• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Maciej Korolczuk
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Zrobić skm z Oruni na Południe Gdańska !!!!!!!!!!!!! To lepsze niż tramwaj na nowej świętokrzyskiej...Musimy zdecydować ... czy droga czy tramwaj czy skm, bo tam gdzie ma być Nowa Świętokrzyska wszystkiego nie da się zrobić. A jak zadecydujemy za tramwajem to już zapomnijmy o skm.... Powinniśmy wszystko robić by zamiast tramwajów był skm lub pkm. ... zanim będzie za późno. Już jest mało miejsca...

    • 9 5

  • W gdansku powinno byc metro podziemne

    • 6 8

  • Trajtek kiedyś jeżdził przez złotą brame i można było a teraz nie pasi somsiadom he..

    olać ich opinie , nie umrą z tego powodu, a miasto potrzebuje tej lini.

    • 6 9

  • Mamy złych planistów w Gdańsku. ... Niestety jak złe są plany zagospodarowania przestrzennego to reszta też idzie źle. I nie da się tego naprawić...Szczególnie jak wszystko zabudują...

    • 22 3

  • Bezsensu

    Jestem przeciwna pomysłowi na tramwaj !!!!!Nia ma innych wydatków Gdańsku a moze zwiekszy częstotliwość innej komunikcji Wspólczuje mieszkańcom

    • 9 10

  • na chore projekty kasa zawsze jest, mimo deficytu (1)

    Ukształtowanie terenu i zabudowa są jednoznacznym przeciwwskazaniem.

    • 32 17

    • Szwajcaria

      Przy takim myśleniu w Szwajcarii nic by nie było.

      • 3 3

  • nie no to jest jakas parodia.... (2)

    10 tramwajow na morene, a cale poludnie doczekalo sie remontu 200m nawierzchni.... po co kolejna trasa z moreny? z moreny w kazde miejsce mozna dojechac w chwile. a na poludniu nie robi sie nic, a mieszka tam tyle ludzi.

    • 59 23

    • Przecież to dla południa

      To linia z "południa" przez "Morenę", Wrzeszcz do Oliwy. Południe dużo na tym zyska.
      Ale fakt - przydałoby się wydłużyć linię z Adamowicza do Osiedla Śeiętokrzyskiego.

      • 9 4

    • tyle ludzi tam mieszka? jakoś nie widać w spisie zameldowanych

      • 9 8

  • Niech miasto za te pieniądze dofinansuje gdańską służbę zdrowia !!!

    • 9 7

  • zły pomysł inwestycja bez sensu

    zdecydowanie zły pomysł. inwestycja bez sensu, zupełnie nie potrzebna a tylko niszcząca przyrodę. tramwaj pod oknem o 4 rano....współczuję mieszkańcom.

    • 23 12

  • Gdyby nie te oszołomy z BGW właśnie kończyłaby się budowa

    Miasto powinno wyłączyć im oświetlenie i zaprzestać odbierać śmieci

    • 18 18

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane