• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 1,1 tys. drzew przy torach SKM do wycięcia

Krzysztof Koprowski
21 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W Gdańsku do wycinki wytypowano drzewa na odcinku Gdańsk Zaspa - Gdańsk Przymorze-Uniwersytet. W Gdańsku do wycinki wytypowano drzewa na odcinku Gdańsk Zaspa - Gdańsk Przymorze-Uniwersytet.

Prawie 1,1 tys. drzew planuje w najbliższych miesiącach wyciąć wzdłuż swojej linii Szybka Kolej Miejska. Jak tłumaczą przedstawiciele spółki, choć przypadki wstrzymania ruchu z powodu drzew są rzadkością, to ich eliminacja jest niezbędna ze względu na obowiązujące przepisy i bezpieczeństwo ruchu. Część drzew może uratować nowelizacja rozporządzenia dot. usytuowania zieleni wzdłuż torów.



Jaką decyzję powinna podjąć SKM?

Zgodnie z ogłoszonym przez kolejarzy przetargiem do wycięcia przewidziano łącznie 1098 drzew:
  • w Gdańsku (na odcinku Zaspa - Przymorze-Uniwersytet) - 284 drzewa
  • w Sopocie - 294 drzewa
  • w Gdyni (m.in. rejon stacji postojowej w Cisowej, Chylonia, Leszczynki, Grabówek, odcinek w Śródmieściu, Redłowo, Orłowo) - 520 drzew

Zgoda Gdańska na wycinkę



W granicach Gdańska spółka posiada już prawomocną zgodę miasta na wycinkę 176 drzew.

W przypadku pozostałych miast SKM dopiero będzie się o taką zgodę ubiegać (nie wszystkie drzewa wymagają takiego pozwolenia, znaczną część drzew można usunąć bez dodatkowej zgody gminy).

Wśród drzew, które mają pójść pod topór, dominują klony. Topole, które są uznawane za drzewa łamliwe, stanowią tylko niewielką część w zestawieniu przygotowanym dla potencjalnych wykonawców.

Rozkład jazdy pociągów SKM


Drzewa na przystanku Gdańsk Zaspa rosną nie tylko w bliskim sąsiedztwie szyn, ale także ponad siecią trakcyjną. Mimo to nie doszło tutaj do wstrzymania ruchu z tego powodu. Drzewa na przystanku Gdańsk Zaspa rosną nie tylko w bliskim sąsiedztwie szyn, ale także ponad siecią trakcyjną. Mimo to nie doszło tutaj do wstrzymania ruchu z tego powodu.

Wstrzymanie ruchu przez drzewa tylko poza Trójmiastem



Zdaniem Szybkiej Kolei Miejskiej wycinka drzew podyktowana jest przepisami prawa oraz potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa prowadzenia nieprzerwanego ruchu pociągów.

Kolejarze jednocześnie przyznają, że przewrócone drzewa lub ułamane konary, skutkujące potrzebą wstrzymania ruchu, są zdarzeniami incydentalnymi, a w dodatku nie odnotowano ich w ostatnim czasie na trójmiejskim odcinku.

- Dzięki temu, że spółka PKP SKM w Trójmieście na bieżąco monitoruje i pielęgnuje zieleń na zarządzanej przez siebie linii, w tym roku nie mieliśmy takich sytuacji. Zdarzyły się one natomiast na liniach innych zarządców, po których jeżdżą nasze pociągi, np. 25 stycznia z powodu drzewa, które spadło na tory pomiędzy Kartuzami a Żukowem Wschodnim, został wstrzymany ruch pociągów i uruchomiono autobusową komunikację zastępczą. Podobne zdarzenie miało miejsce 21 września między Luzinem a Strzebielinem Morskim - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik trójmiejskiej SKM.
Drzewa stanowią także naturalną barierę przed hałasem. Drzewa stanowią także naturalną barierę przed hałasem.

Drzewa chronią przed hałasem. Co zamiast nich?



Czy jednak tak szeroko zakrojona wycinka drzew nie odbędzie się ze szkodą dla mieszkańców domów w sąsiedztwie torów SKM? Zieleń nie tylko cieszy oko, oczyszcza powietrze, ale również pełni formę naturalnej bariery przed hałasem. Czy niezbędna będzie budowa kolejnych ekranów akustycznych?

- Na przyszły rok mamy zaplanowane pomiary hałasu na naszej linii. Jeżeli okaże się, że w jakimś miejscu będą przekroczone normy, to zastanowimy się, jaką metodą wyciszyć jego otoczenie - zapowiada Złotoś. - Ekrany akustyczne nie są jedyną metodą, którą można wykorzystać w tym celu. Nie jest to też metoda przez nas preferowana.

Nowe rozporządzenie może ograniczyć wycinkę drzew



Ratunkiem przed wycinką prawie 1,1 tys. drzew może okazać się podpisane 10 października br. przez ministra infrastruktury znowelizowane rozporządzenie w zakresie "odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych".

Zgodnie z nową treścią tego dokumentu drzewa oraz krzewy poza obszarami lasów będą mogły być usytuowane w odległości nie bliższej niż sześć metrów od osi toru, a nie - jak dotychczas - 15 metrów.

SKM zmienia terminy w zapisach przetargu



Znowelizowane rozporządzenie wejdzie w życie 14 dni po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw, a więc przypuszczalnie już po otwarciu ofert w przetargu trójmiejskiej SKM.

Kolejarze nie wykluczają jednak wprowadzenia zmian w jego zapisach. W piątek, po tym jak otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania, przesunięto termin otwarcia ofert w przetargu z 22 na 28 października, a także wydłużono termin realizacji prac z 15 grudnia br. na 30 marca 2020 r.

Czytaj też:

Długoletnia umowa przewozowa kluczowa dla nowych SKM-ek

Miejsca

Opinie (244) 8 zablokowanych

  • anonimowo

    Wyciąć wszystkie drzewa w trójmieście, wszystkie poligony zastąpić osiedlami, więcej syfu przyjmujmy do Bałtyku i śmieci z zagranicy na szadolki, wszystko dla paru groszy, ciekawe jakie potem będą tego skutki, może jak ludzie zaczną umierać w Gdańsku po 30stym roku zycia to chociaz nie będzie nam grozić przeludnienie

    • 27 1

  • Najwiecej do powiedzienie maja Ci co na kolei sie nie znaja . (1)

    • 4 23

    • Ci od kolei widac sa specjalistami od wycinki

      Albo im tak ktos z gory kazal.

      • 8 0

  • no po co to ?

    A po co ta wycinka ? Czyzby te biedne drzewa przeszkadzaly w zainstalowaniu wzdluz torow technologii 5G ?????? I po co to komu ? ..... Po co ?

    • 24 1

  • Nic się nie stało, sami mówią że drzewa są w dobrym stanie... (5)

    Chodzi o kasę???

    • 191 13

    • (3)

      Ale jak jakieś pruchno spadnie na tory i pociąg nie przyjedzie, to pretensje do PKP i hejt na kolejarzy...

      • 4 23

      • A kolejarze nie moga co jakis czas zlecac delikatnej przycinki ? (2)

        Nie moga zlecic raz na kilka lat badan dendrologicznych ?

        • 16 4

        • Przytnij sobie delkatnie (1)

          małego.
          Możesz szufladą ;-)

          • 8 13

          • Sbeckie metody ciagle na topie.

            Moze chcesz medal od ministra lub awans.?Zapomnialem ,ze ty na emeryturze jestes.

            • 2 2

    • przepisy

      jest napisane w tekście

      • 2 4

  • (3)

    w związku na powyższe wnioskuję o podniesienie opłaty środowiskowej dla SKM za wytwarzanie hałasu i powodowanie dodatkowego zapylenia!

    • 51 3

    • Podniesienie opłaty..

      za to, że chcą działać zgodnie z przepisami? Ciekawe...

      • 2 4

    • Tak? A z czyich pieniedzy?Pasazeeow? (1)

      Wlicza sobie pozniej w cene biletu.

      • 8 0

      • Ze skarbonki państwowej.

        • 2 1

  • szaleństwo

    To jest ewidentne działanie na niekorzyść miast i chcec robienia czegoś bezmyślnie bez powodu. Dużo krajów zachodnich już na chwilę obecną ubolewa nad takimi działaniami ze względu na większy hałas, nasłonecznienie, oczyszczanie powietrza i pewnie wiele innych powodów. Powinno się zabronić takich dziań. Ekrany akustyczne nigdy nie zastąpią natury, a przeważnie nawet niczym nie zostanie to zastapione

    • 27 3

  • a gdzie uPOlitycznieni ekolodzy od siedmiu bolesci

    • 13 6

  • skandal

    tak, najlepiej od razu zabetonujcie cale miasto, już wiele zieleni nie zostalo

    • 19 3

  • najgłupsze, bezmyślne rozwiązanie....

    W każdym mieście w Niemczech, nawet małym, jest cały referat ds. drzew i zieleni miejskiej, który dba o stan każdego drzewa na terenie miasta, według dokładnej ewidencji. Chore drzewa się usuwa, zbyt długie gałęzie przycina. A u nas to pewnie byłby zbyt duży koszt i za dożo pracy. Lepiej wyciąć wszystko w pień i zalać betonem......

    • 28 1

  • Drzewa mozna przyciąć a nie wyciąć, najlepiej wszystko w Gdańsku zabetonowac.

    • 30 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane