• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Maciej Korolczuk
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Zmarnowane pieniądze

    Zamiast budowac tunele to Gdańsk buduje tory... ośrodki hałasu i ogromnych drgań mechanicznych przenoszących sie na budynki!
    tunele !!!!

    • 4 3

  • Tramwaj (1)

    Kto w XXI wieku robi w mieście tramwaje ! Hałas,powolność,zawalidroga dla innych pojazdów ! Ukarać tego co postanowił w Gdańsku budować kolejne linie tramwajowe !

    • 3 6

    • kto?

      Berlin, Genewa, Strasburg, coś tam w USA budują...

      • 1 0

  • Głupota i deweloperka nie zna granic.

    o właśnie się dowiedziałem, że będę miał tramwaj pod oknem, cudownie ;/
    niech zaorają mi jeszcze parking, park, będzie się żyło cudownie... chory Gdańsk..... chore władze....

    • 6 4

  • Trasa przez Boh. Getta to jakiś żart?Śmieciarka ma problem z wjazdem na tę ulice. Bedzie likwidacja chodników dla pieszych, a tramwaj pojedzie przy budynkach.Kombinujcie dalej, jak rozwiązać problem sensownego dojazdu do Kliniki na Smoluchowskiego. Tramwaj byłby bardzo potrzebny.

    • 3 2

  • Szkoda, że nie wykonano zamknięcie 'pętli" na Słowackiego,

    a tak tramwaj kończy swój bieg do "nieba"

    • 3 0

  • Chcesz mieć spokój,

    przenieś się na obrzeża Miasta?

    • 0 5

  • Puste autobusy zastąpią puste tramwaje (1)

    Puste autobusy zastąpią puste tramwaje. Większej głupoty dawno nie widziałem.

    • 2 1

    • kjhijkh

      Puste tramwaje - pełne autobusy

      • 0 0

  • To rzeczywiście trudny temat (1)

    Z jednej strony ludzie jadą okrężną drogą aby dojechać np na Adamowicza. Ze strony mieszkańców , którym pod oknami ma jechać tramwaj to uciążliwe. Jednak to jest miasto. I z powodu kilku mieszkańców reszta ma tracić nieustannie czas na objazdy? Był pomysł ( który jest pewnym kompromisem) aby puścić tylko jeden tor a drugi kierunek linii ul. Do studzienki. Może być opcja ,żeby mieszkańców wywłaszczyć jeżeli to aż taki problem a w miejscu tych mieszkań przeznaczyć np na usługi lub luksusowe biura a miejsce tak atrakcyjne terenowo znajdzie szybko nabywców o ile nie zostaną postawione ceny tak wygórowane jak na Ul Jaśkowa Dolina
    Ps Tramwaje w pobliżu starych zabudowań jakoś po Gdańsku jeżdżą i nikt nie słyszał o zawalających się budynkach (o rysach to raczej się już nie trąbi) . Skoro mamy cenić coś jako zabytek lub tylko staroć to przecież istnieją techniki przenoszenia całych budynków w inne miejsce. A tu , jak za czasów liberum veto interes malutkiej garstki zakłóca potrzeby całego miasta.

    • 4 3

    • Nie chcemy w Dolinie Krolewskiej zadnych biur i mieszkaniowki KPW?

      • 0 0

  • Metro albo estakada nadziemna

    Trójmiasto ma trudny układ urbanistyczny, Jest ciasne i zróżnicowane terenowo. Na Morenę z rejonu Jana Pawła od Brzeżna wydłuż Czarnego Dworu , Szpitala estakadą nad Grunwaldzką i j górą poprzez Abrachama do Potokowej .

    • 3 1

  • Jest rozwiązanie (1)

    Nie pobierać opłat za parkowanie a za jazdę samochodem. Każdy samochód jadący płaci za każdy rozpoczęty kilometr np. 10 gr z karty jak w Uberze. Jak nie ma kasy to przy OC + odsetki. Tak jest w większości miast Europy cywilizowanej . W Londynie, Paryżu czy Sztokholmie kamera łapie nr rejstracyjny w centrum i płacisz z automatu.

    • 1 8

    • Taaa ....

      I jeszcze dodatkowo niech każdy płaci za to, że oddycha - chyba resztę już mamy opodatkowaną. Ty chyba z budżetówki jesteś bo sądząc po Twojej wypowiedzi nie masz pojęcia o prawdziwej pracy i wartości pieniądza.
      Masz rację pracujmy tylko na konto miłościwie nam panujących ... chyba gdzieś to już było przerabiane ??

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane