• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Maciej Korolczuk
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Najlepsze jest połączenie od nowej pętli przy jabłoniowej do obwodnicy.

    Tysiące przygłupów śmigających do fashion house na te ich "przeceny", masy przebijające sie do obwidnicy przez jabłoniową, a miasto, geniusze utrzymywani z podatków mieszkańców, zrobili tak remont warszawska/jabłoniowa, że na wieki wieków pozostanie tam jeden rąbany pas w każdą stronę. I wieczny korek, bo częsć stada wali na obwo, a część na te wszystkue nowe osiedla... i dopiero rozdział na 2 pasy, skręt w osiedla i prosto na obwo, jest przed samą obwodnicą... no po prostu nobel dla urzędasów kierowanychbprzez wiecznie tę samą ekipę.

    • 7 2

  • ale po co kolejne polaczenie z wrzeszczem? morena jest lepiej skomunikowana niz caly gdansk razem wziety... (1)

    • 20 17

    • J prdl

      Stado bałwanów nie kuma, że Południa do Wrzeszcza droga nie prowadzi przez Stogi ani Brzeźno...

      • 4 2

  • (2)

    A czemu nie przez Smoluchowskiego gdzie było by idealne rozwiązanie do skomunikowania dzielnic ze szpitalami gdańskimi, po co takie upieranie sie przy tej koncepcji ale oczywiście urzednik wie lepiej, może referendum?

    • 35 10

    • idealne rozwiązanie do skomunikowania dzielnic ze szpitalami gdańskimi

      Ilu pracuje w szpitalach, ilu w pozostałej części Wrzeszcza i Oliwie?

      • 3 1

    • Do szpitali tera nie wpuszczają

      Wiec po co tam jechać

      • 3 4

  • Złe priorytety (1)

    W mojej opinii Wrzeszcz i Morena są bardzo dobrze skomunikowane i ten projekt przesunął bym na inny termin a wpierw zajął się skomunikowaniem i budową infrastruktury dzielnic południowych .Poraz kolejny wytknę bardzo złe zarządzanie władz miasta co do sprzedaży gruntów deweloperom bez żadnych projektów nowych dróg nie wspomnę tu o braku zieleni .

    • 54 17

    • Hm

      A skąd do roboty jeździ się z Południa? No dokąd, mysiu pysiu?

      • 4 0

  • Obecne projekty to niewypał (1)

    Tramwaj turystyczny z Łostowickiej przez Witosa zamiast Armii Krajowej,
    na Lawendowe Wzgórze przez Migowo z objazdem pętli to pomysły, których autorzy powinni siedzieć w wiezieniu za zmarnowanie publicznych pieniędzy.
    Albo wybudujmy coś co realnie rozwiąże problem, albo dajmy sobie spokój. Do Studzienki i dalej do Pl Komorowskiego to byłoby coś, ale wymagałoby wycięcia samochodów z tych ulic więc nie przejdzie.

    Przypominam, że tutaj na tym portalu pisano, że do Wrzeszcza z Ujeściska w 14 min, dzisiaj tyle czasu zajmuje dojazd do Migowa. więc przy tych decydentach, na przełom nie liczcie.

    • 53 7

    • na Lawendowe Wzgórze przez Migowo

      przecież to część linii Południe - Wrzeszcz! Fakt, że jej realizację zaczęto od d strony...

      • 1 0

  • pojade na wiosne za 35zlotych tygodniowy metropolitalny - nie

    to do roboty

    • 1 0

  • (1)

    Szczerze mówiąc jako mieszkaniec moreny nie sensu. Zrobić szerszą jezdnię o jeden pas i częściowy bus pas (zmienny rano/wieczorem) . Po co wydawać tyle pieniędzy na tramwaj, który jest głośny, wymaga innej infrastruktury i dzieli miasto ? Z tramwajami to jakaś paranoja, prowincjonalny środek transportu, albo Kolej albo autobus.

    • 36 29

    • Zrobić szerszą jezdnię o jeden pas

      GDZIE????

      • 2 3

  • Tak placza aja bedzie tranmwaj i po 12 tys za mne zamniast 7 wezna te tez beda plakac ze malo

    • 3 2

  • Pkm (1)

    Tramwaj mógłby jeździć po torach pkm i potem odbijać wiaduktem na morenę...

    • 7 3

    • Przepisy tego nie dopuszczają

      Tramwajom nie wolno jeździć po torach kolejowych w Polsce. Sorry, takie mamy prawo.

      • 3 2

  • (1)

    Z tramwajami to jakaś paranoja, prowincjonalny środek transportu, albo Kolej albo autobus.

    • 4 8

    • Sam jesteś prowincjonalny

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane