• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Maciej Korolczuk
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Dlaczego sobie wszystko utrudniamy ... pchamy się tam gdzie ciasna zabudowa, są połączenia i do tego trzeba burzyć... Zamiast robić tam gdzie jest pusto lub infrastruktura dawno była przygotowana i zaplanowana...i gdzie potrzeba bo nowe osiedla...

    • 14 3

    • Budownictwo komunikacyje wg. Janusza

      Tak - budujmy tam gdzie jest pusto. A potem dziwmy się że nikt nie jedzi.

      • 0 4

    • bo na wolnych przestrzeniach

      kto inny biznesy robi.

      • 5 0

  • (3)

    na chore projekty kasa zawsze jest, mimo deficytu

    Ukształtowanie terenu i zabudowa są jednoznacznym przeciwwskazaniem

    • 23 6

    • Już to pisałeś. (2)

      Przy takim myśleniu nic by w Norwegii nie zbudowano.

      • 0 3

      • do norweskiego myslenia i budzetu

        to nam bardzo daleko.
        Tylko ze tam walczy sie z przyroda i silami natury a nie z ludzmi, co po drodze mieszkaja.

        • 0 0

      • Tramwaje wokół fiordów

        zgłoś się do urzędu - będziesz pasował do gdańskich wizjonerów

        • 2 0

  • (1)

    A na kilkukilometrowy łącznik tramwajowy i drogę z Porębskiego do Jabłoniowej lub Warszawskiej , poczekamy kolejne ponad 10 lat. A ta inwestycja była by najtańsza i najszybsza. Wiele by mieszkańców zyskało...

    • 12 2

    • Jest to tania inwestycja

      Od końcowego Lawrndowe Wzgórze do Kłoczkowskiego jest jakieś 600 metrów. Miasto chyba stać na budowę tak krótkiego odcinka, zwłaszcza z dofinansowaniem unijnym.
      Może Řada Dzielnicy w końcu zaczęła by za tym lobbować.

      • 6 0

  • Tani sposób na połączenie południa Gdańska z Wrzeszczem. Nie trzeba pieniędzy i dużo czasu... nowa linia autobus Al Adamowicza a potem albo Słowackiego, albo Jaśkową Doliną. Tylko nie jak autobus 115 przez Suchanino, Aniołki...bo na tym się traci czas. Dodatkowo by to miało sens trzeba połączyć nową ulicą Porębskiego i Jaworzników z Jabłoniową ...Dodam że powinny wrócić zabrane kursy 262 do Wrzeszcza... 262 do Wrzeszcza to czas 30 minut, 115 to czas godziny. Podobnie będzie z tramwajem na Nowej Politechnicznej z południowych dzielnic...

    • 5 3

  • Nareszcie!

    Ta linia tramwajowa jest konieczna. Mieszkańcy ul. Boh. Getta lepiej niech zadbają o swoją ulicę sprzątając po swoich psach, bo jest to jedna z najbardziej zakupionych ulic Wrzeszcza!

    • 8 9

  • Jeszcze nic, co ważne dla Gdańska, obecna władza nie rozpatrzyła szybko. Bo szybko to potrafią zawłaszczać, psuć i gadać (1)

    • 8 4

    • Dokladnie--to oni robia pod plany swoich deweloperskich kolegow..

      Nie wazni mieszkacy-wazne ,zeby deweloper mial w ofercie dobre polaczenie z centrum.I ok tak powinno byc tylko nie wszedzie powinna byc zabudowa a Biuro Rozwoju Miasta ma to w czterech literach...Oni nie mysla o uciazliwosci tylko o kasie.

      • 1 1

  • Znowu pojawia się ulubiony pomysł gdańskich urzędników - albo przesiadka albo piesza wędrówka od politechniki do Grunwaldzkiej ,do miejsca w którym nic nie ma czyli skrzyżowanie z Bohaterów Getta.

    • 9 3

  • Chcę zwrócić uwagę na jeden fakt. Kiedyś były dobre plany komunikacyjne. Ale nikt ich nie bierze pod uwagę. I tworzy nowe... Za które trzeba znów zapłacić... Potem zmienia się urzędnik i znów zmiana planów i znów płacimy za nowy projekt. Po drugie szybciej się budują osiedla, sklepy, szkoły niż drogi, tramwaje co skutkuje tym że jak ma być robiona trasa drogowa lub tramwajowa to znów trzeba zmieniać projekt bo trzeba nanieść nową szkołę, nowe osiedle, sklep bo już coś się zmieniło w stosunku do poprzedniego projektu... Bo sprzedaje się działki developerom tam gdzie ma być komunikacja. A potem planiści, urbaniści i urzędnicy głowią się jak i gdzie poprowadzić drogę, tramwaj. Ojej nie mam miejsca... A sami wydali decyzje... Każda zmiana projektu kosztuje... Obecnie mam wrażenie że zamiast budować to ciągle planujemy.... A ja już myślałam że plany są dawno... Tak więc ktoś tu zarabia na tych planowaniach i zmianach projektu...

    • 14 1

  • (1)

    Może lepiej niech pomyślą o Nowej Świętokrzyskiej to się bardziej przyda

    • 19 10

    • Nic nie da

      Utkniesz samochodem w korku na Havla.

      • 4 0

  • lepiej późno niż później (2)

    cieszę się! tylko niech później nie zabiorą wszystkich autobusów do Wrzeszcza :D

    • 99 20

    • Oczywiście że zabiorą, tak jak na Kartuskiej

      • 11 2

    • juz pozabierali

      zeby tylko pozniej sie chwalic, ze buduja wedlug potrzeb

      • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane