie tego wzniesienia przez tramwaj? Tam jest minimum 10% nachylenia.

    • 7 2

    • Wybuduja wiadukt nad stawkiem (2)

      • 1 0

      • Ten sam problem z Nową Bulońską Południową...Też chcą zrobić tramwaj, ulice. A tam jest zbiornik i duży wąwóz i duża różnica wzniesień. Więc też tylko wiadukt. Ale jak to zrobią to całą zieleń popsują...Nie rozumiem jak ktoś w planach sobie wymyślił by Nowa Bulońska biegła między dwoma stawami i jeszcze nad wąwozem z lasem. Trzeba by było drzewa wyciąć a na to mieszkańcy by się nie zgodzili. Podobnie na Wilanowskiej. Jak będzie wiadukt to ta cała okolica ze stawem będzie zniszczona... i zieleń...

        • 2 0

      • Wiadukt nad stawkiem zalatwial by sprawe ale jak by to wygladalo? Zniszczylo by okolice i generowalo mega halas.

        • 1 0

    • Ma być tunel wydrążony pod Wileńską, tramwaj wyjedzie w połowie drogi przed rondem z Jaśkową. (1)

      • 0 0

      • To metro kopać od razu!

        • 0 0

  • Dlaczego nikt nie sprawdza (3)

    Tematu posiadania dzialek przez radnych na trasie wlasciwej i wycofanej. Ten tramwaj moal jechac do Sadu ! I w okolice lema by to rozladowac. Tam sa tereny na parkingi itp. Ehhh gdzie jest cba! Trasa byla zatwierdzona 30lat temu i nic sie nie zmienilo.

    • 11 2

    • Dokladnie!!!!!!!

      • 0 0

    • Podjazd w ciągu Wileńskiej to moim zdaniem absurd. (1)

      Zakorkują morenę przy skrzyżowaniu przy McDonald, które całkiem niedawno zostało całkiem fajnie wykonane od nowa.
      Tramwaj pod estakadą ominął by morenę... Nie wszystkim z Piecek/Migowa to się podoba, bo mieli by dojazd do Wrzeszcza. Ale czy na pewno mają rację? Tramwaj koło sądu odciążył by komunikacyjnie morenę, mieszkańcy szybciej by zjechali do Wrzeszcza autobusem niż do tej pory bo osoby z zachodnio-południowych terenów omijali by dzielnicę bokiem. Dla każdego plusy.
      Radny Dzik ma posesję na granicy z pierwotnym przebiegiem tramwaju na tyłach Schuberta.

      • 4 0

      • nie tylko ten radny

        jeszcze kilku waznych i 1 byly radny, zatwierdziło sobie 3 linię zabudowy dzięki tej zmianie trasy.

        • 0 0

  • prowizorka

    koszt dwukrotny

    • 2 1

  • kto kupił tam mieszkania

    że nie można go wyburzyć i puścić prosto?

    • 7 0

  • kiedy nowa Politechniczna

    dwujezdniowa od Nowej Wołkowyskiej

    • 1 0

  • Puste autobusy zastąpią puste tramwaje

    Autobusy łączące Piecki-Migowo z Wrzeszczem (199, 164, 115) i odwrotnie są mało wykorzystywane. Z reguły są w niewielkim stopniu zapełnione. Kto będzie korzystać z planowanego tramwaju? W tej lokalizacji tramwaj nie przyczyni się do poprawy skomunikowania dzielnic. Chyba, ze zostaną zlikwidowane obecne autobusy, bo to częsta praktyka władz miasta.

    • 4 3

  • A co na ten ekonomiczny plan pan Covid?

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane