• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 1,1 tys. drzew przy torach SKM do wycięcia

Krzysztof Koprowski
21 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W Gdańsku do wycinki wytypowano drzewa na odcinku Gdańsk Zaspa - Gdańsk Przymorze-Uniwersytet. W Gdańsku do wycinki wytypowano drzewa na odcinku Gdańsk Zaspa - Gdańsk Przymorze-Uniwersytet.

Prawie 1,1 tys. drzew planuje w najbliższych miesiącach wyciąć wzdłuż swojej linii Szybka Kolej Miejska. Jak tłumaczą przedstawiciele spółki, choć przypadki wstrzymania ruchu z powodu drzew są rzadkością, to ich eliminacja jest niezbędna ze względu na obowiązujące przepisy i bezpieczeństwo ruchu. Część drzew może uratować nowelizacja rozporządzenia dot. usytuowania zieleni wzdłuż torów.



Jaką decyzję powinna podjąć SKM?

Zgodnie z ogłoszonym przez kolejarzy przetargiem do wycięcia przewidziano łącznie 1098 drzew:
  • w Gdańsku (na odcinku Zaspa - Przymorze-Uniwersytet) - 284 drzewa
  • w Sopocie - 294 drzewa
  • w Gdyni (m.in. rejon stacji postojowej w Cisowej, Chylonia, Leszczynki, Grabówek, odcinek w Śródmieściu, Redłowo, Orłowo) - 520 drzew

Zgoda Gdańska na wycinkę



W granicach Gdańska spółka posiada już prawomocną zgodę miasta na wycinkę 176 drzew.

W przypadku pozostałych miast SKM dopiero będzie się o taką zgodę ubiegać (nie wszystkie drzewa wymagają takiego pozwolenia, znaczną część drzew można usunąć bez dodatkowej zgody gminy).

Wśród drzew, które mają pójść pod topór, dominują klony. Topole, które są uznawane za drzewa łamliwe, stanowią tylko niewielką część w zestawieniu przygotowanym dla potencjalnych wykonawców.

Rozkład jazdy pociągów SKM


Drzewa na przystanku Gdańsk Zaspa rosną nie tylko w bliskim sąsiedztwie szyn, ale także ponad siecią trakcyjną. Mimo to nie doszło tutaj do wstrzymania ruchu z tego powodu. Drzewa na przystanku Gdańsk Zaspa rosną nie tylko w bliskim sąsiedztwie szyn, ale także ponad siecią trakcyjną. Mimo to nie doszło tutaj do wstrzymania ruchu z tego powodu.

Wstrzymanie ruchu przez drzewa tylko poza Trójmiastem



Zdaniem Szybkiej Kolei Miejskiej wycinka drzew podyktowana jest przepisami prawa oraz potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa prowadzenia nieprzerwanego ruchu pociągów.

Kolejarze jednocześnie przyznają, że przewrócone drzewa lub ułamane konary, skutkujące potrzebą wstrzymania ruchu, są zdarzeniami incydentalnymi, a w dodatku nie odnotowano ich w ostatnim czasie na trójmiejskim odcinku.

- Dzięki temu, że spółka PKP SKM w Trójmieście na bieżąco monitoruje i pielęgnuje zieleń na zarządzanej przez siebie linii, w tym roku nie mieliśmy takich sytuacji. Zdarzyły się one natomiast na liniach innych zarządców, po których jeżdżą nasze pociągi, np. 25 stycznia z powodu drzewa, które spadło na tory pomiędzy Kartuzami a Żukowem Wschodnim, został wstrzymany ruch pociągów i uruchomiono autobusową komunikację zastępczą. Podobne zdarzenie miało miejsce 21 września między Luzinem a Strzebielinem Morskim - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik trójmiejskiej SKM.
Drzewa stanowią także naturalną barierę przed hałasem. Drzewa stanowią także naturalną barierę przed hałasem.

Drzewa chronią przed hałasem. Co zamiast nich?



Czy jednak tak szeroko zakrojona wycinka drzew nie odbędzie się ze szkodą dla mieszkańców domów w sąsiedztwie torów SKM? Zieleń nie tylko cieszy oko, oczyszcza powietrze, ale również pełni formę naturalnej bariery przed hałasem. Czy niezbędna będzie budowa kolejnych ekranów akustycznych?

- Na przyszły rok mamy zaplanowane pomiary hałasu na naszej linii. Jeżeli okaże się, że w jakimś miejscu będą przekroczone normy, to zastanowimy się, jaką metodą wyciszyć jego otoczenie - zapowiada Złotoś. - Ekrany akustyczne nie są jedyną metodą, którą można wykorzystać w tym celu. Nie jest to też metoda przez nas preferowana.

Nowe rozporządzenie może ograniczyć wycinkę drzew



Ratunkiem przed wycinką prawie 1,1 tys. drzew może okazać się podpisane 10 października br. przez ministra infrastruktury znowelizowane rozporządzenie w zakresie "odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych".

Zgodnie z nową treścią tego dokumentu drzewa oraz krzewy poza obszarami lasów będą mogły być usytuowane w odległości nie bliższej niż sześć metrów od osi toru, a nie - jak dotychczas - 15 metrów.

SKM zmienia terminy w zapisach przetargu



Znowelizowane rozporządzenie wejdzie w życie 14 dni po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw, a więc przypuszczalnie już po otwarciu ofert w przetargu trójmiejskiej SKM.

Kolejarze nie wykluczają jednak wprowadzenia zmian w jego zapisach. W piątek, po tym jak otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania, przesunięto termin otwarcia ofert w przetargu z 22 na 28 października, a także wydłużono termin realizacji prac z 15 grudnia br. na 30 marca 2020 r.

Czytaj też:

Długoletnia umowa przewozowa kluczowa dla nowych SKM-ek

Miejsca

Opinie (244) 8 zablokowanych

  • Ja się nie znam... (2)

    ... ale czy nie można na przykład usunąć części gałęzi z tych drzew? Tych które zwisają nad torami, albo tych najsłabszym, które w momencie silnego wiatru najłatwiej się złamią?
    Tylko pytam, może ktoś ma wiedzę w tym temacie?

    • 65 1

    • Można, ale za to płacą niewiele. No i trzeba jeszcze robić przeglądy, np. po wichurze. A tak nie ma drzewa = nie ma problemu.

      • 9 0

    • Na logike tak....

      • 8 1

  • Głupota to taki współczesny wirus

    To jak wyrwać zęby, bo może być próchnica !!!

    • 25 3

  • Komu przeszkadzają drzewa

    Gdzie ochrona środowiska? Po za tym drzewa służą jako naturalny ekran przed hałasem. jak tworzą miejsca zacienione. Jak ktoś chce żyć na pustyni proszę wyemigrować na Saharę.

    • 34 4

  • Slkm

    Ja bym wycioł tych co drzewa im przeszkadzają

    • 18 1

  • zamieniamy naszą planetę w pustynię (1)

    ale nic to, ważne że są smartfony, festiwale piwa i samochody z klimatyzacją.

    • 48 3

    • fajnie, dużo łapek w górę, mało w dół

      ciekawe czy gdybym wyjaśnił w jaki dokładnie sposób to robimy, to wypowiedź też by była tak popularna.

      • 1 1

  • Niedługo sami siebie zniszczymy. Nie ma to jak betonowa pustynia.

    Nie wystarczy tylko przyciąć, ew. usunąć te uschnięte? Przez wiele lat wszystko było OK. Widok z kolejki to już teraz widok nędzy i rozpaczy, wycięte drzewa jeszcze bardziej to spotęgują. Zobaczcie jakie piękne widoki są, podczas podróży PKMką przez zalesione tereny. Jesteśmy beznadziejni.

    • 37 1

  • rżnijta ! ! !

    a potem deszcze będą wam rozmywać wysuszone nasypy.

    • 40 0

  • ich eliminacja jest niezbędna ze względu na obowiązujące przepisy i bezpieczeństwo ruchu. Część drzew może uratować nowelizacja rozporządzenia dot. usytuowania zieleni wzdłuż torów.

    czyli przepis a nie rzeczywista konieczność

    • 16 4

  • Jak deweloperka w Gdańsku wycina to jest ok (2)

    Jak skm pod uzasadniony cel , to nie jest ok.

    • 16 43

    • Jaki "uzasadniony cel"? (1)

      • 14 9

      • Przeczytaj artykuł

        To się dowiesz

        • 6 9

  • chore tyle lat nieprzeszkadzały teraz nagle przeszkadzają.

    potem narzekają, że smog, że ludzie umierają na płuca.

    • 36 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane