• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Maciej Korolczuk
18 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego. Nowa trasa tramwajowa, która połączy Moreną z Wrzeszczem, zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z ul. Rakoczego.

Jeszcze w tym roku miasto zamierza rozpocząć projektowanie linii tramwajowej prowadzącej z Moreny do Wrzeszcza. Projekt będzie realizowany etapami, ale przygotowana dokumentacja od razu ma uwzględnić całą trasę od ul. Rakoczego do al. Grunwaldzkiej.Mapka. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wciąż jednak nie rozpatrzyła odwołania od decyzji środowiskowej, zezwalającej na budowę tej trasy.



Linia tramwajowa przebiegająca przed blokiem albo kamienicą to dla mieszkańców:

Miejscy planiści i urzędnicy powoli przymierzają się do kolejnego etapu projektowania nowej, długo wyczekiwanej, ale i wzbudzającej kontrowersje wśród mieszkańców części Wrzeszcza, trasy tramwajowej z Moreny do al. Grunwaldzkiej.

W maju jako pierwsi informowaliśmy o nowym pomyśle na inwestycję, która po kilkuletnich sporach z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka o jej przebieg przez tę ulice, wreszcie ma szansę na realizację.

Zgodnie z zapowiedzią urzędnicy chcieliby etapować budowę nowej trasy. Najpierw powstałby odcinek z Moreny do Politechniki Gdańskiej. Dopiero później, po ostatecznym rozstrzygnięciu konfliktu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta, miałby powstać brakujący fragment torów do al. Grunwaldzkiej.

Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Prace nad projektem nowej linii tramwajowej będą mogły rozpocząć się po zakończeniu procesu odwoławczego w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - tłumaczył pół roku temu Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GP-W [Gdańsk Południe Wrzeszcz - dop. red.] wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.

Którędy ten tramwaj, czyli problem Królewskiej Doliny



Obecnie realizacja linii oficjalnie nazywanej Gdańsk Południe-Wrzeszcz jest na etapie wydanej pod koniec 2019 roku decyzji środowiskowej, która - także zgodnie z przewidywaniami urzędników - została zaskarżona przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego uważają, że tramwaj pod oknami ich mieszkań pogorszy komfort ich życia. Na zdjęciu protest z 2016 r.
- Odwołanie jest rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Miasto oczekuje szybkiego rozpatrzenia odwołań, co pozwoli na kontynuację procesu projektowego i przygotowanie inwestycji do realizacji. Tę właśnie fazę chcemy uruchomić jeszcze w tym roku - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść prawie 250 mln zł, dlatego, aby w ogóle było możliwe wbicie pierwszej łopaty, miasto chce uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych. Mogłoby to nastąpić w ramach wieloletniego projektu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej na lata 2021-2027, jako pierwszy projekt jego V edycji.

Opinie (413) ponad 10 zablokowanych

  • Tak placza aja bedzie tranmwaj i po 12 tys za mne zamniast 7 wezna te tez beda plakac ze malo

    • 3 2

  • No bo pewnie wygodniej dla miasta jest popchnąć tramwaj wąską jednokierunkową (1)

    ciasną, zastawioną autami uliczką, niż gdzieś bokiem, po terenie, który już można przyklepać deweloperom... hahahah

    • 6 3

    • Pokaż ten bok

      • 5 0

  • pojade na wiosne za 35zlotych tygodniowy metropolitalny - nie

    to do roboty

    • 1 0

  • Najlepsze jest połączenie od nowej pętli przy jabłoniowej do obwodnicy.

    Tysiące przygłupów śmigających do fashion house na te ich "przeceny", masy przebijające sie do obwidnicy przez jabłoniową, a miasto, geniusze utrzymywani z podatków mieszkańców, zrobili tak remont warszawska/jabłoniowa, że na wieki wieków pozostanie tam jeden rąbany pas w każdą stronę. I wieczny korek, bo częsć stada wali na obwo, a część na te wszystkue nowe osiedla... i dopiero rozdział na 2 pasy, skręt w osiedla i prosto na obwo, jest przed samą obwodnicą... no po prostu nobel dla urzędasów kierowanychbprzez wiecznie tę samą ekipę.

    • 7 2

  • obligatoryjne konsultacje z rowerową anarchią będą ? (1)

    • 7 1

    • Konsultacje z ustanawiającymi prawo ?

      No bądźmy poważni.

      • 1 0

  • Trudno się dziwić mieszkańcom. (5)

    Bo zrealizowanie takiego projektu mocno zmienia wszystko do czego się przyzwyczaili. Jednak taka linia jest potrzebna a nawet niezbędna ponieważ Morena i dalsze dzielnice aż do obwodnicy, stają się gęsto zaludnionymi częściami Gdańska, z których ludzie muszą mieć możność dojeżdżać do centrum. Jak więc to się rozwiązuje w Europie i nie tylko? Ano buduje się prościutką linię metra. Abstrakcja? Gdynia, to dopiero była abstrakcja ale wtedy lodzie mieli zapał, pomysły i jaja (kobiety oczywiście jajniki) więc ją zbudowali nie mając wsparcia europejskiego.

    • 13 6

    • co morena ma do daleko polozonych dzielnic? (2)

      • 0 3

      • Południowe dzielnice aby jechać do Wrzeszcza muszą jechać przez Morenę. Ale najwpierw muszą się wydostać ze sowich osiedli, a nie ma połączeń, dróg i są korki... Tu mowa jest że powinno być priorytetem... bo Morena ma wszystko i jest bliżej a dzielnice południowe muszą się z nią połączyć. Tylko problem jest tak że południowe dzielnice nie są połączone ani z Petlą na Lawendowym Wzgórzu ani Pętlą Łostowice ani tramwajem ani bezpośrednią ulicą. Wszędzie przesiadki i korki na około ludzie muszą jeździć...

        • 1 0

      • Zgubiłeś się?

        Kowale, Rębowo, Zakoniczyn, Jasień. Ze wszystkich tych miejsc najprościej dojechać do Wrzeszcza przez Morenę właśnie. Poza tym wszystkie te miejsca intensywnie się rozwijają i mieszka tam coraz więcej ludzi.

        • 2 0

    • Zmiany sa potrzebne, ale mądre (1)

      Wprowadzenie kolejnej nitki tramwajowej na węzeł Rakoczego-Jaśkowa tylko zwiększy korki tej okolicy i problemy rozjazdów tramwajowych też. Dodatkowo rondo Jaśkowej z Wileńską też będzie się bardziej korkować.

      • 1 0

      • Dlatego potrzebny odważny plan.

        Gdańsk jest znany i lubiany w Europie więc jest szansa powalczyć o dofinansowanie. Chcąc rozwijać miasto trzeba się liczyć z tym, że w pewnym momencie metro jest niezbędne.

        • 0 0

  • a czemu nie przez rakoczego i słowackiego?

    • 7 2

  • Przeciez wiele lat te.u byl plan aby tramwaj jezdzil zdluz sobieskiego,potem pod mostem na rakoczego i dalej wzdluz (2)

    Piekarniczej przy sadzie i dalej az do kosciola na bulonskiej.wiec po co zmieniac dobry plan!!!??????????

    • 10 3

    • bo sie sprzedalo czesc terenow?

      serio nie widzisz co tam pobudowano przy kosciele?

      • 2 1

    • Dokładnie...

      Morena jest bardzo dobrze skomunikowana. Jej potrzeba zmniejszenia ruchu by mieszkańcom było wygodniej, a nie dodatkowy tramwaj. Co z tego jak tramwajem będę mógł zjechać jak wszystko w korku będzie stało?
      Jak by zdecydowano się na koncepcję Sobieskiego -> GPNT -> pod estakadą Rakoczego -> sąd -> Myśliwska, to większość ludzi z nowo budowanych osiedli ominęła by tramwajem te bardzo mocno zaludnioną morenę i bardzo sprawnie zjechała do Wrzeszcza. Dla moreny został by autobus Jaśkową który by przestał stać w korkach.

      • 1 0

  • Teraz Morena i Piecki Migowo będą najlepiej skomunikowanymi dzielnicami tego miasta (1)

    • 5 4

    • Wrzeszcz jest duzo lepiej skomunikowany

      • 2 0

  • Nie interesuje mnie krajoznawcze zwiedzanie dzielnic, do ktorego usiluje przyzwyczaic mieszkancow gdanski magistrat.
    Interesuje mnie sprawne i optymalne finansowo przemieszczanie a te od lat jest niszczone w imie interesow tramwajarskiego lobby. Miejska spolka uwaza, ze to zerowisko.
    Gdzie jest wspolna, trojmiejska taryfa, sie pytam?

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane