• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Maciej Korolczuk
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Tramwaj? Eee tam, metro zróbmy z Moreny do Wrzeszcza

    • 3 0

  • Nowa Bulońska Południowa łącząca Adamowicza (1)

    Ktoś genialny wymyślił że Nowa Bulońska Południowa będzie pomiędzy dwoma stawami Świętokrzyska 1 i 2. Tylko zapomniał że jest tam głęboki wąwóz z pięknymi drzewami, lasem, ścieżką z kostki i lampami oraz potokiem co łączy oba stawy. Miejsce zielone, magiczne. Ludzi tam full bo to łącznik pomiędzy zbiornikami. Jeśli tam zrobią wiadukt dla aut i tramwaju. To miejsce będzie wyglądało tragiczne. Zniszczy się to co jest atutem naszej dzielnicy. Zieleń... Mamy wysypisko blisko, będzie spalarnia, chce się robić jakieś wiadukty. A zieleń zaorać i same blokowiska. ... Jak macie tak niszczyć to ja wolę by tak zostało jak jest. Jedynie wydłużyć o jeden lub 2 przystanki tramwaj do wąwozu. Swoją drogą dlaczego planiści nie zaplanowali tramwaju Z Jaworzniaków nie między zbiornikami tylko za zbiornikiem Swiętokrzyska 1. Tam gdzie polnord wybudował nowe bloki na flisykowskiego, Tam było miejsce ...i żadnych wiaduktów by nie było potrzeba...

    • 4 0

    • Jaki potok? Nic innego jak sciek z szadulek. Miejsce idealne by wykonac wiadukt. Nikt nikomu nie bedzie wadzil, a osiedla musza zostac polaczone, aby mialo sens budowac nowa swietokrzyska i juz wybudowana bulonskiego polnocna.

      • 0 2

  • pod górke na wileńskiej? (3)

    Ciekawe jak tramwaj wg tego planu podjedzie pod stromą górkę na wileńskiej...

    • 3 3

    • Ja kcem tramwaj i nowe osiedle/

      Staruchy-emeryty nie blokowac ogrodami naszej pieknej deweloperskiej wizjii-chamy.

      • 1 1

    • Nie pod górkę na Wileńskiej tylko w tunelu który wyjdzie w połowie drogi przed Jaśkową.

      Swoją drogą chory pomysł zamiast puścić trasę pod estakadą Rakoczego

      • 1 2

    • Pojedzie po torach

      • 0 0

  • Jak tramwaj z Nowej Świętokrzyskiej ma się połączyć z Al. Adamowicza? Ja wiem ...ale wiele osób nie jest świadomych... Przeszkodą są dwa zbiorniki Świętokrzyska 1 i 2 i wąwóz gdzie jest bardzo duża różnica wzniesień i piękne drzewa... Jak tam zrobią wiadukt tki szkarady jak te w centrum to miejsce będzie wyglądało tragicznie. Pomijam jak można rozdzielać dwa stawy jednią dwupasmową, tramwajem i wiaduktem... A za zbiornikiem Świętokrzyska 1 było sporo miejsca i na tramwaj i na ulicę i bez koszmarnego wiaduktu a to parę kroków dalej...Planiści i urzędnicy nie myślą... Absurdalne pomysły... Ani jeden Zbiornik ani drugi zbiornik nie będzie spokojny na spacery... dziękuję za takie planowanie...a wileńska też ma zbiornik i mało miejsca i teżmusi byćwiadukt...też zniszczycie tam zieleń jak przy zbiornikach świętokrzyska...

    • 3 2

  • Tramwajem do Wrzeszcza

    Bardzo dobry pomysł tyle bloków co powstało na Morenie odciąży drogi za korkowane brawo :)

    • 2 2

  • (1)

    Co z Nową unruga to ulica która by połączyła świętokrzyską z Jabłoniową czy Warszawską. To ważna droga i co ważne one nie ingeruje jak Nowa Bulońska południowa w Zbiornik Świętokrzyska 1 i 2 i wąwóz . tam jest rezerwa, ale już obok buduje się górski koło dworku jakby tą rezerwę zabierając...unruga by wstarczyła. dlatego uważam że Nowa Bulońska Południowa powinna być nie połączona z jaworzniakami tylko z kłoczkowskiego lub Porębskiego . tramwaj tylko do wąwozu bez ulicy . ludzie by tam zeszli schodami z jaworzniaków na przystanek. a jak ktoś autem ma jechać to pojedzie na rądzie z guderskiego w stone lawendowego wzgórza. to przecież blisko. tam widaćże będzie połączenie, którego jeszcze nie ma. a czy ktoświdział jaka wąska rezerwa jest po drogę i tramwaj od swiętokrzyskiej na kowalach do pętli Jaworzniaków, Tam też jest różnica wzniesień.

    • 1 1

    • Po co spamujesz 3 razy? Jak wyprowadzisz nowa swietokrzyska w porebskiego? Logiczym jest polaczenie nowej swietokrzyskiej pozniej z bulanska poludniowa, w jakiej formie to sie okaze.

      • 0 0

  • Mieszkańcy (1)

    Mieszkańców wysiedlić i tyle, widać kto protestuje same mohery :(

    • 3 8

    • Otoz to

      Niech wracają na mazury !

      • 1 1

  • Jak planowali dzielnicę ujeścisko to zrobili błąd. Mamy pionowe drogi Nową Havla i Przywidzką . Dwie główne drogi. W Środku Ujeścisko, Zakoniczyn, Szadułki, Jasień, Mamy poziome główne drogi Świętokrzyską i Warszawską, Jabłoniową. wz armii krajowej a po środku nie ma poziomej drogi co by łączyło po środku przywidzką z havla. i nie mówię tu o nowej warszawskiej bo ona nie jest pośrodku ujeściska. przez to wszyscy muszą na około jechać do havla albo do warszawskiej wąskiej albo świętokrzyską wąska??? kto to wymyślił... problem że my jesteśmy dobrzy w robieniu dużych ulic dwupasmówek a co z ulicami mniejszymi pobocznymi... nie mamy żadnych ulic co łączą osiedla. np zakoniczyn nie ma ulicy co łączy ujeścisko czy jasień czy szadólki, a to są dzielnice tuż obok...kowale ale ci od Jaworzniaków, Guderskiego to jeszcze Gdańsk też odcięte, nawet nie mają chodnika przy świętokrzyskiej. my mówimy o drogach, tramwajach a brakuje nawet chodników między dzielnicami. obecnie zakoniczyn jest łącznikiem ale dookoła nie ma ani ulicy ani chodników... a jes w środku ...blisko pętli lawanedowe wzgórze gdzie pętla nowa szkoła, blisko człuchowskieg gdzie teżnowa szkoła, ale nie ma do nich żadnej ulicy by się połączyć. Ma to swoje plusy bo jest bardzo zielono. I tam powinien być duży Park jak Regana plus droga łącząca Porębskiego z Jabłoniową.

    • 1 0

  • (1)

    Nie widzę tego... Jak Nowa świętokrzyska od kowal ma się połączyć z al adamowicza??? jak ktoś w tych okolicach mieszka to wie że jest rezrewa równeległa do guderskiego między jaworzniaków ale tam jest bardzo wysoka górka i potem z tej górki w dół do pętli na jaworzniaków i jest wąwóz też duża róznica wzniesień. dookoła zbiorników wodnych są osiedla na wysokich górkach dzielnica pięciu wzgórz i potem osiedle miłe czy na kowalach tbsy też na górce... nie wiem jak chcą zrobić tramwaj, dwupasmówkę tam jest wąsko ... i na wysokosci dachu blocków byłby tamwaj... jak ten wiadukt by mieli poprowadzić zobaczcie na mapie ile jest miejsca lub zapraszam na spacer w te okolice. uważam że nowa świętokrzyska nie powinna się łączyć z jaworzniaków. tylko zakończyć na siętokrzyskiej na wysokości koło lidla kowale... dalej jest guderskiego więc po co... a tramwaj z pętli lostowice do lidla i sporotem tą samą trasą jak było na morenie wcześniej...

    • 1 3

    • Bez tego polaczenia poludnie sie nie odkorkuje. Polaczenie tramwajów az sie prosi w tym miejscu, by zapobiedz ciaglym awaria.

      • 0 1

  • posprzedawano działki deweloperom na południu gdańska i nie ma gdzie zrobić nowych dróg, tramwajów i skm...

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane