• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Maciej Korolczuk
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Więszej głupoty od tej trasy tramwajowej to nie widziałem.

    No chyba że niedoszły tramwajem na lotnisko. To miał ktoś rozum.

    • 3 3

  • Widać jak na dłoni butę władz gdańska ,nie mogacych się przyznać do błędu. (2)

    Ta trasa jest zbędna

    • 5 5

    • A jak bylo i jest z Piramowicza? (1)

      Wbrew logice i rozsadkowi.Decydent ze swoimi pryncypalami -ida w zaparte a setki i tysiace aut niech stoja w korkach traca czas i pieniadze.Porobili kocie oczka zwezajac Hallera przy Operze zamiast dac tam sygnalizacje dla pieszych by nie bylo tam wypadkow i co? I cham sie uprze i nie przeskoczysz.Tysiace cierpia a panisko popija kawusie i pierdzi w stolek do emerytury.

      • 3 1

      • Porobili kocie oczka zwezajac Hallera przy Operze zamiast dac tam sygnalizacje dla pieszych

        Podziękuj innym chamom za kółkiem. Po dobroci próbowano zapewnić tam bezpieczeństwo, ale nie dało inaczej rady.

        • 0 0

  • Wystarczyl by autobus z Moreny skrecajacy Piecewska przy kosciele w dol i na radzie przy bylym Burdlu w lewo...w Sobieskiego . (1)

    I bylo by polaczenie do Politechniki a pozniej autobus wjezdzal by na chwile na Grunwaldzka by skrecic w prawo petla do akademii medycznej i powrot przez Trauguta.Studenty by mialy by szybciej niz tarabanic sie tramwajem przez Wrzeszcz i do Akademii mozna by sie bylo dostac jednym autobusem....no ale po co najprostrze rozwiazania ....wybudujmy linie tramwajowa za 250 milinow i dajmy mozliwosc deweloperce do ekspancji na ogrodkach dzialkowych niszczac ostatnia zielen w miescie.Polityka d**ili z Rady Miasta.

    • 4 2

    • To nie będzie tramwaj dla Moreny

      Morena dostanie go przy okazji

      • 0 0

  • Bojanowski-Nie chcemy tramwaju pod oknami-pojela persona?

    • 1 2

  • Zrobic kolejke linowa nad stawkiem .A co-jak sie bawic to sie bawic.

    • 2 2

  • Czzego byscie nie wymyslili pozniej potrzebne beda tunele pod wzgorzami morenowymi czy to dla pociagow,tramwajow czy aut.

    Morena juz sie rano i popoludnaimi zapycha.Nie zabudujcie wszystkiego bo bedzie komunikacyjny dramat!

    • 2 0

  • Ciekawe na kogo... (1)

    ...Ci pritestujący głosowali?

    • 1 0

    • Ciekawe czy Dude wybrano uczciwie?

      Bo ludzie w UK i Irlandii dziwne rzeczy mowia...Pis Po-jeden uklad -jedno zlo.

      • 0 1

  • Ponad 10 zablokowanych to ile to naprawde jest 24-25 czy moze 94?

    Podawajcie prawdziwa i adekwatna liczbe..Wstydzicie sie ze ludzie maja odmienne zdanie?Liczba zablokowanych opini -cos by pokazala i czegos dowodzila-prawda?

    • 2 0

  • Klapa

    niech wezna sie za naprawy torowiska stare dzilenice gdanska oliwa miał byc remont petli nic sie nie robi w starych dzielnicach jelitkowo jedza stare tranwaje a tu jakies projekty tras widac miasto ma dozo kasy w dobie koronaswirus bogaty gdansk św .pamieci adamowicz jaki byl to cos sie dziako w gdanscku a za nowej p prexydent nic sie nie dzieje afery demonstracje delewroperka

    • 2 1

  • Dół tej trasy nie komentuję (5)

    Każdy ma inną wizję: Smoluchowskiego, Pow. Getta W., Do Studzienki... Wszystko ma swoje plusy i minusy. Jednemu lepiej, drugiemu gorzej.
    Ale przebieg od Sobieskiego pod Wileńską by zablokować całe skrzyżowanie Jaśkowa/Rakoczego to pomyłka dla nikogo nie przynosząca korzyści.
    Moim zdaniem wariant pod estakadą Rakoczego powinien zostać. Dlaczego?
    1. Mniejsze koszty. To rezerwa terenowa od wieli dziesięcioleci na tą inwestycję.
    2. Tramwaj ominął by morenę. Ale czy to źle? To oznacza szybszy dojazd do Wrzeszcza z rejonów nowo zbudowanej Adamowicza (i dalej), oraz odciążenie komunikacyjne Piecek/Migowa. Przecież jak ludzie z Jabłoniowej zjadą tramwajem koło sądu, to Ty z moreny zjedziesz szybciej autobusem bo korka nie będzie, inni ominą to okolicę.

    • 11 4

    • no ale któś ma działki na tej trasie (2)

      poczytaj komentarze

      • 0 0

      • Gdzie ma działki? Tylko Piotr Dzik (radny) ma na tyłach swojej posesji. (1)

        • 0 0

        • ta rezerwa to łakomy kąsek

          do zabetonowania...
          Tak sprawnie obrasta betonem Myśłiwska i Piekarnicza...

          • 0 0

    • Ty z moreny zjedziesz szybciej autobusem bo korka nie będzie (1)

      Sama Myśliwska generuje korki. I już obecnie Morena nie może przez to liczyć na punktualny autobus

      • 3 0

      • Ale z Myśliwskiej mógłbym wskoczyć do tramwaju koło kościoła (Myśliwska/Bulońska/Adamowicza) i zjechać koło sądu do Wrzeszcza

        Szybciej niż autem

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane